Työnhakuvelvoite 4 työpaikkaa kuukaudessa!!
Terveisiä kaikille tuleville työttömille, jotka kesät viettävät työttömänä itsestään riippumattomista syistä. Esim. Koulunkäynninohjaajat, opettajat, varhaiskasvatuksen määräaikaisuuksia tekevät ja kaikki te jotka palaavat kesän jälkeen syksyllä sorvin ääreen.
Olethan huomioinut, että olet välittömästi velvoitettu työttömäksi jäätyäsi hakemaan neljää eri työpaikkaa. Varmistamaan hakusi te-keskuksen oma-asioinnissa. Joudut lisäämään itsesi myös työmarkkinatorille. Joudut käymään 2vk sisään työttömäksi jäätyäsi kasvotusten keskustelemassa omalla työllisyysneuvojallasi ja tämäkin omakustanteisesti, ellei matkojen kesto yhteensä ole yli 3 tuntia.
Minä en ymmärrä asiaa meillä, jotka käymme töissä suurimman osan vuodesta. Emme me ole työtä vieroksuvia tai tahallisesti työttömiä kesäaikaan.
Mitä vit@% täällä maassa tapahtuu!? Miksi näitä suurimpimpia kyttäystoimia ja resursseja ei laiteta niiden tahallaan, omasta tahdosta työttömien pään menoksi, jotka hyödyntävät veronmaksajien rahavirtaa vuodesta toiseen.
Mitä meille on vielä luvassa? Kaikille, kun ei kuitenkaan riitä sitä vakityöpaikkaa.
Kommentit (3609)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon noita avoimia paikkoja katsonut ja ne mitä voisin hakea on osa-aika töitä. Nytkin olen vakituisessa työsuhteessa mutta osa-aikaisena ja se ei jatkossa enää onnistu kun tämä orpon hallitus leikkaa minultakin kaikki tuet pois. Kun se 300e suoja osa poistetaan anssista ja asumistuesta niin ei saa sitten enää niitä. Pelkällä osa-aika palkalla ei pärjää ja kokoaika töitä ei vaan ole tarjolla, paitsi lääkäreitä, johtajia yms mihin ei siivoojan papereilla pääse. Jos muuttaisi veneen alle, niin ei olisi vuokrakuluja, ei sähköä, ei vettä... siihen ajaa tämä uusi hallitus ja leikkaukset.
Tai sitten haettava toimeentulotukeaMiksi meillä on tuhansia kaltaisiasi, joille opiskelu peruskoulun jälkeen oli mahdoton ajatus? Nyt sitten ihmettelette, että vakipaikat on niille, jotka kävi koulunsa kunnialla ja hankki ammatin.
No mä olen lukion jälkeen hankkinut 3 koulutusta ja silti olen ollut jo 4v työtön. Mietipä sitä.
Taitaa olla peiliin katsomisen paikka, jos on 3 koulutusta eikä saa töitä.
Onko koulutukset sellaisia, että niistä on saanut oikeasti työelämässä hyödyllisiä taitoja?
Onko koulutukset sellaisia mitä arvostetaan hakijoilla?
Haetko oikeasti koulutuksen piirissä olevia töitä?
Onko hakemuksissa tai CV:ssä jotain parannettavaa mikä parantaisi työnantajan käsitystä osaamisestasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännää kun tämä vaihtelee niin paljon. Jollekin määrätään haettavaksi 1 paikka kuussa, jollekin 4.
Itse asiassa, ei sitä hakemisten määrää mitenkään _määrätä_ vaikka se ehkä työttömästä saattaa siltä tuntuakin, varmasti ainakin pyritään siihen että työtön luulee niin.
Todellisuudessa kyse on pikemminkin siitä, että työtön harhaanjohdetaan tekemään vapaaehtoisesti itse suostumuksensa siihen että hakee tuon X määrän hakemuksia tai joutuu rangaistuksi.
Laissa puhutaan 0-4 työpaikasta, ja nollaa se on oltava silloin, kun työtön ei voi mitenkään vahvistaa sitä, että työmarkkinoilla olisi 100% varmuudella tarjolla hänelle juuri sellainen työpaikka, jonka hän on vapaasti valitsemassa.
