Asunnon hinnasta 60% taloyhtiölainaa ja nyt korot nousee, rahoitusvastike nousee kohta kun raketti monilla
Nyt ne massiiviset yhtiölainaosuusriskit sitten realisoituu, ja moni maksaa vasta korkoja kun ekat vuodet lyhennysvapaata. Kuka näitä ostaa sitten kun lyhennykset alkaa ja pitää päästä eroon? Markkinat on kohta täynnä lähes uusia asuntoja joissa kulut karmeat
Kommentit (1761)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 3 asuntoa, yksi niistä kiinteistö.
Vain yhdestä uudisrakennuksena ostetusta on taloyhtiölainaa reilu 60t.
Henk koht lainaa ei ole.
Pankkitilillä puskuria rapiat 40t.
Käytän siitä osan mökin remppaan.
Koron tai kustannusten nousu ei huoleta.Sinulla on toissijaista taloyhtiölainaa enemmän. Taloyhtiölainasta vastaa viimekädessä kaikki osakkaat kollektiivisesti.
Khyl kyl.
Toistaiseksi kaikki yhtiön asunnot ovat asuttuja, joko osakkaat itse tai vuokralaiset. Asunnot ovat haluttuja hyvän sijainnin vuoksi.
Yhtiöstä myymättä vain 1 kämppä. Autohalliosakkeita on myymättä enemmän, kun parkkipaikkoja vielä riittää ulkonakin.
Rakennusfirma puskee koko ajan uutta: vielä pitäisi valmistua 2-3 yhtiötä muutaman vuoden sisään.
Kuka siinä myymättömässä kämpässä asuu, jos kerran kaikki asunnot ovat asuttuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hyvä, että asuntovelkaiset ovat tukien ulkopuolella. Porukkaa tullaan irtisanomaan paljon nyt kun tulee maailmanlaajuinen lama.
siis.. ilakoit valmiiksi sillä että mahdollisesti joku asuntovelallinen ehkä joutuu vaikeuksiin? kuinka sairas ja kateellinen voi ihminen olla.
No tuohan on se Hönö Tiainen. Kateellinen kaikille ja kaikesta. Taliaivo taas aktivoitunut!
Se on se 45-vuotias mies influencer.
Lyhyt mies, jolla napoleon kompleksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hyvä, että asuntovelkaiset ovat tukien ulkopuolella. Porukkaa tullaan irtisanomaan paljon nyt kun tulee maailmanlaajuinen lama.
siis.. ilakoit valmiiksi sillä että mahdollisesti joku asuntovelallinen ehkä joutuu vaikeuksiin? kuinka sairas ja kateellinen voi ihminen olla.
No tuohan on se Hönö Tiainen. Kateellinen kaikille ja kaikesta. Taliaivo taas aktivoitunut!
Pikku mies on pikku mies, vaikka kuinka ostaisi asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikku mies on pikku mies, vaikka kuinka ostaisi asunnon.
Pituutta ei tule lisää vaikka kuinka toivoisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pönttö-örvelö, joka haaveilee pääsevänsä taloyhtiöiden konkurssien myötä pesimään toisten pesiin ;pppp
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
200000 lainalla euriborin nousu 0,5% tarkoittaa n, 80 kuukausittaista menolisäystä lainanhoitokuluihin.
Nousu 2% tarkoittaa n. 330 lisää /kk
Minulla on oma korkosuoja. Jos korot nousevat maksan pääomaa pois.
Hyvä, sitä kannattaakin olla reilusti, koska pääomaa pitää maksaa tosiaan aika reilusti pois, että saa oleellisia vaikutuksia korkomenoihin.
Pääoman puolitus edellisessä esimerkissä puolittaa myös luonnollisesti korkomenot.
Minä ainakin pystyn maksamaan koko lainan pois alle viikossa halutessani. Etkö sinä pysty? Kannattaa mitoittaa lainat sen mukaan että riskit pysyvät aisoissa. Lainaa on noin 250 000.
Miksi sulla on lainaa, jos et tarvitse sitä? Makselet turhia kuluja?
No tee itse laskutoimitukset..
velat maksavat minulle noin 70 €/kk (noin vuoden verran vielä ainakin).
Samaan aikaan sijoitukset tuottavat minulle noin 900 €/kk netto-osinkoina.
Miksi minä luopuisin 900 euron kuukausituloista jotta säästäisin 70 € kuukaudessa? Minähän häviäisin 830 €/kk maksamalla lainan pois.
Heh. Jos sijoittaa omilla rahoillaan, ei voi hävitä kuin omat rahansa. Kun sijoittaa velkarahalla voi mennä omat ja lainatut. Jos lisäksi oma koti on velkojen panttina voi mennä omat, lainatut ja asunto ja jää pelkkää velkaa maksettavaksi.
Ihmiset eivät ilmeisesti ole oppineet mitään.
Noloa olla lyhyen miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ja joku on ottanut velkaa lyhyen miehen kanssa. Äiti poika vibat
Vierailija kirjoitti:
Kaikki luulevat, että äiti ja poikahan se siinä
Lyhyet miehet ei oikein pärjää jääkiekossa. Moni nainen katsoo joukkueiden pelaajien pituudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en muiden lainoista ole missään vastuussa. Ei meillä edes kimppa talli pyörinyt.
Taloyhtiön ei kannata ottaa yhtiölainaa remontteihin niin ei ole vastuussa toisten lainoista.
Jokainen asukas hommaa oman lainan pankista putkiremonttiin niin ei tule vastuuta muiden lainoista.
Missä ihmeen Laa Laa Landissä asut? Sitten, kun yksi asukas ei saa remonttilainaa, jää saman nousun kohdalla kaikki muutkin asunnot remontoimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pönttö-örvelö, joka haaveilee pääsevänsä taloyhtiöiden konkurssien myötä pesimään toisten pesiin ;pppp
Espoossa on todettu paljon keski-ikäisillä syöpää, ilmankos siellä on paljon vapaita asuntoja. Liikenne saaatuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
200000 lainalla euriborin nousu 0,5% tarkoittaa n, 80 kuukausittaista menolisäystä lainanhoitokuluihin.
Nousu 2% tarkoittaa n. 330 lisää /kk
Minulla on oma korkosuoja. Jos korot nousevat maksan pääomaa pois.
Hyvä, sitä kannattaakin olla reilusti, koska pääomaa pitää maksaa tosiaan aika reilusti pois, että saa oleellisia vaikutuksia korkomenoihin.
Pääoman puolitus edellisessä esimerkissä puolittaa myös luonnollisesti korkomenot.
Minä ainakin pystyn maksamaan koko lainan pois alle viikossa halutessani. Etkö sinä pysty? Kannattaa mitoittaa lainat sen mukaan että riskit pysyvät aisoissa. Lainaa on noin 250 000.
Miksi sulla on lainaa, jos et tarvitse sitä? Makselet turhia kuluja?
No tee itse laskutoimitukset..
velat maksavat minulle noin 70 €/kk (noin vuoden verran vielä ainakin).
Samaan aikaan sijoitukset tuottavat minulle noin 900 €/kk netto-osinkoina.
Miksi minä luopuisin 900 euron kuukausituloista jotta säästäisin 70 € kuukaudessa? Minähän häviäisin 830 €/kk maksamalla lainan pois.
Heh. Jos sijoittaa omilla rahoillaan, ei voi hävitä kuin omat rahansa. Kun sijoittaa velkarahalla voi mennä omat ja lainatut. Jos lisäksi oma koti on velkojen panttina voi mennä omat, lainatut ja asunto ja jää pelkkää velkaa maksettavaksi.
Ihmiset eivät ilmeisesti ole oppineet mitään.
Jos sijoitukset häviäisivät, olisi jäljelle jäävä velka pienin minun ongelmista. Omistuksia minulla on kymmenissä yhtiöissä 9 eri maassa. Jos kaikki menettäisivät arvonsa niin mitä luulet että esim suomalaiselle sosiaalituilla elävälle kävisi. Olisi suuri lama pientä siihen verrattuna...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espoossa on todettu paljon keski-ikäisillä syöpää, ilmankos siellä on paljon vapaita asuntoja. Liikenne saaatuttaa.
Helsingissäkin on kova liikenne ja paljon ihmisiä.
Työttömiä ei voi siirtää. Eläkeläiset ei saa siellä kodinhoitajaa kotiin. Ei vaan riitä kaikille.
Espoossa kallis asunto ja liikenne aiheuttaa syöpää. En muuta sinne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä ei voi siirtää. Eläkeläiset ei saa siellä kodinhoitajaa kotiin. Ei vaan riitä kaikille.
Ja vuokrat niin kalliita, että ei saa ravintola työntekijöitäkään. Voi voi
Kalliimpien asuntojen hinnat voivat laskea. Energia ja välttämättömyydet kallistuvat samalla, kun euribor 12KK nousee 2-7 prosenttiin. Pitäisin paria prosenttia todennäköisempänä kuin seitsemää. Nyt on jo noussut kahdessa kuukaudessa 0.5 % ja koronnostot vielä edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vuokrat niin kalliita, että ei saa ravintola työntekijöitäkään. Voi voi
Helsinkiläisten on vain itse keitettävä kahvit ja tehtävä voileivät.
Eläkeläisiä varmaan myös harmittaa, kun kallis kämppä eikä saa kodinhoitajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en muiden lainoista ole missään vastuussa. Ei meillä edes kimppa talli pyörinyt.
Taloyhtiön ei kannata ottaa yhtiölainaa remontteihin niin ei ole vastuussa toisten lainoista.
Jokainen asukas hommaa oman lainan pankista putkiremonttiin niin ei tule vastuuta muiden lainoista.
Missä ihmeen Laa Laa Landissä asut? Sitten, kun yksi asukas ei saa remonttilainaa, jää saman nousun kohdalla kaikki muutkin asunnot remontoimatta.
Eläkeläisiä kuolee joka viikko kuka heidän yhtiölainat maksaa, jos omaiset kieltäytyy perinnöstä eikä vuokralaisia riitä joka kaupungissa.
Periaatteessa taloyhtiövelkainen voi jättää taloyhtiälainaosuutensa hoitamatta ja muut maksaa. Vaikka saisi ulosottoon sen velan, niin se vanhenee ja siinä asuessa voi saada lopulta muiden maksaman asunnon.