Sanokaa joku hauska murresana ja sen merkitys!
Kommentit (969)
Mies meni kuumana kesäpäivänä R-Kioskille Kuopiossa ja pyysi nuorelta myyjättäreltä kylmää Coca Colaa, johon tämä vastasi:"Kylymää kokista ei oo. On vain lämmintä kolloo!"
Vierailija kirjoitti:
Mummo. Turkulaisessa konepajassa sana tarkoittaa isoa lekaa.
Savossa se on viijjenkilon virheenpoistaja.
Kyrsä -leivän tai lenkkimakkaran kanta
Pankaa istuen, pankaa kastaen -jossain landen tuvassa kutsuttiin kahvipöytään
Somero, Lounais-Suomi: Mahtaaks täält päästä ollenka kotja ku ei saa maattuutkan? Mahtaako täältä päästä ollenkaan kotiin, kun on huono olla pitkälläänkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi - Savo
Olen tietoisesti valinnut sinkkuelämän: Minnoun jiänä vanahakspoejaks
Kärsin rytmihäiriöistä: Pumppu rylykkyvää omia aekojaa
Olen vakavasti otettava ihminen: Minnoun tolokun immeinen
Ei auennut, uudestaan!: Ee aavenna, uuvestaan!
Jätä viesti äänimerkin kuultuasi: Tuuttaaksen jäläkeen ala huastoo!
Haluaisitteko harrastaa kanssani seksiä?: Oeskohan teillä sänkypolokkaan taepumuksia?
Haluaisitteko naimisiin kanssani?: Miltee se tuntus vielä joskus muata meijän sukuhauvassa?
Olisiko neideillä halukkuutta ryhmäseksisessioon?: Löötyskö lähtijöetä mulukkutalakoesiin?
Olet viehättävän näköinen neitokainen!: Sinnout näsäkän näkönen pimu!
Käsittelyvirhe pilasi hauskan hetken tekokumppanin kanssa: Minä kun sitä parparoo tissistä purasin nii eekö tuo piru pierassu ja lentännä ikkunasta pihalle!
Vähän eri juttu mutta tässäpä Suomen sivistyneintä ja jalointa murretta muulle kansalle!
Voisiko joku selittää, miksi savolaiset (ja ehkä muutkin) pitävät savon murretta jotenkin tavallista hauskempana?
Minä en näe siinä mitään humoristista vaan pidän sitä turhan väänneltynä. Vähempikin riittäisi.
Nuo on jostain virsikirjasta kopsattuja, oikein tekemällä tehtyjä. Eihän nuo mitään hauskoja olekaan.
Seleviytymisopas Savossa. Siitä kopioitu.
Vierailija kirjoitti:
Kehdata.
En kehtaa tulla sinne. (etelä-savo)
(suomeksi: en viitsi tulla (nyt) sinne/ei huvita tulla)
Savoksi: kehtoo
Vierailija kirjoitti:
Ja tänne tuli lupsakat savolaeset huastelemmaan haaskoja vitsejä kun sitä ei kysytty.
Haesta hoosus!
Ja vaihtoi nimensä vieläkin savonmurteeseen sopivaksi Kuappiseksi, niin savolaoset viäräleuat alkoi kutsua sitä Komeroiseksi.