Vieraat, jotka eivät kutsuilla syö mitään
Onko teidän mielestä epäkohteliasta, jos kutsuvieras ei juhlissa syö mitään? Eilen oli lapsen syntymäpäivillä pari vierasta, jotka eivät maistaneet mitään. En nyt loukkaanut siitä heille, mutta itsestäni tuntuu ikävältä, kun itse on leiponut kakkuja ja hankkinut muuta tarjottavaa. Ja kyseessä ei siis lapset vaan ihan aikuisvieraat.
Tietenkään ei tarvitse santsata eikä jokaista sorttia tarvitse maistaa, mutta itse ainakin miellän hyvän tavan mukaiseksi, että kutsuilla tai arkenakin kylässä edes jotakin otetaan.
Kommentit (906)
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa, jos on kutsut, joilla muitakin vieraita. Sellainen on vähän ikävää, että kutsuu yhden ihmisen kylään, tekee tarjottavat hänen ruokavalionsa mukaiseksi ja sitten vieras ei edes maista.
Tapahtuuko tällaista useinkin? Eivätkö ihmiset osaa sopia asioita etukäteen? Jos minulle tulee joku vieraaksi, niin kyllä se on hyvin selvillä, aiotaanko laittaa yhdessä ruokaa, tilataanko jostain vai laitanko valmiiksi. Sama jos minä menen jonkun luokse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa, jos on kutsut, joilla muitakin vieraita. Sellainen on vähän ikävää, että kutsuu yhden ihmisen kylään, tekee tarjottavat hänen ruokavalionsa mukaiseksi ja sitten vieras ei edes maista.
Tää on aika ikävää kun tehdään tarjottavat ruokavalion mukaiseksi. Usein ei ole tekijällä kokemusta ja ne tarjottavat on sen mukaisia. Esim gluteeniton leivonta ei onnistu tosta noin vaan, vaan siinä on omat niksinsä, jotka oppii vain ajan kanssa.
Siis juuri tämän vuoksi mielummin juon vain sitä kahvia. On olemassa niin järkyttävän pahoja vegaanijuustoja, että niitä kukaan ei saa alas. Sama myös monissa muissa 'erikoisruokavalio' jutuissa. Täytyy todellakin tietää mitä ostaa tai miten leipoo. Jos tekijä itse ei halua syödä tekelettään maun vuoksi, tuskin haluaa vieraskaan. Vegaaniset, gluteenittomat ja muut erikoisruokavalion mukaan tehdyt voivat olla älyttömän hyviä (niin ettei kaikkiruokainen huomaa mitään epänormaalia), tai sitten aivan järkyttävän pahoja, jos ei tiedä mitä on tekemässä.
Itse jätän syömättä monesti allergioiden takia, en luota siihen että leipojat osaavat huomioida riittävän tarkasti allergiani. Jos on tarjolla jotain mistä näen selkeästi mitä siinä on niin saatan syödä. Esim mansikoita ja paketista otettavaa jäätelöä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän tuttavapiirin nuorilla on omituisia tarjottavia. Jotain uutuuksia aina, ei suomiruokaa ollenkaan. Siksi otan omat leivät tai pitsat mukaan. En halua syödä raakaa kalaa, niin on minut opetettu . En syö myöskään raaka kakkuja, enkä vegaanikakkuja ( ? ).Miksi vieraan pitäisi syödä jotain omituisia kokeiluja , joita haetaan etnisestä Korealasesta ravntolasta. En syö puoliraakaa jauhelihaa myöskään. Jos en tiedä mitä ruoka toisen kotona on, jätän syömättä. Se miten kieltäydyn riippuu onko kyseessä omat lapset vai ihan vieraat ihmiset. Alkoa on myös epähienoa aina tyrkyttää. Ei ole PAKKO syödä. Normaalikakkuja ja sellaista aina syön.
