Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

" Sinut irtisanotaan, koska sinulla ei ole lapsia " - tällaista syrjintää lapsettomat kokevat töissä

Vierailija
25.06.2022 |

Perhetilanne ei saisi vaikuttaa työntekijän kohteluun millään lailla, mutta siitä huolimatta
lapsettomia syrjitään töissä monin tavoin .

Sekä vapaaehtoisesti että tahtomattaan lapsettomat henkilöt joutuat syrjityksi työyhteisöissä hyvinkin karuilla ja täysin epäoikeudenmukaisilla tavoilla.

Monella on valitettavasti aiheeseen liittyviä hyvin ikäviä kokemuksia.
Lapsettomien yhdistys Simpukka ry sekä Vapaaehtoisesti Lapsettomat ry teettivät viime syksynä kyselytutkimukset , joihin vastasi yhteensä noin 570 lapsetonta ihmistä.
Aiheesta tarkemmin lähde-artikkelissa alla.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/91bfaa21-4590-42fe-a458-482a…

Kommentit (120)

Vierailija
41/120 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yt-neuvotteluiden vähentämisjärjestyksessä on lain mukaan otettava huomioon huoltovelvollisuus. Eli jos työntekijällä on alaikäisiä lapsia tai hän toimii omaishoitajana, hänet irtisanotaan tasavertaisessa arviointitilanteessa lapsettoman (tai muuten huoltovelvotteesta vapaan) jälkeen. 🤔

Katsotaan siinä työuran pituuttakin ja roolilla on myös oma painonsa. Jos on tärkeää osaamista, ei sitä heitetä pellolle, vaikka olisi kuinka lapseton. Järkeä sentään saa firma käyttää.

Vierailija
42/120 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki olen saattanut yt-neuvotteluissa saada jäädä siksi, että olen kahden alakouluikäisen vuoroviikkovanhempi, mutta haluan uskoa että ensisijainen syy on se, että lapsettomilla viikoillani otan joka ainoan tarjotun ylityön ja teen työni juuri silloin ja siten, kuin työnantaja toivoo. Edellisissä yt-neuvotteluissa lähti lapseton mies, joka ei koskaan joustanut missään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/120 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yt-neuvotteluiden vähentämisjärjestyksessä on lain mukaan otettava huomioon huoltovelvollisuus. Eli jos työntekijällä on alaikäisiä lapsia tai hän toimii omaishoitajana, hänet irtisanotaan tasavertaisessa arviointitilanteessa lapsettoman (tai muuten huoltovelvotteesta vapaan) jälkeen. 🤔"

Miten lähtökohtaisesti tuolla tavoin toimiva asetelma muka voi olla  "tasa-arvoinen arviointi-tilanne"  lapsettoman kannalta?

Mistä tällaisen lain voi löytää ja todentaa?

Vierailija
44/120 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Yt-neuvotteluiden vähentämisjärjestyksessä on lain mukaan otettava huomioon huoltovelvollisuus. Eli jos työntekijällä on alaikäisiä lapsia tai hän toimii omaishoitajana, hänet irtisanotaan tasavertaisessa arviointitilanteessa lapsettoman (tai muuten huoltovelvotteesta vapaan) jälkeen. 🤔"

Miten lähtökohtaisesti tuolla tavoin toimiva asetelma muka voi olla  "tasa-arvoinen arviointi-tilanne"  lapsettoman kannalta?

Mistä tällaisen lain voi löytää ja todentaa?

Jos googlettaa yt vähentämisjärjestys. Totta kai työnantajalla on mahdollisuus valita, mutta riitatilanteessa huoltovelvollisuus on joka tapauksessa otettava huomioon. Jos vaikkapa liukuhihnatyöstä irtisanotaan samanarvoisia työntekijöitä, lapseton on irtisanottava ensin, ellei hänellä ole huoltovelvollisiin nähden erityistä arvoa työnantajalle.

Vierailija
45/120 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se on minulta mitenkään pois, jos pikkuisen joustan lapsiperheen hyväksi. Ihan mielelläni jaan loman kahteen osaan. Nyt oon just lomalla ja loput pidän elokuussa koulun alun aikaan. Kyllä mä omat menemiset pystyn järjestään. Eri asia on lapsiperheille. En ymmärrä miksi pitäisi periaatteessa vaan aiheuttaa muille harmia asioissa mitkä on itselle yhdentekeviä. Ja jos kävis niin että irtisanotaan, ei sekään oo katastrofi. Yksin kun elää, niin säästöjä on. Ja on helpompi hakee työpaikkojakin. Työpaikan vaihto voi olla mahdollisuuskin. Vaikka lapsettomuus on elämäni suurin tappio, niin ei tulis mielenkään hankaloittaa muiden elämää. Päin vastoin annan huomattavia avustuksia lastensuojelujärjestöille.

Vierailija
46/120 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pomo on suurperheen äiti ja hän antaa vakituiset paikat vain heille, joilla on lapsia. Usein raskaana olevat naiset kokevat syrjintää työnhaussa, mutta meillä ei tarvi pelätä sitä. Lapsettomat sinkkunaiset eivät kuulemma tarvitse vakituista työtä. Lapsiperheelliset menevät kaikessa edelle. Lasten takia on ok olla pois vaikka kerran viikossa, mutta jos lapseton on nuhassa kerran vuoden aikana, alkaa armoton syyllistys.

Asun ns. raamattuvyöhykkeellä.

Vierailija
47/120 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä ymmärrän että perheellisillä on huolta lomien ajan päivähoidon järjestämisestä. Alle 10-vuotiaat ei voi olla kuukausikaupalla yksin kotona

Vierailija
48/120 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yt-neuvotteluiden vähentämisjärjestyksessä on lain mukaan otettava huomioon huoltovelvollisuus. Eli jos työntekijällä on alaikäisiä lapsia tai hän toimii omaishoitajana, hänet irtisanotaan tasavertaisessa arviointitilanteessa lapsettoman (tai muuten huoltovelvotteesta vapaan) jälkeen. 🤔

Katsotaan siinä työuran pituuttakin ja roolilla on myös oma painonsa. Jos on tärkeää osaamista, ei sitä heitetä pellolle, vaikka olisi kuinka lapseton. Järkeä sentään saa firma käyttää.

Niin, siis tasavertaisessa arviointitilanteessa tarkoittaa juuri sitä, että työuran pituuden ja roolin perusteella samanarvoiset työntekijät asettuvat lopulta eriarvoiseen asemaan huoltovelvollisuuden perusteella. Jos toinen työntekijä on osaavampi tai muuten perustellusti työnantajalle arvokkaampi, huoltovelvollisuutta ei tarvitse huomioida.

Vierailija
49/120 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen valehdellut töissä, että olen ylpeä yksinhuoltaja. -nuori mies

Vierailija
50/120 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä pomo on suurperheen äiti ja hän antaa vakituiset paikat vain heille, joilla on lapsia. Usein raskaana olevat naiset kokevat syrjintää työnhaussa, mutta meillä ei tarvi pelätä sitä. Lapsettomat sinkkunaiset eivät kuulemma tarvitse vakituista työtä. Lapsiperheelliset menevät kaikessa edelle. Lasten takia on ok olla pois vaikka kerran viikossa, mutta jos lapseton on nuhassa kerran vuoden aikana, alkaa armoton syyllistys.

Asun ns. raamattuvyöhykkeellä.

En tiennytkään että Suomessa on sellainen, vaikka onhan täällä paljon suurissa perheissä eläviä ihmisiä

Vierailija
51/120 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kyllä ymmärrän että perheellisillä on huolta lomien ajan päivähoidon järjestämisestä. Alle 10-vuotiaat ei voi olla kuukausikaupalla yksin kotona

No tuota kannattaa miettiä ennen kuin niitä lapsia hankkii.

Vierailija
52/120 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tavallaan ymmärrän, että jos pakko irtisanoa kaksi muuten samanlaista työntekijää niin irtisanotaan se lapseton. Aikuiset selviää paremmin kuin lapset. Ei se silti mukavaa ole. Vähän sama jos olisi kaksi muuten samanlaista työntekijää, mutta toisella olisi vaikka sairaus, jonka hoitoon tarvittaisiin kalliita lääkkeitä. Jos pakko olisi irtisanoa toinen, irti sanoisin sen terveen työntekijän, koska ajattelisin, että hän selviäisi siitä paremmin. En halua tällä kommentilla loukata ketään, mutta tuntuisi pahemmalta irtisanoa se haavoittuvammassa asemassa oleva. Jos se lapseton taas on vaikka osaavampi niin sitten tietenkään ei ole oikein irtisanoa häntä.

Vierailija
53/120 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton ja mulle on on jos lapsellinen työkaveri pitää lomaa koulujen loma-aikoina. Olemme 2 hengen tiimi ja mulle sopii olla lomalla kesäkuu tai elokuu. Ei ongelmaa. Syys- ja hiihtolomat taas, kalleinta lomailuaikaa Suomessa, juu ole hyvä vain. Joulun välipäivät vähän nyppii muakin, niitä olisi kiva pitää vuorostaan.

Mutta joo, en kadehdi pikkulasten työssäkäyviä äitejä.

Vierailija
54/120 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh?

Luulisi että juuri se että on lapsia tai on lastenhankintaiässä olisi pahin työllistymisen kannalta?

Siitähän on ihan tilastojakin että miehet saa nopeammin vakituisen työn ja nuoria naisia pidetään määräaikaisuuksissa mitkä voi sopivasti aina loppua ilman sitoutumista

Näin kävi minullekin. Lasten jälkeen ei meinaa enää löytyä töitä.

