Työkaverit pitkillä sairaslomilla ja esimies vaatii minua perumaan kesäloman
meillä työyksikössä polikliinisessa työssä on nyt osa työntekijöistä pitkillä sairaslomilla ja osa normaalilla kesälomilla. Eli koko kesä vajaamiehityksellä, koska sijaisia ei ole. Nyt työkavereiden pidennetyt sairaslomat tulee johtamaan siihen, että kun minä jäisin kesälomalle, poliklinikka menisi kiinni, koska muita työntekijöitä ei ole. Esimies kiristää suostumaan loman perumiseen, tosin saisi siitä muutaman satasen korvausta, mutta kuulemma ei voida vielä sopia ja olla varmoja, koska voisin lomani pitää, koska tilanne on huono, eli pahimmassa tapauksessa minä en voisi pitää lomaa koko lomakautena. Näin minulle kerrottiin.
Mitä kannattaisi tehdä? Mielessä pyörii myös saikulle jääminen ja irtisanoutuminen samalla, koska töitä saisi muualtakin, vaikka joutuisikin aloittamaan lomankeruun taas alusta.
Kommentit (110)
Lähikollegalla todettiin syöpä.
Esimies kysyi voinko mitenkään joustaa.
Sain loman rahana ja seuraavana kesänä tuplaloma.
Pomo on muutenkin hyvä
Vierailija kirjoitti:
Tosiaankin hoitajan eettisyyteen kuuluu tehdä työt sovitusti, että potilasturvallisuus ei kärsi, joten olet vaan töissä ja lomailet sitten, kun siihen on sopiva hetki. Ja kuten edellinen kertoi, jos olet lapseton, sinulla ei ole silloin mitään pakottavaa syytä lomailla kesällä, joten syksy ja talvi riittää siihen vallan hyvin.
Hoitajien ahneudella kun ei näytä olevan mitään rajoja.
Haista pska! Oletko sinä työtön? Aina lomalla?
Vierailija kirjoitti:
Lomailet sitten syyskuussa, kun ei ole enää ruuhkaa mihinkään. Sitäpaitsi jos olet lapseton, miksi sinun pitäisi olla kesällä lomalla?
On kyllä taas sellaista trollia, että huhhuhhuijaa...
Vierailija kirjoitti:
Tosiaankin hoitajan eettisyyteen kuuluu tehdä työt sovitusti, että potilasturvallisuus ei kärsi, joten olet vaan töissä ja lomailet sitten, kun siihen on sopiva hetki. Ja kuten edellinen kertoi, jos olet lapseton, sinulla ei ole silloin mitään pakottavaa syytä lomailla kesällä, joten syksy ja talvi riittää siihen vallan hyvin.
Hoitajien ahneudella kun ei näytä olevan mitään rajoja.
Töissä ollaan sovitusti ja lomalla silloin kun ne on sovittu pidettäväksi.
Hoitoalalla ei ole tällä hetkellä työehtosopimusta ja työtaistelut on edelleen käynnissä. Työnantaja ei mm. voi painostaa siirtämään sovittuja lomia, vaihtamaan vuoroja tai tekemään ylitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän työntantaja voi lomaa siirtää, oliko se nyt niin että ilmoitus pitää tulla kaksi viikkoa ennen loman alkamista ja jos tästä tulee työntekijälle kuluja esimerkiksi varattuejen lomamatkojen vuoksi, niin ne kulut pitää korvata. Mutta lomakauden aikana se loma pitää kuitenkin antaa.
Loman peruuttamiseen täytyy olla todella painava syy! Soita luottamusmiehelle, ennenkuin suostut mihinkään. Ei muutama satanen korvaa sitä ettet koko kesänä saa pitää lomaa, ja siinäkin tulee joku lakipykälä vastaan.
Se lakipykälä sanoo selkeästi, että työnantajalla on oikeus painavista syistä (työn käynnissä pitämiseksi) jakaa osa työntekijän lakisääteisestä kesälomasta pidettäväksi yhdessä tai useammassa osassa, mutta tällaisia painavia syitä ei ole esimerkiksi se, ettei työnantaja halua palkata sijaista työntekijän lakisääteisen kesäloman ajaksi.
On pöyristyttävää että vielä nykyäänkin törmää esimiestahoihin jotka eivät hallitse työaikalakia,minkä luulisi kuuluvan esimiehen perustehtäviin osata, vaan itsepäisesti kuvittelevat että voivat sitä venyttää mitä erikoisimmista syistä. Laki on kuitenkin laki.
Olen usein ihmetellyt näitä yhden ihmisen varassa roikkuvia lafkoja. Mitä jos se ainokainen joutuu onnettomuuteen ja vammautuu/kuolee, kai nämä paikat sitten vain menevät konkurssiin/kiinni ikiajoiksi!
Vierailija kirjoitti:
Olen usein ihmetellyt näitä yhden ihmisen varassa roikkuvia lafkoja. Mitä jos se ainokainen joutuu onnettomuuteen ja vammautuu/kuolee, kai nämä paikat sitten vain menevät konkurssiin/kiinni ikiajoiksi!
Oikeastaan ihan tavallista että vanhoja lakkoja menee kiinni ja uusia syntyy tilalle jos toimiala on kannattava.
Miksi ne muut ovat sairaslomalla? Itse en ole sarastelevaa tyyppiä ja olen ollut poissa töistä alle 10 kertaa koko 40 vuoden työhistoriani aikana.
Työmoraalia ei nykyajan ihmisillä ole, mutta omistajan/johdon pitää huoletua varamiesmenettelyistä loma-aikoina. Eihän se ole sinun vikasi.
Työn antaja saa siirtää lomaa ja ilmeisesti teillä on siihen painava syy. Ei sijaisia, sulkemisuhka. Mitä ihmettä täälä märistään ja ollaan ku työnantajalla ei olis mitään oikeuksia, pelkästään työntekijä määrää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne muut ovat sairaslomalla? Itse en ole sarastelevaa tyyppiä ja olen ollut poissa töistä alle 10 kertaa koko 40 vuoden työhistoriani aikana.
Työmoraalia ei nykyajan ihmisillä ole, mutta omistajan/johdon pitää huoletua varamiesmenettelyistä loma-aikoina. Eihän se ole sinun vikasi.
Jos sairauslomia on merkittävästi enemmän kuin muualla yleisesti se kertoo ennen kaikkea työpaikasta ei niinkään työntekijöistä. Sairauslomia voidaan vähentää monilla keinoilla jos työnantajalla on siihen halukkuutta.
Vierailija kirjoitti:
Työn antaja saa siirtää lomaa ja ilmeisesti teillä on siihen painava syy. Ei sijaisia, sulkemisuhka. Mitä ihmettä täälä märistään ja ollaan ku työnantajalla ei olis mitään oikeuksia, pelkästään työntekijä määrää.
Työnantajan tehtävä on pitää lafka pystyssä ei työntekijöiden.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisten juttujen takia pysyn poissa työelämästä.
Ethän pääse lomalle ollenkaan, jos et ole töissä 😃
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei täällä "märise" yhtään mistään.
Laki on laki.
Fiksun esimiehen tehtäviin kuuluu mm. varautua hyvissä ajoin etukäteen tarvittavin sijaisresurssein työntekijöiden loma-aikoina, että työntekijät saavat pitää ansaitut, lakisääteiset lomansa. Fiksu esimies hallitsee tottakai työaikalain!
Millaisia mikkihiiriä siellä lafkoja pyörittää? Jotka eivät huolehdi ja arvosta alaistensa jaksamista saati laillisia oikeuksia? Eikö esimieskoulutuksia järjestetä nykyän, vai mitä siellä koulutuksissa käsirellään? Kuinka kohtaat asiakkaan tai muuta shaibaa?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän työntantaja voi lomaa siirtää, oliko se nyt niin että ilmoitus pitää tulla kaksi viikkoa ennen loman alkamista ja jos tästä tulee työntekijälle kuluja esimerkiksi varattuejen lomamatkojen vuoksi, niin ne kulut pitää korvata. Mutta lomakauden aikana se loma pitää kuitenkin antaa.
Tekisin näin, samalla etsisin uuden paikan ja irtisanoutuisin.
Kun menisin sinne uuteen duuniin niin satanen kk säästöön rahastoon, semmoiseen josta voi sitte nostaa ensi kesänä, kun pidät työlomaa kolme viikkoa.
Suunnittelu!
No aika heikoilla on lafkan pyöriminen jos kesäajan toiminta on ap:n lomista kiinni. Ottaisin liittoon yhteyttä ja veisin asiaa eteenpäin muutakin kautta.
Eihän tuollainen kestä päivänvaloa. Potilasturvallisuus pakostakin uhattuna jos koko yksikössä ei ole työntekijöitä riittävästi.
Irtisanoudu ja vilkuta pomolle bye bye.
Alalla alkaa olla työntekijän markkinat. Aika lailla saa valita työpaikkansa.
Tällaista tuntuu meno olevan eri puolilla Suomea. Yksiköitä suljetaan ja potilaspaikkoja vähennetään kun ei ole henkilökuntaa.
Missäs nyt ovat ne sairaaloiden ja sairaanhoitopiirien pomot jotka lakkojen aikaan ulisivat potilasturvallisuudesta?
Itse neuvottelisin kunnon korvauksen eli muutaman tonnin loman siirrosta. Jos sitä ei saa, loma ei siirry ja se pitää maksaa tilille ENNEN kuin loma olisi alkanut.
Vierailija kirjoitti:
Tällaista tuntuu meno olevan eri puolilla Suomea. Yksiköitä suljetaan ja potilaspaikkoja vähennetään kun ei ole henkilökuntaa.
Missäs nyt ovat ne sairaaloiden ja sairaanhoitopiirien pomot jotka lakkojen aikaan ulisivat potilasturvallisuudesta?
Ei kannata ulista jos syyllinen löytyy peiliin katsomalla.
No toiminnan sulkeminen on kyllä pätevä syy, mutta onhan toi siltikin ihan ihmeellinen tilanne. Kyllä mäkin ehkä aviin olisin tuosta yhteydessä jos olisin ap.