Jos riitelet suunnitelman sisällöstä, vastaus on todennäköisesti jotain sen suuntaista että olet itse vapaaehtoisesti suunnitellut niin, kukaan ei ole määrännyt mitään.
Juuri tästä syystä, työttömän onkin aina käytettävä lakiin perustuvaa oikeuttaan tarkistaa - eli kontrolloida - suunnitelman sisältö sellaiseksi, kuin katsoo itse omalle kohdalleen sopivaksi.
On toki selvää, että työkkäri esittää näistäkin aivan omanlaisiaan näkemyksiään, ja tähänkin varmasti tulee kommentteja jossa asiat käännetään täysin nurinkurisiksi. On kuitenkin aina syytä muistaa että Suomessa kansalaisella on lakiin perustuva oikeus vapaasti valita työnsä, ja sitä oikeutta ei voida valtion toimittamilla toimenpiteillä (jota te-toimiston palvelut ovat) ohittaa, vaan valtion on tunnustettava kansalaiselleen em. oikeus vapaasti valita.
Vapaaseen valintaan ei kuulu minkäänlainen uhittelu, uhkavaatimukset, rankaisemiset, kiusanteko, haitanteko, valehtelu, valheiden levittäminen, tai muukaan vapaata valintaa haittaava vaikuttaminen.
Olet ihan hirveän väärässä! Siellä laissa on kerrottu, milloin tuo 0 työnhakuvelvollisuutta on mahdollinen eikä siinä ole kyse työttömän toiveista tai valinnoista lainkaan.
Suomen kansalaisilla on vapaus valita työnsä, mutta kuten sinulle on moneen kertaan sanottu, se vapaus ei tuo mukanaan oikeutta työttömyysetuuteen. Saat pitää vapautesi, mutta silloin et voi saada etuutta, jota maksetaan ihan muulla kuin itse valitun työttömyyden perusteella.
Sinulla on täysi oikeus hakea vain merikapteeniksi, vaikka sinulla ei ole siihen koulutusta, mutta se on oma valintasi. Tästä vapaasta valinnastasi johtuen et saa työttömyysetuutta, koska sen kriteerit eivät täyty.
Niin sinulla nyt tuntuu ihan tosissaan harhautuvan asiat lainmukaisesta toiminnasta pois kohti jonkinlaista elinkeinoelämän laatimaa lainvastaista narratiiviia, jossa käytännössä poistettaisiin oikeus työn vapaaseen valintaan, esim. toimittamalla sellaisia palveluita, joissa tuo oikeus vapaaseen valintaan yritetään poistaa.
Kuten sinulle jo kerran sanottiin, tässä ei ole kyse niinkään työttömyysetuudesta (jolle on toki ehdot), vaan niistä asioista, jotka toimii perusteena myös työttömyysetuuden maksamiselle, eli se, että valtiolla on LAKIIN perustuva velvollisuus hoitaa toimensa työttömille siten, että työttömien oikeutta vapaaseen valintaan ei niillä toimilla mennä tärvelemään.
Ymmärsitkö jo. Työttömyysetuus on toki sinällään tärkeä asia, mutta ensin pitää hoitaa kaikki ne palvelut, suunnitelmat, toimet, ulostulot, kannanotot, ihan jokaikinen asia mitä te-toimisto tekee, sellaiseksi, että se ei edes pienimmälläkään tavalla yritä poistaa työttömältä hänelle kuuluvaa oikeutta vapaasti valita.
Kaikki työttömäthän toki tietää, että työvoimapolitiikan verukkeella palveluita ja suunnitelmia tehdään jokaikinen päivä siten, että työttömien oikeutta vapaaseen valintaan yritetään kaikin mahdollisin sanavalinnoin kierrellä, ja jos työvoimapoliittiset toimijat eivät voi pakottaa valitsemaan jotain mitä työttömät eivät halua, sitten aletaan väittämään vaikkapa elämänhallintaongelmaiseksi ja levittämään valheita työttömistä yhteiskuntaan vaikkapa väite alkoholismista sosiaalitoimistoon tmv. Jokaikinen näistä toimista on lopulta täysin lainvastainen toimi silloin kun niissä ei ole oikeita perusteita selvitetty, ja joiltakin osin vielä rankaistava teko.
