Sanokaa joku hauska murresana ja sen merkitys!
Kommentit (939)
Ilmaston saatuminen = iliman pilluu.
Ilmaston saastuminen = Iliman pilluu.
Kropsu = pannukakku. Eteläpohjanmaa
Hipulit = villasukat. En ole kuullut sanaa vuosikymmeniin. Ikaalisissa vanhat puhuivat hipuleista.
konu = outo
törö = tyhmä
köpsä = tyhmä
Puusniekka = sulhanen karjalan murteessa.
Klooppari kontti = kipeä jalka länsimusteessa.
Vierailija kirjoitti:
Nullit = huopikkaat pohjois-Kymenlaaksossa
"Mis on miun nullit?" = "Missä ovat huopikkaani?"
Oulussa huovutetut saappaat = vinkkelit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi - Savo
Olen tietoisesti valinnut sinkkuelämän: Minnoun jiänä vanahakspoejaks
Kärsin rytmihäiriöistä: Pumppu rylykkyvää omia aekojaa
Olen vakavasti otettava ihminen: Minnoun tolokun immeinen
Ei auennut, uudestaan!: Ee aavenna, uuvestaan!
Jätä viesti äänimerkin kuultuasi: Tuuttaaksen jäläkeen ala huastoo!
Haluaisitteko harrastaa kanssani seksiä?: Oeskohan teillä sänkypolokkaan taepumuksia?
Haluaisitteko naimisiin kanssani?: Miltee se tuntus vielä joskus muata meijän sukuhauvassa?
Olisiko neideillä halukkuutta ryhmäseksisessioon?: Löötyskö lähtijöetä mulukkutalakoesiin?
Olet viehättävän näköinen neitokainen!: Sinnout näsäkän näkönen pimu!
Käsittelyvirhe pilasi hauskan hetken tekokumppanin kanssa: Minä kun sitä parparoo tissistä purasin nii eekö tuo piru pierassu ja lentännä ikkunasta pihalle!
Vähän eri juttu mutta tässäpä Suomen sivistyneintä ja jalointa murretta muulle kansalle!
Voisiko joku selittää, miksi savolaiset (ja ehkä muutkin) pitävät savon murretta jotenkin tavallista hauskempana?
Minä en näe siinä mitään humoristista vaan pidän sitä turhan väänneltynä. Vähempikin riittäisi.
Nuo on jostain virsikirjasta kopsattuja, oikein tekemällä tehtyjä. Eihän nuo mitään hauskoja olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Kropsu = pannukakku. Eteläpohjanmaa
Mutta sanotaan myös Ropsu. EP maalla.
Kehdata.
En kehtaa tulla sinne. (etelä-savo)
(suomeksi: en viitsi tulla (nyt) sinne/ei huvita tulla)
Käskeä.
"Aapo käski soittaa, kun tulet kotiin."
Suomeksi: aapo pyysi soittamaan/aapo jätti soittopyynnön
En ole nyt varma mihin murrealueeseen tuo käskeminen liittyy, mutta lapsuudessani kuulin sitä aika usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi - Savo
Olen tietoisesti valinnut sinkkuelämän: Minnoun jiänä vanahakspoejaks
Kärsin rytmihäiriöistä: Pumppu rylykkyvää omia aekojaa
Olen vakavasti otettava ihminen: Minnoun tolokun immeinen
Ei auennut, uudestaan!: Ee aavenna, uuvestaan!
Jätä viesti äänimerkin kuultuasi: Tuuttaaksen jäläkeen ala huastoo!
Haluaisitteko harrastaa kanssani seksiä?: Oeskohan teillä sänkypolokkaan taepumuksia?
Haluaisitteko naimisiin kanssani?: Miltee se tuntus vielä joskus muata meijän sukuhauvassa?
Olisiko neideillä halukkuutta ryhmäseksisessioon?: Löötyskö lähtijöetä mulukkutalakoesiin?
Olet viehättävän näköinen neitokainen!: Sinnout näsäkän näkönen pimu!
Käsittelyvirhe pilasi hauskan hetken tekokumppanin kanssa: Minä kun sitä parparoo tissistä purasin nii eekö tuo piru pierassu ja lentännä ikkunasta pihalle!
Vähän eri juttu mutta tässäpä Suomen sivistyneintä ja jalointa murretta muulle kansalle!
Voisiko joku selittää, miksi savolaiset (ja ehkä muutkin) pitävät savon murretta jotenkin tavallista hauskempana?
Minä en näe siinä mitään humoristista vaan pidän sitä turhan väänneltynä. Vähempikin riittäisi.
Nuo on jostain virsikirjasta kopsattuja, oikein tekemällä tehtyjä. Eihän nuo mitään hauskoja olekaan.
Siis vitsikirjasta 😄
Lapsena kuulin mummon puhuvan kylmätsöstä .Mummo asui Pohjoisessa Keski-Suomessa ,mutta sana saattoi olla naapurin karjalasta tulleelta perheeltä.
Mummo kertoi ,että lapsena hän pelkäsi tätä kylmätsöä kellarissa kun piti käydä hakemassa piimää siellä olevasta astiasta .
En ole löytänyt sanaa mistään netissä kun olen sitä etsinyt joten jos täällä joku on sellaisesta kuullut niin olisi kiva kuulla .
Kysyin mummolta ,että mikä se Kylmätsö oli .
Se oli kuulemma se sammakko siellä piimän seassa ,jonka tehtävä oli polskia siellä kellarissa kylmässä piimässä ja pitää se juotavassa kunnossa .
Siis todella jännä ja hurja ajatus ,josta jäi mummolle sammakko fobia ja kellariin menokin oli vähän jännää .
Kapusta. Joku lastan tapainen puusta tehty
Vierailija kirjoitti:
Kapusta. Joku lastan tapainen puusta tehty
Kauha se on, ei mikään lasta. Liekö edes murresana varsinaisesti?
Vierailija kirjoitti:
Käskeä.
"Aapo käski soittaa, kun tulet kotiin."
Suomeksi: aapo pyysi soittamaan/aapo jätti soittopyynnön
En ole nyt varma mihin murrealueeseen tuo käskeminen liittyy, mutta lapsuudessani kuulin sitä aika usein.
Ainakin (Keski-)Pohjanmaalla käsketään kylään eli kutsutaan kylään.
- Käykö sinun kello?
- Joo
- Käske sen käyvä meillä!
Vötkylä.
Pohjois-Savossa laiska ihminen
Tillukkaat = sukat. Porin suunnalta.