Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaverit pitkillä sairaslomilla ja esimies vaatii minua perumaan kesäloman

Vierailija
17.06.2022 |

meillä työyksikössä polikliinisessa työssä on nyt osa työntekijöistä pitkillä sairaslomilla ja osa normaalilla kesälomilla. Eli koko kesä vajaamiehityksellä, koska sijaisia ei ole. Nyt työkavereiden pidennetyt sairaslomat tulee johtamaan siihen, että kun minä jäisin kesälomalle, poliklinikka menisi kiinni, koska muita työntekijöitä ei ole. Esimies kiristää suostumaan loman perumiseen, tosin saisi siitä muutaman satasen korvausta, mutta kuulemma ei voida vielä sopia ja olla varmoja, koska voisin lomani pitää, koska tilanne on huono, eli pahimmassa tapauksessa minä en voisi pitää lomaa koko lomakautena. Näin minulle kerrottiin.
Mitä kannattaisi tehdä? Mielessä pyörii myös saikulle jääminen ja irtisanoutuminen samalla, koska töitä saisi muualtakin, vaikka joutuisikin aloittamaan lomankeruun taas alusta.

Kommentit (110)

Vierailija
61/110 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein tajua näitä "jää saikulle" kommentteja.

Itse en saa saikkua vaikka menisin vastaanotolle pää kainalossa, joten onko se oikeasti muille noin helppoa? Kerran sanoin työuupumuksesta, ja lääkärin vastaus oli "ole tyytyväinen että on töitä".

Vierailija
62/110 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein tajua näitä "jää saikulle" kommentteja.

Itse en saa saikkua vaikka menisin vastaanotolle pää kainalossa, joten onko se oikeasti muille noin helppoa? Kerran sanoin työuupumuksesta, ja lääkärin vastaus oli "ole tyytyväinen että on töitä".

Ja sitten vielä se, että "meikäläisillä" vaikka olisi oikeasti kipeenä ja kuumeessa aina tapahtuu ihmeparantuminen kun astut sairaslomaa hakemaan. Ja toki sitä myönnetään mutta aina tuntuu vähän "typerältä". Että saa rahaa tekemättä mitään!?

(pl. vakavat sairaudet)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/110 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa jamassa ollaan AP, mut mun ei tarvinnut ihan noin p*kaan diiliin tyytyä. Vaadin parin tonnin rahallisen korvauksen ja kaksi ylimääräistä palkallista lomaviikkoa, sen lisäksi että vietän syyskuussa vuosilomani.

Vierailija
64/110 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köykää töissä, niin saa kuunerit massia

Vierailija
65/110 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostuisi.

Vierailija
66/110 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ilmoittanut, että näillä korvauksilla en suostu, koska lomamatkakin varattu, mutta pomo vetoaa potilasturvallisuuteen ja hoitajan eettisyyteen. Se normaali loman perumisen korvaus kuulemma riittää, mikä on se about 450e, mutta varattuja reissuja ei kuulemma sitten korvata, että nuo sataset ovat kuulemma riittävä korvaus ja nyt asiaa viedään ylemmille esihenkilöille, että loma peruttaisiin vaikka ilman suostumustani. 

Liitto ilmoitti, että niin ei voi tehdä. 

Nyt on yksityiselle lääkärille aika varattu, kun työterveyshuollosta ei aika ole saanut ja saikkua toivottavasti pukkaa. Menköön koko firma kiinni minun puolesta. Uusi työpaikka odottaisi ja todennäköisesti irtisanon itseni loman aikana.

ap

ap

Vierailija
67/110 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ilmoittanut, että näillä korvauksilla en suostu, koska lomamatkakin varattu, mutta pomo vetoaa potilasturvallisuuteen ja hoitajan eettisyyteen. Se normaali loman perumisen korvaus kuulemma riittää, mikä on se about 450e, mutta varattuja reissuja ei kuulemma sitten korvata, että nuo sataset ovat kuulemma riittävä korvaus ja nyt asiaa viedään ylemmille esihenkilöille, että loma peruttaisiin vaikka ilman suostumustani. 

Nyt on yksityiselle lääkärille aika varattu, kun työterveyshuollosta ei aika ole saanut ja saikkua toivottavasti pukkaa. Menköön koko firma kiinni minun puolesta. Uusi työpaikka odottaisi ja todennäköisesti irtisanon itseni loman aikana.

ap

ap

Tietääkö pomosi liiton kannan asiaan? Osa pomoista on sellaisia että lakkaavat heti yrittämästä moisia peliliikkeitä kun alainen kertoo olleensa yhteydessä liittoon, loput niin röyhkeitä että antavat piut paut moiselle.

t. lakko-oikeudestaan liiton kautta taistelemaan joutunut hoitsu

Vierailija
68/110 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolison pomo yritti noin viikko ennen loman alkua siirrättää tämän lomaa johonkin hamaan tulevaisuuteen koska ei ole tekijöitä. Puoliso oli ilmoittanut että aivan sama koska viikon kuluttua hän on etelässä eikä mikään saa mieltä muuttumaan. 400 euroa taisi olla tarjous loman siirtämisestä. Toisen henkilön loman pomo oli saanut siirrettyä kun hänen loma alkamassa myöhemmin.  Eilen kyseinen henkilö olikin sitten irtisanoutunut ja tuonut samalla sairaslomatodistuksen. Oli jo saanut toisesta työpaikasta heti työtarjousta kun kysellyt. Siis täysin työntekijöiden markkinat menossa.

