Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanokaa joku hauska murresana ja sen merkitys!

Vierailija
17.05.2022 |

Kertokaa myös, mistä murteesta sana on.

Kommentit (939)

Vierailija
261/939 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan korrauksesta en ole kuullut missään muualla kuin Turussa. Käsittääkseni se on sitä että roikutaan linja-auton perässä. Tätä harrastettiin joskus kauan sitten kun se vielä oli mahdollista.

Mutta kurraus on vetoketju :)

Vierailija
262/939 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesiputti oli miehelle ja kavereille outo kun muutin K-Pohjanmaalta Joensuuhun :D Eli siis vesilätäkkö..

Kompiainen= karkki, Oulu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/939 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En huomannut, että olisi vielä mainittu suosikkimurresanaani uupeloa. Jos on uupelo, tarkoittaa se, että jostain on puutetta tai vajetta. Pohjois-Pohjanmaalla olen kuullut käytettävän.

Vierailija
264/939 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole hauskoja murresanoja, eikä murteita. 

Vierailija
265/939 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rampata = kulkea edestakaisin (häiritsevästi). "Tullaan tai mennään, muttei rampata." Tampereen seutu

Vierailija
266/939 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuri = herkkusuu

Porissa

Vierailija
267/939 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanttuut (lapaset), viruttaa=huuhtoa (ei venyttää), vaarain (vadelma). Oulun seudulla ainakin käytössä nämä.

Etelä-Pohjanmaallakin virutetaan tiskit. Lapaset on kurikan murteella rasat.

Mihinäs mun rasat on?

Noon tos lavittalla.

Rasat pärkyää - lapaset purkautuu.

Vierailija
268/939 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asseet = ruokailuvälineet savoksi.

Tapporauvat, aseet samalla kielellä. Ok, 1900- luvun alussa.

Vierailija
269/939 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan korrauksesta en ole kuullut missään muualla kuin Turussa. Käsittääkseni se on sitä että roikutaan linja-auton perässä. Tätä harrastettiin joskus kauan sitten kun se vielä oli mahdollista.

Silppaus taitaa olla myös vain Turun seudun erikoisuus. Silppaus tarkoittaa köyttä tai kapeaa pylvästä pitkin kiipeämistä. Onko tälle toiminnalle edes sanaa yleiskielessä?

Etelä-Pohjamaalla puhutaan silppuamisesta, samaa asiaa. Tai isä ainakin puhui, hänen äitinsä on Turun suunnalta...

Olen syntyjään eteläpohjanmaalta, ja kun puhutaan silppuamisesta, tarkoitetaan lähinnä paperin pieniksi paloiksi leikkaamista tai repimistä.

Niin, tuohan on se yleiskielinen merkitys silppuamiselle. Mutta päättelisin tästä ja peukkujen määrästä, että isän turunsuuntaiset sukujuuret saattavat painaa enemmän silppuamisessa/silppaamisessa, kuin etelä-pohjalaisuus.

On muitakin sanoja, joista ei osaa sanoa, onko ne perheen omia sanoja vai yleisiä murreilmaisuja.

Pillasisiksää jos silppasisit piispamunkki suus?

Vierailija
270/939 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse eri murrealueelta, mutta paras kuulemani murresana on ehdottomasti PÖYRÖÖ. Vielä kun muistaisi, minkälaista se tarkalleen ottaen tarkoittaa ja saisi hyvän esimerkkifraasin?

Vierailija
271/939 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silppaus taitaa olla myös vain Turun seudun erikoisuus. Silppaus tarkoittaa köyttä tai kapeaa pylvästä pitkin kiipeämistä. Onko tälle toiminnalle edes sanaa yleiskielessä?

Etelä-Pohjamaalla puhutaan silppuamisesta, samaa asiaa. Tai isä ainakin puhui, hänen äitinsä on Turun suunnalta...

Olen syntyjään eteläpohjanmaalta, ja kun puhutaan silppuamisesta, tarkoitetaan lähinnä paperin pieniksi paloiksi leikkaamista tai repimistä.

Niin, tuohan on se yleiskielinen merkitys silppuamiselle. Mutta päättelisin tästä ja peukkujen määrästä, että isän turunsuuntaiset sukujuuret saattavat painaa enemmän silppuamisessa/silppaamisessa, kuin etelä-pohjalaisuus.

On muitakin sanoja, joista ei osaa sanoa, onko ne perheen omia sanoja vai yleisiä murreilmaisuja.

Pillasisiksää jos silppasisit piispamunkki suus?

Piispikse

Vierailija
272/939 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elä kehtoo! (eli: Älä viitsi!) Kajjaani. 

Vierailija
273/939 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elä kehtoo! (eli: Älä viitsi!) Kajjaani. 

Se on Kajjjaani

Vierailija
274/939 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päin kirottiin muinoin, että sanomapitsi (son of a bitch).

Vierailija
275/939 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rampata = kulkea edestakaisin (häiritsevästi). "Tullaan tai mennään, muttei rampata." Tampereen seutu

"Elekeä rampatko niissä ovissa" sanottiin Koillismaalla, kun lapset kulkivat edestakaisin ulos ja sisään.

Vierailija
276/939 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lönttä (korkillinen muoviastia, jossa kahva eli bensalönttä tms.), Kainuu-Koillismaa.

Vierailija
277/939 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se ny kumma ettei kukkaa kerro sitä että oulusa lentää hottisia ( varpusia sielä jossain muualla) ja maasa möyrii liekkuja (matoja).

Kakarana mullistettaan (näytetään kieltä) ja kyllä mää oulusa limppaan mun pyykit ja laitan täkin täkkipussiin.

Ja Kajjaanissa mua katottiin ku pöhölyä ku kyssyin millä onnikalla pääsee lohtajalle

Vierailija
278/939 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etelä-Pohjanmaalla se on syyppööllä.Mitä sä siinä syyppöölet? Jos on vähän hukassa tekemisensä kanssa.

Vierailija
279/939 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se ny kumma ettei kukkaa kerro sitä että oulusa lentää hottisia ( varpusia sielä jossain muualla) ja maasa möyrii liekkuja (matoja).

Kakarana mullistettaan (näytetään kieltä) ja kyllä mää oulusa limppaan mun pyykit ja laitan täkin täkkipussiin.

Ja Kajjaanissa mua katottiin ku pöhölyä ku kyssyin millä onnikalla pääsee lohtajalle

Liero = onkimato Koillismaalla.

Vierailija
280/939 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amma = lastenvahti Pohojammaalla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän