" Sinut irtisanotaan, koska sinulla ei ole lapsia " - tällaista syrjintää lapsettomat kokevat töissä
Perhetilanne ei saisi vaikuttaa työntekijän kohteluun millään lailla, mutta siitä huolimatta
lapsettomia syrjitään töissä monin tavoin .
Sekä vapaaehtoisesti että tahtomattaan lapsettomat henkilöt joutuat syrjityksi työyhteisöissä hyvinkin karuilla ja täysin epäoikeudenmukaisilla tavoilla.
Monella on valitettavasti aiheeseen liittyviä hyvin ikäviä kokemuksia.
Lapsettomien yhdistys Simpukka ry sekä Vapaaehtoisesti Lapsettomat ry teettivät viime syksynä kyselytutkimukset , joihin vastasi yhteensä noin 570 lapsetonta ihmistä.
Aiheesta tarkemmin lähde-artikkelissa alla.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/91bfaa21-4590-42fe-a458-482a…
Kommentit (120)
Kysyin joskus työkaverilta, joka taas ruikutti sitä heinäkuuta lomaksi "kun miehelläkin on", että eikö hänen miehensä voisi koskaan viettää lomaa kesä- tai elokuussa. Vastasi, että voi, mutta ei se halua. Nauroin päin naamaa ja sanoin, että sorry, minä pidän lomani nyt heinäkuussa. Suuttui ja kiukutteli, mutta lopulta tyytyi elokuun lomaansa.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin joskus työkaverilta, joka taas ruikutti sitä heinäkuuta lomaksi "kun miehelläkin on", että eikö hänen miehensä voisi koskaan viettää lomaa kesä- tai elokuussa. Vastasi, että voi, mutta ei se halua. Nauroin päin naamaa ja sanoin, että sorry, minä pidän lomani nyt heinäkuussa. Suuttui ja kiukutteli, mutta lopulta tyytyi elokuun lomaansa.
juuri tämä, perheelliset kun hehkuttaa joka välissä että perhe menee työn edelle( mikä sinänsä ihan ok tiettyyn rajaan) mut sitten oletuksena on että työnantaja ja työkaverit joustaa koko ajan koska heidän perhe...jännä logiikka. Ja vielä jännempi nähdä kun näille osuu ero, sit on katastrofi pystyssä kun ei elämänsä aikana yhtään vapaapäivää viettänyt itsekseen...
Mun työpaikalla lapsettomat joutuvat tekemään vuorotyötä eli työaika vaihtelee aikaisen aamun ja myöhäisen illan välillä. Lapselliset voi kieltäytyä niistä. Onneks lomat sentään kiertää, että voi lapsettomatkin olla joskus heinäkuussa lomalla.
Meidän firmassa ylennys tehtävään meni minun ohitseni juuri eronneelle äiti-ihmiselle, koska lapsi ja miten se nyt pärjää yksin.
Naisella ei ollut päivääkään alan työkokemusta eikä koulutusta tehtävään. Tyyliin kokista markkinointipäälliköksi vastaamaan 35 hengen yksiköstä.
Itse olen lapseton, alalle koulutettu, 15 vuoden työkokemus alalta. Mutta en ole pätevä, koska ei ole lapsia.
Meiltä lähti firmasta moni muukin ammattilainen lätkimään.
Sehän on itselle ainakin täysin ok jos perheellinen lomailee hiihtoloma- tai syysloma-aikaan. Mieluummin itse lomailee kun ei ole sesonki ja jonotan ja maksan vähemmän.
Kaikki vuokramökit ja matkat ja muut on kalleimmillaan noihin aikoihin.
Joulun ja heinäkuun lomat pitää kiertää, jos kaikille ei mahdollista olla samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Meidän firmassa ylennys tehtävään meni minun ohitseni juuri eronneelle äiti-ihmiselle, koska lapsi ja miten se nyt pärjää yksin.
Naisella ei ollut päivääkään alan työkokemusta eikä koulutusta tehtävään. Tyyliin kokista markkinointipäälliköksi vastaamaan 35 hengen yksiköstä.
Itse olen lapseton, alalle koulutettu, 15 vuoden työkokemus alalta. Mutta en ole pätevä, koska ei ole lapsia.
eiköhän noille valkenee totuus aika pian kun tollanen nostettu säälistä päälliköksi..jää työt hoitamatta kunn se lapsiparka nyt vaatii lisää huomiota ja äiti sääliä.
Moni nainen joutuu olemaan vuosia määräaikaisissa tai pätkätöissä ennen kuin edes saa vakituista työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsähän tuo on aivan oikein.
Se jolla on lapsi, on elätettävä, hänen pitää huoltaa lasta.
Lapsettoman pitää huolehtia vain itsestään.
Lapsettoman on myös helpompi muuttaa muualle työn perässä, kuin niiden joilla on lapsia ja koulut samalla paikkakunnalla.Minusta tuo on aivan itsestään selvä asia.
Niinkuin sekin, että viimeisenä töihin palkattu yt-neuvotteluissa sanotaan ensimmäisenä irti.
Yrityksellä on vastuu niistä, jotka ovat pitkään työskennelleet yrityksen hyyväksi.
Alun jargoniin en edes reagoi, mutta tuohon loppuun on sanottava että itse työskentelen suuryrityksessä jossa ne pisimpään firmassa olleet (suorittavan työn tekijät) on kyllä sen verran vetelää porukkaa että mm juuri viimeksi vakinaistettu on tehnyt heittämällä enemmän töitä kuin nämä vanhat yrmyt jotka vaan lusmuilee työuransa läpi.
Vierailija kirjoitti:
Perheellisten loma- ja työvuorotoiveita kuunnellaan enemmän ja lapsettomilta odotetaan joustoa.
Tuli mieleen eräs keskustelu työkaverin kanssa jolla on x määrä lapsia, että minä olen etuoikeutettu kun voin pitää lomani milloin vaan (tapanani oli pitää lomani pitkin vuotta tyyliin 4 päivää joskus ja 1 päivä toiseen aikaan, ihan harrastusmenojen vuoksi ja varsinaisesti lepoa ei ole) ja heidän on pakko pitää silloin kun lapsilla on kesälomat. Niin, onhan se järkyttävää viettää aikaa perheensä kanssa, ihan hirveä rangaistus. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Firmasi varmaan haluaa tehdä voittoa ja valitsee tehtäviin ne, joilla on siihen parhaat kyvyt. Muuten kyseessä olisi konkurssin tehnyt firma.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomien yhdistys Simpukka 🤣😂😅😆😁
Suomeksi Katkerat vanhatpiiat ry
Uutinen: lapsettomuudesta kärsivät ovat usein parisuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Täh?
Luulisi että juuri se että on lapsia tai on lastenhankintaiässä olisi pahin työllistymisen kannalta?
Siitähän on ihan tilastojakin että miehet saa nopeammin vakituisen työn ja nuoria naisia pidetään määräaikaisuuksissa mitkä voi sopivasti aina loppua ilman sitoutumista
Mikähän logiikka tässä viestissä on? Luuletko, että miehillä ei ole lapsia?
" Mitä tekemistä ja menoa sulla muka nyt olisi? Lapseton sinkku !
Toista se on meikäläisellä kun mies lähti ja jätti lapset mun vastuulle, tässä saa niska limassa painaa että eletään ja nyt tuli vielä tuo uusioperhekin pykättyä ja uuden mihen uuden lapset, ne on ny lisää ruokittavia siinä.
Kyllä lapsiperheille se loma ensisijaisesti kuuluu, lapsettomien sinkkujen tulee joustaa tässä asiassa, mitä niillä nyt muka on niin tärkeää ettei vois joustaa"
Tuollaista on tullut nuorempana kuulemma monen kuultua.
Vaikka kyseessä on ihan oma valinta perhemuodoista.
Tilanne muuttuu välittömästi kun tulee jälkikasvua, yhtäkkiä tuleekin näkyväksi ja sanoille painoarvoa kun alkaa puhua yhteistä kieltä, asioista, kuten : taas tuli yö valvottua, pakko lähtee nyt kesken töistä kun päiväkodista soitettiin et laps kippee, lapsi kuumeessa en pääse,vanhemipainkokous tänään koulussa lähdettävä aikaisemmin, kyllä meikäläisellä ainakin repes paikat lahjakkaasti syöksysynnytyksessä......"
Welcome to the jungle!
Pitäisi saada lapsettomuusvero takaisin.
Kaikki nämä syrjinnät lapsettomuudesta tai lapsen hankkimisesta taitaa kohdistua vain naisiin.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsähän tuo on aivan oikein.
Se jolla on lapsi, on elätettävä, hänen pitää huoltaa lasta.
Lapsettoman pitää huolehtia vain itsestään.
Lapsettoman on myös helpompi muuttaa muualle työn perässä, kuin niiden joilla on lapsia ja koulut samalla paikkakunnalla.Minusta tuo on aivan itsestään selvä asia.
Niinkuin sekin, että viimeisenä töihin palkattu yt-neuvotteluissa sanotaan ensimmäisenä irti.
Yrityksellä on vastuu niistä, jotka ovat pitkään työskennelleet yrityksen hyyväksi.
Mitäs jos se viimeisenä tullut on yksinhuoltaja jolla on vaikka 4 lasta? Silloin ei missään tapauksessa saa irtisanoa, eikö? Jos on perheensä ainoa elättäjä ja perheeseen kuuluu alaikäisiä lapsia, täytyy saada pitää työpaikka.
Vauvapalstan lukijat uskoisivat vaikka Venäjän uutistoimiston propagandaa.
Yt-neuvotteluiden vähentämisjärjestyksessä on lain mukaan otettava huomioon huoltovelvollisuus. Eli jos työntekijällä on alaikäisiä lapsia tai hän toimii omaishoitajana, hänet irtisanotaan tasavertaisessa arviointitilanteessa lapsettoman (tai muuten huoltovelvotteesta vapaan) jälkeen. 🤔
Olen jo vuosia sitten alkanut "vaatia", että saan pitää lomani heti kesäkuun alusta tai syyskuun lopussa. Kollegat ovat aina niin tyytyväisiä, kun "kerrankin joku lapseton joustaa".
Hah. Kesällä on kiva olla töissä, kun ei tarvitse koko ajan paikkailla perheellisten saikutusta. Kesähessut hoitavat lomalaisten työt napisematta ja yleensä vielä aika hyvin. Kun kaikki muut ovat lomalla, on hiljaista ja rauhallista, koska omat sidosryhmäni ovat myös lomalla. Mikäs siinä kotona sähköposteja selatessa ja pari pikku hommaa viikossa tehdessä!
Itse taas lomailen, kun muut eivät lomaile, jolloin lennoilla ja hotelleissa on tilaa ja hinnat edullisemmat. Mona Lisaa katsomaan tarvitsee jonottaa vain viisi minuuttia elokuun tunnin sijaan - ja autovuokraamoissa on edullisesti tarjolla muutakin kuin se lommoinen kytkinrais&attu Fiat 500.
Sattumalta omien lomieni aikaan perheelliset sijaistavat minua, koska kesähessuja ei ole, joten saan korvauksen kaikesta joustostani, vaikka oikeasti elämäni on optimaalista. Ja he joutuvat tekemään oikeasti töitä, koska sidosryhmäni eivät lomaile.
Jos haluaisin viettää lomani heinä-elokuussa, vaatisin sitä tietysti vuorollani. Näin vain sattuu olemaan tosi hyvä tilanne minulle.
Lapsettomat ovat haluttua työvoimaa sillä heillä ei ole näitä Eemillä oli aamulla nuhaa, jäin kotiin. Joista työnantaja maksaa täyden palkan!