Ihan parasta! Munkin puolison työnantaja vinkui osallistumisesta 400€ koulutukseen, joka puolestaan oli ihan selkeä tuki mm. yrityksen palveluiden markkinoinnissa. 400€! Vinkui, että pitää sitten sitoutua myös olemaan heillä töissä. Toki esim. töiden vähyyden vuoksi sitten mm. vajaat päivät meni aina omaan piikkiin, eli kokoaikaisessa työssä maksettiinkin vain tehdyistä tunneista. Kun vihdoin sai lomautuslapun kirjallisena parin viikon pyytelyn jälkeen, antoi samalla vastalahjaksi irtisanomisilmoituksen (irtisanomisaika nolla päivää tuossa tilanteessa). Seuraavana päivänä aloitti työt uudessa firmassa.

Vierailija
69/110 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko sairaalassa joutua sulkemaan polin tai osaston, jos ei ole henkilökuntaa? Eihän se ole mahdollista.

Eikö sairastuneen kotiin olisi mahdollista sellaisessa tilanteessa lähettää virkamies arvioimaan, onko sairasloma tarpeellinen vai voiko sen peruuttaa?

Vierailija
70/110 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lta välinpitämätöntä toimintaa. Toivottavasti saa potkut, jos ei suostu pomon ehdotukseen, kun saa rahaakin

Vierailija
71/110 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin olisi todella vaikea paikka, jos varattu lomamatka pitäisi peruuttaa. Jos ei olisi mitään kummempia suunnitelmia lomalle, suostuisin ehkä vaikkakin pitkin hampain ja vittuuntuneena. Mutta varatun matkan menettäminen? Ei ei ei ei. Vaikka työnantaja korvaisi joka euron, jonka olen ehtinyt ennakkoon maksaa, silti. Voisi olla kyllä irtisanoutuminen vakavassa harkinnassa ellen olisi sitten todella riippuvainen kyseisestä työstä.

Vierailija
72/110 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastaminen kielletty

Vierailija
73/110 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tahansa teetkin, älä ole kynnysmatto. Suostu vain asioihin ja ehtoihin, jotka voit hyvillä mielin kelpuuttaa. Parannuksia mihinkään ei tule, jos mitään ei myöskään vaadita. Suomen työelämä on pääosin surkeaa siksi, että on ollut työnantajan markkinat ja asenne kaikilla osapuolilla sen mukainen. Nyt niitetään sitä satoa.

Vierailija
74/110 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko työnantajan edustaja tulla esimerkiksi kodin lähistölle vakoilemaan sairasloman aitoutta?

Vierailija
75/110 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin. Päätös tehty ja päätös on irtisanoutua ja vaadin sairaslomaa, kun illalla pääsen lääkärille.

Eilen taas sain kuulla uhkailua siitä,miten toiminta lamautuu, jos en suostu loman siirtoon jonnekin hamaan tulevaisuuteen ja jonka ajankohtaa ei voida luvata ja kuulemma on riittävä syy esimiesten loma nyt peruuttaa tältä ajankohdalta.

Nyt sitten käy niin, että poli menee varmaankin kiinni.

Huomenna on ihana nähdä pomon naama, kun vien saikkulapun ja samalla irtisanon itseni.

Uusi työ on jo siten sovittu.

Vierailija
76/110 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja saa päättää lomien ajankohdan. Olet heikoilla lain mukaan.

Päättää loman ajankohdan mutta ei evätä lomaa

Vierailija
77/110 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin epäeettistä toimintaa ap:lta. Tämän takia hoitajien palkkoja ei pidä nostaa

Vierailija
78/110 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin epäeettistä toimintaa ap:lta. Tämän takia hoitajien palkkoja ei pidä nostaa

Ap:n pitäisi jättää loma pitämättä ESIMIESTEN LOMAN takia ja ap on sinusta se, joka toimii epäeettisesti?

Valoja päälle nyt! Ne esimiehet voisivat yhtä hyvin siirtää lomansa määrittelemättömään tulevaisuuteen, mutta eivät toki niin tee, vaan mieluummin laitetaan koko pulju kiinni.

Vierailija
79/110 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

No se potilasturvallisuus ja eettisyys on TÄYSIN työnantajan vastuulla! Jos sinulle on loma jo myönnetty jäät lomalle kaikessa rauhassa. Sitä ei kukaan voi sinulta estää.

Toinen juttu on, että noin huonoon työpaikkaan noin huonon ja ammattitaidottoman esimiehen alaiseksi ei kannata jäädä.

Vierailija
80/110 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja saa päättää lomien ajankohdan. Olet heikoilla lain mukaan.

Päättää loman ajankohdan mutta ei evätä lomaa

Sen jälkeen kun loma on vahvistettu, ei sitä voi siirtää kuin työntekijän suostumuksella. Ja tähänhän nyt aloittajaa painostetaan. Mutta ei siis todellakaan tarvitse joustaa, jos ei sovi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi