" Sinut irtisanotaan, koska sinulla ei ole lapsia " - tällaista syrjintää lapsettomat kokevat töissä
Perhetilanne ei saisi vaikuttaa työntekijän kohteluun millään lailla, mutta siitä huolimatta
lapsettomia syrjitään töissä monin tavoin .
Sekä vapaaehtoisesti että tahtomattaan lapsettomat henkilöt joutuat syrjityksi työyhteisöissä hyvinkin karuilla ja täysin epäoikeudenmukaisilla tavoilla.
Monella on valitettavasti aiheeseen liittyviä hyvin ikäviä kokemuksia.
Lapsettomien yhdistys Simpukka ry sekä Vapaaehtoisesti Lapsettomat ry teettivät viime syksynä kyselytutkimukset , joihin vastasi yhteensä noin 570 lapsetonta ihmistä.
Aiheesta tarkemmin lähde-artikkelissa alla.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/91bfaa21-4590-42fe-a458-482a…
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaankaan kannattaisi uskoa kaikkea mitä lukee...Varsinkaan,jos on kyse iltalehden tasoisesta roska-aviisista ja manipuloidusta "kyselytutkimuksesta". On täysin järjenvastaista, että lapsettomia syrjittäisiin nykyisessä vaativassa työelämässä, asia on täysin päinvastoin-yksikään järkevä yrittäjä (tietysti hieman alasta riippuen) ei ota töihin ensimmäisenä pikkulasten vanhempia jos firman menestys on ensisijalla.
Ei tämä nyt ihan näinkään mene. Omalla työuralla on tullut keissi, että lapseton alle 40 vuotias on saanut ns. pakan kuntoon. Kämpät ja lainat maksettu.
Sitten ilmoitetaan työnantajalle, että lähdetään vaikka jonnekin ihan toisen alan koulutukseen, kun ala ei enää nappaa. Ei ole helppoa, jos vuosia työskennellyt asiantuntija kyseessä.
Voi olla parempi, että työntekijänä on asuntolainojaan lyhentävä lapsiperheellinen.
Oikeesti mikä siinä on niin vaikee joustaa yhteisen hyvän edessä. Mä oon lapseton ja perusraksa työllä saanu kaiken. Siis ihan kaiken mitä voi kuvitella. paitsi ne lapset. Että miksi en tässä hyvässä tilanteessa ois hiukan avuksi muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsähän tuo on aivan oikein.
Se jolla on lapsi, on elätettävä, hänen pitää huoltaa lasta.
Lapsettoman pitää huolehtia vain itsestään.
Lapsettoman on myös helpompi muuttaa muualle työn perässä, kuin niiden joilla on lapsia ja koulut samalla paikkakunnalla.Minusta tuo on aivan itsestään selvä asia.
Niinkuin sekin, että viimeisenä töihin palkattu yt-neuvotteluissa sanotaan ensimmäisenä irti.
Yrityksellä on vastuu niistä, jotka ovat pitkään työskennelleet yrityksen hyyväksi.Kylläpä on järkyttävän yleistävä käsitys lapsettoman elämästä.
T: lapseton, joka hoitanut, kasvattanut ja elättänyt sairaan sisarensa lapset ja hoitaa, huolehtii ja elättää nyt vakavasti sairaan vanhempansa. Älä jumalauta yleistä, kun et tiedä ihmisten elämistä oikeasti mitään!
T: sekopää lapseton, joka fantasioi sisarensa lasten adoptoimisesta kun omia ei saa aikaiseksi ja parempi niin
Voi ressukka. Sinulla tuli nyt kyllä pahasti huti.
Juu varmasti. Onneksi lapseton ressukka voi edes av:lla larpata saaneensa sisarensa lapsia tavata. Oikeasti ei taida olla edes tekemisissä kanssasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsähän tuo on aivan oikein.
Se jolla on lapsi, on elätettävä, hänen pitää huoltaa lasta.
Lapsettoman pitää huolehtia vain itsestään.
Lapsettoman on myös helpompi muuttaa muualle työn perässä, kuin niiden joilla on lapsia ja koulut samalla paikkakunnalla.Minusta tuo on aivan itsestään selvä asia.
Niinkuin sekin, että viimeisenä töihin palkattu yt-neuvotteluissa sanotaan ensimmäisenä irti.
Yrityksellä on vastuu niistä, jotka ovat pitkään työskennelleet yrityksen hyyväksi.Kylläpä on järkyttävän yleistävä käsitys lapsettoman elämästä.
T: lapseton, joka hoitanut, kasvattanut ja elättänyt sairaan sisarensa lapset ja hoitaa, huolehtii ja elättää nyt vakavasti sairaan vanhempansa. Älä jumalauta yleistä, kun et tiedä ihmisten elämistä oikeasti mitään!
