Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisi osata päästää irti, miksi se on niin vaikeaa?

Vierailija
28.06.2022 |

Mies on sanonut, ettei enää rakasta minua. Olemme naimisissa, lapsia on. On tyytymätön suhteeseen, eikä enää rakasta.
Ilmoituksen tuoman alkushokim jälkeen meillä on ollut kuitenkin yhdessä ihan mukavaa. Tiedän kuitenkin, että mies esittää, puree hammasta kestääkseen, ja hakeutuu paljon pois kotoa.

Pakosta asumme yhdessä vielä useita kuukausia.

Itse huomaan ajattelevani, että kaikki kääntyy vielä hyväksi, ja ollaan matkalla parempaan. Vaikka toisaalta tiedän totuuden miehen puolelta.

Miten ihmeessä pystyn irrottautumaan miehestä, varsinkin kun asumme yhdessä. Ja nukumme samassa sängyssä. Ehdotin, että muutetaan eri huoneisiin, mies ei sitä halunnut.

Pelkään, että todellisuus lyö todella kovaa, sitten kun on konkreettisen eron aika. Vaikka, ehkä tässä tekee tätä ajatustyötä kokoajan asian suhteen. Mutta, silti, minä toivon ett kaikki vielä korjaantuisi.

Todella kuluttavaa. Toisaalta voisi olla helpompi repiä itsensä kerralla kunnolla irti. Ja vajota pohjaan, entä tämmöinen ikävä välitila. Jossa välillä petollisen hyvä olla ja välillä valtava möykky vatsanpohjassa.

Kommentit (12665)

Vierailija
10201/12665 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointtihan on, että Käpybaran perhe ja suku laajemminkin? suuttui jo siitä, että hän vei tehdyn rikoksen viranomaisten tietoon. Pelossa, mitä siitä voi seurata. Muusta jankkaaminen on turhan jankkaamista, mutta kyllä muutaman lempipuuhaa.

Ja nyt: kirjoitan kyllä eka kertaa, kun olen tarkka lakiasiantuntija niin siksi en voi jättää oikaisematta, yhyy miksi mielipiteitäni ei kunnioiteta vaikka ihan kivasti vain tarkensin tärkeää asiaa!

Vierailija
10202/12665 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.minilex.fi/a/milloin-suoritetaan-esitutkinta

Esitutkintaa tai siihen kuuluvaa rikostutkintaa ei suoriteta jos syyteoikeus rikoksesta olisi jo päättynyt...

Aloitetaan kyllä, jos rikostutkijoilla on itsellään se tieto, että rikos ei ole vanhentunut. Syyttäjä tekee viime kädessä päätöksen siitä, voidaanko syytettä nostaa ja syyttäjä mm. peilaa silloin tapahtumahetkellä ollutta lainsäädäntöä.

Tutkinta suoritetaan tapahtumahetken lainsäädännön mukaan, tietysti. Ehkä arvaan mitä yrität sanoa, mutta syytekynnys juuri tähän nimenomaiseen rikokseen, joka vanhenee uhrin täysi-ikäistyttyä + 10v on nykyisen lain aikaista vastaavaa rikosta huomattavasti korkeampi, jotejoten

"Et tunne rikoslakia riittävän hyvin selkeästi."

Tarkoitatko esitutkintalakia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
10203/12665 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikostutkinta tarkoittaa esitutkinnan teknistä osuutta. Kun itse olin asianomistajana mukana esitutkinnassa puhuimme kyllä ihan sujuvasti esitutkinnasta, esitutkintapöytäkirjasta, syyttäjän syyteharkinnasta ja syyteoikeudesta, sen vanhentumisesta tai  muodollisista syistä. Rikostutkinta termi on sitten enemmän  tvstä tuttu, kuin myös rikoksen vanhentuminen ja muotoseikat.

olisithan voinut käyttää toissijaista syyteoikeuttasi?

Ei, minulle ei selitetty eri termistöjä emmekä puhuneet eri termistöistä. Esitutkinta aloitettiin ihan vain kuulusteluilla ja toimitin tutkijoille kirjallisia todisteita.  Syyteoikeuden vanhentumisesta puhuttiin ja minulle kerrottiin, että tutkinnalla on jo kiire nimeomaan syyteoikeuden vanhentumisen takia. Muotoseikoista minulle puhui asianajajani. Toissijaisesta syyteoikeudesta en tiedä, koska syyttäjä ei voinut nostaa syytettä. Rikostu

Toissijainen syyteoikeus tarkoittaa sitä että olisit asianomistajana voinut syyttää vanhempiasi yhä rikoksesta asianomistajarikoksena vaikka yleisen syytteen alainen syyteoikeus oli jo vanhentunut. Sulla oli esitutkintapöytäkirja missä TUTKINNANJOHTAJA käytti oikeusistuimen tuomiovaltaa ja totesi rikoksen tapahtuneen..olisit saanut asianomistajana aivan varmasti ainakin korvauksia.

Vierailija
10204/12665 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.minilex.fi/a/milloin-suoritetaan-esitutkinta

Esitutkintaa tai siihen kuuluvaa rikostutkintaa ei suoriteta jos syyteoikeus rikoksesta olisi jo päättynyt...

Aloitetaan kyllä, jos rikostutkijoilla on itsellään se tieto, että rikos ei ole vanhentunut. Syyttäjä tekee viime kädessä päätöksen siitä, voidaanko syytettä nostaa ja syyttäjä mm. peilaa silloin tapahtumahetkellä ollutta lainsäädäntöä.

Tutkinta suoritetaan tapahtumahetken lainsäädännön mukaan, tietysti. Ehkä arvaan mitä yrität sanoa, mutta syytekynnys juuri tähän nimenomaiseen rikokseen, joka vanhenee uhrin täysi-ikäistyttyä + 10v on nykyisen lain aikai

Ei vaan rikoslakia.

- Käpybara

Vierailija
10205/12665 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikostutkinta tarkoittaa esitutkinnan teknistä osuutta. Kun itse olin asianomistajana mukana esitutkinnassa puhuimme kyllä ihan sujuvasti esitutkinnasta, esitutkintapöytäkirjasta, syyttäjän syyteharkinnasta ja syyteoikeudesta, sen vanhentumisesta tai  muodollisista syistä. Rikostutkinta termi on sitten enemmän  tvstä tuttu, kuin myös rikoksen vanhentuminen ja muotoseikat.

Ei, minulle ei selitetty eri termistöjä emmekä puhuneet eri termistöistä. Esitutkinta aloitettiin ihan vain kuulusteluilla ja toimitin tutkijoille kirjallisia todisteita.  Syyteoikeuden vanhentumisesta puhuttiin ja minulle kerrottiin, että tutkinnalla on jo kiire nimeomaan syyteoikeuden vanhentumisen takia. Muotoseikoista minulle puhui asianajajani. Toissijaisesta syyteoikeudesta en tiedä,

Oikeastiko 😳? Minkä H-E-L-V-E-T-I-N takia avustajani ei sanonut tästä asiasta yhtään mitään?

- Käpybara

Vierailija
10206/12665 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, minulle ei selitetty eri termistöjä emmekä puhuneet eri termistöistä. Esitutkinta aloitettiin ihan vain kuulusteluilla ja toimitin tutkijoille kirjallisia todisteita.  Syyteoikeuden vanhentumisesta puhuttiin ja minulle kerrottiin, että tutkinnalla on jo kiire nimeomaan syyteoikeuden vanhentumisen takia. Muotoseikoista minulle puhui asianajajani. Toissijaisesta syyteoikeudesta en tiedä,

Osaatkoa kertoa miten tämän asian kanssa pitäisi sitten edetä? Otanko yhteyttä tutkinnanjohtajaan, syyttäjään, avustajaani vai kehen? En tosin tiedä onko avustajastani näköjään ollut juurikaan apua, kerta ei tuosta asiasta puhunut.

- Käpybara

Vierailija
10207/12665 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käpybara avautuu lapsuudestaan ja kertoo, että lapsuudessa on tapahtunut rikos. Uhri on syytön. Tuntuu erittäin pahalta, että lapsuuden perheen jäsen/jäsenet kääntävät selkänsä ja asettavat tärkeysjärjestykseen rikoksen tekijän/tekijät.

Sitten täällä kirjoitetaan (taas) aikamoista huttua.

Sanat sattuvat, jokainen voisi hieman miettiä mitä kirjoittaa. 

Jotenkin Käpybara saan Sinusta kuvan, että et ihan pienestä hätkähdä = ilkeistä viesteistä. Tsemppiä tähän hullunmyllyyn.

Nyt meinaan on aika raskaanoloista lukea / yrittää pysyä kirjoittajien perässä. Tuntuu todella vahvasti, että joku hämmentää tarkoituksella tätä soppaa.

28 v yhdessä 

Käpybara ja Sinilintu ja joku nimimerkitön ovat ottaneet asiakseen hämmentää sillä, että olettavat ja ilmaisevat useissa yhteyksissä negtiivisesti leimaten, useiden eri nimimerkittöminen kirjoittajien olevan yksi ja sama tyyppi. Perusteita ei ole, eikä tämä ole totta.

Pari ainakin koittaa sanoa, ettei näin todellankaan ole. 

Sitten joku muu taas luulee, että Käpybara itse on monien nimimerkittömien kommenttien takana. 

En ymmärä tätä jatkuvaa arvailua ja kirjoittelua siitä, kenenkä luulee kulloinkin olevan minkäkin viestin takana. Todella sekoittavaa ja ihan jo vainoharhaistakin touhua. Olkaa hyvä ja jättäkää ainakin tällaiset omat arvailut (totena) tänne kirjoittamatta, sillä se aiheuttaa todellakin isoa sekaannusta.  

Se nyt on selvää, että on useita kirjoittajia.  

Jos nyt vaan luettaisiin lähtökohtaisesti kommentteja edelleenkin niiden sisällön perusteella, kuten kuuluu, ellei kirjoittaja itse kerro tosin. 

Käpybara ja Sinilintu, voitteko ystävällisesti lopettaa tämän asian agitoimisen ja hämmentämisen. 

Vierailija
10208/12665 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sympatiani sinulle Käpybaralle ja monille muillekin, jotka ovat täällä avautuneet riipaisevine elämäntarinoineen. Sen sijaan en ymmärrä yhtään tuota jankkaajaa, joka on milloin eri ja milloin sama, ja miten anonyymejä ei oteta huomioon jne,

Pakko sanoa täällä palstalla pitkään olleena, ettei tuollaiset jankkaukset "miten minua ei huomioida" yms lätinää, ei kyllä jaksa kiinnostaa yhtään. Eli pysytään näissä oikeissa tarinoissa ja tuetaan se mikä voidaan. Itse en aio noita jankkaajien tekstejä huomioida mitenkään jatkossa, mutta edelleen  mielenkiinnolla seuraan muiden todellisten elämänkokemusten seurantaa, ihan vaan siksi että tässä todellisessa elämässäkin on ihan riittävästi tekemistä.

t.Leski

Vierailija
10209/12665 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

TUTKINNANJOHTAJA käytti oikeusistuimen tuomiovaltaa ja totesi rikoksen tapahtuneen..

Haloo, poliisi ei kyllä voi tuomita tai edes todeta rikosta tapahtuneen. Syyttäjä voi todeta syytekynnyksen ylittyneen ja tuomioistuin tuomitsee

Vierailija
10210/12665 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin sinne häipyivät nämä lakiasiantuntijat kun Käbybara oikeasti kysyi neuvoa. Osaamista ei ollut, räksytystä riitti.

Vierailija
10211/12665 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin sinne häipyivät nämä lakiasiantuntijat kun Käbybara oikeasti kysyi neuvoa. Osaamista ei ollut, räksytystä riitti.

Niin, kaikkihan ei päivystä täällä joka päivä, koko päivää. Saattaa tulla yllätyksenä ja huomattu on kyllä että moni toimii toisin..

Siviilikanteen nostaminen toissijaisen syyteoikeuden perusteella edellyttää, että syyttäjä on tehnyt päätöksen olla nostamatta syytettä tai esitutkintaa ei ole aloitettu tai se on lopetettu. Tällöin sinun tulee itse toimittaa haastehakemus käräjäoikeuden kansliaan, jossa asia tulee vireille. On suositeltavaa käyttää lakimiestä apuna tässä prosessissa, ja voit myös kannella syyttäjän päätöksestä valtakunnansyyttäjälle. 

Vierailija
10212/12665 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta

Kuuntelin eilen Eija Hinkkalan kirjaa "Sinä olet enemmän". Siinä hän lainaa Esa Saarista seuraavasti: "Kun innostut jostakin, syntyy sisälläsi liekki, joka kuljettaa sinua eteenpäin. Liekki vetää kuitenkin puoleensa kuitenkin myös keppihyypiöitä, jotka yrittävät sammuttaa liekkiäsi." Sattuneista syistä nauroin ääneen.

Tässä on ollut paljon keskustelua joko tulee joko lähelle tai aivan iholle omakohtaisuudessaan. Aiheita, joiden käsittely vaatii herkkyyttä, tilannetajua ja kunnioitusta toisen kokemusta kohtaan. Itsekään en näissä asiapaavoudessani aina loista, mutta nyt ylitellään osin jo pahasti hyvän maun rajoja.

Tässä vaiheessa elämää ja keskustelua suosittelen kovasti harmaita kiviä kaikille, jotka kokevat, että homma ei oikein etenee suuntaan tai toiseen. Tai ainakaan sinne hyvän mielen, hyväksymisen ja vastavuoroisen kunnioituksen lääneille. Lainatakseni Mark Twainia hieman muokaten: Älä antaudu keskusteluun keppihyypiön kanssa, hän vetää sinut tasolleen ja voittaa kokemuksellaan". On sotia, joita ei voi voittaa ja joista on viisainta vain kävellä pois tai kääntää selkä. Sitä parempaakin heijastuspintaa kun löytyy, myös täältä.

Me kaikki mokaamme silloin tällöin, joskus toistuvastikin. Oleellista lienee se, kiinnostaako toista osapuolta se, miltä sinusta tuntuu, vai onko vain hänen kokemuksensa tärkeä.  Me kaikki voisimme täälläkin kysyä itseltämme, haluammeko muille hyvää, vai onko tärkeämpää todistaa olevansa oikeassa? Onko sillä aina väliä, onko oikeassa? Ja onko oma kommentointi asiallista, jos toisen antamat tiedot sattuvatkin  olevan juuri niin kuin hän kertoo, ja etsiväntyömme virheurilla? Välitämmekö, jos sanamme tai tekomme sattuvat toiseen osapuoleen? Onko helpompi osoitella virheitä toisessa kuin kohdata ne itsessään?

Tämä nousi mieleen myös, kun luin Hukassan viimeisintä päivitystä. Jos olen jollekin allerginen, niin kaksoisstandardeille. Miten mies kehtaa ulista Hukassalle siitä, miten Hukassa on pilannut kaiken... en ymmärrä. Mies itsehän siinä yrittää pedata voita molemmille puolille leipää, ja toteuttaa hedonistisia halujaan perheensä kustannuksella. Myös lasten, ei vain vaimon. Ja sitten syyttää vaimoaan siitä, kun kaikkea ei sittenkään voi saada. Such bulls*it. Ja toiminnan rumuudesta huolimatta nauroin ääneen myös kommentille miehen sarjayrittäjyydestä. Sitä hän todella on.

Hitusen muista asioista: arvatkaapas kuka lähestyi minua eilen viestillä? Kas, kukapa muu kuin kahden viikon Penani. Oli kuulemma käymässä kotini lähistöllä, ja "olisi ehkä ollut hetki jutella". Harmillista kyllä, itse en ollut lähelläkään. Raportoin asiasta ystävälleni, joka ytimekkäästi totesi "Öö, mistä sekin vieteriukko nyt pomppasi?". Varmaan sieltä samasta maakuopasta, johon kaikki omaan napaansa keskittyvät vetäytyvät silloin, kun toisen tunteet ovat itselle liian vaikeita kohdata...

-Liekki

Vierailija
10213/12665 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TUTKINNANJOHTAJA käytti oikeusistuimen tuomiovaltaa ja totesi rikoksen tapahtuneen..

Haloo, poliisi ei kyllä voi tuomita tai edes todeta rikosta tapahtuneen. Syyttäjä voi todeta syytekynnyksen ylittyneen ja tuomioistuin tuomitsee

Tuo ei kyllä ollut mun väite että poliisi totesi rikoksen tapahtuneen. Poliisihan ei totea mitään muuta kuin että poliisin mielestä esitutkintakynnys ylittyy ja sitten poliisi toimittaa tutkinnasta pöytäkirjan syyttäjälle. Meillä kun on tuomioon saakka syyttömyysolettama, jonka lain noudattaminen on nyt syytettyjen perheeltä ilmeisesti hirveä rikos kävyn oikeuksia vastaan.

Vierailija
10214/12665 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tuo mitään osaamista kaipaa, tietohan löytyy netistä helposti :) Ehkä "räksyttäjä" meni nukkumaan tai vaikka johonkin harrastukseen, eh..?

Vierailija
10215/12665 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, minulle ei selitetty eri termistöjä emmekä puhuneet eri termistöistä. Esitutkinta aloitettiin ihan vain kuulusteluilla ja toimitin tutkijoille kirjallisia todisteita.  Syyteoikeuden vanhentumisesta puhuttiin ja minulle kerrottiin, että tutkinnalla on jo kiire nimeomaan syyteoikeuden vanhentumisen takia. Muotoseikoista minulle puhui asia

"Osaatkoa kertoa miten tämän asian kanssa pitäisi sitten edetä? Otanko yhteyttä tutkinnanjohtajaan, syyttäjään, avustajaani vai kehen? "

Käräjäoikeuden kansliaan. Sieltä ohjeistetaan asiassa.

Vierailija
10216/12665 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"

Koin syvästi Käpybaran kirjoituksen, että voisihan sitä tarkistaa, mitä siellä tosiaan kirjoitti. 

"

Minä koin vahvasti myös että kysymys on tällaisesta asiasta. En ole itse vielä riittävän vahva puhumaan mutta kokemukseni on syönyt sieluni. Kokemukseni on, ettei opettajia kiinnosta eikä terkkaria. Nuoren tytön tuska..Vain kuurot korvat kaikkialla. Elän täydellisessä yksinäisyydessä yksin koirani kanssa koska yhtäkään luotettavaa ihmistä ei ole tullut vastaani. Olen helppo kohde kiusaajille ja hyväksikäyttäjille. Eräskin tunnettu valmentaja. Ehkä joku päivä puhun ääneen kaikesta siitä pahasta ja välinpitämättömyydestä. Eläimissä on hyvyys ja laupeus. 

-sumusilmä

Sattuu kun en saanut oikeutta.. kukaan ei kuuntele, ei tutki. Kyllä mailma on julma, täynnä kiusaajia kuten täällä. Yksi uhri ei toista sure, oma napa lähinnä

-sumusilmä

Vierailija
10217/12665 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"

Koin syvästi Käpybaran kirjoituksen, että voisihan sitä tarkistaa, mitä siellä tosiaan kirjoitti. 

"

Minä koin vahvasti myös että kysymys on tällaisesta asiasta. En ole itse vielä riittävän vahva puhumaan mutta kokemukseni on syönyt sieluni. Kokemukseni on, ettei opettajia kiinnosta eikä terkkaria. Nuoren tytön tuska..Vain kuurot korvat kaikkialla. Elän täydellisessä yksinäisyydessä yksin koirani kanssa koska yhtäkään luotettavaa ihmistä ei ole tullut vastaani. Olen helppo kohde kiusaajille ja hyväksikäyttäjille. Eräskin tunnettu valmentaja. Ehkä joku päivä puhun ääneen kaikesta siitä pahasta ja välinpitämättömyydestä. Eläimissä on hyvyys ja laupeus. 

-sumusilmä

Sattuu kun en saanut oikeutta.. kukaan ei kuuntele, ei tutki. Kyllä mailma on julma, täynnä kiusaajia kuten täällä. Yksi uhri ei toista sure, oma na

Sumusilmälle suuri halaus.

Tuntuu niin kovin pahalta, että olet jäänyt yksin asioiden kanssa. En tiedä mitä sanoisin.

Toivoisin, että pystyisit kokemuksia purkamaan, tämä internet maailma on myös välillä julma.

Toivoisin, että ihmiset pysähtyisivät kuuntelemaan toisen kokemia asioita ja jättäisivät muun vänkäämisen pois.

Kun oltaisiin ihmisiä ihmisille

28v yhdessä 

Vierailija
10218/12665 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"

"

-sumusilmä

Olen todella pahoillani kokemuksestasi sumusilmä. Oma kokemukseni lapsena oli myös se, että vaikka yritin kertoa aikuisille eri paikoissa, minua ei kuultu eikä uskottu. Enkä tietenkään osannut selittää asioita edes oikeilla termeillä, koska en tiennyt mitä tapahtui. Tai tiesin, mutta en tiennyt. En tiennyt oikeita sanoja. Eläimissä todella on hyvyys.

- Käpybara

Vierailija
10219/12665 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedämme siis että rikos on tapahtunut.  Meidän kaikkien mielestämme se on vaan ajalleen tyypillinen toimintatapa ja sen vieminen poliisille on nyt 30v myöhemmin vähän kohtuutonta.

Mutta suututteko, jos kuitenkin rikoksen kohteeksi joutunut kokee, että hän tarvitsee asian käsittelyä ja tekee rikosilmoituksen? Asetutteko rintamana Ritukan tueksi haukkumaan, mollaamaan ja vähättelemään rikoksen uhria?

Siitähän tässä on kyse. Kukin tietysti tavallaan ja valinnoillaan.

T: MaratonParkuja

Nyt pitää palata tarkistamaan mistä mollaamisesta ja vähättelystä oli kyse kun en äkkiä muista kuvausta. Minun siskoni muuten koki että aina vähättelen häntä kun en innostunut että maalaisimme vanhempien mökillä olevat kolmannen polven perintökalusteet, yli sata vuotta vanhat, harmaaksi. Se on häne

Halaus sinullekin. Olen aina hämmästellyt niitä vanhempia, jotka pystyvät tuollaiseen. Lapsensa turvallisuuden täydelliseen ohittamiseen.

- Käpybara

Vierailija
10220/12665 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisi ottaa vastaan asianomaisen rikoskertomuksen ja kirjaa sen ylös. Sen hän tekee viranomaisen velvollisuudesta oli aiheellinen tai ei. Sen jälkeen syyttäjä päättää nostetaanko asiasta syyte vai ei. Poliisi toimii vastaanottajana ja kirjaajana, poliisi ei päätä asiasta mihinkään suuntaan eikä tee päätöstä.