Työkaverit pitkillä sairaslomilla ja esimies vaatii minua perumaan kesäloman
meillä työyksikössä polikliinisessa työssä on nyt osa työntekijöistä pitkillä sairaslomilla ja osa normaalilla kesälomilla. Eli koko kesä vajaamiehityksellä, koska sijaisia ei ole. Nyt työkavereiden pidennetyt sairaslomat tulee johtamaan siihen, että kun minä jäisin kesälomalle, poliklinikka menisi kiinni, koska muita työntekijöitä ei ole. Esimies kiristää suostumaan loman perumiseen, tosin saisi siitä muutaman satasen korvausta, mutta kuulemma ei voida vielä sopia ja olla varmoja, koska voisin lomani pitää, koska tilanne on huono, eli pahimmassa tapauksessa minä en voisi pitää lomaa koko lomakautena. Näin minulle kerrottiin.
Mitä kannattaisi tehdä? Mielessä pyörii myös saikulle jääminen ja irtisanoutuminen samalla, koska töitä saisi muualtakin, vaikka joutuisikin aloittamaan lomankeruun taas alusta.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Ota pitkä sairausloma työuupumuksen vuoksi. Ehkä työnantaja sitten jatkossa osaa mietiskellä onko tarpeellista antaa ihmisten pitää lomansa.
Juu, se on sitten kelan rahalla eli lähinnä fantasiaosastoa.
t. oikeasti työuupunut jolla ei ole varaa jäädä saikulle
Vierailija kirjoitti:
Tuplaloma palkallisena sopisi itselle, muuten ei onnistu sanoisin. Ja joku kaveri kirjoittaa kuitin että olet vuokrannut mökin häneltä 6000e/viikko ja se on maksettu jo.
Toivottavasti tuo 6000€ oli vitsi eikä osoitus moraalin tilasta... Kunnon korvaukset täytyy tietenkin saada, mutta en alkais valehtelemaan ja liian ahneaksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö oikeasti tällaisissa tilanteissa työnantaja voisi pistää ne hoitajakoulutuksen omaavat esimiehet töihin? Miksi heillä on oikeus lomailla 5 viikkoa juhannuksesta, jos tilanne on kaaos? Tai jos vaikka 2 osastonhoitajaa on pitkällä saikulla, niin ei yhden tarvitse heitä tuurata, vaan siihen pallille löytyy aina joku...
Meillä ainakin esimiehet tekevät itse niin paljon vuoroja kuin pystyvät, siirtävät omat lomat ensin. Siinäkin rajansa kuinka paljon voivat tehdä saikkulaisten töitä omien töidensä lisäksi. Työntekijöiden lomien siirto on viimeinen konsti, siinä kohtaa kun muuta keinoa ei ole. Kyllä esimieskin ymmärtää, ettei se ole mikään hyvä ratkaisu, väsyy ja uupuu vain useampi, kun ei saa lomiaan pidettyä ajallaan. Kun esimiehenä tekee jo alaisten töitä ja on siirtänyt oman lomansa, himpun verran ottaa kaaliin ne protestiksi saikulle jäävät. Kun ei tässä taikoakaan voi, niin että jostain saisi enemmän sijaisia tai rahaa.
Kannattaa tutustua asiaa koskevaan lainsäädäntöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä sijaispula on suurelta osin keksitty rahan säästö kikka. Sijaisia kyllä saa kun lyö tarpeeksi rahaa tiskiin.
Mistä meinaat, että ne rahat otetaan julkisella puolella?
Sitte pannaan pulju kiinni jos ei ole rahaa pitää auki.
Vierailija kirjoitti:
Pystyisipä tekemään töitä. Saisipa muutaman satasen. Huokaus.
No mene sitten töihin. Vai oletko kenties koomassa ja halvaantunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuplaloma palkallisena sopisi itselle, muuten ei onnistu sanoisin. Ja joku kaveri kirjoittaa kuitin että olet vuokrannut mökin häneltä 6000e/viikko ja se on maksettu jo.
Toivottavasti tuo 6000€ oli vitsi eikä osoitus moraalin tilasta... Kunnon korvaukset täytyy tietenkin saada, mutta en alkais valehtelemaan ja liian ahneaksi.
Varmaan yhdistelmä moraalia ja idiotismia. Tuo kulujen korvaaminen ei ole ihan ilmoitusasia, kun tuossa joutuu erittelemään kulut ja näyttämään laskut. Ja jos työnantaja näkee tilanteessa jotain epämääräistä, niin tuosta voi syntyä tutkintapyyntö poliisille.
Aika monella tuntuu olevan harhaluuloja työnantajan oikeuksista loma-ajan säätämisen osalta. Ikäänkuin niitä ei olisi tai ei käytettäisi tarvittaessa.
Tuo nyt on vielä ihan OK. Tietäisitpä, mitä tapahtuu meidän työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja saa päättää lomien ajankohdan. Olet heikoilla lain mukaan.
Paitsi jos loma oli ehditty jo vahvistaa. Silloin olet vahvoilla. Mutta helponta on häippästä koko paikasta. Hoitoalalla on töitä nyt tarjolla yllin kyllin ja voi varmaan neuvotella itselleen paremman sopimuksen.
Lähtisin jo sillä perusteella pois paikasta, jossa työkavereissa on runsaasti sarjasaikuttajia joiden työt aina lopulta kaatuvat terveiden ja ahkerien niskaan. Sori vaan työkaverit jos olette sairaita, mutta se ei saa olla minun ongelmani vaan työnantajan.
Jep. Tämäpä juuri. En ole ap mutta pakko kertoa itsekin.
Kunta-alalla sama ongelma. Jos joku on pois, sairaana siis tai lomilla, ei sijaisia palkata ennenkuin pitemmän ajan kuluttua. Lomia saa toivoa mutta esimies usein haluaa niitä siirrellä että saa kohteensa pyörimään niillä työntekijöillä jotka paikalla olevat. Esim emme saaneet pitää lomaa erään tapahtuman aikaan ja jouduin sitten pilkkomaan lomani sen molemmin puolin. On helvetin rankkaa tehdä useamman ihmisen työt eikä siitä saa mitään korvausta, vapaita tai hyvitystä. Sama kuukausipalkka vaikka tekisit kahden ihmisen työmäärän.
Onko se minun syyni että Marialla on masennus ja on jatkuvalla syötöllä saikulla? Miksi minun pitää hoitaa oman työpisteeni lisäksi Merjan työalue kun hän on 4 viikkoa lomalla? Olen puolikuollut joka kesä. Muut tulevat syksyllä työmaalle takaisin levänneinä, me siivoojat taas henkihieverissä ja iloisina siitä että kesän perussiivoukset ja siinä ohessa muiden lomien tuuraukset ovat ohi. En ymmärrä miksei tähän kukaan puutu.
Mistä meinaat, että ne rahat otetaan julkisella puolella?