Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kesämökille ujuttautujat

Mökkimörkö
20.05.2022 |

Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?

Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!

Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.

Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.

Kommentit (2261)

Vierailija
2241/2261 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

exän kaverin perhe tuli yhdeksi yöksi piipahtamaan kun tulivat kaupungissa käymään. olivat 5 pv. en oikeasti ymmärrä.

En minäkään ymmärrä miksi sallitte sen?

Miehen aikuinen lapsi 3 viikkoa. Mullahan meni hermot ja erokin kävi mielessä. Olin lopulta niin väsynyt että itkin ja sanoin itse lapsellensa et en jaksa näin pitkiä vierailujaksoja kun isästään ei ollut siihen. 

Kyllä esim. taloustöiden jakamisesta voi ainakin keskustella.

En jaksaisi uhrautua enkä uhriutua. Ruuanlaitot ja tiskivuorot voi sopia ja kun pakolliset on tehty yhteiseksi hyväksi, vetäytyisin rauhaani kirjojen / elokuvien pariin, enkä passaisi aikuisia enempää kuin on pakko. 

Ellei esim. keittiötöihin saa apua, ruoka tulee olemaan mieleistäni ja minä tykkään esim. itse tehdystä hernesopasta vaikka kolmena päivänä peräjälkeen. Toisaalta näen vaivaa leipomisen eteen, koska pidän sekä prosessista että nautin tuloksista. Samalla saa muutkin.

Työhöni kuuluu huolehtia muiden tarpeista ja hyvinvoinnista, joten lomalla en passaa työkseni vaan huvikseni.

Vierailija
2242/2261 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on mökki. Mieheni ei ole omistaja, eikä maksa mökin laskuja, mutta mielellään viettää siellä aikaansa. Miehen aikuiset lapset - tai varsinkin toinen heistä - ja lapsenlapset mielellään käyvät mökilläni "auttamassa". Mies on ihana ja rakas, mutta vähän vaivalloinen sikäli, että hänen mielestään mökillä pitäisi koko ajan tehdä jotain. Itse olen vielä työelämässä, joten hartaasti toivoisin, että mökkini saisi olla ihan rauhallinen paikka ilman jatkuvaa säätöä, ilman uusia varastoja ja vanhojen purkuja, ilman kaikkien rakennusten maalaamista ja uudelleen maalaamista, ilman että luonnonniitty muutetaan muokatuksi nurmikoksi. Ja kaikkeen tähän tarvitaan miehen lapsenlapsia, jotka ovat poikia, iältään tällä hetkellä 10 - 17-vuotiaita, ja jotka ovat olleet täällä mökillä jo useamman kesän "töissä". Joo, tekevät töitä, toiset enemmän kuin toiset, ja auttavat miestä näissä hommissa, joita hän heille keksii. Mutta olen oikeasti aika umpiuupunut tähän ruokarumbaan. Tänä keväänä jo sanoinkin miehelle, että jos taas niitä poikia meille tulee syömään, niin en oikeesti jaksa. Mies siihen, että hän hoitaa kaiken, myös ruoat! Ja minä sitten että parempi kai, että lähden jonnekin ulkomaille lomailemaan, kun mökilläni en voi lomailla. Ja että ehkä myyn koko paskan. Mies nyt on tästä sitten ihan naaman norsunv-tulla...

Pidä pintasi! Mies on alkanut ottaa liikaa vapauksia.

Taas ollaan siinä että nainen omistaa mökin niin sinne ei mies ja hänen ystävät ja perhe ole tervetulleita, mutta kun mies omistaa yhteisen kodin, niin sinne saa tulla kaikki naisen omaiset ja kaverit ja ystävät... ihme kaksijakoisuutta.

Eikä  yhteiselossa olevat asiat ole yhteiset oli se mökki tai koti, tai auto, yhdessä käytetään eikä katsota kuka on kukin.

Mailla kaikki on yhteistä vaikka minä olen varakkaampi ja omistan yli puolet omaisuudestamme, niin en kirjaa ylös kuka käyttää ja kuka ei saa käyttää kotia, mökki tai autoa tms.

Ihminen joka ei osaa jakaa asioita tai ei hyväksy toisen läheisiä ym, ei ole tervehenkinen ja valmis  parisuhteeseen.

Jos läheiset ja ihmiset muut masentavat ja ahdistavat, on silloin parempi olla yksin, jatkuva kyttääminen  ja itsekäs oleminen, valittaminen ei ole normaalia eikä kenellekkään psyykkisesti  kestävää.  Jos tuo tarinasi on totta eikä yhtään  keksitty niin miksi olet yhä siinä ? Mutt epäilen ett se on vaan tarinaa joka lumipallon tavoin vaan paisuu ja paisuu, normaali ihminen osaa kunnioittaa muita. 

Tuli vielä mieleen että haluatko sinä  näyttää olevasi parempi ja hyvä ihminen kun moista kerrot muista, ettei sinussa ole mitään vikaa? Kyllä sinäkin varmasti olet käynyt joidenkin mökillä ujuttautumassa ja syömässä ja uimassa... eikä se ole sinusta ujuttautumista, kun kyse on sinusta?

No päläpälä.

Minusta tuossa on ongelmana se, ettei kirjoittaja saa levättyä lomallaan.

Olen itse sen ikäinen, etten jaksaisi viikkotolkulla syöttää aikuisia tai melkein aikuisia. Sitä lomaa todella tarvitsee sekä mahdollisuutta rentoutua itselleen mukavalla tavalla. Ei ole kovinkaan tarkoituksenmukaista lomailua, jos loman päätyttyä voi vain todeta, että on ihanaa päästä edes töihin lepäämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2243/2261 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona päällä, älä tule.

Vierailija
2244/2261 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korona päällä, älä tule.

Tarkoittaa tietenkin sitä, että korona-peli on juuri käynnissä, mutta aina ei ole syytä mennä yksityiskohtiin. ;)

Vierailija
2245/2261 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on mökki. Mieheni ei ole omistaja, eikä maksa mökin laskuja, mutta mielellään viettää siellä aikaansa. Miehen aikuiset lapset - tai varsinkin toinen heistä - ja lapsenlapset mielellään käyvät mökilläni "auttamassa". Mies on ihana ja rakas, mutta vähän vaivalloinen sikäli, että hänen mielestään mökillä pitäisi koko ajan tehdä jotain. Itse olen vielä työelämässä, joten hartaasti toivoisin, että mökkini saisi olla ihan rauhallinen paikka ilman jatkuvaa säätöä, ilman uusia varastoja ja vanhojen purkuja, ilman kaikkien rakennusten maalaamista ja uudelleen maalaamista, ilman että luonnonniitty muutetaan muokatuksi nurmikoksi. Ja kaikkeen tähän tarvitaan miehen lapsenlapsia, jotka ovat poikia, iältään tällä hetkellä 10 - 17-vuotiaita, ja jotka ovat olleet täällä mökillä jo useamman kesän "töissä". Joo, tekevät töitä, toiset enemmän kuin toiset, ja auttavat miestä näissä hommissa, joita hän heille keksii. Mutta olen oikeasti aika umpiuupunut tähän ruokarumbaan. Tänä keväänä jo sanoinkin miehelle, että jos taas niitä poikia meille tulee syömään, niin en oikeesti jaksa. Mies siihen, että hän hoitaa kaiken, myös ruoat! Ja minä sitten että parempi kai, että lähden jonnekin ulkomaille lomailemaan, kun mökilläni en voi lomailla. Ja että ehkä myyn koko paskan. Mies nyt on tästä sitten ihan naaman norsunv-tulla...

Pidä pintasi! Mies on alkanut ottaa liikaa vapauksia.

Taas ollaan siinä että nainen omistaa mökin niin sinne ei mies ja hänen ystävät ja perhe ole tervetulleita, mutta kun mies omistaa yhteisen kodin, niin sinne saa tulla kaikki naisen omaiset ja kaverit ja ystävät... ihme kaksijakoisuutta.

Eikä  yhteiselossa olevat asiat ole yhteiset oli se mökki tai koti, tai auto, yhdessä käytetään eikä katsota kuka on kukin.

Mailla kaikki on yhteistä vaikka minä olen varakkaampi ja omistan yli puolet omaisuudestamme, niin en kirjaa ylös kuka käyttää ja kuka ei saa käyttää kotia, mökki tai autoa tms.

Ihminen joka ei osaa jakaa asioita tai ei hyväksy toisen läheisiä ym, ei ole tervehenkinen ja valmis  parisuhteeseen.

Jos läheiset ja ihmiset muut masentavat ja ahdistavat, on silloin parempi olla yksin, jatkuva kyttääminen  ja itsekäs oleminen, valittaminen ei ole normaalia eikä kenellekkään psyykkisesti  kestävää.  Jos tuo tarinasi on totta eikä yhtään  keksitty niin miksi olet yhä siinä ? Mutt epäilen ett se on vaan tarinaa joka lumipallon tavoin vaan paisuu ja paisuu, normaali ihminen osaa kunnioittaa muita. 

Tuli vielä mieleen että haluatko sinä  näyttää olevasi parempi ja hyvä ihminen kun moista kerrot muista, ettei sinussa ole mitään vikaa? Kyllä sinäkin varmasti olet käynyt joidenkin mökillä ujuttautumassa ja syömässä ja uimassa... eikä se ole sinusta ujuttautumista, kun kyse on sinusta?

No päläpälä.

Minusta tuossa on ongelmana se, ettei kirjoittaja saa levättyä lomallaan.

Olen itse sen ikäinen, etten jaksaisi viikkotolkulla syöttää aikuisia tai melkein aikuisia. Sitä lomaa todella tarvitsee sekä mahdollisuutta rentoutua itselleen mukavalla tavalla. Ei ole kovinkaan tarkoituksenmukaista lomailua, jos loman päätyttyä voi vain todeta, että on ihanaa päästä edes töihin lepäämään.

Tuskin sun vieraat on viikkotolkulla, kunhan suurentelet asiaa, tai sitä asiaa ei ole ollenkaan, kunhan puhut pehmosia.

Onko niin vaikeaa  todellisuudessa, sanoa asioita suoraan, kysytäänhän asioita kin suoraan. 

Mokoma pelle olet.

Vierailija
2246/2261 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talikko käteen ujuttautujille ja huussin tyhjööseen tai kiviaidan tekoon. Virsiä kannatta veisata ja puhua raittiuden ihanuudesta.  Ruuaksi suurustettua verikeittoa. Ja sauna eristykseen paiseruton vuoksi.

Kai sinä sitten menet heidän kotinsa vessaa putsaan ja likakaivot sun muut, koiran kakat jne... aika raakaa touhua tuo teidän ystäväsyy, tai eihän tuo ole enää ystävyyttä, jos ihmi454set jotka sulle kylään tulee, niin ilkeilet heille etkä halua heitä tulevan. Outoa on... 

Vierailija
2247/2261 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kymmenkunta kesämökkinaapuria samalla rannalla, eivät tietysti kaikki ole meidän rajanaapureita. Mutta vain tämä yksi on niin utelias, että sen pitää joka kerta käydä katsomassa keitä tänne on tullut.

Vierailija
2248/2261 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa, näitä tarinoita. Mitähän näille tarinoitsijoille on kesällä helteellä käynyt kun satuja kertoilee. Mä en ainakaan usko ainuttakaan tarinaa, huomaa selvästi mikä on totuus ja mikä.  Tarinat senkun paranee aina vaan, on niin pahoja naapureita, anoppeja, miniöitä, lapsia, koiria ja vaikkas mitä... Muistakaa että yksinäisyyteen saa ammattiapua, heille voi puhua.

2249/2261 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää tarinoita tässä!

Sukulaisten kesämökkivierailusta tuli painajainen: "Oli ensimmäinen ja viimeinen kerta"

https://www.is.fi/asuminen/art-2000012166001.html

Vierailija
2250/2261 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

poista vieraspatjat ja lakanat

Vierailija
2251/2261 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa, näitä tarinoita. Mitähän näille tarinoitsijoille on kesällä helteellä käynyt kun satuja kertoilee. Mä en ainakaan usko ainuttakaan tarinaa, huomaa selvästi mikä on totuus ja mikä.  Tarinat senkun paranee aina vaan, on niin pahoja naapureita, anoppeja, miniöitä, lapsia, koiria ja vaikkas mitä... Muistakaa että yksinäisyyteen saa ammattiapua, heille voi puhua.

Ole uskomatta.

Vierailija
2253/2261 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika voimakkaasti saa pakottaa, jos joku haluaa minut kesämökille. Ei se taida onnistua muuten, mutta lupaamalla hyvin pikaisen käynnin saattaisin lähteä. 

Vierailija
2254/2261 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toivotuille vieraille voi kertoa että muuten olisivat tervetulleita mutta mökille on alkanut ilmestyä kyykäärmeitä ja että olette joutuneet poistamaan niitä pihalta muutamia. Kyykäärmeitähän on ihan oikeasti alkanut jostain syystä tulemaan enemmän asutusten lähelle, niin tämä toimii. Ja kyllä sitä pitää sen verran uskaltaa sanoa jos joku vieras on sellainen ettei sitä jaksa katsella jos ei älyä hoitaa itse syömistään ja juomisiaan. Teet itsellesi siinä palveluksen kun et valita hiljaa mielessäsi vaan sanot asiasta. Mulla oli muutama vierailija aikanaan jotka tulivat aina yllättäen vierailulle ja automaattisesti kuvittelivat aina että voivat jäädä yöksi ja syötetään ja juotetaan, kun ei muka ollut muutakaan yöpaikkaa saatavana. Piti vain yhden kerran sanoa suoraan ettei nyt käy eikä ole ruokaa tiedetty varata kun meillä oli remontti kesken. Suuttuivathan ne mutta eipä näkynyt enää sen jälkeen eikä ollut kyllä ikäväkään. Oppivat aikanaan tulemaan meille koska huvitti kun pariskunnan mies oli mieheni koulukaveri ja yhden kerran kestittiin sitä vieraanvaraisesti aamuun asti. 

Olivat ilmeisesti jotain lentoja kun lapsia oli muutaman vuoden päästä liuta eikä niiden omat sukulaiset kauan halunneet niitä kylään. 

Vierailija
2255/2261 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se outoa. Ihmiset jotka paheksuvat selän takana muita ja toivovat ettei tarvitsisi olla tekemisissä niin heillä tuntuu olevan vieraita vaikka väkisin ja jonoksi asti. Ja sitten on monia yksinäisiä jotka toivovat vieraita niin kukaan ei pidä yhteyttä. Tarvitseeko tuohon selän takana paheksumiseen tosi sulavan ja teennäisen käytöksen, kun se niin kiehtoo ihmisiä?

Vierailija
2257/2261 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä ei ole kesämökkiä.

Ja kannattaa opetella puhumaan suoraan,

se on reilua molemmille osapuolille.

Itse en varmasti mene kenenkään mökeille ilman kutsua,

jos haluaa olla kesällä mökillä niin niitä voi helposti vuokrata.

Kaikkea ei tarvitse omistaa.

Vierailija
2258/2261 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se niin kauheeta että joku näkisi sen kuppaisen tönön jota omistaja on mainostanut...ihan hirveetä...

Vierailija
2259/2261 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin ongelmahan tässä on kun jotkut mökin omistajat ei vaan osaa sanoa EI.

Vierailija
2260/2261 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähensin nukkumapaikkojen määrää eli todellakin myin pois levitettävän sohvan ja pari sänkyä.  Ylimääräisille vieraille on tarjolla vain patjoja lattialle ja yllätysvieraita ilmestyy tämän todettuaan harvemmin eli toimii!