Ja se lapsellinen voi myös elättää sairaan sisarensa lapset, sairaat vanhempansa ja vaikka puoli kylää, mutta noi ei taida olla kovin yleisiä tapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Meidän firmassa ylennys tehtävään meni minun ohitseni juuri eronneelle äiti-ihmiselle, koska lapsi ja miten se nyt pärjää yksin.
Naisella ei ollut päivääkään alan työkokemusta eikä koulutusta tehtävään. Tyyliin kokista markkinointipäälliköksi vastaamaan 35 hengen yksiköstä.
Itse olen lapseton, alalle koulutettu, 15 vuoden työkokemus alalta. Mutta en ole pätevä, koska ei ole lapsia.
Meiltä lähti firmasta moni muukin ammattilainen lätkimään.
Tälläistä on tullut kanssa nähtyä, tosin luultavasti eri syistä. Ihan käsittämätöntä. Hyvävelikerho ja piiri pieni pyörii. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän firmassa ylennys tehtävään meni minun ohitseni juuri eronneelle äiti-ihmiselle, koska lapsi ja miten se nyt pärjää yksin.
Naisella ei ollut päivääkään alan työkokemusta eikä koulutusta tehtävään. Tyyliin kokista markkinointipäälliköksi vastaamaan 35 hengen yksiköstä.
Itse olen lapseton, alalle koulutettu, 15 vuoden työkokemus alalta. Mutta en ole pätevä, koska ei ole lapsia.
Tälläistä on tullut kanssa nähtyä, tosin luultavasti eri syistä. Ihan käsittämätöntä. Hyvävelikerho ja piiri pieni pyörii. :D
Noin epäpäteviä palkataan pomoiksi vain jos muita, hyviä hakijoita ei yksinkertaisesti ole. Pikkupomoiksi ei aina ole halukkaita jos on muuten surkea johto, ei se ole sen arvoista. Mutta jos toinen erittäin kiinnostunut hakija on ollut ja tuo valittu niin on sitten kyllä jotain vikaa siinä ei-valitussakin. Ja tarkoitan muuta vikaa kuin, että ei ole lapsia...
Onko joku esimies oikeasti ollut niin pölvästi, että moista mennyt kertomaan. Ansaitsisi riitauttamisen ihan jo siitä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Miten se on minulta mitenkään pois, jos pikkuisen joustan lapsiperheen hyväksi. Ihan mielelläni jaan loman kahteen osaan. Nyt oon just lomalla ja loput pidän elokuussa koulun alun aikaan. Kyllä mä omat menemiset pystyn järjestään. Eri asia on lapsiperheille. En ymmärrä miksi pitäisi periaatteessa vaan aiheuttaa muille harmia asioissa mitkä on itselle yhdentekeviä. Ja jos kävis niin että irtisanotaan, ei sekään oo katastrofi. Yksin kun elää, niin säästöjä on. Ja on helpompi hakee työpaikkojakin. Työpaikan vaihto voi olla mahdollisuuskin. Vaikka lapsettomuus on elämäni suurin tappio, niin ei tulis mielenkään hankaloittaa muiden elämää. Päin vastoin annan huomattavia avustuksia lastensuojelujärjestöille.
lapsettoman ei tarvitse hankaloittaa lapsellisten elämää, pointti oli siinä eetä vakio-oletuksena lapseton haluaa lomailla huhtikuussa ja marraskuussa, muutoin lapsellisilla etusijaoikeus. Lapsettomallakin on joskus oikeus haluta vetää se 1,5vkon vapaa vuodenvaihteessa tai lomailla heinäkuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin epäpäteviä palkataan pomoiksi vain jos muita, hyviä hakijoita ei yksinkertaisesti ole. Pikkupomoiksi ei aina ole halukkaita jos on muuten surkea johto, ei se ole sen arvoista. Mutta jos toinen erittäin kiinnostunut hakija on ollut ja tuo valittu niin on sitten kyllä jotain vikaa siinä ei-valitussakin. Ja tarkoitan muuta vikaa kuin, että ei ole lapsia...
Ehkä se lapseton on viimoset 15 vuotta palstaillut firman netillä av:lla, minusta tämä selittäisi aika hyvin.
Lapset eli huoltovelvollisuus voi taata sen, ettei ole ekana irtisanottavissa jos on sellaisen työehtosopimuksen piirissä joka määrittelee irtisanomisjärjestyksen. Tällöin voi oikeasti olla tilanne, että se jolla ei ole lapsia irtisanotaan, ja se jolla on lapsia jatkaa työssä.
Pärstkerroin tai suhde johtoportaaseen on ikävä kyllä ne ratkaisevat tekijät. Yhdessä työpaikassa jäivät jäljelle vain eläkeikäiset ja pomojen kaverit. KAIKKI 30-40 vuotiaat naiset irtisanottiin tai lähtivät vapaaehtoisesti.
" Miten se on minulta mitenkään pois, jos pikkuisen joustan lapsiperheen hyväksi. Ihan mielelläni jaan loman kahteen osaan. Nyt oon just lomalla ja loput pidän elokuussa koulun alun aikaan. Kyllä mä omat menemiset pystyn järjestään. Eri asia on lapsiperheille. En ymmärrä miksi pitäisi periaatteessa vaan aiheuttaa muille harmia asioissa mitkä on itselle yhdentekeviä. Ja jos kävis niin että irtisanotaan, ei sekään oo katastrofi. Yksin kun elää, niin säästöjä on. "
Ja tässäpä tapaus joka ei taida ymmärtää että hän ei edusta kaikkia lapsettomia.
Kaikille lapsettomille ei välttämättä ole yhdentekevää saako lomaa vai, jos sinulla ei ole elämässä sisältöä. Samoin kuin (älä nyt järkyty mutta) kaikilla lapsettomilla ei välttämättä ole säästöjä kuten sinulla. On erilaisia elämäntilanteita ja yksilöitä ja kohtaloita. Ei pidä yleistää asioita itsekkäästi oman navan kautta muita koskeviksi.
Mun esimies ei edes tiedä onko mulla lapsia vai ei..
Meillä töissä lapselliset saavat jouluna aina lahjakortin lelukauppaan ja joulunyytin. Lapsettomille ei anneta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Täh?
Luulisi että juuri se että on lapsia tai on lastenhankintaiässä olisi pahin työllistymisen kannalta?
Siitähän on ihan tilastojakin että miehet saa nopeammin vakituisen työn ja nuoria naisia pidetään määräaikaisuuksissa mitkä voi sopivasti aina loppua ilman sitoutumista
Ihmisiä ne pomotkin ovat, jotka pahimmassa tapauksessa joutuvat valitsemaan lähtijät. Yleensä heillä itselläänkin on lapsia ja säälittää ajatus, että lapset joutuisivat kärsimään. Siksi ne saa lähteä, joiden lähtö ei lisää lasten köyhyyttä ja ahdistusta. Mikä tietysti oikein onkin.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin joskus työkaverilta, joka taas ruikutti sitä heinäkuuta lomaksi "kun miehelläkin on", että eikö hänen miehensä voisi koskaan viettää lomaa kesä- tai elokuussa. Vastasi, että voi, mutta ei se halua. Nauroin päin naamaa ja sanoin, että sorry, minä pidän lomani nyt heinäkuussa. Suuttui ja kiukutteli, mutta lopulta tyytyi elokuun lomaansa.
Meillä miehen kanssa on tilanne että miehen työpaikalla lomaillaan aina tiettyyn aikaan kesästä. Meillä taas sovitaan keskenämme koska kukin lomailee ja tähän asti ainakin on toiminut ihan hyvin. Saattaa olla parikin kesää peräkkäin ettei lomailla miehen kanssa samaan aikaan mutta se on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Yt-neuvotteluiden vähentämisjärjestyksessä on lain mukaan otettava huomioon huoltovelvollisuus. Eli jos työntekijällä on alaikäisiä lapsia tai hän toimii omaishoitajana, hänet irtisanotaan tasavertaisessa arviointitilanteessa lapsettoman (tai muuten huoltovelvotteesta vapaan) jälkeen. 🤔
Vähentämisjärjestys ei ole laissa, vaan työehtosopimuksessa. Esim. Teknologiateollisuuden työehtosopimuksessa:
"Työnantajan on viimeksi irtisanottava tai lomautettava niitä työn-
tekijöitä, jotka ovat yrityksen toiminnalle ammattitaitonsa sekä
muiden kykyjensä kannalta tärkeitä ja saman työnantajan työssä
osan työkyvystään menettäneitä. Lisäksi työnantajan tulee kiin-
nittää huomiota työsuhteen kestoaikaan ja työntekijän huoltovel-
vollisuuden määrään."
Vierailija kirjoitti:
Moni nainen joutuu olemaan vuosia määräaikaisissa tai pätkätöissä ennen kuin edes saa vakituista työpaikkaa.
Miehetkö ei sitten joudu?
t. opiskelujen jälkeen 5v määräaikaisena saman kaupungin palveluksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vuorotöistä tekevistä vastanneista syrjintää oli kokenut jopa 80% ".
Siis onko ihmiset ihan ------? Nykyaikana.
Varmaan naisvaltaisella alalla..? Ei vuorotyötä tekevät perheenisät ruikuta vuoroista samalla tavalla kuin äidit, jotka haluaa vaan kermat kakun päältä. Kauhea itku ja parku, jos joutuu juhannukseksi tai jouluksi töihin kerran 3 vuodessa.
Eihän niitä vuorotyötä tekeviä perheenISIÄ syrjitäkään. Miehelle mikä vaan elämäntilanne on etu, nainen on aina väärässä iässä ja vääränlainen, mies on "reilu ja suora" kun nainen vastaavassa tilanteessa "valittaa" tai on "ilkeä". Nainenhan usein jää perheellisenä sairaan lapsen kanssa kotiin, mies ei.
Voi ressukka. Sinulla tuli nyt kyllä pahasti huti.