Vieraat, jotka eivät kutsuilla syö mitään
Onko teidän mielestä epäkohteliasta, jos kutsuvieras ei juhlissa syö mitään? Eilen oli lapsen syntymäpäivillä pari vierasta, jotka eivät maistaneet mitään. En nyt loukkaanut siitä heille, mutta itsestäni tuntuu ikävältä, kun itse on leiponut kakkuja ja hankkinut muuta tarjottavaa. Ja kyseessä ei siis lapset vaan ihan aikuisvieraat.
Tietenkään ei tarvitse santsata eikä jokaista sorttia tarvitse maistaa, mutta itse ainakin miellän hyvän tavan mukaiseksi, että kutsuilla tai arkenakin kylässä edes jotakin otetaan.
Kommentit (906)
Ikäviä vieraita ovat ne jotka ei edes kahvia tai teetä voi juoda kutsuilla. Uusia outoja kahvinkorvikkeita ei kannata mummille kokeilla. Mutta mistä tuo bakteerikammon on nykyään peräisin. Ihminen tarvitsee monenlaisia bakteereja, muuten tulee niitä ikäviä suolistosairauksia. Siinä on kyllä menty liiallisuuksiin kotioloissa.
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän allergioiden takia kieltäytymisen, mutta nirsoilu (naama vääristyneenä yök-ilmeeseen) on todella huonoa käytöstä. Tätäkin olen nähnyt, varsinkin nuorilla naisilla.
Muistan yhden naisen jonka mielestä miniänsä keliakia oli huomionhakua. Sinänsä hauska syytös, sillä tämä anoppi oli itse täysin huomioh*ora. Kerrankin yhdellä mökkireissulla puki ylleen kaksi numeroa liian pienen bikinien yläosan ja tuli tuttavamiesten eteen hihittelemään kuinka on niin ahtaat bikinit. Luoja...
Itselläni on ibs ja yksi ex alkoi pöydässä kaikkien kuullen vähättelemään minun vaivaani. Olin niin hämilläni, että en osannut sanoa mitään.
Eli näitä löytyy joilla ei ole mitään myötätuntoa allergioihin tai suolistovaivoihin.
Allergiat herättävät välillä kovin ihmetystä. Järjestäessäni oman perheen ja työpaikan juhlia, on kyselty etukäteen ruokavalioita. Aina löytyy joku keliaakikko. Olen täällä aikaisemminkin joskus kirjoittanut, että siihen, käsittääkseni ihan vakavaan sairauteen, en ainakaan itse osaa suhtautua oikealla tavalla, jos ainoat kokemukset keliaakikoista ovat sellaiset, että heitä varten juhliin hankitut gluteenittomat syötävät jäävät koskemattomiksi, kun heidän mielestään on kiva syödä kaikenlaista muuta parempaa herkkua juhlissa, samaa kuin muutkin.
Sairastan syömishäiriötä (anoreksia ja bulimia) ja taidan ikävä kyllä olla tuollainen syömättä jättävä vieras. Minulle on tosi hankalaa syödä vieraiden läsnäollessa. Syy syömättömyyteeni esim. juhlissa ei ole juhlien järjestäjän tai tarjolla olevien ruokien. Toki usein yritän syödä / maistaa edes jotain. Mutta usein joudun jättämään juhlia/ ystävien tapaamisia väliin, kun syöminen tuottaa ongelmia. Häpeän kovin sitä, jos syömättömyyteeni kiinnitetään huomiota. Toivoisin osaavani suhtautua ruokaan ns. normaalisti. Toivoisin, että ihmiset ymmärtäisivät että kyse voi olla myös sairaudesta.
Ei haittaa, jos on kutsut, joilla muitakin vieraita. Sellainen on vähän ikävää, että kutsuu yhden ihmisen kylään, tekee tarjottavat hänen ruokavalionsa mukaiseksi ja sitten vieras ei edes maista.
Vierailija kirjoitti:
Ikäviä vieraita ovat ne jotka ei edes kahvia tai teetä voi juoda kutsuilla. Uusia outoja kahvinkorvikkeita ei kannata mummille kokeilla. Mutta mistä tuo bakteerikammon on nykyään peräisin. Ihminen tarvitsee monenlaisia bakteereja, muuten tulee niitä ikäviä suolistosairauksia. Siinä on kyllä menty liiallisuuksiin kotioloissa.
Ei mua ainakaan innosta lastenkutsuilla syödä mitään räkällä kyllästettyä täytekakkua.
Enkä mielelläni syö sellaisessa paikassa jossa leijuu kissan-/koirankarvat. Mulle tuo on epähygieenisyyttä. Vastustuskykyni on aivan normaali, vaikka hygieenisyydestä olen pitänyt lapsesta asti.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen ei tarvitse salmonellaa tai esbl:ää. Tiedän ainakin yhden kyläpaikan, jossa on noita tarjolla. En uskalla siellä ottaa edes hanavettä.
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa, jos on kutsut, joilla muitakin vieraita. Sellainen on vähän ikävää, että kutsuu yhden ihmisen kylään, tekee tarjottavat hänen ruokavalionsa mukaiseksi ja sitten vieras ei edes maista.
Tää on aika ikävää kun tehdään tarjottavat ruokavalion mukaiseksi. Usein ei ole tekijällä kokemusta ja ne tarjottavat on sen mukaisia. Esim gluteeniton leivonta ei onnistu tosta noin vaan, vaan siinä on omat niksinsä, jotka oppii vain ajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Takuuvarma keino siihen että saa minut olemaan syömättä on "me leivoimme pirjo-irmelin 2v kanssa näitä!"
Täsmälleen sama. Mikään ei ällötä niin paljon kuin lapsen sotkemat epämääräisen näköiset leivonnaiset. Puolison lapsi "kokkaili" vähän kerran ja mun oli pakko maistaa, meinas tulla oksennus.
Minä olen suolistosairas raitis alkoholisti. En siis juo edes kotisimaa tai muita käymisteitse valmistettuja "alkoholittomia" juomia (mikäli promilleja on enemmän kuin 0,0 juoma ei ole minua varten). En välttämättä syö mitään jos suolisto oireilee (välillä suolisto paremmassa kunnossa välillä taas voi kurjasti) ja silloin saattaa olla niin, että en juo edes sitä kahvikupillista. Enkä teetä, en limsaa enkä mehua. Koska vatsani ei silloin siedä niitä. Jos siis kieltäydyn tarjoamisista, niin en tee sitä ilkeyttäni tai ylenkatseen vuoksi, vaan siksi että ei tarvitse kärsiä vatsakivuista ja mahdollisesti ripuloida ja oksennella seuraava t 24-48 tuntia. Tulen silti mielelläni juhliin ja nautin juhlatunelmasta ja seurustelusta, vaikka tarjoiluista kieltäytyisinkin. Sen koen kiusallisena, mikäli kieltäytymiseni jälkeen minulta aletaan tivata syytä tai väkisin tuputtaa jotain juotavaa tai syötävää. En pidä huonona emäntänä/isäntänä häntä, jonka luona en syystä tai toisesta voi nauttia tarjoilusta, mutta hieman harmittaa jos kieltäytymisestäni tehdään numero ja väkisin udellaan tai tyrkytetään tarjoamisia. Kiitos, mutta ei kiitos. Sen pitäisi riittää vastaukseksi ja juhlat jatkukoon!
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tuttavapiirissä yksi sellainen, joka aina on syömättä mitään. Jos hänelle tarjoaa jotain, niin hän aina sanoo, että ei kiitos, olen juuri syönyt. Onneksi ei ole muita, sillä kyllä omissa juhlissa harmittaisi, jos on tehnyt kaikenlaista herkullista tarjottavaa monen monta sorttia, eikä kukaan söisi mitään. Itse en tuollaista syömättömyyttä ymmärrä. Siitä tulee vähän töykeä vaikutelma. Voisihan sitä ottaa jotain lautaselle, ja vaivihkaa jättää sen sitten syömättä, ei sitä kukaan huomaa. Tämäkin tuttava on todella ylipainoinen, ja mistään dieetistä hänellä ei ole kyse, syö kyllä suuria määriä kotonaan.
"Todella ylipainoisellakin" voi olla syömishäiriö, ja tuo kuulostaa ihan siltä. Henkisiä ongelmia, vääristynyt suhde ruokaan ja syömiseen, vainoharhoja ja pakkomielteitä siitä että ihmiset seuraavat mitä julkisesti syö (no tässä tapauksessa näköjään joku seuraakin, viestin kirjoittaja ainakain), kehittävät itselleen semmoisen henkisen lukon ettei yksinkertaisesti pysty syömään julkisessa tilaisuudessa. Sitten kotona päinvastoin vedetään kaksin käsin ja ahmimisella turrutetaan niitä negatiivisia tunteita joita ei kyetä käsittelemään. Mielenterveyshäiriöitä on ikävä kyllä monenlaisia ja niiden kytkeytyminen tavalla tai toisella ruokaan ei ole harvinaista, eivätkä ne kaikille tutut anoreksiat ja bulimiat ole ainoita syömishäiriöitä. Kokemusta on ihan lähipiiristä. Antakaa niiden vieraiden olla ja syödä tai olla syömättä. Moni ihminen elää sisällään kamppailuita joita ei voi ulkopuolinen edes aavistaa. Sille ei mahda mitään mutta parasta on vaan antaa ihmisten olla tavallaan. Se riittää että tarjottavaa on vieraille tarjolla, se on sitten oma asiansa ottavatko vai eivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on aika ikävää kun tehdään tarjottavat ruokavalion mukaiseksi. Usein ei ole tekijällä kokemusta ja ne tarjottavat on sen mukaisia. Esim gluteeniton leivonta ei onnistu tosta noin vaan, vaan siinä on omat niksinsä, jotka oppii vain ajan kanssa.
Jaa, että ei voi edes maistaa, kun olettaa, että emäntä tai isäntä on tehnyt mitä sattuu. En minä ainakaan tarjoa epäonnistuneita vieraille.
Eikä se gluteeniton leivonta rakettitiedettä ole. Netti on pullollaan ohjeita joka ruokavaliolle. Sieltä vain valitsee jonkin hyvin arvostellun ja helpon, niin ihan varmasti onnistuu kokematonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on tuolla asenteella liikkeellä, voi varmaan ilmoittaa etukäteen, että ei syö mitään tai tuo tarjottavat mukanaan. Näin ei ketään jää harmittamaan.
En syö muiden tekemiä ruokia. Varsinkaan sellaisia, jotka tarjotaan kylmänä ja joku on niitä käsillä tarjolle laittanut. Myyjäisistä ostan kannatuksen vuoksi leivonnaisia ja kippaan kotona kompostiin jollei ole ketään kelle lahjoittaa, en pysty itse syömään.
Mulla on tosi paha emetofobia ja pyrin aina ja joka paikassa minimoimaan sen riskin, että saisin oksutaudin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on tuolla asenteella liikkeellä, voi varmaan ilmoittaa etukäteen, että ei syö mitään tai tuo tarjottavat mukanaan. Näin ei ketään jää harmittamaan.
Näinpä olen tehnytkin, mutta kun sekin on sitten väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, että ei voi edes maistaa, kun olettaa, että emäntä tai isäntä on tehnyt mitä sattuu. En minä ainakaan tarjoa epäonnistuneita vieraille.
Eikä se gluteeniton leivonta rakettitiedettä ole. Netti on pullollaan ohjeita joka ruokavaliolle. Sieltä vain valitsee jonkin hyvin arvostellun ja helpon, niin ihan varmasti onnistuu kokematonkin.
Niinhän sä luulet.
Kai se on joku mielisairaus sekin, että pitää saada kehuja tarjoomuksista. Kokee olevansa kätevä emäntä ja saada hyväksyntää.
Minä olen nirso, valitan. En syö tasan mitään mistä en pidä, ja niitä ruokia/herkkuja mistä pidän on todella vähän. Kannattaa kysyä etukäteen mitä saisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se epäkohteliasta. Toki voi olla että kys tyypeillä on joku dieetti päällä, allergioita tms, mutta mielestäni silloin voisi avata suunsa ja kertoa asiasta. Tarjoilujen karttaminen tuppisuuna antaa kumman viestin.
Todellakin. Älykäs ihminen sanoo jotain jos on joku syy miksi ei syö.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on IBD ja joskus suoli ottaa kierrokset syömisestä ja sittenpä istutaan tunti vessassa ripuloimassa ja kouristaa niin, että voihkin.
En halua valloittaa juhlissa vessaa, leviävästä hajusta puhumattakaan. Sekä tyhjentymisen jälkeen olen hikinen ja uupunut.
Minulla on sama ongelma ja siksi pyrin välttämään syömistä juhlissa, kyläillessä tai ylipäätään paikoissa, jossa ei pääse rauhassa vessaan(mieheni siskon luona esim. lapset on aina roikkumassa vessan kahvassa ja asioinnin jälkeen kommentoimassa hajua kailottaen). Samoin ravintolaillalliselta on päästävä suoraan kotiin ja vessaan.
Allergiani ovat toinen ongelma, niitä on paljon ja tiedän itse mitä voin syödä ja mitä en. Se siitä ja en halua tehdä asiasta mitään showta. Mutta mieheni lähisuvusta kenelläkään ei ole mitään allergiaa ja allergiani olivat jotenkin ihan uutta ja tuntematonta heille.
Seurauksena on, että joka kerta jonkun heistä luona syödessä on karmea tenttaus, että voitkos nyt syödä sitä ja tätä ja tuota. Perään kysellään vielä muut allergiat, joiden aiheuttajia ei edes ole tarjottavien joukossa. Näitä ei sitten seuraavalla kerralla muisteta ja kysellään uusiksi samat.
Minulla on koulukiusaamisesta johtuva sosiaalisten tilanteiden pelko ja kouluruokalassa kiusattiin pahasti, joten tuollainen yhteissyöminen on hirveän ahdistavaa jo valmiiksi, usein siinä kädet täristen yritän saada itseni pysymään kasassa. Saati sitten, että siinä tentataan kaikki allergiat ja kailotetaan ne muille sukulaisille, kuten sukujuhlissa, jossa jostain keittiön perältä huudettiin minulle talon toiseen päähän, että "NIIN VOITKOS SÄ JUODA TÄTÄ MEHUA KUN TÄSSÄ ON NÄITÄ VIITTÄ HEDELMÄÄ!!!!" Ja mehua tarjotaan, koska en juo kahvia ja sekin tuntuu useimmille olevan hirveä ongelma kun kaikkihan nyt kahvia juo. Minulle kelpaisi vaikka pelkkä vesi tai useimmiten oikeasti en haluaisi mitään juotavaa.
Suurin toiveeni olisi, että söisin ja joisin mitä haluan/pystyn ja siitä ei sen enempiä kyseltäisi vaan keskityttäisiin muihin asioihin.
Syitä voi olla monia, jotkut myös pelkää/kokee ahdistavana syödä muiden edessä. Mielestäni jos on tarjottu ja annettu mahdollisuus ottaa, niin se on jokaisen oma asia syökö vai eikö.