Tee sinä viranomaisena ihan niinkuin lystäät, voit olla melko varma siitä että toimiessasi lainvastaisesti, joku siitä tulee vielä kantelemaan, asia sinulle sitten selvitetään.
Sehän olisi valtion taholta aivan järkyttävän törkeän lainvastaista toimintaa toimia siten, että isolta osalta kansasta evätään esim. heidän työpaikat vaikka he ovat isolla vaivalla ja rahalla hankkineet osaamisensa johonkin työhön.
Kyse on tietenkin rakenteellisesta ongelmasta, ja rakenteellisen ongelman aiheuttajatkin ovat jo tiedossa, asia liittyy paljolti typeriin poliittisiin valintoihin nostella hintoja vastoin volyymien kehitystä, ja kun samalla jotkin eturyhmät vain indeksikorottelee omia etujaan, siinä joutuu täysin järjestelmällisesti sadat tuhannet suomalaiset työttömiksi varsinkin kaikilta niiltä aloilta jotka kohtaavat minkäänlaista kansainvälistä kilpailua.
Iso ongelma tuleekin siitä, että eihän työttömillä ole minkäänlaista pakkoa eikä velvollisuutta alkaa makselemaan sitä isoa laskua joka tulee esim. uuteen ammattiin kouluttautumisesta, jonka tarpeen on esim. valtion johto saanut aikaan johtaessaan Suomea tilanteeseen jossa ei suostuta sopeutumaan siihen, että myös työttömillä olisi pitänyt olla työpaikan rahoitus olemassa. Se rahoitus ajetaan alas joka kerta, kun jotkin eturyhmät alkavat täällä ahnehtimaan Suomen taloudesta kaikki rahat omiin taskuihinsa, ja vastuuta kilpailullisista asioista he eivät kanna.
Tämäkin on jo hienosti todistettu kun elinkeinoelämä huutelee kilpailukyvyn perään, mutta ei kuitenkaan itse osallistu siihen kilpailukyvyn parantamiseen esim. nostamalla investointimääriä hintanostoja vastaavasti.
On päivänselvää, että mitään työttömyysturvalakien koukeroita ei kannata liiemmin noudatella silloin, kun perustuslaissa ja kansainvälisissä sopimuksissa sanotaan toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännää kun tämä vaihtelee niin paljon. Jollekin määrätään haettavaksi 1 paikka kuussa, jollekin 4.
Itse asiassa, ei sitä hakemisten määrää mitenkään _määrätä_ vaikka se ehkä työttömästä saattaa siltä tuntuakin, varmasti ainakin pyritään siihen että työtön luulee niin.
Todellisuudessa kyse on pikemminkin siitä, että työtön harhaanjohdetaan tekemään vapaaehtoisesti itse suostumuksensa siihen että hakee tuon X määrän hakemuksia tai joutuu rangaistuksi.
Laissa puhutaan 0-4 työpaikasta, ja nollaa se on oltava silloin, kun työtön ei voi mitenkään vahvistaa sitä, että työmarkkinoilla olisi 100% varmuudella tarjolla hänelle juuri sellainen työpaikka, jonka hän on vapaasti valitsemassa.
Jos riitelet suunnitelman sisällöstä, vastaus on todennäköisesti jotain sen suuntaista että olet itse vapaaehtoisesti suunnitellut niin, kukaan ei ole määrännyt mitään.
Juuri tästä syystä, työttömän onkin aina käytettävä lakiin perustuvaa oikeuttaan tarkistaa - eli kontrolloida - suunnitelman sisältö sellaiseksi, kuin katsoo itse omalle kohdalleen sopivaksi.
On toki selvää, että työkkäri esittää näistäkin aivan omanlaisiaan näkemyksiään, ja tähänkin varmasti tulee kommentteja jossa asiat käännetään täysin nurinkurisiksi. On kuitenkin aina syytä muistaa että Suomessa kansalaisella on lakiin perustuva oikeus vapaasti valita työnsä, ja sitä oikeutta ei voida valtion toimittamilla toimenpiteillä (jota te-toimiston palvelut ovat) ohittaa, vaan valtion on tunnustettava kansalaiselleen em. oikeus vapaasti valita.
Vapaaseen valintaan ei kuulu minkäänlainen uhittelu, uhkavaatimukset, rankaisemiset, kiusanteko, haitanteko, valehtelu, valheiden levittäminen, tai muukaan vapaata valintaa haittaava vaikuttaminen.
Olet ihan hirveän väärässä! Siellä laissa on kerrottu, milloin tuo 0 työnhakuvelvollisuutta on mahdollinen eikä siinä ole kyse työttömän toiveista tai valinnoista lainkaan.
Suomen kansalaisilla on vapaus valita työnsä, mutta kuten sinulle on moneen kertaan sanottu, se vapaus ei tuo mukanaan oikeutta työttömyysetuuteen. Saat pitää vapautesi, mutta silloin et voi saada etuutta, jota maksetaan ihan muulla kuin itse valitun työttömyyden perusteella.
Sinulla on täysi oikeus hakea vain merikapteeniksi, vaikka sinulla ei ole siihen koulutusta, mutta se on oma valintasi. Tästä vapaasta valinnastasi johtuen et saa työttömyysetuutta, koska sen kriteerit eivät täyty.
Niin sinulla nyt tuntuu ihan tosissaan harhautuvan asiat lainmukaisesta toiminnasta pois kohti jonkinlaista elinkeinoelämän laatimaa lainvastaista narratiiviia, jossa käytännössä poistettaisiin oikeus työn vapaaseen valintaan, esim. toimittamalla sellaisia palveluita, joissa tuo oikeus vapaaseen valintaan yritetään poistaa.
Kuten sinulle jo kerran sanottiin, tässä ei ole kyse niinkään työttömyysetuudesta (jolle on toki ehdot), vaan niistä asioista, jotka toimii perusteena myös työttömyysetuuden maksamiselle, eli se, että valtiolla on LAKIIN perustuva velvollisuus hoitaa toimensa työttömille siten, että työttömien oikeutta vapaaseen valintaan ei niillä toimilla mennä tärvelemään.
Ymmärsitkö jo. Työttömyysetuus on toki sinällään tärkeä asia, mutta ensin pitää hoitaa kaikki ne palvelut, suunnitelmat, toimet, ulostulot, kannanotot, ihan jokaikinen asia mitä te-toimisto tekee, sellaiseksi, että se ei edes pienimmälläkään tavalla yritä poistaa työttömältä hänelle kuuluvaa oikeutta vapaasti valita.
Kaikki työttömäthän toki tietää, että työvoimapolitiikan verukkeella palveluita ja suunnitelmia tehdään jokaikinen päivä siten, että työttömien oikeutta vapaaseen valintaan yritetään kaikin mahdollisin sanavalinnoin kierrellä, ja jos työvoimapoliittiset toimijat eivät voi pakottaa valitsemaan jotain mitä työttömät eivät halua, sitten aletaan väittämään vaikkapa elämänhallintaongelmaiseksi ja levittämään valheita työttömistä yhteiskuntaan vaikkapa väite alkoholismista sosiaalitoimistoon tmv. Jokaikinen näistä toimista on lopulta täysin lainvastainen toimi silloin kun niissä ei ole oikeita perusteita selvitetty, ja joiltakin osin vielä rankaistava teko.
Tee sinä viranomaisena ihan niinkuin lystäät, voit olla melko varma siitä että toimiessasi lainvastaisesti, joku siitä tulee vielä kantelemaan, asia sinulle sitten selvitetään.
Kantelut ei johda mihinkään, koska lain mukaan nytkin toimitaan. Jos et hae töitä, et saa etuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kantelut ei johda mihinkään, koska lain mukaan nytkin toimitaan. Jos et hae töitä, et saa etuutta.
Etuuden saaminenhan perustuu siihen, että on työnhakijana. Ei siinä ole mitään uutta, näin asian kuuluukin olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon noita avoimia paikkoja katsonut ja ne mitä voisin hakea on osa-aika töitä. Nytkin olen vakituisessa työsuhteessa mutta osa-aikaisena ja se ei jatkossa enää onnistu kun tämä orpon hallitus leikkaa minultakin kaikki tuet pois. Kun se 300e suoja osa poistetaan anssista ja asumistuesta niin ei saa sitten enää niitä. Pelkällä osa-aika palkalla ei pärjää ja kokoaika töitä ei vaan ole tarjolla, paitsi lääkäreitä, johtajia yms mihin ei siivoojan papereilla pääse. Jos muuttaisi veneen alle, niin ei olisi vuokrakuluja, ei sähköä, ei vettä... siihen ajaa tämä uusi hallitus ja leikkaukset.
Tai sitten haettava toimeentulotukeaMiksi meillä on tuhansia kaltaisiasi, joille opiskelu peruskoulun jälkeen oli mahdoton ajatus? Nyt sitten ihmettelette, että vakipaikat on niille, jotka kävi koulunsa kunnialla ja hankki ammatin.
No mä olen lukion jälkeen hankkinut 3 koulutusta ja silti olen ollut jo 4v työtön. Mietipä sitä.
Taitaa olla peiliin katsomisen paikka, jos on 3 koulutusta eikä saa töitä.
Onko koulutukset sellaisia, että niistä on saanut oikeasti työelämässä hyödyllisiä taitoja?
Onko koulutukset sellaisia mitä arvostetaan hakijoilla?
Haetko oikeasti koulutuksen piirissä olevia töitä?
Onko hakemuksissa tai CV:ssä jotain parannettavaa mikä parantaisi työnantajan käsitystä osaamisestasi?
Niin, sinäkin arvostelet tietämättä taustoja.
Olin vakityössä vuosia ennenkuin sairastuin ja jouduin työttömäksi. Nyt olen jonkinlaisessa kunnossa mutta enpä enää kelpaa mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsos, ei se oikeus etuuden saamiseen siihen lakkaa, jos työttömän valitsemia töitä ei yksinkertaisesti ole tarjolla.
Jos toisin tehdään, silloin toimitaan käytännössä jo työttömien lakiin perustuvien oikeuksien vastaisesti.
Työttömällä ei ole Suomessa minkäänlaista lakiinperustuvaa velvollisuutta saada aikaan työpaikkaa Suomessa, työttömän tehtävä on vain olla tarjolla työntekijäksi vapaasti valitsemiinsa töihin.
Kaikki se, mikä liittyy työpaikkojen olemassaolon aikaansaamiseen, on nimenomaan valtion vastuulle kuuluva asia. Jos valtio ei hoida esim. rahoitusta kuntoon, on täysin 100% luonnollinen seuraus se että massatyöttömyys kasvaa, eikä sitä massatyöttömyyttä voida selitellä sillä, että työttömät eivät olisi hoitaneet omia velvollisuuksiaan.
Jos tuo olisi se mekanismi miten edetään, siinä tulee tapahtumaan melko mittava oikeusmurha työttömien lakiin perustuvien oikeuksien vastaisesti.
Minähän olen sanonut monille että äänestämällä et voi vaikuttaa koska kaikki puolueet ajavat Agenda2030 juttuja,höpönä pidetty mutta minäpäs höpö olin oikeassa:D mitä muuta täällä Suomessa on kuin köyhyyttä,kurjuutta,rikollisuutta väkivaltaa yms. Ja nyt viedään ne viimeisimmätkin tuet kaikista eniten tarvitsivilta,ja eikun rikollisuus nousuun Jee Jee...
Vierailija kirjoitti:
Minähän olen sanonut monille että äänestämällä et voi vaikuttaa koska kaikki puolueet ajavat Agenda2030 juttuja,höpönä pidetty mutta minäpäs höpö olin oikeassa:D mitä muuta täällä Suomessa on kuin köyhyyttä,kurjuutta,rikollisuutta väkivaltaa yms. Ja nyt viedään ne viimeisimmätkin tuet kaikista eniten tarvitsivilta,ja eikun rikollisuus nousuun Jee Jee...
Älä sinä liikaa hätäile äänestäjien voimattomuuksista, kyllä äänestäminen tehoaa, mutta se on sitten harvinaisen hidas ja pitkäpiimäinen prosessi, ennenkuin se äänestäjien tahto alkaa todella realisoitumaan esim. muuttuviksi lainsäädännöiksi ja käytännöiksi.
Äänestäjillä sanotaan olevan lyhyt muisti, ja se on joskus todella huono asia jos esim. jonkin lain voimaantuleminen ja käytäntöön saaminen voi kestää esim. 4-8 vuotta, koska onhan se selvä että uusien lakien voimaantullessa tulee myös paljon työtä kun uusia viranhaltijoita koulutetaan toimimaan uusien lakien mukaisesti ja yleensäkin tehdään kaikki järjestelyt ja järjestelmät ja pitkä lista muitakin asioita, joiden seurauksena se äänestäjän tahto lopulta yritetään saada toteutettua.
Muistathan että viranomaista ei kannata sättiä liikaa, viranomainen on tässä systeemissä vähän ikävässä asemassa, etenkin silloin kun heile syötetään poliittista pajunköyttä esim. kansan oikeuksista, silloin pitää vain kansalaisten ottaa itse lakikirja käteen, ja auttaa viranomaista kädestä pitäen takaisin lainmukaisiin menettelytapoihin.
Maailmanhistoriasta löytyy kyllä todella varoittavia ja hengenvaarallisia esimerkkejä siitä, jos viranomaisen työtä ei auteta takaisin lainmukaiseksi, mm. natsisaksan toimet 1920-40 luvuilta, ne on todella karmaisevia esimerkkejä siitä, jos viranomaisen toimintaa ei kunnolla valvota.
Liitto tai ainakin kassa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mitään järkeä maksaa enää liitolle? Ei
Ei varsinaisesti ole milloinkaan ollutkaan. Mut hyvä maksaa työttömyyskassaan
Työtön ei voi erota liitosta eroamatta myös kassasta.
Kassaan ei voi liittyä työttömänä.
Höpöjöpö. Aina kuulunut kassaan, kahteenkin eri matkan varrella, mutta en koskaan mihinkään liittoon. Säästynyt tonneja.
On tää sellainen harha josta ei päästä kiskaan että liitto ja kassa ois pakolliset yhdessä.
Liiton ja kassan jäsenyyksien olennaisin ero (kk-kustannusten lisäksi) on se, että pelkästä kassasta ei saa lakimiespalveluja. Liiton jäsenmaksuja maksetaan mm. siksi että liitosta saa tarvittaessa myös lakimiespalveluita avuksi.
Ei liiton jäsenyys suinkaan huono asia ole, pitää nyt vain kommentoijien ymmärtää nuo erot liiton ja pelkän kassan jäsenyydessä, tilanteesta riippuen voi lakimiespalvelujen olemassaolokin säätää riitatilanteissa helposti kymmeniä tai satojakin tuhansia euroja jos työnantaja kokeilee onneaan liikaa.
Kassat ei neuvottele työsopimusten minimiehdoista eli esim. YTK ei neuvottele kenenkään työehdoista. Se perustettiin heikentämään varsinaisia liittoja. Pitää myös muistaa että, maksut on täysinverovähennys kelpoisia. Vaikket kuuluu edes maksat palkasta työttömyysvakuutusmaksua. Liittoon olisi hyvä kuulua. Ihan vähintään kassaan mutta , kassat ei palkkojen/työsopimusten minimiehdoista neuvottele.
Jep oikein hyvä huomio tähän lisäksi. Eli joka tapauksessa, se että liitot perii jäsenmaksua, sitä jäsenmaksua tosiaan myös käytetään kaikenlaisten sopimusten ja sääntöjen sopimiseksi sellaiseksi, että ne olisi työntekijöiden edun mukaisia.
YTK:hon menee helposti paljon väkeä silloin, kun työskentelemillään aloilla on edunvalvonta muutoin heikkoa tai olematonta, ja se on yksi syy, miksi näitä työehtosopimuksiin sovittavia asioita pitäisi kyetä viemään myös lain tasolle silloin kun ne on riittävän yleispäteviä asioita kaikille aloille.
Tokihan lienee selväksi tullut se, että ainakaan porvarijohdolla ei asioita viedä lakiin asti, koska elinkeinoelämähän taannoisina vuosina nimenomaan halusi hajauttaa koko sopimusrintaman keskusliiton vetäytyessä neuvotteluista, toki se nyt on vähän kyseenalaista hyödyttikö se sitten lopulta heitäkään.
Eihän tässä mitään ongelmaa ole,laki velvoittaa hakemaan mutta ei saamaan töitä. Koska se on ns. "Herran hallussa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammatti on opiskeltu ja toinenkin, silti ei näille aloille löydy kun näitä osa-aika töitä. En siis ole johtaja enkä lääkäri kuitenkaan, ammatteja on muitakin. Toistakymmentä vuotta samassa paikassa töissä, sitä ennen useampi lapsi. Ikääkin siis jo löytyy tässä elämän vaiheessa, vielä vaan ois hetki aikaa töitä tehdä
Motivaatio Banaani kirjoitti:
Eihän tässä mitään ongelmaa ole,laki velvoittaa hakemaan mutta ei saamaan töitä. Koska se on ns. "Herran hallussa."
Lisäksi, laki velvoittaa hakemaan, mutta se ei voi velvoittaa hakemaan sellaista työtä mitä ei aio valita :-)
Jos lakia noudatetaan, velvollisuus hakea koskisi vain niitä töitä mitä aikoo vapaasti valita työkseen. Viranomainenhan ei niitä valintoja voi määrätä, koska ne valinnat kuuluu lain mukaan työttömille itselleen, ja joskus valintakriteerit täyttäviä töitä ei vain ole saatavilla.
Tuntuu olevan vähän ongelmallinen sekasikiö lainsäädäntö tämä työttömyysturvapelleilylainsäädäntö :-)
Helppoa.
Sama hakemuspohja, johon muutetaan haettava tehtävä ja päivämäärä. Olen tehnyt kahden viikon välein kaksi hakemusta eli kuukaudessa se neljä. Haettavia oman alani paikkoja on toistaiseksi riittänyt ihan hyvin.
ketjun aloittaja kuulostaa samanlaiselta ihmiseltä jotka näitä työnhakuvelvotteita keksii hallituksen joukoista.
minä väitän että semmoista ihmistä ei ole edes olemassa joka ei halua tehdä mitään työtä mikäli on vain terve fyysisesti ja henkisesti, työministeriön linja on se joka vääristelee näitä työttömyyslukuja, minä väitän että jos näitä työttömiä katseltaisiin ns suurennuslasin alla niin melkein kaikki lukuunottamatta muutamaa poliittisesti vänkyröivää persoonaan ovat kaikki työkelvottomia tämän hetken työmarkkinoilla, en sano että eivät voisi mitään työtä tehdä vaan että kukaan ei palkkaa ongelma tapausta jos on vain kaikin puolin terve hakija vaihtoehtona. ihmiset kyllä kertoo te- virkailijalle ja lääkärille vaivoistaan mutta yleensä vain kuolemansairaat siirretään työkyvyttömyyseläkkeelle. esimerkiksi minä jolla luetun muistaminen on ollut vaikeaa pienestä lapsesta asti jolloin akateemiset ja toimisto urat ovat mahdottomia ja tämän takia sitten kouluttautunut fyysiseen työhön jossa sittemmin loukannut selän ja tämän takia käynyt kaikki määrätyt lääkkeet ja kuntoutukset fysioterapioineen läpi kärsien samasta ongelmasta edellyttään työnhakua, te- virkailijat ja lääkärit kyllä tietää että tämmöisellä vaivalla se työnteko on kivuliasta ja että kukaan ei todellakaan palkkaa fyysisesti liikunnalliseen työhön selkävaivaista ihmistä, mutta hallituksen linja on puristaa ihmisistä se viimeinenkin pisara irti, tiedän myös henkilö kohtaisesti usean ihmisen joka on psyykkisesti sairas ja näitä ihmisiä pomputetaan samalla tavalla, lääkitään vaikka puoli zombieksi tunne tasolla kunhan peruslogiikka raksuttaa työntekoon.
Joko hankit itsellesi viran, jotta saat kesäloman tai vaihdat alaa, jotta työsuhdetta ei enää pätkitä.
Ja sillä ei ole mitään tekemista kassan/liiton/työkkärin kanssa ja kuinka monta vuotta sinne on kuulunut, niitä säätää suomen laki ja niiden mukaan täytyy mennä.
Mikä ihme siinä työssä on niin kivaa?? Ainut syy miksi itsekin säästän ja sijoitan on päästä pois tästä helvetin oravanpyörästä, mutta auta armias jos sen ääneen sanoo ettei halua millään tavalla olla osa itseään tuhoavaa koneistoa niin olet "kipeä" tai "masentunut"
perse kirjoitti:
ketjun aloittaja kuulostaa samanlaiselta ihmiseltä jotka näitä työnhakuvelvotteita keksii hallituksen joukoista.
minä väitän että semmoista ihmistä ei ole edes olemassa joka ei halua tehdä mitään työtä mikäli on vain terve fyysisesti ja henkisesti, työministeriön linja on se joka vääristelee näitä työttömyyslukuja, minä väitän että jos näitä työttömiä katseltaisiin ns suurennuslasin alla niin melkein kaikki lukuunottamatta muutamaa poliittisesti vänkyröivää persoonaan ovat kaikki työkelvottomia tämän hetken työmarkkinoilla, en sano että eivät voisi mitään työtä tehdä vaan että kukaan ei palkkaa ongelma tapausta jos on vain kaikin puolin terve hakija vaihtoehtona. ihmiset kyllä kertoo te- virkailijalle ja lääkärille vaivoistaan mutta yleensä vain kuolemansairaat siirretään työkyvyttömyyseläkkeelle. esimerkiksi minä jolla luetun muistaminen on ollut vaikeaa pienestä lapsesta asti jolloin akateemiset ja toimisto urat ovat mahdottomia ja tämän takia sitten kouluttautunut fyysiseen työhön jossa sittemmin loukannut selän ja tämän takia käynyt kaikki määrätyt lääkkeet ja kuntoutukset fysioterapioineen läpi kärsien samasta ongelmasta edellyttään työnhakua, te- virkailijat ja lääkärit kyllä tietää että tämmöisellä vaivalla se työnteko on kivuliasta ja että kukaan ei todellakaan palkkaa fyysisesti liikunnalliseen työhön selkävaivaista ihmistä, mutta hallituksen linja on puristaa ihmisistä se viimeinenkin pisara irti, tiedän myös henkilö kohtaisesti usean ihmisen joka on psyykkisesti sairas ja näitä ihmisiä pomputetaan samalla tavalla, lääkitään vaikka puoli zombieksi tunne tasolla kunhan peruslogiikka raksuttaa työntekoon.
Se ei ole suinkaan työnantajan oikeus määritellä yhtäkään kansalaista työkyvyttömäksi tai kelvottomaksi. Lain mukaan asia on nimenomaan siten että kansalaisilla on oikeus vapaasti valita työnsä, ammattinsa tai elinkeinonsa, ja siinä ei siis oteta mitään kantaa siihen, pitääkö jonkin työnantajan työntää lusikkansa soppaan määritelläkseen ihmisiä milloin milläkin verukkeella työkyky-tilastossa sarakkeesta toiseen.
Työpaikka lähtökohtaisesti määritellään sekä työnantajan että työntekijän toimesta, eli myös työntekijä tuo sopimuspöytään omia ehtojaan, ja siis ei työnantaja voi alkaa niskuroimaan tilanteessa siten, että aletaan sitten väittämään työntekijöitä työnkyvyttömiksi, vain sillä perusteella että työntekijöiden asettamat valintakriteerit omalle lakiin perustuvalle vapaalle valinnalle työstään eivät jollekin työnantajalle kelpaa.
Nämä ovat todella isoja ja fundamentaalisia kansojen oikeuksiin liittyviä asioita miksi kansalla on oikeuksia päättää asioistaan, koska ne on niitä ydinkysymyksiä jotka erottaa äärimmillään esim. demokratian totalitarismista.
Jokaisen työnantajan ja hallituksen joka tässä maassa toimii, on syytä vain totutella siihen ajatukseen, että kansa tekee ne päätökset mitä työn valintoihin ja sopimuksiin liittyy, pienintäkään osaa niistä päätöksistä ei voida alkaa pakolla tekemään työttömien nimissä, kun ei valtiolla ole todellakaan mitään oikeuksia alkaa holhoamaan tai ottamaan valtaansa työttömille kuuluvia sopimusvapauksia.
Olet siis syntynyt vuonna 1960. Kun ansiosidonnaisesi loppuu pääset putkeen. Orpon hallitus ei koske putkeen koska sen lopettamisesta päätti jo edellinen hallitus. Se ei koske 1960 syntyneitä, jotka ovat automaattisesti putkessa kun ovat täyttäneet 61v kun ansiosidonnainen loppuu ja sinä täytät tuon ehdon. Voit olla rauhassa sen suhteen.