Saan olla miehen mökillä kesällä viikon, muu perhe koko loman
Lyhyesti, mies totesi, että hän aikoo viettää yhden lomaviikon omistamallaan mökillä yksin, yhden lasten kanssa ja yhden viikon voimme olla kaikki yhdessä, koska jos me kaksi olemme pidempään siellä, niin alamme tapella.
Olen tosi loukkaantunut, koen ettei perheestä voi ulkoistaa yhtä ihmistä noin. Tuntuu ikävältä, että äiti saa ikäänkuin armosta olla siellä viikon ja sitten pitää lähteä, ja isä päättää, miten kauan sopii olla.
Ilmoitin siis, etten mene ollenkaan. Myönnän, että hermo kiristyy pidemmmällä tähtäimellä, kun appivanhemmat hääräävät siellä myös, enkä ihan koe olevani maailma hirvein akka, vaikken aina tanssi heidän pillinsä mukaan.
Nyt siis päätin, että kokeilkoon mökkilomaa ihan ilman minua. Varaan oman reissun ja lähden vaeltamaan, mikä on ollut tarkoitus jo pitkään. Ajatuksia?
Kommentit (538)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mies haluaa viettää koko lomansa äitinsä kanssa, mutta ei oman perheensä. Eiköhän se kerro ihan kaiken kyseisestä miehestä. Normaali mies käy siellä suvun mökkikuviossa, ja suurin osa lomasta vietetään jossain ihan muualla.
Niin, näinhän tämä menee. Mies haluaa minut ja lapsetkin pois omaa lomaa varten, jota hän viettää omien vanhempien nurkissa. Hän ei ikinä tule tajuamaan, että tämä vaikuttaa suoraan meidän suhteeseen. Ap
Miksi se vaikuttaa teidän suhteeseen? Vaikuttaako teidän suhteeseen harrastukset, ystävät, tuttavat ja työ myös? Saat olla mitä mieltä tahansa miehesi suhteesta vanhempiinsa ja mökistä ja ihan kaikesta, mutta miksi annat niiden mennä sun ihon alle ja kasvaa möykyksi? Olet erillinen ihminen.
Vaihda miestä. Tuollainen kusipää ei sinua ansaitse. Jos mies tekisin minulle noin niin jättäisin heti.
Minun mies omistaa mökkinsä yksin eikä ota sinne edes sukulaisia eikä juuri ketään koska kavereita on vähän. Vanhempia miehelläni ei ole, äiti kuollut. Saamme olla rauhassa täällä mökillä.
Sinä alkaisit siellä mökillä kuitenkin nalkuttaa jostain mitättömästä asiasta, joten mies teki ihan oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä selvästi ihmiset ymmärtää tahallaan väärin ja yrittää provota ap:ta suuttumaan.
Ymmärrän aivan täysin ongelman, että parisuhteessa toinen ei voi sanella miten perhe lomailee.
Mies on varmaan mielessään ajatellut, että tämä on täydellinen ratkaisu.
Hänellä on varmaankin hyvä toimiva suhde vanhempiinsa, mutta ei kykene ymmärtämään, että vaimolla on tarpeita, toiveita ja ajatuksia yhteisestä ajasta ja varmasti myös monista muista asioista.
Eli mies menee omat tarpeet edellä, eikä kykene asettumaan vaimon asemaan.
Vaimon eli ap:n asema ei ole helppo. Varsinkin kun taustalla taitaa olla uupumusta ja liitossa myös kuulemattomia toiveita ja tarpeita.
Nyt onkin tosi hyvä tilaisuus ottaa itselle omaa aikaa ja lepoa.
Toivottavasti ap saat pahan mielen unohtumaan ja nautittua hyvin ansaitusta lomasta <3
Juuri näin!
Meillä on aivan samanlainen kriisi miehen kanssa parhaillaan. Mies on jörjestänyt koko kesälomansa omien tarpeidensa mukaan, eikä meillä ole yhtään viikkoa, ei yhtään, yhteistä aikaa koko kesänä! Hän ei ymmärrä, miksi olen pettynyt ja vihainen, kun hänellähän on täydellisesti järjestetty ja aikataulutettu kesä.
Tarkoitatko, että on kriisi ex-miehen kanssa? En suostuisi vastaavaan......
Täysin järjenvastaista parisuhteessa tuollaisia päätöksiä tehdä. Ja mies tekee eikä naisella ole siinä sanomista. Kuulostaa vähän narsistilta miehesi eikä ihan vähänkään. Mitäs muuta se päättäää etkä sinä saa sanoa mitään. Kannattaa miettiä onko tuollainen mies itselleni sellainen jonka kanssa haluaa elää. En minä ainakaan haluaisi. Lomat vietetään yhdessä mökillä tai muualla. Niin parisuhteessa kuuluu tehdä.
Nainen38 kirjoitti:
Vaihda miestä. Tuollainen kusipää ei sinua ansaitse. Jos mies tekisin minulle noin niin jättäisin heti.
Minun mies omistaa mökkinsä yksin eikä ota sinne edes sukulaisia eikä juuri ketään koska kavereita on vähän. Vanhempia miehelläni ei ole, äiti kuollut. Saamme olla rauhassa täällä mökillä.
No varmasti jättäisit niin. Niin toimii ihminen, joka ei kykene ajattelemaan suhdettaan laajemmin vaan yhden suuttumuksensa mukaan toimii kerrasta.
Mä ymmärrän täysin tuon miehen töksäytyksen, hänkin on turhautunut. Ymmärrän myös aon loukkaantumisen. Sitä en ymmärrä että joku stnan lomariita kaataa suhteen. Jos se tuohon kaatuu, sit on kyseessä ihan molemminpuoliset mokat ja käsittelemättömät asiat molempien päässä. Ap ei edes keskustellut miehensä kanssa omassa ahdistuksessaan, ei hyvää päivää taas. Lapsenmielisyen tunneongelmaisten ei pitäisi pariutua. Ja ketkä kärsii? Lapset. Pienet sille 👏
Sanon vaan kirjoitti:
Täysin järjenvastaista parisuhteessa tuollaisia päätöksiä tehdä. Ja mies tekee eikä naisella ole siinä sanomista. Kuulostaa vähän narsistilta miehesi eikä ihan vähänkään. Mitäs muuta se päättäää etkä sinä saa sanoa mitään. Kannattaa miettiä onko tuollainen mies itselleni sellainen jonka kanssa haluaa elää. En minä ainakaan haluaisi. Lomat vietetään yhdessä mökillä tai muualla. Niin parisuhteessa kuuluu tehdä.
😅 Aika moni pari sit tekee väärin. Voitko kuvitella että osa priskunnista ei edes asu yhdessä? Laitatko muuten linkin tohon sääntöön parisuhdetta koskien, kiitos.
Sanon vaan kirjoitti:
Taas se narsisti-diagnoosi sieltä asetetaan yhden havainnon perusteella. Kai ymmärrät että pilkkaat samalla narsistien uhreja? Minkäs diagnoosin sä aplle asetat? Voisiko olla että sillä miehellä on tullut mitta täyteen (myös)? Eikö koskaan nainen voi olla osa ongelmaa?
Nainen38 kirjoitti:
Ja tämä on nut sit se teidän suhteen liima? 😅😂🤣
Tuskin se mies on mikään kultapoika. Kotonakin määräilee jos mökillä eikä sinne saa tulla edes.
Mutta naisethan tunnetusti haluaa paskan miehen kanssa seurustella.
Sanon vaan kirjoitti:
Tuskin se mies on mikään kultapoika. Kotonakin määräilee jos mökillä eikä sinne saa tulla edes.
Mutta naisethan tunnetusti haluaa paskan miehen kanssa seurustella.
No kummasti sen kanssa on lapsia tehty. Kyllä paskassa suhteessa on kaksi paskaa aina.
Vierailija kirjoitti:
Yritin lukea tätä vähän sekavaa ketjua. Ymmärsinkö nyt oikein: Ap:lla ja miehellään on kolme viikkoa lomaa, ja mies aikoo viettää koko lomansa mökillä. Ja hän haluaa olla siellä kaksi viikkoa ilman vaimoaan. Lapset saavat olla siellä koko ajan.
Minua kiinnostaa, miten teidän aikaiset kesälomanne ovat menneet. Onko mies viettänyt nekin mökillä kokonaan. Eikö jo lapset ala vaatimaan, että kesälomalla pitäisi tehdä jotakin. Matkustaa, käydä jossain Suomen kaupungeissa, jossain huvipuistossa, kutsua kavereita mökeille, ihan mitä vaan mitä nyt lapset haluavat. Mennäänkö perheessä miehen vaatimusten mukaan, sillä unohtuuhan tuossa nyt näköjään vaimon lisäksi lapsetkin.
Muuten oikein, mutta lapset saavat olla kaksi viikkoa mökillä ja minä yhden. Tästä ei keskusteltu enempää. Tottakai lapset kyllästyvät ja haluavat muuta. Antaapa miehen nyt hoitaa asia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmat ostavat lastenlasten suosiota makealla, herkuilla, tavaralla, rahalla, ostelulla, turhalla krääsällä, lepsuilulla, lupailemalla asioita vanhemmilta ensin kysymättä ja kumoamalla vanhempien kieltoja.
Lastenlasten suosiota ostetaan lepsuilulla, kieroilulla ja puuttumalla ikävällä tavalla lastenkasvatukseen. Perinteisesti tätä kieroilua harrastavat hankalat appivanhemmat ja joskus myös omat vanhemmat. Vaikealla anopilla on kierot keinot, joilla hän kaivaa maata ei-toivotun miniän jalkojen alta.
Perheellisen ihmisen ei tarvitse kauaa miettiä, mistä nämä huonot suhteet appivanhempiin johtuvat. Appivanhempien narsistinen vallankäyttö, henkinen väkivalta, ylimielinen Besserwisser-asenne, kotirauhan rikkominen ja lastenkasvatukseen sekaantuminen eivät paranna vaikeaa ihmissuhdetta, joka ei ole alkuaankaan toiminut.
Vierailija kirjoitti:
Joskus se ilkimys on anoppi, joskus appiukko, joskus puolison sisarus. Kun nämä kaikki ilkimykset liittoutuvat yhteen miniää vastaan, niin elämästä tulee taistelua tuulimyllyjä vastaan.
Rajaton, narsistinen ja henkistä väkivaltaa käyttävä anoppi ja appiukko haluaa sekaantua ja päsmätä asioihin, jotka eivät heille kuulu. Näitä ovat muun muassa parisuhde, perhe-elämä, kodinhoito, lastenhoito, lastenkasvatus, vapaa-ajanvietto ja rahankäyttö. Kun miniä ei hyväksy rajattomien appivanhempien mielivaltaa ja kotirauhan rikkomista, niin miniästä tehdään miehen suvussa ns. pa**a akka. Miniästä löytyy vikoja, kun niitä keksitään ja haetaan suurennuslasin kanssa. "Eikö se äiti anna lapselle sitä, tätä ja tuota? Onpas se äiti ilkeä! Kyllä isoäiti ja isoisä antaa!"
Vierailija kirjoitti:
Luin koko ketjun, ja ymmärrän kyllä ap:tä, huolimatta siitä, millaiselta riitapukarilta hän mökillä saattaa vaikuttaa. Olen kokenut samaa rajojen rikkomista vuosien ajan mieheni ja anoppini puolelta. Se tuntuu pahalta, ja sitä on erittäin vaikea sanoittaa. Kesti kauan, ennenkuin ymmärsin, mistä oli kyse. Syytin tilanteesta myös itseäni ja yritin olla diplomaattinen ja joustava ennen kaikkea lastenkin takia. Mutta mies halusi välttää konflikteja vanhempiensa kanssa, ja oli valmis tinkimään lojaalisuudesta minua kohtaan. Minun perheeni oli 'outo', hänen oli 'normaali'. Minä olin utelias ymmärtämään hänen perheensä dynamiikkaa, häntä ei kiinnostanut minun perheeni. Mieheni ei esimerkiksi nähnyt mitään ihmeellistä siinä, että äitinsä käytännössä päätti, missä lapsemme ristiäiset pidetään. Sitä kutsuttiin aina 'auttamiseksi', ja se saatiin siltä näyttämään myös ulospäin. Minä sitten olin se kiittämätön tai huumorintajuton osapuoli. Jotenkin alkoi tilanne vuosien mittaan jurppimaan. Hiljalleen aloin saamaan yllättäviltä tahoilta tsemppitoivotuksia. Ymmärsin, että jotkut sittenkin näkivät tämän tilanteen läpi, ja että tunteeni olivat ok. Itsenäistymistäni ei hyvällä katsottu mieheni perheessä, ja keinoja ei kaihdettu minun oloni hankaloittamiseksi, sellaisella viattomalta näyttävältä kiusaamisella. Kiusaajat eivät ole ihan tasapainossa.
Näin meilläkin menisi jo mies ei olisi nähnyt äitinsä oikeaa luonnetta, eikä suostunut laittamaan perhettään anopin pelinappulaksi. Olemme melko vähän tekemisissä nykyään.
Tällä viikolla miehen sisko kysyi yläasteikäistä lastamme hänen lasten seuraksi mökille, mutta tämä ei anopille sopinut, kun ei jaksa olla kaikkien lastenlasten kanssa. Selvä, lapsemme menee vasta kun anoppi lähtee mökiltä.
Kostaa siis lastenlapsille kun ei ole saanut poikansa perhettä pihteihinsä.
Mutta lapset on jo niin isoja että näkevät myös mummon pelit eivätkä lähde niihin mukaan.
Harmi mummolle, harmi lapsille mutta minä en suostu tuollaiseen.
Tsemppiä aloittajalle ja osaanpa taas arvostaa omaa miestä enemmän, kun tajusi ja halusi pitää oman perheen ykkösenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, suhteessanne taitaa olla muutakin haastetta? Mies ei näe omassa toiminnassaan mitään vikaa, se on jo yksi. Hän kieltää sinua tulemasta mökille, joka tosin on hänen, mutta silti, se on toinen, joka on myös vallankäyttöä.
Sinuna en menisi enää ollenkaan koko mökille, vaan viettäisin lomani ihan miten haluan.
Ja te iänikuiset provohuutelijat ja yksityiskohtiin takertujat, menkää muualle nillittämään, jookos.Kyllä. Kuvasin alle sitä, miksi minä olen hankala miehen mielestä. Miehellä on myös kova tarve miellyttää vanhempiaan ja hän priorisoi heitä suhteessa minuun. Ja hän haluaa pitää yllä kulissia vanhempien suuntaan.
Ei tämä parane tai lopu, jos en joskus hyppää ulos. En minä yksin ole vaikea ja syypää, tässä on monenlaista juttua, jotka eivät edes liity minuun, mutta jotenkin ne minuun puretaan kuitenkin. ApAivan, ei parane, koska miehesi saa ihan itse päättää millainen sihde vanhempiinsa hänellä on. Ei ole sun asia millään tapaa.
Juuri näin, tänä kesänä mies on tiiviimmin vanhempiensa kuin oman perheensä kanssa. Ihanaa!
Niin, ja sitten jos ero tulee, niin mitähän on edelleen jäljellä? Se oma perhe, omat lapset. Vain puoliso vaihtuu/poistuu.
Järkevä ihminen kyllä pitää yllä läheiset suhteet omaan lapsuudenperheeseensä, se kun ei jätä yhtä helposti kuin puoliso.
Riitaisa akka pohjoisesta pilasi meidänkin mökkilomamme vuosia. Onneksi veljeni otti eron pirttihirmusta. Joskus tulee silti paikalle. Jatkuva nalkuttaja ja aina naama väärinpäin. Järkyttävä ihminen voi myrkyttää kaikkien väliset suhteet.
Vierailija kirjoitti:
Riitaisa akka pohjoisesta pilasi meidänkin mökkilomamme vuosia. Onneksi veljeni otti eron pirttihirmusta. Joskus tulee silti paikalle. Jatkuva nalkuttaja ja aina naama väärinpäin. Järkyttävä ihminen voi myrkyttää kaikkien väliset suhteet.
Projisoit omia kokemuksia aloittajaan. Se että sinun veljelläsi oli sinun mielestäsi hankala vaimo, ei tarkoita sitä että aloittaja on nalkuttaja ja aina naama väärinpäin.
Appivanhemmat tosiaan ovat tässä varmaan pahan alku ja juuri. Jotkut noista suurten ikäluokkien vanhemmista kuvittelevat omistavansa lapsensa. Silloin lapselta vaaditaan paljon omaa tahtoa ja selkärankaa, jotta raskii rikkoa sen vanhempiensa ydinperheidyllin, johon yhä kuuluu vain äiti, isukki ja se keski-ikäinen poika 🙈
Suurten ikäluokkien ydinperheidylliin voi kuulua myös äiti, isä, keski-ikäinen poika ja suosikkitytär.
Suosikkitytär on aina oikeassa ja hyvä ihminen. Sädekehä hohtaa tyttären pään päällä. Yli 70-vuotias äiti ja isä pääsevät läheisriippuvaisina päsmäämään ja kulkemaan omilla avaimillaan tyttären kotona. Vävyn suu tukitaan törsäilyllä. Vävy on liian kiltti ihminen laittaakseen vaimon vanhemmille rajat ja puolustaakseen perheensä kotirauhaa.
Miniä on paha ihminen, kun anoppi ja appiukko eivät pääse kävelemään ei-toivotun miniän yli. Keski-ikäinen poika perheineen ei halua asua samalla paikkakunnalla ja äitinsä ja isänsä naapurissa. Kyläilyä haittaa, kun miehen vanhemmat eivät pääse hetkessä naapuritontille kyttäämään ja vahtimaan. Appivanhemmat eivät pääse "kasvattamaan" pojan lapsia, koska on pitkä välimatka ja ilkeä miniä ei halua tuppautuvia appivanhempia lastenhoitajaksi. Ja sekös heitä kismittää. Ja kaikki ongelmat johtuvat miniästä, koska ei-toivottu miniä on miehen suvussa pa##a akka.
Vierailija kirjoitti:
Appivanhemmat tosiaan ovat tässä varmaan pahan alku ja juuri. Jotkut noista suurten ikäluokkien vanhemmista kuvittelevat omistavansa lapsensa. Silloin lapselta vaaditaan paljon omaa tahtoa ja selkärankaa, jotta raskii rikkoa sen vanhempiensa ydinperheidyllin, johon yhä kuuluu vain äiti, isukki ja se keski-ikäinen poika 🙈
Miksi katsottaisiin taustalla olevia syitä? Sun ahdistus, sun päätökset ja sun toiminta. Aikuinen ihminen osaa erottaa itsensä muiden toiminnasta. Vaikka miehesi olisi miten paska, itse sä olet vastuussa siitä miten sä mökillä tai muiden ihmisten kanssa olet. Miksi sun pitää löytää syyllinen sun omaan olotilaan?