Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisit yksinäisenä ihmisenä kesälomalla?

Vierailija
13.05.2022 |

Jolla ei ole vielä omaa perhettä, eikä poikaystävää. Ystäviä on, heitäkin näen, mutta mitään suurempia reissuja ei tehdä.

Joten minulla on taas edessä yksinäinen kesäloma, niinkuin yleensä. Jostain syystä joka ikinen vuosi käy niin, että huomaan, että "voi ei, kesäloma on kohta, enkä tiedä, mitä edes teen". Välillä kesälomilla on ollut suorastaan tylsää ja olen lamaantunut siitä, että tunnen itseni vähän yksinäiseksi.

Mitä tekisit, jos olisit yksinäinen sinkkuihminen, tekisit kaikkea kesälomallasi? Voitte antaa ihan konkreettisia vaikka vinkkejä, otan neuvosta vaarin.

Kommentit (582)

Vierailija
101/582 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinaa juomalla aika menee nopeasti.

Vierailija
102/582 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Nuku aamuisin pitkään jos nukuttaa, nauti rauhassa aamiaista pihalla tai parvekkeella

- tai jos olet aamuvirkku, pakkaa eväät mukaan ja lähde rannalle tai puistoon sään salliessa

- käy museoissa tai taidenäyttelyissä tms muissa vastaavissa sinua kiinnostavissa paikoissa (näitä on koko Suomi väärällään kesäisin)

- Lähde kaupunkilomalle johonkin kotimaan kohteeseen, ihan täysi turistiloma jolla katsellaan nähtävyydet, käydään opaskierroksella, syödään ravintolassa jne tai varaa ulkomaanreissu mihin tahansa sinua kiinnostavaan paikkaan jos rahatilanne sallii

- tee risteily Tallinnaan tai Tukholmaan

- mene kylpylään, maauimalaan tai vaikka jonnekin kuuluisalle rannalle tai yleiseen saunaan

- kutsu ystävät picnicille tai menkää grillaamaan jonnekin yleiseen retkeilypaikkaan

Mä keksisin kymmeniä juttuja joita tekisin mutta tänä kesänä voi olla hiukan hankalaa kun jalka on kipsissä pitkälle heinäkuun loppupuolelle asti

Kysymys kuului:  

Mitä tekisit yksinäisenä ihmisenä kesälomalla?

No noita kaikkia voi tehdä yksin, paitsi se ystävien tapaaminen jotenkin kuvittelisin että ap:lla nyt olis edes joku kaveri jonka kanssa tämän voisi toteuttaa. Jos ei ole kerta kaikkiaan ketään, esim. seurakunta meillä järjestää nuotioiltoja ja grillaustapahtumia ym. Mutta siis yksinäinen minäkin olen tavallaan, eronnut ja lapset osan kesälomaa isänsä kanssa.

T: se jonka jalka on kipsissä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/582 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaisin jonkun ryhmämatkan kuten vaellus tai joku muu teemaloma. Lisäksi kävisin kotoa käsin lähimetsissä marjastamassa ja nauttimassa luonnosta. Osallistuisin myös puistojumppiin ja kävisi erilaisissa tapahtumissa.

Vierailija
104/582 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen käynyt yksin äkkilähtömatkoilla ulkomailla. Siellä olen tavannut muitakin yksinäisiä ja ystävystynyt. Ja vaikkei tapaisikaan, voi viettää ihanan lepoloman vailla mitään velvollisuuksia.

Viime kesä oli surkea. Koko lomani satoi vettä. Kaupassa kävin, muuten kotona telkkarin ääressä. Välillä nukuin kun oli niin tylsää. Sellaista lomaa en aio enää toiste viettää, hakeudun vaikka keikkatöihin pohjoiseen.

Vierailija
105/582 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin lähtisin tosiaan yksin vaeltamaan, kuten moni on ehdottanut. Mutta sehän ei ole kaikkien teekuppi tietenkään.

Vierailija
106/582 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävisin museoissa ja taidenäyttelyissä, ehkä tekisin pienen autoretken vaikka Suomea kierrellen. Muutkin maat ovat kiinnostavia matkakohteita, mutta autoa ajan mieluiten Suomessa. (Mulle on varmaan jäänyt trauma siitä kun autoni hajosi keskellä Ranskan maaseutua vuosikymmeniä sitten - ja olin itku kurkussa että miten saan sen autonrotiskoni ja sen sisällä olevat tavarani ikinä Suomeen. Onneksi löytyi korjaaja.) 

"Yksinäisinä" lominani, siis eroni jälkeen, tein juuri tuollaisia asioita. Kävin myös mm. PoriJazzissa muutaman ystävättären kanssa,  ja osallistuin VolterKilpi-tapahtumaan Kustavissa. Luin myös aika paljon. Koska olin muuttanut juuri asuntooni, loppu aika menikin sitten varmaan sisustusratkaisuja miettiessä ja hankkiessa.

Vierailija
107/582 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin mökille, tietenkin. Matkustelu on ylimainostettua höseltämistä. Menisin vanhempieni mökille tai ostaisin oman. Ei yksin eläminen sulje mitään ovia, ellet itse sulje niitä.

Vierailija
108/582 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin yksin tekemistä kaihtavan ihmisen vinkkeinä seuraavat (näitä on jo mainuttu aiemmin ketjussa):

1) Rutiinit kotikaupungissa. Jos yleisesti hieman ahdistaa lähteä ihmisten ilmoille, niin pakotat itsesi alkuun jonnekin kivaan paikkaan. Se voi olla maauimala, sunnuntaikirppis, kiipeilypaikka... Ja matkalla käyt aina samassa kahvilassa syömässä/istumassa. Sitten vain pakolla teet saman rutiinilla muutaman kerran, jolloin se muuttuu helpommaksi/kivaksi ja jossain kohtaa ehkä alkaa naamatkin tulla tutuksi matkan varrelta.

2) Ryhmä- ja teemamatkat. Esimerkiksi ihan Viroon (ja myös Suomen sisällä) on lyhyitä bussiteemamatkoja, jossa ohjelma on etukäteen suunniteltu. Matkalla sitten voit lyöttäytyä joko muiden itsekseen olevien tai ryhmien mukaan syömään ja hieman seurustelemaan. Isommalla budjetilla sitten viinivalmistusreissulle Italiaan, tai mikä ikinä kiinnostaakaan. Hieman kalliimpia kuin omatoimimatkat, mutta toisaalta sisältö on suunnitellumpi ja oleminen helpompaa.

3) Kesäkurssit. Opistoissa on vaikka minkälaisia viikon kestäviä kesäkursseja, erityisesti taiteisiin ja käsitöihin liittyen. Siellä on kiinnostavaa tekemistä uudessa ympäristössä ja tutustuu muihin kurssilaisiin, joten ei tarvitse olla yksin.

4) Vapaaehtoistoiminta. Jos energiaa riittää, niin mene vapaaehtoiseksi mukaan järjestämään kesätapahtumia tai sitten ihan vaan SPR/vastaavaan toimintaan pysyvämmin mukaan. Maa on täynnä festivaaleja, kulttuuri- ja urheilutapahtumia jne. joissa vapaaehtoiset avustajat saavat vapaan pääsyn. Kun on jotain tekemistä, niin ei tarvitse istua vaivaantuneena yksin nurkassa (miten voisi käydä jos vain osallistuisi yksin) ja samalla tutustuu uusiin ihmisiin. Tulee myös hyvä mieli siitä, että on saanut jotain aikaiseksi.

5) Jo mainittu museokortti on myös loistava! Tee parin päivän retki toiseen kaupunkiin ja suunnittele etukäteen, missä käyt syömässä ja mitä museoita katsomassa. Nämäkin ovat tottumuskysymyksiä, eli hyväksy se, että alkuun tuntuu hieman ahdistavalta. Tee vain tarkat suunnitelmat, älä luo liian isoja paineita ja pakene hotellihuoneeseen jos muuten on liian vaikeaa. Sitten kun olet muutaman kerran reissannut itseksesi, niin kaikki sujuu jo helpommin!

Hirmu kivaa kesää!!

Vierailija
109/582 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mökillä ja kiertelen Suomea asuntoautolla.

Vierailija
110/582 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rukalta löytyy halvalla mökkiviikkoja tähän aikaan vuodesta, sieltä fatbike vuokralle ja ajelemaan tai käy kansallispuistoissa ym.

Vierailija
111/582 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuna vietän lomat: joku reissu vaikka Viroon, ystävien tapaamista, metsäretkiä koiran kanssa, lukemista, leffoja, näyttelyitä, lähimatkailua, käsitöitä, puutarhanhoitoa, uimista. Olen tottunut yksinoloon. Viihdyn ja ihana vapaus aikatauluissa.

Vierailija
112/582 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota pakettimatka etelään! Suomalaisten kanssa voi jutella aamupalalla ja yleensä siellä on muitakin yksin matkassa, voi tutustua heihin jos haluaa. Ja kirja tosiaan seuraksi lounaalle ja kahville, siihen voi uppoutua ja ei tule ajatelleeksi turhaan että mitä muut nyt mahtaa olla mieltä kun tässä yksin olen. Mäkin mieluiten matkustan seurassa, mutta toisaalta ajattelen että jäisin liian paljosta paitsi jos tekisin kaiken vaan seurassa. Yksin voi ajan kanssa rentoutua todella hyvin, kuunnella merta ja äänikirjoja tao tosiaan lukea. Ihanaa kesää ap!

Vierailija
113/582 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän palautua työhön syksyä varten ja sietää kuumuutta.

Vierailija
114/582 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole yksinäinen, mutta jos ei olisi perhettä, ilmoittautuisin lomalla ainakin yhdelle kiinnostavalle kurssille, jolla myös tapaisi ihmisiä. Esimerkiksi taidekurssi jossain kivassa paikassa viikon verran. Kerran osallistuin Keski-Euroopassa kivaan kesäseminaariin, joista isolle osalle työnantaja maksoi sen koulutuksena, mutta mukana oli jonkin verran ihmisiä ihan vaan kiinnostuksestakin. Totesin että kyseinen seminaari kivassa kaupungissa täysihoidolla (majoitus oli opiskelija-asuntolatasoa, mutta ihan ok) ei ollut pahan hintainen lomanviettotapa ja voisin hyvin mennä joskus omallakin kustannuksella.

Vierailija
115/582 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentäen Lontooseen, sieltä auto vuokraksi ja sitten ajella ympäri ämpäri. Hauskoja kyliä maa pullollaan. Ja lopuksi sinne Wigtowniin Skotlantiin tsekkaamaan se antikvariaatti ihanuus.

Vierailija
116/582 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei hotelliyö ollut joulunakaan paha yksin. Täytyy vain uskaltaa, kukaan ei katsonut pitkään, ja aamulla oli muitakin yksinäisiä aamiaisella.

Vierailija
117/582 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rantaan oleilemaan koivun katveeseen, sitten uimaan. Hoida kasveja. Nauti kukista.

Vierailija
118/582 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilisin jotain sellaista lapsuuden haavetta tai harrastusta, jota on aina ajatellut, mutta ei ole saanut aikaiseksi / ollut aikaa / kehdannut. Esim. ratsastuskurssi aikuisille!

Jos asut maalla tai omakotitalossa, voisit ottaa kesäkanoja. Hoitelisit niitä kesän ja saisit tuoreita luomumunia.

Omasta kotikaupungista löytää usein salaisia paikkoja, kun lähtee etsimään, eikä ole kiire mihinkään. Menet aina siihen tiettyyn rantakohtaan, mutta et ole koskaan katsonut mihin se pieni polku 20 metrin päässä menee? Saatat löytää lumotun vene- tai rantapaikan. Ja miten olisi mato-onki ja pikkukalojen onkiminen? Niistä saa maukasta ruokaa ihan keittämällä.

Itse tykkään etsiä vanhoja muinaisia paikkoja ja päästää mielikuvitukseni valloilleen niissä. https://retkipaikka.fi/kohdetyypit/ löytyy monenlaista. Osa näistä paikoista on yhä paikallisille ihmisille pyhiä, joten ihan kotimaassakin voi suomalainen tutustua muihin kulttuureihin ja uskontoihin.

Ymmärrän hyvin tänne kirjoittaneita jännittäjiä, joiden matkan pilaa se oma hermoilu. Siitä voi oppia pois, ja mun vinkki olisi ehkä se, ettei yritä matkustaa unelmamatkaa, sellaista mistä saa hienoja somekuvia ja missä kesämekossa nautitaan salaatti ja juodaan kuohuviiniä. Pitää kokeilla kaikkea tyhmää, hölmöä, omaa, mennä siihen kyläbaariin, paikallisiin humppatansseihin tai muihin. Tai kiivetä metsästä löytyneen kiven päälle ja makoilla siellä heinänkorsi hampaissa verkkareissa ja tuntea olonsa pökerryttävän onnelliseksi.

Vierailija
119/582 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ikinä mieleen juolahtaisi.

Vierailija
120/582 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelu, pyöräily, lukeminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän