Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnon hinnasta 60% taloyhtiölainaa ja nyt korot nousee, rahoitusvastike nousee kohta kun raketti monilla

Vierailija
30.05.2022 |

Nyt ne massiiviset yhtiölainaosuusriskit sitten realisoituu, ja moni maksaa vasta korkoja kun ekat vuodet lyhennysvapaata. Kuka näitä ostaa sitten kun lyhennykset alkaa ja pitää päästä eroon? Markkinat on kohta täynnä lähes uusia asuntoja joissa kulut karmeat

Kommentit (1761)

Vierailija
921/1761 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 3 asuntoa, yksi niistä kiinteistö.

Vain yhdestä uudisrakennuksena ostetusta on taloyhtiölainaa reilu 60t.

Henk koht lainaa ei ole.

Pankkitilillä puskuria rapiat 40t.

Käytän siitä osan mökin remppaan.

Koron tai kustannusten nousu ei huoleta.

Sinulla on toissijaista taloyhtiölainaa enemmän. Taloyhtiölainasta vastaa viimekädessä kaikki osakkaat kollektiivisesti.

Khyl kyl.

Toistaiseksi kaikki yhtiön asunnot ovat asuttuja, joko osakkaat itse tai vuokralaiset. Asunnot ovat haluttuja hyvän sijainnin vuoksi.

Yhtiöstä myymättä vain 1 kämppä. Autohalliosakkeita on myymättä enemmän, kun parkkipaikkoja vielä riittää ulkonakin.

Rakennusfirma puskee koko ajan uutta: vielä pitäisi valmistua 2-3 yhtiötä muutaman vuoden sisään.

Vierailija
922/1761 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

200000 lainalla euriborin nousu 0,5% tarkoittaa n, 80 kuukausittaista menolisäystä lainanhoitokuluihin.

Nousu 2% tarkoittaa n. 330 lisää /kk

Minulla on oma korkosuoja. Jos korot nousevat maksan pääomaa pois.

Hyvä, sitä kannattaakin olla reilusti, koska pääomaa pitää maksaa tosiaan aika reilusti pois, että saa oleellisia vaikutuksia korkomenoihin.

Pääoman puolitus edellisessä esimerkissä puolittaa myös luonnollisesti korkomenot.

Minä ainakin pystyn maksamaan koko lainan pois alle viikossa halutessani. Etkö sinä pysty? Kannattaa mitoittaa lainat sen mukaan että riskit pysyvät aisoissa. Lainaa on noin 250 000.

Niin varmaan,

Mitäs ihmeellistä nyt tuossa on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
923/1761 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pihlajanmäen asunnossa ainakin tontinvuokrasopimus päättymässä 2025. 

Hmm.. ok, no Ogelin kämpässä ei lue, milloin päättyy. Mutta siis voikohan olla, että Pihliksessä ei ole yhtä hyvät tonttisopimukset. Silti, hurjia on neliöhintaerot näennäisesti samanlaisille kämpille näillä kahdella alueella.

- edellinen kyselijä

Pihlajamäessä asuvan vinkki: osta äkkiä täältä edullinen asunto, kun vielä saat suht halvalla! Viihtyisä luonnonläheinen alue, olen viihtynyt jo 15 vuotta. Samaa sitä ihmettelee täällä jo asuvana, että miten voi olla vieläkin niin halpaa verrattuna moneen muuhun alueeseen. Uuden ostarin ja pienen uudisrakentamisen myötä hintataso saattaa vähän alkaa nousta lähivuosina. Oman noin 70 neliön asunnon kohdalla tuleva tontinvuokran nousu on arvioitu olevan ehkä pari-kolmekymppiä kuussa eli ei se vuokratonttiasia edullisuutta selitä.

Ostin hiljattain Pihlajamäestä asunnon. Hinta oli mielestäni hieman yläkanttiin alueen nykyhintatasoon nähden (muutamalla tonnilla), mutta tykkäsin juuri tästä asunnosta, niin maksoin mukisematta, koska oli varaa. Ajatuksena minulla oli juurikin, että Raidejokerin läheisyys ja uusi ostari ovat sen muutaman tonnin arvoiset sitten kun valmistuvat. Ja tämä luonto, ei tällaista ole muualla näin hyvällä sijainnilla, kun on vielä aika hyvin suojeltu kaavoitus. 

Jos nyt asuntojen hinnat lähtisivätkin laskuun, niin olen mitoittanut oman talouden niin, että makselen pois omaani. Myymässä en ole, joten asunnon arvon lasku ei minuun vaikuta (ellei se mene ihan nollaan ja pankki vaadi uusia vakuuksia sen tilalle).

Vierailija
924/1761 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim lainaa 200000e ja korko (ja muut lainanhoitokulut) 6% olisi 12000e/a eli 1000e/kk pelkkää korkoa. Kyllä monen budjetti menisi maksukyvyttömyyden puolelle!

Tuskin on mikään pienipalkkainen tyhjätasku joka ottaa tuollaisen asuntolainan. Jos on hyvätuloinen pariskunta niin ei tuo tonni kuukaudessa ole mahdoton maksaa. Aika epätodennäköistä kuitenkin korkotason kovin pitkään olevan noin korkealla.

Ja onhan sitä kaikenlaisia lainaturva vakuutuksia. Nekin on vaihtoehto.

Tuskinpa mikään nuori köyhä perhe tuon hintaista asuntoa ostaa😄 Nykyaikana lapset tehdään myöhään eli ei siis kovinkaan nuorina, ja jos molemmilla vanhemmilla on akateeminen koulutus, kunnon työpaikat ja hyvät tulot niin kyllä se talous kestää.

Itsellä oli köyhä perhe nuorena kun perustettiin perhe jo opiskeluaikana parikymppisenä ja asuttiin vuokralla. Sitten valmistuttiin ja saatiin työpaikat ja ostettiin asunto.

Vierailija
925/1761 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä, että asuntovelkaiset ovat tukien ulkopuolella. Porukkaa tullaan irtisanomaan paljon nyt kun tulee maailmanlaajuinen lama.

Vierailija
926/1761 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, se voi 1000 netto eläkettä saaville tulla laskua naapurin yhtiölainasta, kun porukkaa irtisanotaan.

Vierailija
927/1761 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hyvä, että asuntovelkaiset ovat tukien ulkopuolella. Porukkaa tullaan irtisanomaan paljon nyt kun tulee maailmanlaajuinen lama.

Työmarkkinatuki on 540 netto, 680 jos 2 lasta

Vierailija
928/1761 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en muiden lainoista ole missään vastuussa. Ei meillä edes kimppa talli pyörinyt.

Vierailija
929/1761 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

200000 lainalla euriborin nousu 0,5% tarkoittaa n, 80 kuukausittaista menolisäystä lainanhoitokuluihin.

Hyvä, sitä kannattaakin olla reilusti, koska pääomaa pitää maksaa tosiaan aika reilusti pois, että saa oleellisia vaikutuksia korkomenoihin.

Pääoman puolitus edellisessä esimerkissä puolittaa myös luonnollisesti korkomenot.

Minä ainakin pystyn maksamaan koko lainan pois alle viikossa halutessani. Etkö sinä pysty? Kannattaa mitoittaa lainat sen mukaan että riskit pysyvät aisoissa. Lainaa on noin 250 000.

Miksi sulla on lainaa, jos et tarvitse sitä? Makselet turhia kuluja?

Vierailija
930/1761 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siis.. ilakoit valmiiksi sillä että mahdollisesti joku asuntovelallinen ehkä joutuu vaikeuksiin? kuinka sairas ja kateellinen voi ihminen olla.

Vierailija
931/1761 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No  tee itse laskutoimitukset..

velat maksavat minulle noin 70 €/kk (noin vuoden verran vielä ainakin).

Samaan aikaan sijoitukset tuottavat minulle noin 900 €/kk netto-osinkoina.

Miksi minä luopuisin 900 euron kuukausituloista jotta säästäisin 70 € kuukaudessa? Minähän häviäisin 830 €/kk maksamalla lainan pois.

Vierailija
932/1761 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

siis.. ilakoit valmiiksi sillä että mahdollisesti joku asuntovelallinen ehkä joutuu vaikeuksiin? kuinka sairas ja kateellinen voi ihminen olla.

Minäkin iloitsen. Jättiveloilla olette paisuttaneet asuntojen hinnat järkevien ihmisten ulottumattomiin. Velkalaisia on myös tuettu joka käänteessä ja edelleen tuetaan. Laitetaan vaikka koko rahajärjestelmä nurin näköjään, kunhan korot on alhaiset ja asuntokupla voimissaan.

Vierailija
933/1761 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mäkään maksa lainaa pois vaikka voisin. Miksi laittaisin säästöni lainaan kun kk.lyhennykset ei vaikuta perustaloudenhpitoon mitenkään?

Vierailija
934/1761 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta alkaa happamat ajat omistusasujille, vastikkeet ohittaa vuokratason. On siinä pari v sitten asuntosijoitushypeen mukaan menneillä sormi suussa kun tyhjästä ylityydyttyneestä markkinasta ei saa edes vastikkeen maksuapua. Apuva!

Vierailija
935/1761 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mäkään maksa lainaa pois vaikka voisin. Miksi laittaisin säästöni lainaan kun kk.lyhennykset ei vaikuta perustaloudenhpitoon mitenkään?

Joojoo älä maksa näytä meille!

Vierailija
937/1761 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi en muiden lainoista ole missään vastuussa. Ei meillä edes kimppa talli pyörinyt.

Taloyhtiön ei kannata ottaa yhtiölainaa remontteihin niin ei ole vastuussa toisten lainoista.

Vierailija
938/1761 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no onneksi ostettiin asunto säästöillä vanhasta kerrostalosta johon on tehty viim. 20 vuoden aikana kaikki rempat: perinteinen linjasaneeraus, kattoremppa, julkisivuremppa, ovet-ja ikkunat jne ... ja kohtuuhinnalla saatiin myös autotalliosake talon pihasta

Noin pitkällä aikavälillä jotkut vanhimmat rempat alkaa jo happanemaan. Onneksi olkoon remonttitaivaaseen muuttamisen johdosta.

Kuinka usein putket rempataan? Eikö se oo about 50 v. välein?

60v on ollut parissa tietämässäni Helsingin keskustan taloyhtiössä.

Lähinnä koomisia nämä hinnat romahtaa korot nousee ja tulee putkiremontti öyhöt. Niitä tyyppejä on aina ollut ja niitä tulee olemaan. Ovat ilmeisesti itse vuokralla asuvia.

Itse häivyn pikapuoliin putkiremontin alta uuteen vasta valmistuvaan asuntoon. Ei tarvitse stressailla lainojen lyhennysten, myyntien ja tilapäisasumisen kanssa. Murehtikoon vuokraloordi, kun vuosien vuokratulot sulaa yhtäkkiä pussista, eikä uutta maksajaa ole näköpiirissä.

Monet senioritkin on olleet pakotettuja muuttamaan pois, kun eläkkeet eivät riitäkään remonttilainojen maksuun. Enää yksi ainoa pariskunta on talon alkuperäisasukkaita.

Sivistysmaissa on muuten ihan normaalia asua vuokralla, mutta jotkut junttisuomalaiset eivät tunnu kestävän ajatusta, etteivät omista edes näennäisesti ympäröiviä seiniä.

Näennäisesti siksi, että asunnosta voi olla yli puolet velkaa ja asunto-osakkeessa asuessaan ei muutenkaan omista niitä seiniä, vaan hallintaoikeuden siihen asuntoon.

Vierailija
939/1761 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiön ei kannata ottaa yhtiölainaa remontteihin niin ei ole vastuussa toisten lainoista.

Jokainen asukas hommaa oman lainan pankista putkiremonttiin niin ei tule vastuuta muiden lainoista.

Vierailija
940/1761 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuohan on se Hönö Tiainen. Kateellinen kaikille ja kaikesta. Taliaivo taas aktivoitunut!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän