Vieraat, jotka eivät kutsuilla syö mitään
Onko teidän mielestä epäkohteliasta, jos kutsuvieras ei juhlissa syö mitään? Eilen oli lapsen syntymäpäivillä pari vierasta, jotka eivät maistaneet mitään. En nyt loukkaanut siitä heille, mutta itsestäni tuntuu ikävältä, kun itse on leiponut kakkuja ja hankkinut muuta tarjottavaa. Ja kyseessä ei siis lapset vaan ihan aikuisvieraat.
Tietenkään ei tarvitse santsata eikä jokaista sorttia tarvitse maistaa, mutta itse ainakin miellän hyvän tavan mukaiseksi, että kutsuilla tai arkenakin kylässä edes jotakin otetaan.
Kommentit (906)
No joo, itse olen näitä jotka eivät syö mitään johtuen ihan ruokavaliosta ja siitä että jos syön jotain siihen kuulumatonta niin ruuansulatus ei tykkää ja turpoan kilon verran nesteestä. Ja näin kun on useampi vuosi takana painon kanssa tappelua juuri noiden nesteiden takia kun mikään normaali keino ei auttanut ennen tätä täydellistä ruokavalion muutosta niin olen hyvin tarkka siitä mitä suuhuni pistän ettei ne kilot hiivi takaisin.
Kaverini tietävät tämän ja olen sanonutkin etteivät turhaan yritä keksiä minulle syömistä kutsuilla koska ruokavalioni on niin vaikea. Joten tuon yleensä mukanani pähkinöitä ja jonkun hedelmän mutta kyllähän kaverit on vähän vihjailleet että saisin löysätä ruokavaliotani että saisin syödä taas herkkuja. Mikä on sinänsä hassua koska tuntuu että muita haittaa enemmän tämä minun ruokavalio kuin minua itseäni. Ymmärrän tietty että emäntää ärsyttää jos vieraat eivät syö hänen tarjoilujaan mutta olen kertonut mielestäni ihan pätevän syyn tähän ja olen aika pitkälti ainoa joka ei syö mitään vierailuilla.
Ja vaikka söisinkin normaalisti niin jos kovin usein kutsuja tulee kahville niin ihan jo sen tähden en aina viitsisi syödä tarjottavia. Olen kuitenkin sitä mieltä että herkut kuuluu vain karkkipäivään ja muulloin syödään terveellisesti.
Kaikista asioista te mielenne pahoitatte. Jos ihmisellä on sairauksia, jotka estävät syömisen, yrittäkää ymmärtää. Jos vieras alkaa luetella sairauksiaan, refluksi, ärtyvän suolen oireyhtymä jne., valitatte, että nyt se taas kerjää huomiota valittelemalla sairauksiaan.
Joskus toivon, että ruokakriitikot ja - kyttäjät saisivat jonkin pahan vatsasairauden. Itse en enää mene tyrkyttäjien ja kyttääjien juhliin. Aina on jotain aiemmin sovittua tai lääkärikäynti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se epäkohteliasta, mutta luulen, ettei tarjottavissa ole mitään vikaa, vaan henkilön omat ongelmat ja haasteet.
Kohtelias vaihtoehto voisikin olla tämä: Syödä tarjottavia ja ripulipaskoa pahviseinäisessä vessassa, josta kaikki kuuluu kahvipöytään ja olohuoneeseen.
Siinähän loput vieraat miettisi, onko noroa vai tuliko syötyä jotain pilaantunutta niillä kekkereillä.
En ole koskaan kuullut kenestäkään, joka olisi saanut ruokamyrkytyksen juhlissa.
Harvemminhan näitä mainostetaan. Meidän perhe on kerran saanut kertaheitolla ripulin kun käytiin serkkuni mökillä grillailemassa mutta ihan kohteliaisuus-syistä jätin heille ilmoittamasta asiasta.
Kyllä se on hyvin epäkohteliasta juhlien järjestäjää kohtaan. Mutta kaikilla nyt ei vain ole käytöstavat hallussa. Sama juttu myös se jos ei juhlissa vaivauduta pukeutumaan siististi ja arvostamaan tällä tavoin juhlia tai juhlittavaa henkilöä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on hyvin epäkohteliasta juhlien järjestäjää kohtaan. Mutta kaikilla nyt ei vain ole käytöstavat hallussa. Sama juttu myös se jos ei juhlissa vaivauduta pukeutumaan siististi ja arvostamaan tällä tavoin juhlia tai juhlittavaa henkilöä.
Tuollainen emännän mieliksi syöminen on aivan turhaa eikä liity hyvään käytökseen mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tuttavapiirissä yksi sellainen, joka aina on syömättä mitään. Jos hänelle tarjoaa jotain, niin hän aina sanoo, että ei kiitos, olen juuri syönyt. Onneksi ei ole muita, sillä kyllä omissa juhlissa harmittaisi, jos on tehnyt kaikenlaista herkullista tarjottavaa monen monta sorttia, eikä kukaan söisi mitään. Itse en tuollaista syömättömyyttä ymmärrä. Siitä tulee vähän töykeä vaikutelma. Voisihan sitä ottaa jotain lautaselle, ja vaivihkaa jättää sen sitten syömättä, ei sitä kukaan huomaa. Tämäkin tuttava on todella ylipainoinen, ja mistään dieetistä hänellä ei ole kyse, syö kyllä suuria määriä kotonaan.
"Todella ylipainoisellakin" voi olla syömishäiriö, ja tuo kuulostaa ihan siltä. Henkisiä ongelmia, vääristynyt suhde ruokaan ja syömiseen, vainoharhoja ja pakkomielteitä siitä että ihmiset seuraavat mitä julkisesti syö (no tässä tapauksessa näköjään joku seuraakin, viestin kirjoittaja ainakain), kehittävät itselleen semmoisen henkisen lukon ettei yksinkertaisesti pysty syömään julkisessa tilaisuudessa. Sitten kotona päinvastoin vedetään kaksin käsin ja ahmimisella turrutetaan niitä negatiivisia tunteita joita ei kyetä käsittelemään. Mielenterveyshäiriöitä on ikävä kyllä monenlaisia ja niiden kytkeytyminen tavalla tai toisella ruokaan ei ole harvinaista, eivätkä ne kaikille tutut anoreksiat ja bulimiat ole ainoita syömishäiriöitä. Kokemusta on ihan lähipiiristä. Antakaa niiden vieraiden olla ja syödä tai olla syömättä. Moni ihminen elää sisällään kamppailuita joita ei voi ulkopuolinen edes aavistaa. Sille ei mahda mitään mutta parasta on vaan antaa ihmisten olla tavallaan. Se riittää että tarjottavaa on vieraille tarjolla, se on sitten oma asiansa ottavatko vai eivät.
Minä olen tuon viestin kirjoittaja, enkä todellakaan seuraa kenenkään syömisiä. Juhlien järjestänä ei juhlissa ole aikaa seurailla, syökö joku jotain vai ei, jos ei sitä itse kerro, niinkuin tämä kyseinen vieras aina tekee. Juhlissa nyt vain on tapana kutsua ihmiset ottamaan jotain pöydästä, eikä ole kukaan muu koskaan kovaan ääneen korostanut sitä, että ei aio syödä mitään, koska on juuri syönyt. Muut sanovat vain kiitos, ja ottavat sitten jotain tai eivät ota.
Ottiko aloittaja etukäteen selvää vieraiden ruokarajoitteista? Ilmeisesti ei :) Ja kyllä, jos niitä ruokarajoitteita on, ei välttämättä voi edes maistaa jotain pientä.
Olen onnellinen, että en juurikaan kärsi vatsavaivoista. Kaikki syötävä ei sovi, kuten sipuli, paprika, liika tomaatin syöminen, kermaiset kakut, rasvaiset ruoat jne., mutta voin juhlissa hyvinkin syödä sellaisia, ei minua haittaa, jos seuraavana päivänä on vatsa vähän kipeä. Tätä ketjua kun lukee, niin hämmästyy, miten hirveän sairaita monetkin ovat. Omassa ystäväpiirissä ja työyhteisössä ollaan onnekkaita, ei ole tuollaisista vatsavaivoista tietoakaan, kun täällä on tosi monella.
Ihme turhanpäiväistä kitinää taas muiden ihmisten henkilökohtaisista asioista..
Miksei voi olla vain tyytyväinen siitä, että vieraat ylipäätään pääsivät/halusivat tulla juhliin..?
Itse ainakin olisin. Ja huolehtisin sitten muilla tavoin entistä huolellisemmin, että jokainen varmasti viihtyy.
Vierailija kirjoitti:
Takuuvarma keino siihen että saa minut olemaan syömättä on "me leivoimme pirjo-irmelin 2v kanssa näitä!"
:D :D :D :D apua kuolen nauruun! Muahahahahahahahahaha!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen emännän mieliksi syöminen on aivan turhaa eikä liity hyvään käytökseen mitenkään.
Olen eri mutta en koskaan syö kutsuilla/vierailla mitään mutta vesilasin voin korkeintaan juoda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takuuvarma keino siihen että saa minut olemaan syömättä on "me leivoimme pirjo-irmelin 2v kanssa näitä!"
Mä olen aika kaikkiruokainen, ja syön juhlissa hyvällä ruokahalulla kaikenlaista. Mutta kieltämättä, vaikka olen myös suurperheellinen, niin minultakin jää kutsuilla syömättä kaikki sellainen, mitä klähmitään käsillään, kuten nyt vaikka sipsit. Eikä tarvitse olla lasten kätösistä kyse, kyllä se, että kulhossa käy kymmenet kädet ihan aikuistenkin toimesta riittää hyvin. Enkä syö mitään sellaista, mitä on koristeltu tai tehty pienten lasten kanssa. Ajatuskin siitä, että kaivetaan nenää samalla kuin kosketaan tarjottaviin tms. niin huh.
No kai sinä pakkasit heille eväät mukaan pöydästä ;) no ei nyt sentään.
Se että laittaako joku omaan ruuansulatuskanavaan mitään, ei pitäisi olla muiden ongelma.
Voi olla perussairauden takia vähän huonompi päivä eikä kiinnosta alkaa ripuloimaan vierailupaikan vessassa. Terveystietojani en ole kenellekään velvollinen selittämään, joten älä pliis tyrkytä.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tänään kävin kahvilla tutuilla, jotka tarjosivat pullaa jäätelöä. Sanoin vain että en pidä makeasta, mutta kiitos.Sitten he olivat vähän hämillään että kun ei osattu sinulle varata sopivaa syötävää... Ei tarvitse olla, olen aikuinen ja teen omat päätökset itse, ja syön silloin kun itse haluan.
Olitko ainoa vieras? Jos olit, niin olisit voinut etukäteen ilmoittaa, ettet halua mitään tarjoiluja. Tuskin olet niin ihmissuhdetaidoton, ettet tietäisi kyläpaikassa olevan ruokaa tajolla 99 % varmuudella.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten syynä on armoton kilojen vahtiminen. Mullakin yksi tuttu, joka kaveripiirissä, olen siis nähnyt lasten synttäreillä, rippijuhlissa sun muissa kekkereissä. Aina ryystää monta kuppia kahvia, muttei mitään syötävää. Vartaloltaan hyvin hoikka, ja uskon että tämä suhteellisen korkealla hänen arvoasteikossaan.
Siis mie oon usein tää, johtuen juuri suolistosairaudesta, ja harvemmissa juhlissa on tarjolla gluteenittomia sekä maidottomia syötäviä. Vegaanisia voi nykyisin olla, mutta on tehty vehnästä. Gluteenittomat taas sisältävät usein maitoa ja voita. Mahdoton yhdistelmä siis, ja koska en makeasta välitä, en halua että joku tämän vuoksi leipoo jotakin erikoista vain minulle.
Tietysti joillain voi olla kyse kalorien vahtimisesta.
Joidenkin hygieniataso mietityttää kun on tullut tutuksi. Lisäksi vältän buffetpöydissä notkuvia majoneesipohjaisia herkkuja, jotka lojuvat siinä tunnista toiseen. Sen vuoksi voin joskus näykkiä vain jotain pientä.
Vierailija kirjoitti:
Olen onnellinen, että en juurikaan kärsi vatsavaivoista. Kaikki syötävä ei sovi, kuten sipuli, paprika, liika tomaatin syöminen, kermaiset kakut, rasvaiset ruoat jne., mutta voin juhlissa hyvinkin syödä sellaisia, ei minua haittaa, jos seuraavana päivänä on vatsa vähän kipeä. Tätä ketjua kun lukee, niin hämmästyy, miten hirveän sairaita monetkin ovat. Omassa ystäväpiirissä ja työyhteisössä ollaan onnekkaita, ei ole tuollaisista vatsavaivoista tietoakaan, kun täällä on tosi monella.
Varmaan tämän ketjun sattuvat avaamaan useammin ne, joita aihe koskettaa, eli juuri ne vatsavaivaiset. Vääristää todellista otantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aika kaikkiruokainen, ja syön juhlissa hyvällä ruokahalulla kaikenlaista. Mutta kieltämättä, vaikka olen myös suurperheellinen, niin minultakin jää kutsuilla syömättä kaikki sellainen, mitä klähmitään käsillään, kuten nyt vaikka sipsit. Eikä tarvitse olla lasten kätösistä kyse, kyllä se, että kulhossa käy kymmenet kädet ihan aikuistenkin toimesta riittää hyvin. Enkä syö mitään sellaista, mitä on koristeltu tai tehty pienten lasten kanssa. Ajatuskin siitä, että kaivetaan nenää samalla kuin kosketaan tarjottaviin tms. niin huh.
Sama täällä.. Ajatuskin puistattaa..
Mistähän se johtuu, että nämä, joille mikään ei
kelpaa, sattuu aina olemaan nuorehkoja naisia?
En ole ikinä törmännyt mieheen, jolle ei mikään kelpaisi.
Minä ainakaan en ole käynyt ikinä sellaisessa vierailupaikassa, missä olisi niin likaista ja ällöttävää, että menisi ruokahalu.
Aikoinaan jouduin sietämään miehen veljen vaihtuvia morsmaikkuja, jotka järjestään oli näitä nirskuneitejä. Onks siin sipulii? Mä en syö. Mä en nyt tiiä tost kermavaahdost... Mä en juo mitää tavallist kahvii... Mä voisin ottaa ihan vaan vettä.
Just joo, ihan vapaasti saa olla ottamatta, mutta mitähän varten noin niin kuin yleensä pitää tulla kyläilemäänkään, kun tullaan vaan istumaan nokka pystyssä puhumatta mitään.