Sanokaa joku hauska murresana ja sen merkitys!
Kommentit (939)
Lanttalauree kroppaa porottaa = Koko vartaloa särkee, Etelä-Pohjanmaa
Onko uks reikelissä? = onko ovi lukossa?
Mummo oli Karjalasta ja puhui noin.
Vierailija kirjoitti:
Tillukkaat = sukat. Porin suunnalta.
Hipulit = villasukat Varsinais-Suomessa, ainakin Säkylässä, en tiedä onko laajemmin sana käytössä.
Vierailija kirjoitti:Mä oon savolainen eikä kotiseutuni murteessa ole muuhun suomeen verrattuna muuta ihmeellistä kuin se, että sanat äännetään kirjoitusasusta poikkeavalla tavalla. Sitä kautta sitten syntyy väärinkäsityksiä nimenomaan puhuttaessa / keskustellessa.
Aika usein huomaan sellaista "turismisavoa", jota en ole ikinä kuullut (ja kenenkään muunkaan kuulleen) aidon savolaisen käyttävän; "voe tokkiinsa, suattaapi tuo ollae niin vuan suattoo olla olemattajjii" ehkä klassisimpana esimerkkinä. Lienee alkujaan esiintynyt (nyttemmin) vanhassa suomifilmissä.
Kummeli-sarjassahan yritettiin uudistaa tätä jo silloin 1990-luvun alussa aikansa elänyttä suomihuumorikonseptia, johon aina kuului maalta kaupunkiin tullut "lupsakka" huastelija korvaamalla savon murteen tampereen murteella.
Eivät onnistuneet.
Oesitko vähä nuorempi savolaene? Meellä on kyllä huasteltu levveetä savvoo ja "voe tokkii/voe tokkiisa on yks lemppareetanj. Voe tokkiisa ku ee kuole, eekä piäse naemisiin olj yks vanaha hokema. Meelläkii sitä ruplateltu iät ajat. Mummon peruja. Suattaa olla on tavalline, mutta iliman loppulissäöstä.
Vierailija kirjoitti: Suomi - Savo
Olen tietoisesti valinnut sinkkuelämän: Minnoun jiänä vanahakspoejaks
Kärsin rytmihäiriöistä: Pumppu rylykkyvää omia aekojaa
Olen vakavasti otettava ihminen: Minnoun tolokun immeinen
Ei auennut, uudestaan!: Ee aavenna, uuvestaan!
Jätä viesti äänimerkin kuultuasi: Tuuttaaksen jäläkeen ala huastoo!
Haluaisitteko harrastaa kanssani seksiä?: Oeskohan teillä sänkypolokkaan taepumuksia?
Haluaisitteko naimisiin kanssani?: Miltee se tuntus vielä joskus muata meijän sukuhauvassa?
Olisiko neideillä halukkuutta ryhmäseksisessioon?: Löötyskö lähtijöetä mulukkutalakoesiin?
Olet viehättävän näköinen neitokainen!: Sinnout näsäkän näkönen pimu!
Käsittelyvirhe pilasi hauskan hetk
Voe täöytinen teetä... Meellon niin tylsee ja paljo jootavoo aekoo, jotta käöytetään sitä puljoomalla ilimasuja. Pittäähän sitä panna paremmaks ku nuapurj! Jos ee illaouta mueta, nii jospa ihteesä aenae :p
Poka= jos jokin on tosi iso,pieni,nopea,hidas voi lisätä pokasanan eteen. (pohjanmaa/etelä pohjanmaa).
esim. oli poka hidas tai oli poka nopia
Loimaalla syödään piapoa.
Piapo on sekoitus piimää ja talkkunajauhoja.
(Itse en tykkää yhtään...)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kapusta. Joku lastan tapainen puusta tehty
Kauha se on, ei mikään lasta. Liekö edes murresana varsinaisesti?
Kapustarinta on lintu jolla on rinnassa kauhan näköinen kuvio. Hyvin loogisen nimen on lintu saanut.
Vanttuut - lapaset
Penikat - lapset
Lauta - hoikka nainen
Pistä - tehdä jotakin
Melekuttaa - sekoittaa
Vahata - katsoa jotakin
Käppänä - vanha ukko
Jeesata - auttaa
Sujut - tasan
Kerroin siskolle eilen että äiti oli hyvin träillä.
Sisko ei tajunnut.
Äiti oli siis hyvin perillä tilanteesta.
Savolainen sanonta: "pittee" = ei tule johtamaan mihinkään toimenpiteisiin koska "suattaa tuo satteen töytyyttee " tai " oesha tuota kaet nousuviikollaeki aekoo".
Kuis= Kuinka (?) (Pirkanmaa).
Kusj =kusi (savo)
Eikö kuulostakin ihan samalta?
Roopi = pieni lampi, itse kaivettu usein
Ruppi = keho, ruumis
Röijy = villapusero
Töösätä = pissata
Riehtilä = paistinpannu
Kiivu = siivu, esim. pullasiivu
Formu = vuoka
Onnikka = linja-auto
Nämä sanat lähinnä Keski-Pohjanmaalta ja Pohjois-Pohjanaalta.
Kumet, tarkoitetaan varmaan kumit. Millä alueella Suomessa sanotaan kumet?
Pöyröö tarkoittaa tyhmää/hidasta ainakin pohjanmaalla.
"Kyllä tuo naapurin Jaakko on sitte pöyröö, kantoo säkillä valua (valoa) pirttihin"