Saan olla miehen mökillä kesällä viikon, muu perhe koko loman
Lyhyesti, mies totesi, että hän aikoo viettää yhden lomaviikon omistamallaan mökillä yksin, yhden lasten kanssa ja yhden viikon voimme olla kaikki yhdessä, koska jos me kaksi olemme pidempään siellä, niin alamme tapella.
Olen tosi loukkaantunut, koen ettei perheestä voi ulkoistaa yhtä ihmistä noin. Tuntuu ikävältä, että äiti saa ikäänkuin armosta olla siellä viikon ja sitten pitää lähteä, ja isä päättää, miten kauan sopii olla.
Ilmoitin siis, etten mene ollenkaan. Myönnän, että hermo kiristyy pidemmmällä tähtäimellä, kun appivanhemmat hääräävät siellä myös, enkä ihan koe olevani maailma hirvein akka, vaikken aina tanssi heidän pillinsä mukaan.
Nyt siis päätin, että kokeilkoon mökkilomaa ihan ilman minua. Varaan oman reissun ja lähden vaeltamaan, mikä on ollut tarkoitus jo pitkään. Ajatuksia?
Kommentit (538)
Koska aviopuoliso ei ole lokki. Sitä paitsi lapsiperheessä ei voi olla sellaisia erillistalouksia, etteikö mökin ylläpito jotain kautta vaikuttaisi myös aloittajan talouteen. Jos mies maksaa mökin katon korjauksen, juu kokonaan itse kyllä, niin aloittaja joutuu hyvin äkkiä vastaavasti ostamaan lapsille uudet polkupyörät ja maksamaan lasten lomamatkat yksin, koska miehellä ei ole rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska aviopuoliso ei ole lokki. Sitä paitsi lapsiperheessä ei voi olla sellaisia erillistalouksia, etteikö mökin ylläpito jotain kautta vaikuttaisi myös aloittajan talouteen. Jos mies maksaa mökin katon korjauksen, juu kokonaan itse kyllä, niin aloittaja joutuu hyvin äkkiä vastaavasti ostamaan lapsille uudet polkupyörät ja maksamaan lasten lomamatkat yksin, koska miehellä ei ole rahaa.
Tuskin näin on. Jos aloittaja olisi joutunut maksumieheksi miehen mökin vuoksi niin eiköhän se olisi jo tullut esille tässä ketjussa.
Luultavasti jo alkumetreillä.
Aloittaja kertoo menevänsä yksin vaellusretkelle ja toivovansa yhteisiä reissuja, siis muuta (maksullista?) toimintaa lomilla kuin mökillä olo.
Rahasta tuskin on riitaa tai puutetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ap kuulostaa ihan siltä, että sinä et ole todellakaan nyt syypää tässä. Syynä on miehesi irtautumattomuus vanhemmistaan, erityisesti äidistään. Mies on takuulla huomannut kasvavan tyytymättömyytesi hänen asettaessaan omat vanhempansa sinun edellesi. Hän ei ole valmis katkaisemaan napanuoraa, koska äidin mielipaha on niin vaikea kestää. Sinun mielipahasi kun ei ole niin tärkeä hänelle. Ehkä hän kuvittelee, että kun sinä et ole mökillä, hän on turvassa, eikä tarvi pelätä, että sinä aloitat keskustelun, jota hän ei halua käydä. Siksi hän nimittää sitä riitelyksi, koska ei todellakaan myönnä, että hänen äitisuhteensa ei ole terveellä pohjalla.
Jollain tasolla sinun ehkä pitäisi alkaa tehdä miehellesi tiettäväksi, että olette tämän priorisointiasian ja kaikkien sen mukanaan tuomien lieveilmiöiden takia sellaisessa tienristeyksessä, josta ei nyt pysty jatkamaan suoraan niin, että asiat säilyvät hänen kannaltaan mukavasti ennallaan.Mistä te revitte näitä analyysejä? Ap on sanonut että mies asettaa äitinsä hänen edelle mutta esimerkit on tosi omituisia. Kuinka moni voi käsi sydämellä sanoa että ei omia vanhempiaan vaikka siellä mökillä ollessa huomioisi tai asettuisi aina poikkiteloin heitä vastaan puolisonsa pyynnöstä?
Samaa kysyn sinulta. Missä ap vaatinut puolisoa asettumaan poikkiteloin? Voitko lainata sen kohdan?
Kertoessaan miehensä mielistelevän ja kirltäneen häntä vaatimasta anopilta kamojaan jne. Ap asettaa miehen valintatilanteeseen -äitisi tai mä-.
Kukas se nyt analysoi? Minä en ainakaan nähnyt missään sellaista kohtaa, jossa miestä olisi vaadittu valitsemaan äitinsä tai puolisonsa.
Koskaan en ole vaatinut miestä valitsemaan, mutta toki olen pyytänyt häntä olemaan reilu. No, jotenkin kun tätä asiaa olen miettinyt, niin on selvää, ketkä ovat miehelle tärkeimmät ja keiden takia tätä meidän kulissia on pidetty pystyssä. Oikeasti ongelma on se, että minä en suostu miellyttämään enkä jaksa tätä enää. Ap
Vai olisiko se mökki hänelle tärkeä? Miten sun täytyy appivanhempiasi miellyttää siellä ollessa?
No, jos anoppi leipoo, niin pitää mennä syömään ja kehua, pelkkä kiitos ei riitä. Pitää kehua apen laihtumista. Pitää ihastella kaikkea uutta, kun tulee hyvä mieli. Mieheltä tulee neuvoja, millä eri tavoin miellyttää. Miksi ei voi olla perusystävällinen luontevasti, vaan pitää kiitellä heitä ylenpalttisesti lähtiessä, vaikka on ollut omassa mökissä...? Tämä on ahdistavaa. Ap
Eli ihan perus kohteliasta käytöstä. Vanhemmille ihmisille tollaset asiat on usein tärkeitä, mitä noista ahdistumaan.
Nämä olivat nopeita esimerkkejä. On paljon muutakin. Olen kiltisti totellut, joten siten ei ongelmaa. Ehkä itse väsyttää, samoin tavaroiden katoaminen, mutta onko se syy sulkea minut pois? Tai se, että mies suuttuu jostain syystä? Ap
Ei ole, sen sijaan tämä * jos me kaksi olemme pidempään siellä, niin alamme tapella.* on varsin ymmärrettävä syy eikä se liity appivanhempiisi vaan on teidän ongelmanne.
No niinpä! Osasyy on varmasti miehen suvun läsnäolo, jos muilla lomilla on kivaa. Miksi mies ei tule vastaan?
Hän haluaa olla mökillään. Miten hän tulisi vastaan?
Muu perhe haluaa pieniä retkiä kesällä. Kuuntelemalla kaikkien toiveita?
Muu perhe? Lapsethan viihtyy siellä mökillä. Eli Aloittaja haluaisi jotain muuta kuin mies& lapset.
Mun mielestä tuossa suhteessa on jo alun alkaen dynamiikka ihan hanurillaan. Kuka antaa anopin "omia" tavaroita, eikä sano siitä mitään, koska mies käskee? En mä ainakaan antaisi, vaan ihan ystävällisesti mutta selkeästi sanoisin mikä on minun. Kuka oikeasti tottelee jotain miehensä käyttäytymiskäskyjä? Ihan järjetöntä touhua jo alkujaankin.
Välillä todella ihmetyttää miten muna(sarja)ttomia ihmiset voikaan olla. Ja sitten ollaan ihmeissään kun tilanteet kriisiytyy.
Mitä tekee kumppanilla joka ei halua lomailla samaan aikaan mökillä. Jos alatte tapella kaksistaan niin ei se suhde ole silloin kovin hyvä suhde. Tappelette varmaan kotonakin ei siihen mökkiä tarvita.
Minä tulen toimeen mieheni kanssa emmekä riitele koskaan. Mökillä sopu säilyy aina yhtä hyvänä. Mökkimme ei ole mikään työmaa vaan siellä lomaillaan. Työt ja remontit on tehty jo keväällä joten ei tule riitaa edes siitä. Minulla on lapsia ja minun kaksi lasta ja mies vie niitä kalaan mielellään joten saan omaakin aikaa. En voisi sanoa miehelleni että haluan nyt viikoksi yksin mökille lasten kanssa sinulta on pääsy kielletty.
Jaksuhali sun miehelle. Joka ***** asiasta tehdään draamaa. Miehesi tämän tietää jo varsin hyvin ja siksi ilmaisi asian noin suoraan eikä alkanut yrittää keskustelemalla samaa lopputulosta.
Haluatko nähdä draama kunigattaren joka kuvittelee, että kaikki pyörii hänen ympärillään? Katso peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Jaksuhali sun miehelle. Joka ***** asiasta tehdään draamaa. Miehesi tämän tietää jo varsin hyvin ja siksi ilmaisi asian noin suoraan eikä alkanut yrittää keskustelemalla samaa lopputulosta.
Haluatko nähdä draama kunigattaren joka kuvittelee, että kaikki pyörii hänen ympärillään? Katso peiliin.
Oikeasti taittaa ärsyttää, että mökki ja sen pihapiireinen on aluetta johon sinulla ei ole mitään kontrollia. Ei ihme, että tappeluita tulee siellä.
Vierailija kirjoitti:
Ja miehen mukaan minua ei huolita pidemmäksi aikaa siksi, että tulee valitusta ja riitaa. Syy on hänestä täysin minun, omaa osuuttaan ei pysty näkemään. Tuntuu kurjalta, että lomailee mieluummin appivanhempien kuin minun kanssani ja meillä yhteistä lomaa on siis viikko. Eli nyt sitten ei edes sitä. Meninkö liian pitkälle? Ap
Äh. Ihmeellistä pakkomökkeilyä ja mökkeilyn ihannoinnimistA.
Mikä toi teidän juttu oikein on?
Aloittaja kertoo olevansa sopeutuvainen eikä nalkuta.
Mies sitten mies ilmaisee asian näin, että aloittajan olisi parempi viettää vain viikko mökillä ettei tulisi riitaa.
Aloittaja näkee itsensä ja toimintansa omasta näkökulmastaan ja mies omastaan.
Joku ristiriita siinä on, että ne näkökannat eroavat noin paljon toisistaan.
Ei kai mies tyhjää puhu hänkään kun kuviossa on lapsiakin.
Ei voi täysin teilata miestä eikä täysin kompata aloittajaa.
Jos halutaan olla avarakatseisia.
Eiks toi oo aika hyvä systeemi. Sinä teit siitä vielä parempaa, saat vaeltaa omassa rauhassa ja ukkokin tehdä omia juttujaan omassa rauhassa., ilman et tarvii kestää turhia noitailuja.
Itsellä ainakin kaikki suhteet kestänyt sen takia pidempään kun on vuorotyö eli on toisen kanssa kunnolla tekemisissä vain joka toinen viikko, niin miks ei se toimis lomissakin, itse laitoin aina yhden lomaviikon joko myöhempään tai aikasempaan kun toisella niin sai tehdä omia juttuja rauhassa. M
Siellä on varmaan anoppi aika kovilla kun on selvä että se ne lapset huoltaa jos äiti ei ole paikalla. Saattaa anella aptä paikalle kun on kuukauden hoitanut omaa poikaansa ja sen lapsia, mahdollisesti siivonnut vielä poikansa mökinkin.
Näyttää siltä että mies on ihan yhtä ärtynyt omiin vanhempiinsa, mutta projisoi sen kiukun niin että AP on se joka on hankala. Hän ei siis uskalla tuntea omia tunteitaan ja olla avoimesti vanhempiaan vastaan. Nyt jos AP ei mene mökille, eikä puhu koko asiasta, niin voihan olla että mies tajuaa mistä se paita hankaa. Että se oikea ärtymyksen kohde on siellä omien vanhempien käytöksessä.
Ota AP tämä siltä kannalta että mies saattaa tajuta asioita eri tavalla kun saa nyt pyöriä ihan yksin siellä vanhempiensa kanssa.
Itse olen appivanhempien mökillä lähinnä tiskikoneena, mutta olen sopeutunut siihen ja se on ok yhden pitkän viikonlopun ajan kesässä. Muun loma-ajan vietämme omalla mökillä ihan eri paikassa.
Mut rankataan miniöistä alimmaksi vaikka olen menestynyt yrittäjä, eli en mikään älykääpiö kuitenkaan. Puolisoni ja hänen apunsa tuntuvat myös itsestään selvältä, eikä niitä arvosteta juurikaan. Muualle sataa lahjoja ja matkoja, mutta ei meidän suuntaan, myös lapsenlapset ovat eriarvoisia.
En jaksa enää välittää, ei näille mitään selityksiä löydy. Huonoa käytöstä kuitenkin ja totta kai aiheuttaa mielipahaa.
Pure nyt huulta ja anna niiden kiehua omissa liemissään tämä kesä. Jospa miehellesi tulisi järki päähän.
Vierailija kirjoitti:
Wanhan ajan hyvä vaimo kirjoitti:
Oletpa huono vaimo ja vaikean kuuloinen luonne muutenkin AP: Miehesi omistaa mökin, ilmeisesti maksanut sen itse ja maksaa kaikki kulut kiinteistöverosta sähköön. Tottakai mies kaipaa yksinoloa ja rentoutumista välillä ilman huutavia kakaroita ja vaimoa jota näkee 51/52 viikosta muutenkin vuodessa.
Mikset suo miehellesi tuota viikkoa yksin? Miksi pitää olla niin "minä minä minä ja minun tarpeet" -edellä koko ajan? Ei ihme, että avioerot lisääntyneet.
Tähän ei pitäisi edes vastata, mutta mies on ollut mökillä etätöissä paljon, aina kun pystyy ja haluaa, ja pitää pitkiä viikonloppuja, kun olen lasten kanssa kotona. Ikinä en ole kieltänyt. Hän voi vain ilmoittaa ja aina sopii. Ap
Nyt on kyllä pakko sanoa, että kun näitä sun tekstejä yhdistelee, niin tulee kyllä mieleen että sun miehelläsi taitaa olla jotain muuta säätöä menossa siellä mökillä. Oletko miettinyt tätä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä siis saat olla mökillä viikon, lapset kaksi viikkoa.
Keitä ovat ne "muu perhe", jotka saavat olla mökillä koko loman?
Just tähän provot aina karahtaa. Kun ei viitsitä miettiä loppuun asti, kuka ja mitä.
Joo, tiedän, että on vaikea uskoa. Ap
Ihan sairas kuvio. Siksi aika epäuskottavaa.
Onko tuo mökki joku miehesi suvun perintömökki jonka miehesi on lunastanut, kun tuolla miehesi suvulla tuntuu olevan siihen suuremmat oikeudet kuin sinulla?
Vai miten voit olla noin onneton, komenneltavissa ja tossun alla?
Eli taidat vaan satuilla huviksesi?
Onnea vaan teidän perheelle, AP.
Pitkää ikää ei tuolle kuviolle voi oikein toivottaa.
Lastenhoito ei kuulu anopille ja isovanhemmille mitenkään. Lastenhoito kuuluu lapsen äidille ja isälle.
Kuulostaa, että Ap:n mies asettaa omat tarpeensa ja omat vanhempansa etusijalle. Oikea järjestys on omat lapset ja puoliso ensin. Jos aikuinen ja perheellinen ihminen haluaa tanssia omien vanhempiensa pillin mukaan, niin silloin parisuhde ja perhe-elämä on tuhoon tuomittu.
Ratkaisuna voisi olla, että Ap:n mies myy mökin pois. Jos mökille on tarvetta, sen voi hankkia kaukaa miehen vanhemmista. Silloin Ap, mies ja lapset saavat viettää vapaa-aikaansa omassa rauhassa ja omalla tavalla. Kolmen sukupolven vapaa-ajan vietto vie hermot kaikilta ja loma on pilalla.
Vierailija kirjoitti:
Siellä on varmaan anoppi aika kovilla kun on selvä että se ne lapset huoltaa jos äiti ei ole paikalla. Saattaa anella aptä paikalle kun on kuukauden hoitanut omaa poikaansa ja sen lapsia, mahdollisesti siivonnut vielä poikansa mökinkin.
Vierailija kirjoitti:
Lastenhoito ei kuulu anopille ja isovanhemmille mitenkään. Lastenhoito kuuluu lapsen äidille ja isälle.
Kuulostaa, että Ap:n mies asettaa omat tarpeensa ja omat vanhempansa etusijalle. Oikea järjestys on omat lapset ja puoliso ensin. Jos aikuinen ja perheellinen ihminen haluaa tanssia omien vanhempiensa pillin mukaan, niin silloin parisuhde ja perhe-elämä on tuhoon tuomittu.
Ratkaisuna voisi olla, että Ap:n mies myy mökin pois. Jos mökille on tarvetta, sen voi hankkia kaukaa miehen vanhemmista. Silloin Ap, mies ja lapset saavat viettää vapaa-aikaansa omassa rauhassa ja omalla tavalla. Kolmen sukupolven vapaa-ajan vietto vie hermot kaikilta ja loma on pilalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida mies taipua tähän kuvioon. Sehän se tässä suurin ongelma on kun se ei tajua että yksityisyyden puute on se ongelma.
Kuka haluaa pyöriä koko lomansa sukulaisten kanssa. Päivä silloin, tällöin mutta ei edes viikkoa kerrallaan. Sipulihan siinä leviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä siis saat olla mökillä viikon, lapset kaksi viikkoa.
Keitä ovat ne "muu perhe", jotka saavat olla mökillä koko loman?
Miehen perhe käsittää ilmeisesti yhä hänen vanhempansa.
Rouva saa olla kuvioissa jollain tavalla, koska on synnyttänyt ne lapset. Muutoin hän on eräänlainen perheen ulkojäsen, kuten kotiapulaiset ennen muinoin.
Ap ei ole missään vaiheessa sanonut mitään tuon suuntaistakaan. Hän on kertonut, että häntä ahdistaa kun mies toivoo hänen olevan ystävällisempi appivanhemmille ja mökillä ollessa apn mielestä laittaa heidät hänen edelle. Esimerkit ontuu ja todellisuus on sitä, että ap ahdistuu ihan itse ja syyttää siitä miestään. Kaikkialla muualla homma toimii mikä kertoo siitä, että ei syy ole miehessä vaan apn tunteista mökillä.
Onko jotkut ihmiset oikeesti noin tyhmiä kuin tämä kommentoija? Tai eihän ne todennäköisesti ole vaan veemäisiä ja etsii aina toisista pehmeätä kohtaa jota potkaista. Kunnon koulukiusaajameininki. Ap on ollut kärsivällinen ja kohtelias ja silti yrittänyt vastata noille idiooteille jotka tahallaan ymmärtävät kaiken oman kaavansa mukaan.
Oma kommenttini on sama kuin muidenkin tervejärkisten: mies on priorisoinut omat tarpeensa ja vanhempansa oman perheensä ja varsinkin puolisonsa edelle. Se ennustaa aina parisuhteen loppua ennemmin tai myöhemmin, mutta mies ei ole herännyt tajuamaan tätä, koska ap on yrittänyt joustaa ja myötäillä. Puheeseenhan miehet ei tunnetusti reagoi vaan tekoihin.
Toivottavasti naiset oppivat tajuamaan ajoissa sen että suhteen alussa kannattaa sanoa suoraan mitä haluaa ja mitä ei. Kun on alkuun liian kiltti, mies tottuu siihen tosi nopeasti ja ihmettelee sitten että mikäs vaimolle yhtäkkiä tuli kun naisen raja tulee lopulta vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulle alkoi anopin mies kerran valittamaan ja arvostelemaan, kun vietettiin kesää heidän tilallaan. Anoppi ei mitenkään puolustanut. En ole sen jälkeen sinne mennyt, enkä mene. Tietävät kyllä miksi. Kuvittelivat varmaan, että voivat kohdella minua miten vain ja kiltisti mieheni rinnalla aina kipitän heille kylään. Ne on ennen vanhaan naiset olleet eri asemassa kuin nykyään. Ovat tulleet lähinnä miehen elätiksi ja suvun mollattavaksi. Iäkkäät ihmiset eivät aina ole ihan ajantasalla, eivätkä osaa reflektoida arvojaan ja käyttäytymistään. Ovat jossakin ihan eri tilassa ja kun siihen menee yhteiskunnan toiminnassa mukana oleva tiedostava nainen, joka tuo perheeseen suuren osan elannosta ja hoitaa suureksi osaksi kaiken muutenkin, on sivistynyt ja arvostettu ihminen, niin törmäys voi olla aika kova ja anteeksiantamaton.
Ootko varma että kovastikin kaipailevat sinua paikalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä uskomatonta lukea miten narsistisesti naiset ajattelee näistä asioista.
Mä en usko hetkeäkään, että yksikään nainen myisi oman mökkinsä, joka on itselle rakkaiden vanhempien kanssa samassa pihapiirissä, ja ostaisi sitten kauempaa uuden, että mies olisi tyytyväinen. Ei varmasti.
Ja sitten tuo "hermohan menee kaikilta". No selvästikään ei mene, eihän se tässäkään tapauksessa mene kuin ap:lta.
Eikös näissä mökkiketjuissa aina kovaan ääneen toitoteta, että mökin omistaja määrää kuka sinne pääsee, jos pääsee.
Miksi se sääntö ei näytä nyt pätevän tähän mökkilokkiin?