Mitä tekisit yksinäisenä ihmisenä kesälomalla?
Jolla ei ole vielä omaa perhettä, eikä poikaystävää. Ystäviä on, heitäkin näen, mutta mitään suurempia reissuja ei tehdä.
Joten minulla on taas edessä yksinäinen kesäloma, niinkuin yleensä. Jostain syystä joka ikinen vuosi käy niin, että huomaan, että "voi ei, kesäloma on kohta, enkä tiedä, mitä edes teen". Välillä kesälomilla on ollut suorastaan tylsää ja olen lamaantunut siitä, että tunnen itseni vähän yksinäiseksi.
Mitä tekisit, jos olisit yksinäinen sinkkuihminen, tekisit kaikkea kesälomallasi? Voitte antaa ihan konkreettisia vaikka vinkkejä, otan neuvosta vaarin.
Kommentit (582)
Vaeltamaan Lappiin. Se on edullista ja mieli lepää.
lomalainen kirjoitti:
Itseä myös harmittaa sinkkuna,kun perheelliset tuttavat voivat lähteä reissuun yhdessä ja onhan se paljon kivempi lomailla jonkun kanssa tai isommassa porukassa,jakaa kokemukset ja nähtävyydet yhdessä. Itse sinkkuna lomalla saa ainakin nukuttua paremmin,nään ystäviä,käyn kylässä.
Ei se yhdessä lomailu välttämättä kivempaa ole... Toki yhteisiä kokemuksia ja muistoja, mutta helposti myös isoja riitoja, stressiä ja kiukuttelua (enkä puhu nyt lapsista!). Yksin voi keskittyä ihan vain itseensä ja aika lahjakas saa olla, jos saa riidan aikaiseksi. ;) Minusta on myös mukava kuulla toisten reissuista, vaikka pienistäkin, joten matkakertomuksia pääsee varmasti muillekin jakamaan.
Tässä kirjoittaessani tulikin mieleen, että olisipa kiva lukea tottumattoman yksinreissaajan blogia! Ihan sama olisiko matkakohde Iisalmi vai Ibiza, kunhan tyyli olisi aito.
Osta museokortti ja lähde tutustumaan historiallisiin museoihin tai taidemuseoiden näyttelyihin. Voit tehdä päivän retken johonkin kaupunkiin ja sinulla on kohde, jossa vierailla. Epämääräinen haahuilu voi tuntua yksinäiseltä, mutta jos on suunnitelma ja kohde, se tuo varmuutta matkaan. Museoissa on usein viehättävä kahvila myös. Kirjastoista saa hyviä matkaoppaita, joiden mukaan voi suunnitella.
Jos sinulla on kiinnostuksen kohteita, liity johonkin yhdistykseen (Martat, jokin liikuntaseura, puutarhaan liittyvä jne). Niillä on usein yhteisiä loma-aktiviteetteja, turnausmatkoja tms. Siellä myös tutustuu samanhenkisiin ihmisiin. Lehdilläkin on lukijamatkoja, samoin seurakunnilla yhteisiä reissuja. Vaikuttavat tosi kivoilta.
Kävisin myös urheilutapahtumissa, peleissä, kotimaan tapahtumissa, remppaisin kotia, kävisin kirppareilla, tekisin pyörä- ja juoksulenkkejä, kävisin torilla, mattopyykillä, poimimassa mansikoita.
Kun mulla oli yksinäinen kesä eron jälkeen, päätin, että teen yhden kesäisen jutun joka päivä. Ne oli monesti ihan pieniä asioita: ostin mansikoita, kävin pyöräilemässä, rannalla uimassa, torilla kahvilla yms. Lisäksi latasin tinderin ja kävin treffeillä. Tein myös reissun ystävää tapaamaan toiseen kaupunkiin. Suomessa on monta kivaa kesäistä kaupunkia jossa käydä viikonloppulomalla vaikka yksinkin. Lopulta se oli tosi ihana kesä vaikka sitä etukäteen vähän pelkäsin.
-Nuku aamuisin pitkään jos nukuttaa, nauti rauhassa aamiaista pihalla tai parvekkeella
- tai jos olet aamuvirkku, pakkaa eväät mukaan ja lähde rannalle tai puistoon sään salliessa
- käy museoissa tai taidenäyttelyissä tms muissa vastaavissa sinua kiinnostavissa paikoissa (näitä on koko Suomi väärällään kesäisin)
- Lähde kaupunkilomalle johonkin kotimaan kohteeseen, ihan täysi turistiloma jolla katsellaan nähtävyydet, käydään opaskierroksella, syödään ravintolassa jne tai varaa ulkomaanreissu mihin tahansa sinua kiinnostavaan paikkaan jos rahatilanne sallii
- tee risteily Tallinnaan tai Tukholmaan
- mene kylpylään, maauimalaan tai vaikka jonnekin kuuluisalle rannalle tai yleiseen saunaan
- kutsu ystävät picnicille tai menkää grillaamaan jonnekin yleiseen retkeilypaikkaan
Mä keksisin kymmeniä juttuja joita tekisin mutta tänä kesänä voi olla hiukan hankalaa kun jalka on kipsissä pitkälle heinäkuun loppupuolelle asti
Ei onneksi ole lomaa niin ei tarvitse ajatella noin hirveää kysymystä.
Minä olla möllötän kesämökillä aina yksin lomillani. Onhan se yksinäistä, mutta toisaalta siinä myös rentoutuu totaalisesti ja loman lopussa suorastaan odottaa mökkihöperöityneenä, että pääsee takaisin töihin.
Frisbeegolffaus on aina hauskaa ja aika ilmaista puuhaa jos yhden kiekon saa ostettua. Menee mun kesäloma aamusta iltaan kentillä päin Uuttamaata.
Jos haluat ulkomaille, suosittelen Lontoota ja majoittumista suomalaiseen Merimieskirkkoon. Heillä on edullinen majoitus ja aamiainen. Paikalla on suomalaisia työntekijöitä, joiden kanssa voi vaihtaa muutaman sanan aamulla tai illalla. Olo ei tunnu niin yksinäiseltä ja matkalla on turvapaikka, jos jotain ongelmia tulee. Päivät voi sitten viettää nähtävyyksiä katsellen.
Ota selvää etukäteen jostakin paikkakunnasta, henkilöstä tai mikä sinua kiinnostaakin. Lähde sitten ikäänkuin tutkimusretkelle muutamaksi päiväksi. Luin itse aikoinaan Reijo Mäen Vares-kirjoja. Ostin sitten Turun kartan ja lähdin kiertelemään "tuttuja" paikkoja. Se oli kivaa, kun oli vielä kaunis ilma ja tunsin Turkua hieman ennakolta. Suosittelen lämpimästi.
Mitä jos menisit johonkin matkalle majoittunut hostelliin, josta voisi saada seuraa nähtävyyksiin tai paikallisiin menoihin? Sellaisia olen itse tehnyt itsekseen, aina löytyy joku jonka kanssa puhua ainakin vähän
Matkustan, ulkoilen, käyn kahviloissa, terasseilla, ravintoloissa, museoissa, taidenäyttelyissä, tapaan ystäviä, nukun, syön mitä haluan, käyn juhlissa, jos kutsutaan. Normi sinkku-elämää.
Vapaaehtoiseksi mukaan lasten tai nuorten leiriä vetämään. Tätä teen itsekin partiossa ja olen menossa tänä kesänä suurleiri Kajolle ja lippukunnan omalle leirille. Myös varmaan urheiluseurat tai seurakunta ottavat mielellään vapaaehtoisia. Näin lapsettomana sinkkuihmisenä nauttii kovasti kun saa tuottaa lapsille ja nuorille iloa ja hienoja kokemuksia. Tai ehkä voit tarjoutua viemään kummilapsen tai jonkun ysätvän lapset huvipuistoon, jäätelölle, kotieläinpihalle tms.
Jos isovanhemmat ovat elossa, heitä tapaamaan. Suunnitelmissa kiertää myös tapaamassa muita sukulaisia.
Hostelleissa tapaa muita (nuoria) ihmisiä. Itse olen ulkomailla yöpynyt niissä ja yleensä aina on löytynyt seuraa päiväretkille jne aktiviteetteihin jos on kysynyt.
Kokeile mennä junalla toiseen kaupunkiin. Ei tarvitse stressata autopaikasta :) ravintolavaunussa lomatunnelma käyntiin.
Ajattelin mennä myös ohjatuille kävelyretkille Helsingissä. Ainakin Hesarissa niistä ilmoitellaan, varmasti netissä myös.
Vierailija kirjoitti:
-Nuku aamuisin pitkään jos nukuttaa, nauti rauhassa aamiaista pihalla tai parvekkeella
- tai jos olet aamuvirkku, pakkaa eväät mukaan ja lähde rannalle tai puistoon sään salliessa
- käy museoissa tai taidenäyttelyissä tms muissa vastaavissa sinua kiinnostavissa paikoissa (näitä on koko Suomi väärällään kesäisin)
- Lähde kaupunkilomalle johonkin kotimaan kohteeseen, ihan täysi turistiloma jolla katsellaan nähtävyydet, käydään opaskierroksella, syödään ravintolassa jne tai varaa ulkomaanreissu mihin tahansa sinua kiinnostavaan paikkaan jos rahatilanne sallii
- tee risteily Tallinnaan tai Tukholmaan
- mene kylpylään, maauimalaan tai vaikka jonnekin kuuluisalle rannalle tai yleiseen saunaan
- kutsu ystävät picnicille tai menkää grillaamaan jonnekin yleiseen retkeilypaikkaanMä keksisin kymmeniä juttuja joita tekisin mutta tänä kesänä voi olla hiukan hankalaa kun jalka on kipsissä pitkälle heinäkuun loppupuolelle asti
Kysymys kuului:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin matkustaisinniin kotimaassa kuin ulkomailla. lisäksi järjestäisi kutsuja ystäville. Nautiskelisin pitkistä aamiaista ja saataisiin hyvään ruokaan ja kulttuuriin
Kysymys kuului
Hyvä aloitus! Meillä yksin asuvilla, ja tämmöisillä täti-ikäisillä ainakin, joka itse olen, on toisinaan yksinäistä ja tylsää, niilläkin, jotka vapaaehtoisesti ovat sinkkuja. Itsekin olen miettinyt, että miten sen ajoittaisen yksinäisyyden ja tylsyyden selättäisi.
Olen itse tänä kesänä ajatellut, että koitan tehdä mahdollisimman monet asiat eri tavalla kuin ennen. Listasin oikein asioitakin paperille. Koitan vaihtaa kaiken mahdollisen tutun tavanomaisesta lähikaupasta ja lähikirjastosta toiseen vaihtoehtoon, että tulisi vaihtelua elämään ja avarrettua niitä omia arjenkin ympyröitä.
Parasta olisi, kun voisi lähteä oman kaupungin ulkopuolelle soloreissulle. Mutta rahatilanne vaikuttaa aika huonolta siihen, joten on pakko keksiä nyt ensi alkuun vain täällä omassa kotikaupungissa jotain uutta, ellei matkakassa parane nopeasti. Melko tylsältä kuitenkin vaikuttaa tarjonta, mutta ehkä se, että vain lähtee ihmisten ilmoille, on kuitenkin parempi kuin vain olla kotona. Ajattelin esim. mennä joka markkinaan tänä kesänä mukaan, vaikka en niistä yleensä ole kiinnostunut ollut.
Viimeistään juhannuksena, ellen jo ennen juhannusta, laitan parvekkeeni juhannuskuntoon, hörpöttelen kiharapillillä viileää juomaa jääpaloilla ja syön juhannusherkkuja kesäasussa pikniktyyliin. Ostan valkoisia ruusuja tai päivänkakkaroita kimpun, tai vaikka vihdan torilta koristamaan parvekettani, vaikka minulla ei saunaa olekaan. Ja Suomen lippu tietysti esiin myös.
Voin jopa käydä pyöräillen ihmettelemässä hiljentynyttä kaupunkia, kun lähes kaikki muut ovat jossain mökeillään, veneillään tai reissuillaan. Ottaa ehkä eväskorinkin mukaan.
Ja sitten kuuntelen linnunlaulua ja hieman juhannuskonferensseja, sekä käyn verkkaisella, kiireettömällä kävelyllä, ehkä jotain luonnosta samalla keräten. Ja tietysti juttelen niiden aniharvojen kanssa, joita ehkä tapaan kaupungilla.
Koko kesästähän kannattaa tehdä yhtä juhannusta, koska Suomen suvi on niin lyhyt. Siis auringosta, valosta, luonnosta, tapahtumista ym. kesäasioista nauttien. 🌞🌿💦
Käyn festareilla. Muuta matkustamista en nyt näillä polttoaineiden hinnalla harrasta, mutta jos olisi edullisempaa, kiertäisin suomea koirien kanssa ja mentäisi ilman ennakkosuunnitelmia vaikka minne.
Vierailija kirjoitti:
Matkustele, käy tapahtumissa/paikoissa missä on paljon ihmisiä. Yövy hostellissa jos uskallat. Kokeile jotain harrastusta mitä tehdään ryhmissä tms.
Hostelleja suosittelen kokeilemaan kotimaassakin. Tosi viihtyisiä voivat olla (Tre) ja yhdistettynä onnibussiin hyvin edullista matkailua. Voikun noita olisi enemmänkin, kaikista isommista kaupungeista ei löydy dormimajoitusta.
Itse olen viiskymppinen ja aion tästäkin eteenpäin koluta hostelleja, briteissä tosin voi olla yläikärajat :D
Noh riippuu ihmisestä. Perhelomat on toki kivoja mutta nautin vielä enemmän siitä kun pääsen ihan yksin viikonlopuksi reissuun.