Vierailija
55/120 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Työuraan etenemiseen lapsettomuus voi vaikuttaa brutaalilla tavalla.

kertoo Vapaaehtoisesti Lapsettomat ry:n puheenjohtaja Soile Rajamäki.

- Tukee mieleen eräs tilanne, jossa työpaikalla on ollut meneillään yt:t, ja eräälle vapaa-ehtoisesti lapsettomalle oli sanottu päin naamaa, että sinut irtisanotaan, koska sinulla ei ole lapsia."

( Kommentti iltalehden alkup. artikkelista )

- En kyllä ollut itse paikalla näkemässä tai kokemassa eikä tapauksella ole todistajia, mutta tällaisen tapauksen keksin.

Vierailija
56/120 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tavallaan ymmärrän, että jos pakko irtisanoa kaksi muuten samanlaista työntekijää niin irtisanotaan se lapseton. Aikuiset selviää paremmin kuin lapset. Ei se silti mukavaa ole. Vähän sama jos olisi kaksi muuten samanlaista työntekijää, mutta toisella olisi vaikka sairaus, jonka hoitoon tarvittaisiin kalliita lääkkeitä. Jos pakko olisi irtisanoa toinen, irti sanoisin sen terveen työntekijän, koska ajattelisin, että hän selviäisi siitä paremmin. En halua tällä kommentilla loukata ketään, mutta tuntuisi pahemmalta irtisanoa se haavoittuvammassa asemassa oleva. Jos se lapseton taas on vaikka osaavampi niin sitten tietenkään ei ole oikein irtisanoa häntä.

No se lapseton sinkkuhan siinä pahimmassa tilanteessa on. Lapsellisella on usein puoliso ja yhteiskunnan tuet lapsiperheille on hulppeat. Lasten hankkiminen on myös oma valinta.

Vierailija
57/120 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedä siitä huonoimmasta asemasta sitten...Onhan usein se toinen vanhempi myös. Kotiäitiys tai isyys voi olla hyväksikin ja mistä sitä tietää miten rikas puoliso on. Jos sinkku irtisanotaan ei jää yhtään elättäjää mutta jos irtisanotaan naimisissa oleva perheellinen, niin jää sentään kaksi elättäjää, eli sen puoliso ja se työpaikan sinkku...

Vierailija
58/120 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinänsähän tuo on aivan oikein.

Se jolla on lapsi, on elätettävä, hänen pitää huoltaa lasta.

Lapsettoman pitää huolehtia vain itsestään.

Lapsettoman on myös helpompi muuttaa muualle työn perässä, kuin niiden joilla on lapsia ja koulut samalla paikkakunnalla.

Minusta tuo on aivan itsestään selvä asia.

Niinkuin sekin, että viimeisenä töihin palkattu yt-neuvotteluissa sanotaan ensimmäisenä irti.

Yrityksellä on vastuu niistä, jotka ovat pitkään työskennelleet yrityksen hyyväksi.

Kylläpä on järkyttävän yleistävä käsitys lapsettoman elämästä. 

T: lapseton, joka hoitanut, kasvattanut ja elättänyt sairaan sisarensa lapset ja hoitaa, huolehtii ja elättää nyt vakavasti sairaan vanhempansa. Älä jumalauta yleistä, kun et tiedä ihmisten elämistä oikeasti mitään!

Vierailija
59/120 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinänsähän tuo on aivan oikein.

Se jolla on lapsi, on elätettävä, hänen pitää huoltaa lasta.

Lapsettoman pitää huolehtia vain itsestään.

Lapsettoman on myös helpompi muuttaa muualle työn perässä, kuin niiden joilla on lapsia ja koulut samalla paikkakunnalla.

Minusta tuo on aivan itsestään selvä asia.

Niinkuin sekin, että viimeisenä töihin palkattu yt-neuvotteluissa sanotaan ensimmäisenä irti.

Yrityksellä on vastuu niistä, jotka ovat pitkään työskennelleet yrityksen hyyväksi.

Kylläpä on järkyttävän yleistävä käsitys lapsettoman elämästä. 

T: lapseton, joka hoitanut, kasvattanut ja elättänyt sairaan sisarensa lapset ja hoitaa, huolehtii ja elättää nyt vakavasti sairaan vanhempansa. Älä jumalauta yleistä, kun et tiedä ihmisten elämistä oikeasti mitään!

T: sekopää lapseton, joka fantasioi sisarensa lasten adoptoimisesta kun omia ei saa aikaiseksi ja parempi niin

Vierailija
60/120 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihähän se olen lapsettomana joulut töissä ollut ja raatatanut töissä, kun työkaverit ovat hoitamassa sairaita lapsiaan jne. Tiettyyn pisteeseen asti olen valmis venymään lapsellisten työkavereiden vuoksi, mutta rajat ne ovat minullakin. Ja oma ihana elämä, johon minulla on yhtäläinen oikeus lapsettomanakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi