Vieraat, jotka eivät kutsuilla syö mitään
Onko teidän mielestä epäkohteliasta, jos kutsuvieras ei juhlissa syö mitään? Eilen oli lapsen syntymäpäivillä pari vierasta, jotka eivät maistaneet mitään. En nyt loukkaanut siitä heille, mutta itsestäni tuntuu ikävältä, kun itse on leiponut kakkuja ja hankkinut muuta tarjottavaa. Ja kyseessä ei siis lapset vaan ihan aikuisvieraat.
Tietenkään ei tarvitse santsata eikä jokaista sorttia tarvitse maistaa, mutta itse ainakin miellän hyvän tavan mukaiseksi, että kutsuilla tai arkenakin kylässä edes jotakin otetaan.
Kommentit (906)
Minäkin inhoan tuota kuvitelmaa, että niistä allergiaoireista kysellään jonain samll talkina. Sairaudet ei ole mikään small talk aihe! Ihme utelijoita ne, joiden täytyy ruveta tenttaamaan. Että sitten sellainen No ensin alkaa aika kovat kivut ja makaan ja vaikerran tuolla teidän sängyllä sen vartin-puoli tuntia. Sitten vessaralli, jossa paska muuttuu vihreäksi vesiripulilla ja tulee kuule paineella, saatan sitten pyörtyä ja itkeskellä siellä vessassa, käun suihkussakin siinä samalla, että laitatko vaikka saunankin nyt samalla, kun menee ilta sitten siinä ravatessa. Välillä oksennankin. Mutta hei, teillä on sitten korvausliuostakin tuossa mukana, ihanaa kun ootte niin hyviä emäntiä! Ja tietysti syön tätä kermakakkua, kun sitä kerran on tehty juuri minua ajatellen, mitäs noista veriripuleista, mielellään sitä on vatsakivuissa ja syömättä seuraavat viikot, kun nyt kuitenkin kerrankin on juhlat!
Nää terveet elää jossain omassa pupulandiassaan kuvitellen muiden vain nirsoilevan, suolistosairauksien määrä kasvaa koko ajan räjähdysmäisesti ja näistä oireista EI kukaan normaalijärkinen ihminen mielellään juttele kuin lääkärissä. Ihmiset on vaan diskreetisti hiljaa ja syö minkä pystyy, jos pystyy. En itsekään uskalla syödä kuin tiettyjen ihmisten luona, muutama ehtoisa emäntä olisi kyllä kovia tekemään ja tuputtamaan, mutta Hups, onko voissa nyt muka maitoa, ei voi olla! hehhehhee, no sait sinäkin kerran jtn hyvää! Mitäs siinä sitten, kortisonikuuri ja kärsimys ei ole käsitykseni hyvästä, mutta niin se onni vaihtelee. Moniallergisille leipominen on vaikeaa, enkä ikinä ilmoittele mitään allergioita jos ei niitä erikseen kysytä - silloin oletus mielestäni on, ettei niistä haluta tietää. Minulla on sukulaisia ja kavereitakin,, jotka ei tiedä ruokavaliostani mitään, enkä tiedä, miksi pitäisi. Jos yötä tulisi oltua tai isommin toisen kotona syötyä, niin tulisihan nuo sitten jotenkin mainittua, mutta keskustelunaiheina suolistotulehdukset, allergiat, anafylaksia, syömishäiriöt, autismikirjoon liittyvät ongelmat yms ei ole mitään peruskauraa, jota mielikseen jauhaa asiasta mitään tietämättömän kanssa. Muut ruokavammailijat on sitten eri asia.
Lopettakaa herranjestas se kyttäys, syövät jos syövät. Jos joku nyt sitten erikseen haluaa syömättömyydellä ilmaista mieltään tms, niin tuollaisenkin ihmisen voi ihan jättää omaan arvoonsa, tiedänpä itsekin yhden vastaavan suvusta, jolle tuo on jotain valtapeliä. Hän tekee sitä myös erittäin kovaäänisesti, mutta en itse lähde siihen mukaan. Kaikkien nokkapystyisyydestä ja sekoilustakaan ei vaan kannata välittää.
Juhlatarjoilussa jos tahtoo olla monipuolinen, niin lisää sinne suolaista ja esim. hedelmiä. Saattaa lisätä menekkiä, jos asia kovasti häiritsee, mutta voi toki olla, ettei sekään aina auta. Ymmärrän itsekin noita notkuvia pöytiä kasanneena sen tunteen, että mikä nyt meni pieleen jos ihmiset ei syö, mutta varsinkin makeisen kanssa ihan yksinkertaisesti on niin, että kaikki ei niitä edes nykyisin halua syödä. Ainakaan omat kyläilyt ei kärsi siitä, vaikken saakaan pullaa (jopa siitä huolimatta, että itselle kyllä muuten maistuisi, mutta kun ei voi, niin ei voi.) Ja ihan kahvikyläilyjä ajatellen ei ole aikuiselle eikä lapsellekaan hyväksi joka päivä mättää sitä pullaa.
Tässä ajatuksia kaverilta, joka on ollut koko elämänsä pahasti ruoka-allergisena.
- Tosi usein juhlissa yms pääsee helpommalla, kun ei pidä meteliä omista erityisruokavalioistaan ja kaikessa hiljaisuudessa jättää syömättä/keskittyy popsimaan vain niitä pöydän antimia, joihin voi 100% luottaa
- Erityisruokavaliolla nouset väkisinkin juhlissa tai tapahtumassa muiden yläpuolelle ja joskus jopa koko porukan huomio kääntyy sinuun.
- Etenkin uusien ihmisten kanssa kahvipöytäkeskustelut kääntyvät aina sinun allergioihisi, ja siellä kilpaa voivotellaan miten vaikeaa on varmasti elää noiden allergioiden kanssa
- Aina ne samat vitsit että höhö, onneksi on sairaala lähellä jos nyt sattuikin menemään pieleen
- Ei ole tavatonta sekään, että juhlien järjestelijä valittaa ääneen miten kallista oli hankkia ruokavalioosi sopivia tuotteita, miten vaikea niitä oli löytää tai suorastaan mahdotonta tehdä itse
- Kommentteja tulee myös erikoisruokasi ulkonäöstä/mausta. "Onpas aneemisen näköinen, mä maistoin tuota ja maistui tosi oudolle".
- Jos on useita eri allergioita, niin joskus isäntäväki hankkii erikoisruuat, jotka eivät täytä 100% allergioita -> silloin ei voi syödä, ja sekös harmittaa kun on käytetty aikaa, rahaa ja vaivaa
- Erikoisruokavalioisen täytyy olla aina tuntosarvet koholla, että onkohan asia nyt oikeasti näin, välillä kannattaa pyytää nähdä tuoteselosta (mikä sekin aiheuttaa joskus mielipahaa "ettei järjestäjään luoteta")
- Joskus asettelu tai muu huolimattomuus aihettaa sen, ettei sitä erikoisruokavaliota voi syödä (kontaminaatio)
- Jos allerginen on joskus saanut reaktion "100% varmasta ruuasta", siitä jää oikeasti jonkinlainen trauma, kun jatkossa miettii onkohan tämä ruoka nyt varmasti minulle sopivaa -> tarjoilusta ei voi oikeasti nauttia
Moni haluaa pitää linjansa. Jos sitten satunnaisesti sen yhden leivonnaisen tms. nautiskelee per viikko, sen halunnee valita huolellisesti. Itse en laihduttaessani ainakaan halua syödä myöskään juuri kutsuilla. Säästän sen herkun tilaisuuteen, että minulla on tylsää ja tekee mieli syödä. Juhlissa kun on muutakin tekemistä kuin syöminen ja huomion saa helposti pidettyä poissa mättämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se epäkohteliasta. Toki voi olla että kys tyypeillä on joku dieetti päällä, allergioita tms, mutta mielestäni silloin voisi avata suunsa ja kertoa asiasta. Tarjoilujen karttaminen tuppisuuna antaa kumman viestin.
Allergioista mainitseminen voi aiheuttaa hirveän kyselytulvan, kun emäntää hävettää sopivan tarjottavan puuttuminen ja haluaa epätoivoisesti keksiä jotain. Muutenkin aihe kiinnostaa joitain ihmisiä tarpeettoman yksityiskohtaisesti. Jos siis ei nälkä vaivaa, voi olla helpompi vain olla ottamatta mitään ja toivoa ettei kukaan huomaa.
Ei ihmisen tarvitse tehdä tiliä allergioistaan, uskonnollisista tai muuten ideologisista syistään olla syömättä jotain kenenkään synttäreillä.
Itselläni on paljon ruokarajoitteita mutta otan kyllä lautaselle aina jotain, vaikka näön vuoksi. Aina kyllä löytyy jotain, mitä voi syödä, ja kahvia juon mielelläni. Tuputukseen vastaan, että kiitos, mulla on kaikki hyvin.
Täällä toinen emetofoobikko, joka kauhunsekaisin tuntein odottelee äitienpäivän kyläilyä mummolaan! Sympatiani ovat puolellasi, en toivoisi tätä fobiaa kenellekään. En missään nimessä halua loukata juhlien järjestäjää tai antaa sellaista vaikutelmaa, että pitäisin toisia ihmisiä epähygieenisinä tai vastenmielisinä, ja siksi monet sosiaaliset tilanteet tuntuvat todella vaikeilta. Fobian luonteeseen kuuluu se, ettei se käy järkeen eikä ole argumentaation avulla häädettävissä. Onneksi mummoni on ihana ihminen, joka ei pakota eikä tuputa, hänelle seura ja rupattelutuokio ovat tärkeämpiä. Silti pelkään usein tahtomattani tekeväni muiden olon kiusaantuneeksi. Ymmärrystä toivoisin puolin ja toisin: koetetaan olla loukkaantumatta, jokainen toimii tavallaan syystä, jota muiden voi olla vaikea ymmärtää.
Minä en syö mitään makeaa, tai äärimmäisen vähän. Paitsi kun käyn yksin mummoni luona ja hän sulattaa meille pakastimesta pullat, vaikka olen sanonut, ettei tarvitse mitään laittaa. Kärsin sitten kivusta, kun en kehtaa olla syömättä.
Jos joku kylässä tuputtaa, sanon, että nyt närästää niin paljon, ettei pysty syömään.
Vierailija kirjoitti:
Minä en syö kenenkään itsetekemia, hyi olkoon. Mistä tiedän pesitkö kädet edes.
No ei tietenkään pestä käsiä, suoraan vessasta taikinan kimppuun tietenkin. Sun kannattaa syödä kaikkea valmista teollista, saat hyvät annokset lisäaineita kehoosi. Lapsille myös vain teollista sotkua, vähintään allergiat on sitten varmistettu. Mieluummin myrkkyjä kuin itse tehtyjä.
Sairastan keliakiaa ja olen suht herkkänä laktoosille ja tämä kombo tekee omalta osalta helpommaksi sen etten ota juhlapöydästä usienkaan muuta kuin kahvia ja hedelmiä. En vaan voi ottaa sitä riskiä että söisin jotain itselleni vaarallista sillä fakta on usein se että vaikka tarjottava olisi merkitty glyuteenittomaksi se monesti on kontaminoitunut niiden ns. normi tarjottavien kanssa. Eli omalta osaltani ei ole kyse ylenkatsomisesta vaan puhtaasti siitä mihin oma terveys pakottaa.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset katsovat oikeudekseen kysyä keskellä kakkukestejä, mikset voi syödä? Se on ajattelematonta.
En todellakaan halua avata sairauskertomustani vieraiden ihmisten keskellä. Enkä kertoa oireistani mitä ruoka minulle aiheuttaa.
Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?
Sivistymätöntä ja huonoa käytöstä on perätä tietoa miksi joku ei voi syödä tai juoda!
Noniin, kannattaa harkita hyvin tarkkaan ystäväpiirinsä ettei sivistymättömät ja huono käytöksiset, ymmärtämättömät vain pilaa vierailuasi kysymällä mikset voi syödä. Pitäisiköhän vain jäädä pois ettei kukaan kysy mitään. Vanhemmat ihmiset ovat kyllä niin huono käytöksisiä että saattavat kysyä, mutta hehän ovatkin sivistymättömiä ja ymmärtämättömiä.
Ihmiset on nykyään niin neuroottisia kaikesta. Korona vammautti näiden tyyppien mielenterveyttä ja sosiaalisia taitoja vielä lisää. Yritä olla välittämättä ja nauti itse loihtimistasi herkuista! Turha kutsua uudelleen neurootikkoja.
Eikö sitä voi varata itselleen jokin patukka tms.käsveskaan minkä syö kahvin kanssa, ettei tarvitse pälyillä ja pelätä josko joku kysyy jotain. Näinhän toimittiin ennen, keliaakikko toi omat eväät ja kaikki hyvin. Ilmoitti vain että toinkin omat eväät niin normaalijärjellä varustettu kyllä ymmärtää että jostain syystä ei voi syödä tarjottuja ruokia.
Toki minulle sopii, että juhlissa ruoditaan ja päivitellään kovaan ääneen minun ruokarajoitteitani. Käydään seuraavaksi läpi sinun miehesi erektio-ongelmat ja lapsesi huonot kouluarvosanat.
Gluteenittomia keksejä saa ihan Lidlistäkin ja K-supermarketeissa on iso gluteenittomien tuotteiden hylly. Minäkään en osaa itse leipoa gluteenitonta, enkä edes yritä, mutta kaupasta ostan valmista ja laitan myös esim hedelmäsalaattia tarjolle.
Vaikka ne kaupan keksit eivät kovin omintakeista tarjottavaa ole, niin kyllä se on parempi kuin ei mitään. Kahvin kanssa moni kaipaa makeaa.
Minä itse "jännitän" niin paljon että jätän syömättä koska muuten istun loppuajan pöntöllä. Tämä on tosi inhottava vaiva ja kun ruokaa tuputetaan ja ihmetellään että et koskaan syö niin jää vierailut vähiin. Toki olen sanonut joillekkin syyn mutta itse en ainakaan koskaan ihmettele jos ei minun luona joku syö tai on syömättä tai syö muidenkin edestä. Allergiat on myös yleisiä...munaton, maidoton, laktoositon, gluteeniton, vehnätön, vehnätärkkelyksetön... jokaisen oma asia ja jos ei halua muille huudella niin sitten ei syö, ei se muille kuulu eikä leipojan tarvitse mieltään pahoittaa.
Hyvin hyökkäävää tai ärtynyttä voi kommentointi olla myös sellaiselle, joka ei uskonnollisista syistä syö jotain. "Ai niin, sä et vissiin SAA syödä pekonia.." tms Kun kyse on ainakin omalla kohdallani valinnasta noudattaa uskontoni ruokasäädöksiä. Ei kukaan minua siihen pakota. Enkä pidä siitä, että asiasta tehdään joku kauhistelunumero. Yleensä sanon olevani vegetaristi, koska se hyväksytään paremmin ja mutkattomammin. (en ole vegetaristi mutta syön aika harvoin lihaa)
ON yksi kyläilypaikka, jossa on mukava käydä, mutta sapuskoihin en koske. Taloudessa kissat hyppivät missä sattuu ja on muutenkin hieman sinne päin. Siistiä sinänsä, mutta kalusteet ovat täynnä kissan hilsettä yms, joka vain pöllähtelee kun istuu. Astia pestää käsin ja vieraille käytettävät astit otetaan vitriinistä, jossa ne ovat osittain pitkään pölyttyneet. Juomalasi tarkastetaan valoa vasten ja konjakkiryypyn kyllä otan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tuttavapiirissä yksi sellainen, joka aina on syömättä mitään. Jos hänelle tarjoaa jotain, niin hän aina sanoo, että ei kiitos, olen juuri syönyt. Onneksi ei ole muita, sillä kyllä omissa juhlissa harmittaisi, jos on tehnyt kaikenlaista herkullista tarjottavaa monen monta sorttia, eikä kukaan söisi mitään. Itse en tuollaista syömättömyyttä ymmärrä. Siitä tulee vähän töykeä vaikutelma. Voisihan sitä ottaa jotain lautaselle, ja vaivihkaa jättää sen sitten syömättä, ei sitä kukaan huomaa. Tämäkin tuttava on todella ylipainoinen, ja mistään dieetistä hänellä ei ole kyse, syö kyllä suuria määriä kotonaan.
Minä olen tällainen, ja minulla on ibs. En pysty käytännössä ikinä syömään mitään, mitä on tarjolla. En jaksa tehdä asiasta numeroa enkä varsinkaan avautua suolistoni toiminnasta juhlakansan edessä. Toivoisin itse ainakin hiukan ymmärrystä siitä, että jokainen ihminen ei halua omista asioistaan puolitutuille avautua. Antaa jokaisen syödä, mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset katsovat oikeudekseen kysyä keskellä kakkukestejä, mikset voi syödä? Se on ajattelematonta.
En todellakaan halua avata sairauskertomustani vieraiden ihmisten keskellä. Enkä kertoa oireistani mitä ruoka minulle aiheuttaa.
Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?
Sivistymätöntä ja huonoa käytöstä on perätä tietoa miksi joku ei voi syödä tai juoda!Noniin, kannattaa harkita hyvin tarkkaan ystäväpiirinsä ettei sivistymättömät ja huono käytöksiset, ymmärtämättömät vain pilaa vierailuasi kysymällä mikset voi syödä. Pitäisiköhän vain jäädä pois ettei kukaan kysy mitään. Vanhemmat ihmiset ovat kyllä niin huono käytöksisiä että saattavat kysyä, mutta hehän ovatkin sivistymättömiä ja ymmärtämättömiä.
Marttyyriksi heittäytyminen on nyt ihan turhaa. Ihmisillä on erilaisia ruokavalioita ja terveysongelmia, ja hyviin käytöstapoihin kuuluu myös hienotunteisuus ja tilannetaju.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun valmistuin amk:sta ja pidin valmistujaiset niin kukaan kaverini ei ottanut kuin kupin kahvia ja lähti.
Aika ihmeellinen reaktio vierailta etenkin jos tarjolla on ollut jotain pientä makeaa ja suolaista naposteltavaa.
Mulla on IBD, haavainen koliitti, ft. Gluteeniton ja laktoositon ruoka.
Stressi lisäksi paha laittamaan mahan kuralle. Juhlat ja ylipäätään vieraassa paikassa syöminen on itsessään iso stressi.
En uskalla syödä mitään "poikkeavia" juttuja juhlissa, koska se voi johtaa siihen, että vartissa on vesiripuli. Esimerkiksi juurikin leivotut jutut, rasvainen, sokerinen, mausteinen jne. Sama kun ollaan reissussa perheen kanssa; Muut pysähtyy syömään mäkkärille, buffettiin, ABC:lle, kiinalaiseen ravintolaan..Milloin mihinkin. Mulla on omat eväät, koska ajatus siitä, että mahassa möyrähtää ja ripuli iskee kesken automatkan ei houkuttele.
Omat tutut tämän tietää. En mä tahallaan. Kotona uskaltaa vapaammin syödä.