Työnhakuvelvoite 4 työpaikkaa kuukaudessa!!
Terveisiä kaikille tuleville työttömille, jotka kesät viettävät työttömänä itsestään riippumattomista syistä. Esim. Koulunkäynninohjaajat, opettajat, varhaiskasvatuksen määräaikaisuuksia tekevät ja kaikki te jotka palaavat kesän jälkeen syksyllä sorvin ääreen.
Olethan huomioinut, että olet välittömästi velvoitettu työttömäksi jäätyäsi hakemaan neljää eri työpaikkaa. Varmistamaan hakusi te-keskuksen oma-asioinnissa. Joudut lisäämään itsesi myös työmarkkinatorille. Joudut käymään 2vk sisään työttömäksi jäätyäsi kasvotusten keskustelemassa omalla työllisyysneuvojallasi ja tämäkin omakustanteisesti, ellei matkojen kesto yhteensä ole yli 3 tuntia.
Minä en ymmärrä asiaa meillä, jotka käymme töissä suurimman osan vuodesta. Emme me ole työtä vieroksuvia tai tahallisesti työttömiä kesäaikaan.
Mitä vit@% täällä maassa tapahtuu!? Miksi näitä suurimpimpia kyttäystoimia ja resursseja ei laiteta niiden tahallaan, omasta tahdosta työttömien pään menoksi, jotka hyödyntävät veronmaksajien rahavirtaa vuodesta toiseen.
Mitä meille on vielä luvassa? Kaikille, kun ei kuitenkaan riitä sitä vakityöpaikkaa.
Kommentit (3609)
lomalla töistä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännää kun tämä vaihtelee niin paljon. Jollekin määrätään haettavaksi 1 paikka kuussa, jollekin 4.
Itse asiassa, ei sitä hakemisten määrää mitenkään _määrätä_ vaikka se ehkä työttömästä saattaa siltä tuntuakin, varmasti ainakin pyritään siihen että työtön luulee niin.
Todellisuudessa kyse on pikemminkin siitä, että työtön harhaanjohdetaan tekemään vapaaehtoisesti itse suostumuksensa siihen että hakee tuon X määrän hakemuksia tai joutuu rangaistuksi.
Laissa puhutaan 0-4 työpaikasta, ja nollaa se on oltava silloin, kun työtön ei voi mitenkään vahvistaa sitä, että työmarkkinoilla olisi 100% varmuudella tarjolla hänelle juuri sellainen työpaikka, jonka hän on vapaasti valitsemassa.
Jos riitelet suunnitelman sisällöstä, vastaus on todennäköisesti jotain sen suuntaista että olet itse vapaaehtoisesti suunnitellut niin, kukaan ei ole määrännyt mitään.
Juuri tästä syystä, työttömän onkin aina käytettävä lakiin perustuvaa oikeuttaan tarkistaa - eli kontrolloida - suunnitelman sisältö sellaiseksi, kuin katsoo itse omalle kohdalleen sopivaksi.
On toki selvää, että työkkäri esittää näistäkin aivan omanlaisiaan näkemyksiään, ja tähänkin varmasti tulee kommentteja jossa asiat käännetään täysin nurinkurisiksi. On kuitenkin aina syytä muistaa että Suomessa kansalaisella on lakiin perustuva oikeus vapaasti valita työnsä, ja sitä oikeutta ei voida valtion toimittamilla toimenpiteillä (jota te-toimiston palvelut ovat) ohittaa, vaan valtion on tunnustettava kansalaiselleen em. oikeus vapaasti valita.
Vapaaseen valintaan ei kuulu minkäänlainen uhittelu, uhkavaatimukset, rankaisemiset, kiusanteko, haitanteko, valehtelu, valheiden levittäminen, tai muukaan vapaata valintaa haittaava vaikuttaminen.
Minä harhautan työkkäriä siten että hän ennalta määrättyä paikkaa tai ennalta määrättyä määrää työpaikkoja siten että valehtelen ikäni 55.
Voit olla varma, että takaisinpäin ei kuulu minkäänlaista yhteyden ottoa.
Kommenttisi on vain yksi esimerkki lisää siihen surulliseen tilastoon, jossa kansa hakee työtä vain siksi koska siitä hakemisesta on tehty pakko, ja on jätetty syrjään vaatimukset siitä, että se haettava työ olisi täsmättävä myös lakiin perustuvaan oikeuteen työn vapaasta valinnasta.
Itse toivoisin ainakin että omalla kohdalla voisin vapaasti valita työni niin 45, 55, 65, 75 kuin vielä vaikka 85 vuotiaana, jos vain kunto riittää ja mielenkiintoa tekemiseen olisi. En näe työtä minkäänlaisena ongelmana tai kummituksena silloin, jos sen työn on voinut oikeasti itse vapaasti valita, silloin työn ehdotkin ovat aina kunnossa, jolloin työn tekemisestä ei tule sellaista ongelmaa että sinne ei haluaisi mennä.
Silloin tällöin näkee iäkkäidenkin eläkeläisten kommentteja julkisuudessa joista osa jopa nauttii eläkeiällä työskentelystä, mielestäni tämä pitäisi mahdollistaa kaikille suomalaisille, eli se, että ei tehdä työstä sellaista asiaa että sitä ei haluta tehdä, vaan että jokainen voisi vapaasti valita, yleensä se johtaa paremmin sellaiseen lopputulokseen että työssä oikeasti pysytään koska työ tuntuu merkitykselliseltä ja työviihtyvyys on hyvä.
Väkisin ja pakolla ei tässä asiassa kyetä etenemään yhtään minnekään, se johtaa vain lopulta humanitääriseen kriisiin.
Meille (oli joku pakollinen tiedotustilaisuus) sanoi kerran yksi työkkärinainen rehellisesti, että "kaiken tämän tarkoitus on nöyryyttää teitä niin paljon, että menette mieluummin mihin tahansa työhön kuin kestätte tätä touhua".
Ongelma on siinä, että hyvin suuri osa työttömistä eivät ole työkunnossa muta eivät silti pääse eläkkeelle koska jokin kriteeri jää täyttymättä. Kukaan täysjärkinen työnantaja ei heitä edes huolisi taakakseen, silti leikkiä pitää jatkaa tai sitten olla kokonaan ilman rahaa. Työkyvyttömyyseläkkeen ehtoja ollaan kaiken lisäksi vielä entisestään kiristämässä, ei mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Meille (oli joku pakollinen tiedotustilaisuus) sanoi kerran yksi työkkärinainen rehellisesti, että "kaiken tämän tarkoitus on nöyryyttää teitä niin paljon, että menette mieluummin mihin tahansa työhön kuin kestätte tätä touhua"
Kaikista tuollaisista lausunnoista pitäisi saada nauhoitus talteen, sillä tuossahan se selvästi osoitetaan ihan viranhaltijan sanomana, että heidän toimintansa on täysin ja täydellisesti lainvastaista toimintaa.
Laissa vaaditaan, että valtion toimenpiteet työttömille on oltava sellaisia, että työttömien oikeus vapaaseen valintaan toteutuu täydellisesti, ja tuossa esimerkissähän se hienosti aivan avoimesti kerrotaan että kyse onkin siitä että pyritään pakottamaan.
Tuollaisissa tapauksissa on syytä tehdä kantelu suoraan oikeuslaitokselle, ja vaatia työvoimapalvelujen korjaamista takaisin lainmukaisiksi, ja kaikille heille viranomaisille jotka ovat ottaneet minkäänlaista osaa mihinkään pakottamiseen missään muodossaan, vähintäänkin hallinnollisia kurinpitotoimia jos ei jopa rikossyyte.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo iso homma sitten? Outoa, että ennen on vain saanut olla, ja raha juossut?
'
Ei opettajalle ole kuitenkaan töitä kesällä. Syksyllä on työ varattuna vanhassa työpaikassa. Jatkuva työpaikan vaihtaminen on kamalan stressaavaa. Nimimerkki jo 10 vuotta samassa työpaikassa ja kesät työtä vailla. En ole tosin aikoihin jaksanut hakea ansiosidonnaista kesäksi kun se on niin vaikeaa. Lainaan lapsilta ja kerään velkaa. Mahtavaa.
Oon noita avoimia paikkoja katsonut ja ne mitä voisin hakea on osa-aika töitä. Nytkin olen vakituisessa työsuhteessa mutta osa-aikaisena ja se ei jatkossa enää onnistu kun tämä orpon hallitus leikkaa minultakin kaikki tuet pois. Kun se 300e suoja osa poistetaan anssista ja asumistuesta niin ei saa sitten enää niitä. Pelkällä osa-aika palkalla ei pärjää ja kokoaika töitä ei vaan ole tarjolla, paitsi lääkäreitä, johtajia yms mihin ei siivoojan papereilla pääse. Jos muuttaisi veneen alle, niin ei olisi vuokrakuluja, ei sähköä, ei vettä... siihen ajaa tämä uusi hallitus ja leikkaukset.
Tai sitten haettava toimeentulotukea
Vierailija kirjoitti:
Oon noita avoimia paikkoja katsonut ja ne mitä voisin hakea on osa-aika töitä. Nytkin olen vakituisessa työsuhteessa mutta osa-aikaisena ja se ei jatkossa enää onnistu kun tämä orpon hallitus leikkaa minultakin kaikki tuet pois. Kun se 300e suoja osa poistetaan anssista ja asumistuesta niin ei saa sitten enää niitä. Pelkällä osa-aika palkalla ei pärjää ja kokoaika töitä ei vaan ole tarjolla, paitsi lääkäreitä, johtajia yms mihin ei siivoojan papereilla pääse. Jos muuttaisi veneen alle, niin ei olisi vuokrakuluja, ei sähköä, ei vettä... siihen ajaa tämä uusi hallitus ja leikkaukset.
...jota Orpon hallitus yrittää myös vähentää, muistaakseni toimeentulotuen kokonaismäärää pyrkivät puolittamaan :-)
Kyllähän tästä aikamoisen vitsin on tämä hallitus aikaansaanut, näkyy kyllä kilometrien päähän se, että he eivät nyt ole lainkaan edes perillä miten nämä tukisysteemit toimii, eivätkä ole ilmeisesti edes lukeneet lakikirjaa muutenkaan.
Orpon hallitus jättää kaikki työn kysyntään tarvittavat rahamäärät hoitamatta, joten kaikki ne kuritus ja leikkaustoimeenpiteet mitä tekevät, johtaa lopulta siihen että aina vain isompi osa kansasta on viimesijaisen toimeentulotuen varassa. On tietysti myös nähtävissä jo sekin, että yrittävät kehitellä jotakin kikkakolmosia ja uusia sanavalintoja tukisysteemiin siten, että tilastollisesti näyttäisi asiat olevan kuten haluavat, mutta se ei poista sitä tosiasiaa että kansaa ajetaan aina vain isommassa määrin ahdinkoon jos poliittista halua ei löydy työpaikkojen rahoitukseen.
Yksittäisen työpaikan hinta on aika iso raha, ja jos halutaan 100 tuhatta työpaikkaa, puhutaan jo luokkaa 10 miljardin euron suuruisista rahoista, ja jos Orpon hallitus ei ole selvittänyt miten se hoitaa tuon 10 miljardia euroa uusien työpaikkojen rahoittamiseen, silloin Orpon hallitus käytännössä valehtelee jo alusta alkaen.
Toki toivotaan, että Orpon hallitus nyt yrittäisi oikeasti näyttää ne parhaat puolensa ja ideansa, siihen olisi syytäkin kun syksyllä eduskunta alkaa selvittämään hallitusohjelmaa ja hallituksen luottamustakin varmasti melko pian jos luottamus alkaa olemaan hukassa.
Jos tää homma menee vaikeaksi niin lohdutan, että eräs tyyppi 90-luvulla tv-haastattelussa tuumas, että hän on kahden asunnon loukussa. Valtio (vankila) ja kunta tarjos asuntoon.
😅
Valmistuin ja mulle tarjottiin heti töitä. Mulle kerrottiin, että se on sijaissopimus, vakituinen. Sain paperin käteen ja siinä oli tuntien kohdalla pyöreä nolla. Sanoin, että en tee tällaisella sopimuksella mitään, että mun täytyy saada joku järkevä määrä tunteja per viikko. No, ei käynyt heille. Arvatkaa meninkö töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännää kun tämä vaihtelee niin paljon. Jollekin määrätään haettavaksi 1 paikka kuussa, jollekin 4.
Itse asiassa, ei sitä hakemisten määrää mitenkään _määrätä_ vaikka se ehkä työttömästä saattaa siltä tuntuakin, varmasti ainakin pyritään siihen että työtön luulee niin.
Todellisuudessa kyse on pikemminkin siitä, että työtön harhaanjohdetaan tekemään vapaaehtoisesti itse suostumuksensa siihen että hakee tuon X määrän hakemuksia tai joutuu rangaistuksi.
Laissa puhutaan 0-4 työpaikasta, ja nollaa se on oltava silloin, kun työtön ei voi mitenkään vahvistaa sitä, että työmarkkinoilla olisi 100% varmuudella tarjolla hänelle juuri sellainen työpaikka, jonka hän on vapaasti valitsemassa.
Jos riitelet suunnitelman sisällöstä, vastaus on todennäköisesti jotain sen suuntaista että olet itse vapaaehtoisesti suunnitellut niin, kukaan ei ole määrännyt mitään.
Juuri tästä syystä, työttömän onkin aina käytettävä lakiin perustuvaa oikeuttaan tarkistaa - eli kontrolloida - suunnitelman sisältö sellaiseksi, kuin katsoo itse omalle kohdalleen sopivaksi.
On toki selvää, että työkkäri esittää näistäkin aivan omanlaisiaan näkemyksiään, ja tähänkin varmasti tulee kommentteja jossa asiat käännetään täysin nurinkurisiksi. On kuitenkin aina syytä muistaa että Suomessa kansalaisella on lakiin perustuva oikeus vapaasti valita työnsä, ja sitä oikeutta ei voida valtion toimittamilla toimenpiteillä (jota te-toimiston palvelut ovat) ohittaa, vaan valtion on tunnustettava kansalaiselleen em. oikeus vapaasti valita.
Vapaaseen valintaan ei kuulu minkäänlainen uhittelu, uhkavaatimukset, rankaisemiset, kiusanteko, haitanteko, valehtelu, valheiden levittäminen, tai muukaan vapaata valintaa haittaava vaikuttaminen.
Olet ihan hirveän väärässä! Siellä laissa on kerrottu, milloin tuo 0 työnhakuvelvollisuutta on mahdollinen eikä siinä ole kyse työttömän toiveista tai valinnoista lainkaan.
Suomen kansalaisilla on vapaus valita työnsä, mutta kuten sinulle on moneen kertaan sanottu, se vapaus ei tuo mukanaan oikeutta työttömyysetuuteen. Saat pitää vapautesi, mutta silloin et voi saada etuutta, jota maksetaan ihan muulla kuin itse valitun työttömyyden perusteella.
Sinulla on täysi oikeus hakea vain merikapteeniksi, vaikka sinulla ei ole siihen koulutusta, mutta se on oma valintasi. Tästä vapaasta valinnastasi johtuen et saa työttömyysetuutta, koska sen kriteerit eivät täyty.
Vierailija kirjoitti:
Miksi meillä on tuhansia kaltaisiasi, joille opiskelu peruskoulun jälkeen oli mahdoton ajatus? Nyt sitten ihmettelette, että vakipaikat on niille, jotka kävi koulunsa kunnialla ja hankki ammatin.
Mulla kaveri joka tekee osa-aikatyötä 15h/viikko. Olisi saanut täysiaikaisen työn , ei ottanut vastaan. Ihmettelen
Jeejee, menee firmoilla linjat tukkoon kokonaan.
Niihin pääsee vain hyväveliläiset ja isot tissit.
Mulla riittää ansiosidonnainen vielä tämän vuoden loppuun... Mitä käy ens vuonna? Kaikki lakkautetaan? Leikataanko lapsikorotukset myös?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille (oli joku pakollinen tiedotustilaisuus) sanoi kerran yksi työkkärinainen rehellisesti, että "kaiken tämän tarkoitus on nöyryyttää teitä niin paljon, että menette mieluummin mihin tahansa työhön kuin kestätte tätä touhua"
Kaikista tuollaisista lausunnoista pitäisi saada nauhoitus talteen, sillä tuossahan se selvästi osoitetaan ihan viranhaltijan sanomana, että heidän toimintansa on täysin ja täydellisesti lainvastaista toimintaa.
Laissa vaaditaan, että valtion toimenpiteet työttömille on oltava sellaisia, että työttömien oikeus vapaaseen valintaan toteutuu täydellisesti, ja tuossa esimerkissähän se hienosti aivan avoimesti kerrotaan että kyse onkin siitä että pyritään pakottamaan.
.
Missä laissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten haettava toimeentulotukeaMiksi meillä on tuhansia kaltaisiasi, joille opiskelu peruskoulun jälkeen oli mahdoton ajatus? Nyt sitten ihmettelette, että vakipaikat on niille, jotka kävi koulunsa kunnialla ja hankki ammatin.
No mä olen lukion jälkeen hankkinut 3 koulutusta ja silti olen ollut jo 4v työtön. Mietipä sitä.
Ei täällä pitäis antaa sellaista koulutusta mitä vastaan ei saa töitä.
Mä vaihdoin alaa, kun opiskelin ammatin, jossa oli kyllä töitä, mutta se oli vain keikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mitään järkeä maksaa enää liitolle? Ei
Ei varsinaisesti ole milloinkaan ollutkaan. Mut hyvä maksaa työttömyyskassaan
Työtön ei voi erota liitosta eroamatta myös kassasta.
Kassaan ei voi liittyä työttömänä.
Höpöjöpö. Aina kuulunut kassaan, kahteenkin eri matkan varrella, mutta en koskaan mihinkään liittoon. Säästynyt tonneja.
On tää sellainen harha josta ei päästä kiskaan että liitto ja kassa ois pakolliset yhdessä.
Liiton ja kassan jäsenyyksien olennaisin ero (kk-kustannusten lisäksi) on se, että pelkästä kassasta ei saa lakimiespalveluja. Liiton jäsenmaksuja maksetaan mm. siksi että liitosta saa tarvittaessa myös lakimiespalveluita avuksi.
Ei liiton jäsenyys suinkaan huono asia ole, pitää nyt vain kommentoijien ymmärtää nuo erot liiton ja pelkän kassan jäsenyydessä, tilanteesta riippuen voi lakimiespalvelujen olemassaolokin säätää riitatilanteissa helposti kymmeniä tai satojakin tuhansia euroja jos työnantaja kokeilee onneaan liikaa.
Kassat ei neuvottele työsopimusten minimiehdoista eli esim. YTK ei neuvottele kenenkään työehdoista. Se perustettiin heikentämään varsinaisia liittoja. Pitää myös muistaa että, maksut on täysinverovähennys kelpoisia. Vaikket kuuluu edes maksat palkasta työttömyysvakuutusmaksua. Liittoon olisi hyvä kuulua. Ihan vähintään kassaan mutta , kassat ei palkkojen/työsopimusten minimiehdoista neuvottele.
Nollatuntisopparit pitäs kieltää
Katsokaa kun hallitus haluaa kaikille kokoaikaisen palkkatyön mikä ei ole vuokratyö ja kestää yli 12 kk. Näillä ehdoilla katsotte mollista niin näitä töitä on koko Suomessa noin 9700 vapaana. Pääosin sote alalta...
Minä harhautan työkkäriä siten että hän ennalta määrättyä paikkaa tai ennalta määrättyä määrää työpaikkoja siten että valehtelen ikäni 55.
Voit olla varma, että takaisinpäin ei kuulu minkäänlaista yhteyden ottoa.