Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva-arki: Miten saada mies ymmärtämään?

Vierailija
21.05.2022 |

Mulla itselläni alkaa keinot loppua. En olisi uskonut, että fiksuna ja huolehtivana isänä pitämäni mies on näin kyvytön lapsen hoitamisen suhteen.
Ongelma 1: Rutiinit/päivärytmi.
Mies ei ymmärrä, miksi yöpuku pitää vaihtaa, ts. valmistella vauva nukkumiseen. Hän laittaisi 6kk vauvan päiväpuvussa vaipan vaihdon jälkeen vaan nukkumaan. Eli laskee hoitopöydältä vaan petiin.
Kun vauva sitten sätkii ja potkii levottomana valoisassa huoneessa (ei ymmärrä että nyt nukutaan), mies tunkee tuttia suuhun ja tuskastelee, kun ei nuku. Mies toimii näin, jos en huolehdi iltarutiineja. Myös kauppareissut iltaseiskalta vauvan kanssa ja vieraiden vastaanottaminen ilta-aikaan on miehelle ok, koska lapsen pitää tottua normielämään.
Hoidan pääosin aamut, joskus vknloppuna haluaisin nukkua.
Kun niin teen, niin
aamulla mies ei sitten vaihda sitä yöpukua pois, vaan tuo vauvan olkkariin leikkimään, eikä anna aamupalaa, vaan tarjoaa maitoa (vauva syönyt 4kk iästä asti soseita/nyt puuroa aamulla ja illalla).
Nukuttaa vauvan väkisin eri huoneessa olevaan sänkyyn tunnin hereillä olon jälkeen, väittää, ettei ole nälkä vauvalla, vaikka vauva herää pian itkemään. Ei ymmärrä, että vieras huone/nälkä herättää, sekä se, että ulkoilu jää pois.
Mies pilkkoo rakentamani rytmin näinä hoitovuoroinaan, eli me tehdään aina samoin: Herätys, aamuhöpöttelyt, vaipanvaihto, päiväasu, leikkihetki ja aamupuuro. Seurustelua ja vaunulenkille.
Tätä toistetaan, oli se aamuherätys sitten milloin vaan, yleensä 5.30. Vauva on onnellinen ja helppo tapaus, KUN pitää kiinni tästä!
Mies ei kuulemma jaksa aamusta lenkille, eikä jaksa noudattaa rutiineja. Ei se vauva kuole jos joskus, hän väittää.
Riitelemme asiasta aina, kun vauva nukkuu. Miehen mielestä valitan turhasta ja olen kiittämätön, kun mä annan sun nukkua sä vaan haukut.
Mies raivostuu ja uhriutuu, eikä kuuntele.
Tämä johtaa siihen, että mä en nuku tarpeeksi ja hoidan aamut yksin, muuten lapsen rutiini kärsii.

2. Hoitaminen. Sen harvan pakotetun kerran , kun pukee yöpuvun, pukee paksun haalarin ja peittelee täkillä. Vauva heräilee. Suuttuu, kun vaihdan kevyempään asuun.
Päivisin taas pukee liian vähän, palellutti vauvan vatsan huhtikuussa, kun lenkkeili vauvan kanssa ja tuli itse hikiseksi, RIISUI MYÖS VAUVAN HAALARIN, ja tuli pihaan poika kylmettyneenä. Kuulemma hiestä märkä oli vauva, no ei ollut, oli puklannut maidot päälleen.Märässä sisäasussa vaunuili kuomu auki, vauvan vatsa oli jääkylmä.

Syöttäminen. Katsoo itse telkkaria tai keskittyy muuhun, lapsi ei syö, joten ei sillä oo nälkä. Tarjoilee jäähtynyttä ruokaa tunnin mittaan sen sijaan, että aloittaa tai lopettaa systemaattisesti ruokailun.
Nämä kaikki siis tapahtuvat, jos en valita ja mäkätä. Mikään ei auta, ei puhuminen eikä neuvolan tai nettilinkkien lähetys, että voisi itse lukea vauvanhoitamisesta ja rutiinien tärkeydestä.
Rakastan vauvan kanssa oloa ja olenkin miettinyt, olisinko onnellisempi vauvan kanssa kaksin?
Mies voisi elää rajattomasti joka toinen vknloppu sitten myöhemmin, lapsi ei kärsisi, kun rutiinit olisivat sitten äidin luona?
Voitte vittuillakin vastaajat, mutta kestän sen, tää äitiys on parasta maailmassa, ainoa stressaava tekijä elämässäni on mies.
Lasta en kadu ikinä, vaikka mies osoittautuikin mieslapseksi.

Kommentit (516)

Vierailija
241/516 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et edelleenkään osannut ratkaista sitä mysteeriä että jos se mies kerran on kykenevä oppimaan, miksi se ei opi?

Älä jatka saman jauhamista. Mies oppii kyllä. Koska on kyse muusta kuin näistä potkupuvun vahvuuksista, väristä tai kenties yöppäreistä, pitää lähteä ratkomaan sitä asiaa. Sitä voi ratkoa ammattiauttajien kanssa, ja lasten isovanhempien kanssa. 

Vierailija
242/516 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä hukkui lapsi uimarannalla kun oli siellä isänsä kanssa

Tämä tapahtui meidän lähirannalla. Isä kääri sätkää ruohikolla, lapsi oli yksin vedessä uimataidottomana. Ihan hirveä tapaus. Isä toki taisi saada siitä tuomion kuolemantuottamuksesta.

Toki ja toki! Mitä edes on väliä, jos oikeuslaitos antaa tuomion?!

Ehkä se suurin "tuomio" on se, että ikuisesti tietää tehneensä väärin.

Tietenkin. Ei se tuomio lasta takaisin tuo. Mutta hyvä että on uutisoitu. Silloin monet vanhemmat tajuavat konkreettisesti miten tärkeää se vastuunottaminen omasta lapsesta on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/516 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et edelleenkään osannut ratkaista sitä mysteeriä että jos se mies kerran on kykenevä oppimaan, miksi se ei opi?

Älä jatka saman jauhamista. Mies oppii kyllä. Koska on kyse muusta kuin näistä potkupuvun vahvuuksista, väristä tai kenties yöppäreistä, pitää lähteä ratkomaan sitä asiaa. Sitä voi ratkoa ammattiauttajien kanssa, ja lasten isovanhempien kanssa. 

Milloin ja miten se mies oppii?

Vierailija
244/516 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aapeen kaltaiset saa lapsia. On ikävää, että kunnolliset aikuiset ei niitä saa.

Itse en ole sellainen, että kykenisin kasvattamaan pienen ihmisen tähän maailmaan.

Ymmärrän sen, enkä missään tapauksessa ottaisi riskiä tulla raskaaksi ihan kenelle tahansa. Oikeastaan en edes "kunnolliselle" miehelle. Onko niitä edes?

Vierailija
245/516 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä luettuanikaan täysin ymmärrä, mistä ongelmanne oikein loppujen lopuksi juontaa. Mies vaikuttaa kyllä todella turhautuneelta. Ehkä hän ei ole tuntenut itseään tasa-arvoiseksi vanhemmaksi. Ehkä nukkumisjärjestely ei ole hänelle mieleen. Ehkä sinä ap olet äitiyden myötä muuttunut ihan toisenlaiseksi. Ehkä teiltä puuttuu läheisyys, arvostus, seksi ja yhteenkuuluvaisuuden tunne.

Täällä lytätään mies täysin, ja vaikka tässä nyt on vauva ollut joskus nälissään ja kylmissään tai hikinen miehen hoitamisen jäljiltä, niin kyllä se ongelma on jossain muualla.

Itse olen myös sellainen, että hermostun, jos en saa yrittää itse kaikessa rauhassa besserwisserin arvostelevan katseen alla, ja neuvoessa koko ajan, miten kuuluu tehdä. Sitten annan kyllä asiantuntijan hoitaa hommat ihan itsekseen.

Mutta siis, oletukseni on, että syyt ovat teidän kahden väleissä ja tavassanne puhua toisillenne.

Selitä mulle,en ymmärtänyt. Siis mies jättää lapsen ruokkimatta, antaa palelultua ulkona --- ja syy on jossain muualla kuin miehessä ja tämän toiminnassa? Kui?

Voi hyvänen aika ja sentään. Koska kyse on jokaisen meidän vanhemman kasvusta vanhempana. Osasitko itse tehdä ihan kaiken, kun kylvetit lasta ekan kerran? Kyllä minua jännitti, kun rakasta rääpälettä niskaa tukien kylvetin. Kyllä mies oppii, mutta kommunikaatiotapa on tosi tärkeää, koska sillä rakennetaan sitä yhteistä yhteenkuuluvuutta. Tämä avioliitto on viittä vaille valmis, ja olen pahoillani siitä. Nyt pitäisi vielä antaa väylää kasvuun miehelle, ja hakea sieltä yhteinen voitto. Tarina on vasta alussa. 

Teidän vauva palstan naisten aivot on väärissä asetuksissa. Se on asetettu väärin sillä mustalla feminismin litkulla, mitä te täällä harjoitatte päivästä toiseen haukkuen miehiä. Miehet kasvaa isyyteen. Teillä on vastuu sitä miestä kohtaan kasvaa yhdessä paremmiksi kommunikoijiksi, paremmiksi ihmisiksi. Lopettakaa ne tiivitaavien kolumnien lukeminen, ja lopettakaa se taisteleminen ja rakentakaa yhdessä.

Vierailija
246/516 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä palauttikin mieleen miksi erosin lasteni äidistä. Kiitos ap.

Vierailija
247/516 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan järkyttävä ketju. Ihan kammottavaa luettavaa nämä kommentit täällä. Oletteko te oikeasti elävän ja tuntevan oikean ihmisen äitejä ja isejä, ketkä täällä syytätte hulluksi ja psykopaatiksi ihmistä, jonka mielestä lasta olisi hyvä hoitaa siten, ettei tämä joudu kärsimään koko ajan?

Siis teillä ei ole mistään empatiaa ei mitään. Lapsi saa itkeä nälkää, kylmää, kuumaa ja laitetaan nukkumaan johonkin kirkkaan valon alle. Sitten tiuskutaan vihaisena vauvalle kun tämä saakelin pska kehtaa itkeä ja valvoa? Ai hämärä huone nukkumiseen on jotain hifistelyä. Teille lapsi on vaan joku esine. Ja jos joku hoitaa lastaan rääkkäämättä sitä, niin hän on paha feministi ja miesvihassa kontrolloiva hullu? Teille lapsi on vaan joku nukke jolla harjoitella ja leikkiä. Sen kärsiminen ei kiinnostele yhtään.

Vierailija
248/516 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä palauttikin mieleen miksi erosin lasteni äidistä. Kiitos ap.

Teit aivan oikein.

Sen sijaan teit virheen tehdessäsi lapsia väärän naisen kanssa. On myös olemassa järkeviä ja mukavia naisia. Täällä niitä ei tosin ole. Itsekään en ole kovin järkevä, kun täällä palstailen, mutta sen verran on älyä, että en tee lapsia. Koskaan.

Vierailija
249/516 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä luettuanikaan täysin ymmärrä, mistä ongelmanne oikein loppujen lopuksi juontaa. Mies vaikuttaa kyllä todella turhautuneelta. Ehkä hän ei ole tuntenut itseään tasa-arvoiseksi vanhemmaksi. Ehkä nukkumisjärjestely ei ole hänelle mieleen. Ehkä sinä ap olet äitiyden myötä muuttunut ihan toisenlaiseksi. Ehkä teiltä puuttuu läheisyys, arvostus, seksi ja yhteenkuuluvaisuuden tunne.

Täällä lytätään mies täysin, ja vaikka tässä nyt on vauva ollut joskus nälissään ja kylmissään tai hikinen miehen hoitamisen jäljiltä, niin kyllä se ongelma on jossain muualla.

Itse olen myös sellainen, että hermostun, jos en saa yrittää itse kaikessa rauhassa besserwisserin arvostelevan katseen alla, ja neuvoessa koko ajan, miten kuuluu tehdä. Sitten annan kyllä asiantuntijan hoitaa hommat ihan itsekseen.

Mutta siis, oletukseni on, että syyt ovat teidän kahden väleissä ja tavassanne puhua toisillenne.

Selitä mulle,en ymmärtänyt. Siis mies jättää lapsen ruokkimatta, antaa palelultua ulkona --- ja syy on jossain muualla kuin miehessä ja tämän toiminnassa? Kui?

Voi hyvänen aika ja sentään. Koska kyse on jokaisen meidän vanhemman kasvusta vanhempana. Osasitko itse tehdä ihan kaiken, kun kylvetit lasta ekan kerran? Kyllä minua jännitti, kun rakasta rääpälettä niskaa tukien kylvetin. Kyllä mies oppii, mutta kommunikaatiotapa on tosi tärkeää, koska sillä rakennetaan sitä yhteistä yhteenkuuluvuutta. Tämä avioliitto on viittä vaille valmis, ja olen pahoillani siitä. Nyt pitäisi vielä antaa väylää kasvuun miehelle, ja hakea sieltä yhteinen voitto. Tarina on vasta alussa. 

Teidän vauva palstan naisten aivot on väärissä asetuksissa. Se on asetettu väärin sillä mustalla feminismin litkulla, mitä te täällä harjoitatte päivästä toiseen haukkuen miehiä. Miehet kasvaa isyyteen. Teillä on vastuu sitä miestä kohtaan kasvaa yhdessä paremmiksi kommunikoijiksi, paremmiksi ihmisiksi. Lopettakaa ne tiivitaavien kolumnien lukeminen, ja lopettakaa se taisteleminen ja rakentakaa yhdessä.

Jos ei ole 6 kk aikana oppinut, milloin oletat sen miehen oppivan? Sitten kun lapsi täyttää 18-vee?

Vierailija
250/516 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päteminen on OSALLA äideistä jotain käsittämätöntä. Kilpaillaan toisten äitien kanssa ja osoitetaan paremmuutta kun tulee tilaisuus. Tuo vielä menee, mutta jos se päteminen tuodaan sinne kotiin, niin silloin asiat alkavat menemään huonompaan suuntaan. Ei satu tulemaan sitten sinne pieneen mieleen että se isä hoitaa jotkut asiat paremmin kuin te, mutta ei korota itseään alentamalla teitä? Tämä näille päsmereille, muut äidit yh isä

Vierailija
251/516 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan järkyttävä ketju. Ihan kammottavaa luettavaa nämä kommentit täällä. Oletteko te oikeasti elävän ja tuntevan oikean ihmisen äitejä ja isejä, ketkä täällä syytätte hulluksi ja psykopaatiksi ihmistä, jonka mielestä lasta olisi hyvä hoitaa siten, ettei tämä joudu kärsimään koko ajan?

Siis teillä ei ole mistään empatiaa ei mitään. Lapsi saa itkeä nälkää, kylmää, kuumaa ja laitetaan nukkumaan johonkin kirkkaan valon alle. Sitten tiuskutaan vihaisena vauvalle kun tämä saakelin pska kehtaa itkeä ja valvoa? Ai hämärä huone nukkumiseen on jotain hifistelyä. Teille lapsi on vaan joku esine. Ja jos joku hoitaa lastaan rääkkäämättä sitä, niin hän on paha feministi ja miesvihassa kontrolloiva hullu? Teille lapsi on vaan joku nukke jolla harjoitella ja leikkiä. Sen kärsiminen ei kiinnostele yhtään.

Ja hölöhölö. Oletko lesta? Oikeestaan ei tarvitse vastata.

Vierailija
252/516 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvaa vanhemmuuteen. Yhteistyöllä. Oli mun mielestä ihan hyviäkin esimerkkejä.

"Tässä on ruoka. Annat sen kuudelta. Tuun iltapalan aikaan, tehdään se yhdessä. Hauskaa päivää, lähden iltalenkille, tuun ysiltä."

Mies kuuntelee tällaisia sanoja, ymmärtää asioita rivien välistä. Tuossa ei ole yhtään loukkausta mukana. Tämä nainen, joka kirjoitti viestin, on kokenut perheenäiti, ja kunnioitan tällaista kieltä. Kyse on kommunikaatiosta. Pienistä asioista liikkeelle. Se lapsi ei kuole sillä välin.

Vierailija
253/516 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ap:n puolella. Hän on oikeassa, kirjoittanut asiallisesti ja perustellut kaiken ymmärrettävästi. Kommentit musertavat uskon ihmisiin ja surettavat. Ihan ääliöitä lukutaidottomia tai huonoja vanhempia.

Vierailija
254/516 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päteminen on OSALLA äideistä jotain käsittämätöntä. Kilpaillaan toisten äitien kanssa ja osoitetaan paremmuutta kun tulee tilaisuus. Tuo vielä menee, mutta jos se päteminen tuodaan sinne kotiin, niin silloin asiat alkavat menemään huonompaan suuntaan. Ei satu tulemaan sitten sinne pieneen mieleen että se isä hoitaa jotkut asiat paremmin kuin te, mutta ei korota itseään alentamalla teitä? Tämä näille päsmereille, muut äidit yh isä

*Olette mahtavia*

Vierailija
255/516 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lapsi kuole? Ei se mene rikki? Ei sillä ole väliä jos sillä on paha olla. Mitä se haittaa että sillä on paha olla nälkä, kuuma, kylmä, siihen sattuu, se on yksin? Ei siitä tarvi välittää. Välittää vaan omasta itsestään. Se on normaalia se. Oma vauva saa kärsiä, kunhan itsellä on hyvä olla.

Vierailija
256/516 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä niin vaikea tapaus, että en keksi neuvoa käytännön toteuttamiseksi. Kaipa sinun on vain varmistettava, että lapsi pääsee jaloilleen. Sitten voi antaa mieslapsen temppuilla uhmaikäisen tottelemattoman lapsensa kanssa mielin määrin. Silloin jo jättäisin rumban miehen hoidettavaksi pidemmäksi aikaa. Uskon, että kun sen teet, ukko tajuaa, minkä kultakimpaleen on vaimoksi saanut!

Eli kun Ap:n mielestä isään ei voi luottaa yhtäään hoitajana, niin ratkaisu on antaa lapsi tämän turvattoman isän hoidettavaksi pitkäksi aikaa?

Ja kun Ap on haukkunut isän vanhempana täysin maan rakoon ja eronnut tästä, niin sitten mies tajuaa, mikä kultakimpale vaimo oli?

Nyt oli kyllä sakeita neuvoja. Taisi olla ironiaa?

Vierailija
257/516 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvaa vanhemmuuteen. Yhteistyöllä. Oli mun mielestä ihan hyviäkin esimerkkejä.

"Tässä on ruoka. Annat sen kuudelta. Tuun iltapalan aikaan, tehdään se yhdessä. Hauskaa päivää, lähden iltalenkille, tuun ysiltä."

Mies kuuntelee tällaisia sanoja, ymmärtää asioita rivien välistä. Tuossa ei ole yhtään loukkausta mukana. Tämä nainen, joka kirjoitti viestin, on kokenut perheenäiti, ja kunnioitan tällaista kieltä. Kyse on kommunikaatiosta. Pienistä asioista liikkeelle. Se lapsi ei kuole sillä välin.

Eiköhän AP ole jo kokeillut tätä.

Vierailija
258/516 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av-mammat:

tavataan tinderissä ukko sen kanssa lapsi väärä ukkoero

tavataan tinderissä uusi ukko ja kuvio toistuu ainakin neljä kertaa

Vierailija
259/516 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja hölöhölö. Oletko lesta? Oikeestaan ei tarvitse vastata.

En ole lesta vaan vela, joka tajuaa ettei vauva ole nukke vaan oikea ihminen. Olen vela sen takia, kun tiedän sen faktan ja mitä halveksuntaa äidit saavat osakseen, jos julkeavat vaatia isältä oman lapsensa rakastavaa käsittelyä.

Vierailija
260/516 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla kommentoijista lähtee mopo keulimaan nyt oikein huolella. Tosiasia on kuitenkin se, että emme tiedä tarkalleen, kuin tarinan toisen puolen. Isällä voi olla ihan eri käsitys. Ap on ikäänkuin hakenut täällä nyt varmistusta oikeassaololleen ja miehensä huonoudelle. Mistä me tiedämme, millainen arki teillä siellä oikeasti on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän