Sanokaa joku hauska murresana ja sen merkitys!
Kommentit (939)
Vesiputti oli miehelle ja kavereille outo kun muutin K-Pohjanmaalta Joensuuhun :D Eli siis vesilätäkkö..
Kompiainen= karkki, Oulu
En huomannut, että olisi vielä mainittu suosikkimurresanaani uupeloa. Jos on uupelo, tarkoittaa se, että jostain on puutetta tai vajetta. Pohjois-Pohjanmaalla olen kuullut käytettävän.
Ei ole hauskoja murresanoja, eikä murteita.
Rampata = kulkea edestakaisin (häiritsevästi). "Tullaan tai mennään, muttei rampata." Tampereen seutu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanttuut (lapaset), viruttaa=huuhtoa (ei venyttää), vaarain (vadelma). Oulun seudulla ainakin käytössä nämä.
Etelä-Pohjanmaallakin virutetaan tiskit. Lapaset on kurikan murteella rasat.
Mihinäs mun rasat on?
Noon tos lavittalla.
Rasat pärkyää - lapaset purkautuu.
Asseet = ruokailuvälineet savoksi.
Tapporauvat, aseet samalla kielellä. Ok, 1900- luvun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan korrauksesta en ole kuullut missään muualla kuin Turussa. Käsittääkseni se on sitä että roikutaan linja-auton perässä. Tätä harrastettiin joskus kauan sitten kun se vielä oli mahdollista.
Silppaus taitaa olla myös vain Turun seudun erikoisuus. Silppaus tarkoittaa köyttä tai kapeaa pylvästä pitkin kiipeämistä. Onko tälle toiminnalle edes sanaa yleiskielessä?
Etelä-Pohjamaalla puhutaan silppuamisesta, samaa asiaa. Tai isä ainakin puhui, hänen äitinsä on Turun suunnalta...
Olen syntyjään eteläpohjanmaalta, ja kun puhutaan silppuamisesta, tarkoitetaan lähinnä paperin pieniksi paloiksi leikkaamista tai repimistä.
Niin, tuohan on se yleiskielinen merkitys silppuamiselle. Mutta päättelisin tästä ja peukkujen määrästä, että isän turunsuuntaiset sukujuuret saattavat painaa enemmän silppuamisessa/silppaamisessa, kuin etelä-pohjalaisuus.
On muitakin sanoja, joista ei osaa sanoa, onko ne perheen omia sanoja vai yleisiä murreilmaisuja.
Pillasisiksää jos silppasisit piispamunkki suus?
Olen itse eri murrealueelta, mutta paras kuulemani murresana on ehdottomasti PÖYRÖÖ. Vielä kun muistaisi, minkälaista se tarkalleen ottaen tarkoittaa ja saisi hyvän esimerkkifraasin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan korrauksesta en ole kuullut missään muualla kuin Turussa. Käsittääkseni se on sitä että roikutaan linja-auton perässä. Tätä harrastettiin joskus kauan sitten kun se vielä oli mahdollista.
Silppaus taitaa olla myös vain Turun seudun erikoisuus. Silppaus tarkoittaa köyttä tai kapeaa pylvästä pitkin kiipeämistä. Onko tälle toiminnalle edes sanaa yleiskielessä?
Etelä-Pohjamaalla puhutaan silppuamisesta, samaa asiaa. Tai isä ainakin puhui, hänen äitinsä on Turun suunnalta...
Olen syntyjään eteläpohjanmaalta, ja kun puhutaan silppuamisesta, tarkoitetaan lähinnä paperin pieniksi paloiksi leikkaamista tai repimistä.
Niin, tuohan on se yleiskielinen merkitys silppuamiselle. Mutta päättelisin tästä ja peukkujen määrästä, että isän turunsuuntaiset sukujuuret saattavat painaa enemmän silppuamisessa/silppaamisessa, kuin etelä-pohjalaisuus.
On muitakin sanoja, joista ei osaa sanoa, onko ne perheen omia sanoja vai yleisiä murreilmaisuja.
Pillasisiksää jos silppasisit piispamunkki suus?
Piispikse
Elä kehtoo! (eli: Älä viitsi!) Kajjaani.
Vierailija kirjoitti:
Elä kehtoo! (eli: Älä viitsi!) Kajjaani.
Se on Kajjjaani
Meillä päin kirottiin muinoin, että sanomapitsi (son of a bitch).
Vierailija kirjoitti:
Rampata = kulkea edestakaisin (häiritsevästi). "Tullaan tai mennään, muttei rampata." Tampereen seutu
"Elekeä rampatko niissä ovissa" sanottiin Koillismaalla, kun lapset kulkivat edestakaisin ulos ja sisään.
Lönttä (korkillinen muoviastia, jossa kahva eli bensalönttä tms.), Kainuu-Koillismaa.
On se ny kumma ettei kukkaa kerro sitä että oulusa lentää hottisia ( varpusia sielä jossain muualla) ja maasa möyrii liekkuja (matoja).
Kakarana mullistettaan (näytetään kieltä) ja kyllä mää oulusa limppaan mun pyykit ja laitan täkin täkkipussiin.
Ja Kajjaanissa mua katottiin ku pöhölyä ku kyssyin millä onnikalla pääsee lohtajalle
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Pohjanmaalla se on syyppööllä.Mitä sä siinä syyppöölet? Jos on vähän hukassa tekemisensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
On se ny kumma ettei kukkaa kerro sitä että oulusa lentää hottisia ( varpusia sielä jossain muualla) ja maasa möyrii liekkuja (matoja).
Kakarana mullistettaan (näytetään kieltä) ja kyllä mää oulusa limppaan mun pyykit ja laitan täkin täkkipussiin.
Ja Kajjaanissa mua katottiin ku pöhölyä ku kyssyin millä onnikalla pääsee lohtajalle
Liero = onkimato Koillismaalla.
Amma = lastenvahti Pohojammaalla
Mutta kurraus on vetoketju :)