Niin niin eli jos joku kakku on aina ollut vegaaninen ainesosiltaan, sitä voit syödä. Mutta jos sitä kutsutaan vegaanikakuksi, et voi enää syödä.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti on tuollainen. Tuo omat kakut ja leivokset juhliin ja vierailuille. Kaikille muille kyllä kelpaa, joten en usko että minusta tai kodistani paistaa hygienian puute (eikä sitä edes ole). Siskon luona sama juttu kuulemma. Sitten jos on haettu leipomosta jotain nii se saattaa kelvata, mutta itse tehdyt ei.
Jospa äitisi muistaa millaisia sottapyttyjä sinä ja siskosi olitte aiemmin ja ajattelee, että olette sellaisia varmaan vieläkin... Ja sellainenhan ei ruokahaluja herätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän tuttavapiirin nuorilla on omituisia tarjottavia. Jotain uutuuksia aina, ei suomiruokaa ollenkaan. Siksi otan omat leivät tai pitsat mukaan. En halua syödä raakaa kalaa, niin on minut opetettu . En syö myöskään raaka kakkuja, enkä vegaanikakkuja ( ? ).Miksi vieraan pitäisi syödä jotain omituisia kokeiluja , joita haetaan etnisestä Korealasesta ravntolasta. En syö puoliraakaa jauhelihaa myöskään. Jos en tiedä mitä ruoka toisen kotona on, jätän syömättä. Se miten kieltäydyn riippuu onko kyseessä omat lapset vai ihan vieraat ihmiset. Alkoa on myös epähienoa aina tyrkyttää. Ei ole PAKKO syödä. Normaalikakkuja ja sellaista aina syön.
Niin niin eli jos joku kakku on aina ollut vegaaninen ainesosiltaan, sitä voit syödä. Mutta jos sitä kutsutaan vegaanikakuksi, et voi enää syödä.
Ja varmaan perunat ja riisi kannattaa myös lopettaa, ne on kuitenkin gluteenittomia.
Vetänut kokaiinia ennen juhlia? Silloin ei kuulemma ruoka maistu. No, lasten juhlissa toivottavasti joku muu syy...
Vierailija kirjoitti:
Olen vegaani, en jaksa siitä muistuttaa, kun se provosoi joitakin ruokavaliomonologeihin.
Sama syy itsellä. Kunpa voisi tuommoisenkin asian kertoa ohimennen ilman kamalaa hulabaloota, sitten voisi ottaa omat eväät tai emäntä/isäntä halutessaan laittaa eläimetöntä ruokaa tarjolle.
Ihmisillä on vaikka mitä ruokavalioita, mitä moninaisemmista syistä. Aina vakavista terveydellisistä seurauksista vakaumukseen ja syömishäiriöihin. Paras kun ei tee mitään numeroa vieraiden syömisistä tai jos vaivaa kysyy vaikka etukäteen haluaako vieras jotakin syödä ja onko toiveita. Ei sitten mene vaiva hukkaan, ymmärrän että se harmittaa jos on pitkään leiponut ja laittanut.
Vierailija kirjoitti:
Yksi epämiellyttävimmistä ihmistyypeistä ikinä on se, joka tekee numeron toisten syömisistä tai syömättä jättämisistä. 🙄
TÄMÄ!
Vierailija kirjoitti:
Jos tämän palstan väelle lähtisi juhlakattausta tekemään, niin taitaisi olla paras jättää juhlat pitämättä. Oikeassa elämässähän tällaista ruokavaliorajoiterallia ei edes ole, jos on isot juhlat, sinne saattaa mahtua joukkoon joku allergikko, gluteeniton ja joitain laktoosivaivaisia (jotka muutenkin jo otetaan huomioon aina tarjottavissa nykyisin), mutta siinä kaikki. Kaikille kelpaa ja tarjottavia pidetään hyvinä.
Tai sitten et vain huomaa sitä suurta osaa, joka vaikeissa tapauksissa jättää täysin syömättä, tai sitten valikoi vain niitä mitä pystyy syömään! Herranjestas
Mun tuttavapiiriin kuuluu milloin minkäkin dieetin kannattajia, on osapäiväpaastoa, uskonnollisia syitä, vegaaneja, allergikko ja muuten vaan gluteiinittomia munattomia ja kalattomia, ketoosidiettiläisiä sun mitä milloinkin . Ne syö mikä jollekin kelpaa, jossei mitään niin juo vetta, tai mukana tuomiansa, yleensähän kyläilyn tarkoituksena on tavata mukavia ystäviä ja seura on pääasia. Itseäni ei haittaa jos kuka syö mitäkin mutta on aika mahdotonta täyttää nykyään sellaista pöytää mikä kelpaa kaikille. Kaikkein varminta on kahvi , vesi , tee ja kirkas viina vedellä, kylmällä tai kuumalla, sokerilla tai ilman.Näistä yleensä joku menee alas,
Perinteiset nyyttikestit? Kaikki tuo mikä itselleen kelpaa ja mussuttaa sitten sitä. Eipä tule epäselvyyksiä tai turhan laittamisia
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tuttavapiirissä yksi sellainen, joka aina on syömättä mitään. Jos hänelle tarjoaa jotain, niin hän aina sanoo, että ei kiitos, olen juuri syönyt. Onneksi ei ole muita, sillä kyllä omissa juhlissa harmittaisi, jos on tehnyt kaikenlaista herkullista tarjottavaa monen monta sorttia, eikä kukaan söisi mitään. Itse en tuollaista syömättömyyttä ymmärrä. Siitä tulee vähän töykeä vaikutelma. Voisihan sitä ottaa jotain lautaselle, ja vaivihkaa jättää sen sitten syömättä, ei sitä kukaan huomaa. Tämäkin tuttava on todella ylipainoinen, ja mistään dieetistä hänellä ei ole kyse, syö kyllä suuria määriä kotonaan.
Miksi tuo pitää ottaa henkilökohtaisena loukkauksena tai ajatella, että on töykeä, kun tiedät jo ennestään ettei syö kenenkään juhlissa.
Mielestäni se olisi paljon huonompaa käytöstä ja ruokien haaskausta, jos niitä keräisi ehdottamallasi tavalla lautaselleen ilman aikomustakaan syödä ja sitten ne viskataan roskiin. Eikö ne ole parempi jättää muille vieraille tai isäntäväelle syötäväksi juhlien jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tuttavapiirissä yksi sellainen, joka aina on syömättä mitään. Jos hänelle tarjoaa jotain, niin hän aina sanoo, että ei kiitos, olen juuri syönyt. Onneksi ei ole muita, sillä kyllä omissa juhlissa harmittaisi, jos on tehnyt kaikenlaista herkullista tarjottavaa monen monta sorttia, eikä kukaan söisi mitään. Itse en tuollaista syömättömyyttä ymmärrä. Siitä tulee vähän töykeä vaikutelma. Voisihan sitä ottaa jotain lautaselle, ja vaivihkaa jättää sen sitten syömättä, ei sitä kukaan huomaa. Tämäkin tuttava on todella ylipainoinen, ja mistään dieetistä hänellä ei ole kyse, syö kyllä suuria määriä kotonaan.
"Todella ylipainoisellakin" voi olla syömishäiriö, ja tuo kuulostaa ihan siltä. Henkisiä ongelmia, vääristynyt suhde ruokaan ja syömiseen, vainoharhoja ja pakkomielteitä siitä että ihmiset seuraavat mitä julkisesti syö (no tässä tapauksessa näköjään joku seuraakin, viestin kirjoittaja ainakain), kehittävät itselleen semmoisen henkisen lukon ettei yksinkertaisesti pysty syömään julkisessa tilaisuudessa. Sitten kotona päinvastoin vedetään kaksin käsin ja ahmimisella turrutetaan niitä negatiivisia tunteita joita ei kyetä käsittelemään. Mielenterveyshäiriöitä on ikävä kyllä monenlaisia ja niiden kytkeytyminen tavalla tai toisella ruokaan ei ole harvinaista, eivätkä ne kaikille tutut anoreksiat ja bulimiat ole ainoita syömishäiriöitä. Kokemusta on ihan lähipiiristä. Antakaa niiden vieraiden olla ja syödä tai olla syömättä. Moni ihminen elää sisällään kamppailuita joita ei voi ulkopuolinen edes aavistaa. Sille ei mahda mitään mutta parasta on vaan antaa ihmisten olla tavallaan. Se riittää että tarjottavaa on vieraille tarjolla, se on sitten oma asiansa ottavatko vai eivät.
Minä olen tuon viestin kirjoittaja, enkä todellakaan seuraa kenenkään syömisiä. Juhlien järjestänä ei juhlissa ole aikaa seurailla, syökö joku jotain vai ei, jos ei sitä itse kerro, niinkuin tämä kyseinen vieras aina tekee. Juhlissa nyt vain on tapana kutsua ihmiset ottamaan jotain pöydästä, eikä ole kukaan muu koskaan kovaan ääneen korostanut sitä, että ei aio syödä mitään, koska on juuri syönyt. Muut sanovat vain kiitos, ja ottavat sitten jotain tai eivät ota.
Olen lukenut monta sun kommenttia, enkä vieläkään ymmärrä miksi sun mielestä on niin valtava asia, että sanoo ettei syö koska on juuri syönyt. Sehän on täysin kohteliasta ja ymmärrettävää. Sanooko hän sen sitten niin kovalla äänellä, vai mikä siinä vaivaa sinua?
Tässä on jotain, mitä et nyt avannut, tai sitten sulla on asennevamma, jota et voi myöntää. Todennäköisesti jälkimmäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän allergioiden takia kieltäytymisen, mutta nirsoilu (naama vääristyneenä yök-ilmeeseen) on todella huonoa käytöstä. Tätäkin olen nähnyt, varsinkin nuorilla naisilla.
Muistan yhden naisen jonka mielestä miniänsä keliakia oli huomionhakua. Sinänsä hauska syytös, sillä tämä anoppi oli itse täysin huomioh*ora. Kerrankin yhdellä mökkireissulla puki ylleen kaksi numeroa liian pienen bikinien yläosan ja tuli tuttavamiesten eteen hihittelemään kuinka on niin ahtaat bikinit. Luoja...
Itselläni on ibs ja yksi ex alkoi pöydässä kaikkien kuullen vähättelemään minun vaivaani. Olin niin hämilläni, että en osannut sanoa mitään.
Eli näitä löytyy joilla ei ole mitään myötätuntoa allergioihin tai suolistovaivoihin.
Allergiat herättävät välillä kovin ihmetystä. Järjestäessäni oman perheen ja työpaikan juhlia, on kyselty etukäteen ruokavalioita. Aina löytyy joku keliaakikko. Olen täällä aikaisemminkin joskus kirjoittanut, että siihen, käsittääkseni ihan vakavaan sairauteen, en ainakaan itse osaa suhtautua oikealla tavalla, jos ainoat kokemukset keliaakikoista ovat sellaiset, että heitä varten juhliin hankitut gluteenittomat syötävät jäävät koskemattomiksi, kun heidän mielestään on kiva syödä kaikenlaista muuta parempaa herkkua juhlissa, samaa kuin muutkin.
Ei todellakaan voi syödä samaa kuin muut. Ne gluteenittomat on vaan usein jotain erittäin kuivia mauttomia keksejä, joihin ei ole edes hilloa laitettu seuraksi. Ne eivät maistu oikeasti miltään, sama olla syömättä.
Jotkut ihmiset katsovat oikeudekseen kysyä keskellä kakkukestejä, mikset voi syödä? Se on ajattelematonta.
En todellakaan halua avata sairauskertomustani vieraiden ihmisten keskellä. Enkä kertoa oireistani mitä ruoka minulle aiheuttaa.
Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?
Sivistymätöntä ja huonoa käytöstä on perätä tietoa miksi joku ei voi syödä tai juoda!
Minä en syö kahvikutsuilla juuri mitään, jos jotain niin suolaista. Syy: haluan tietää mitä syön.
Teen itse kutsuilleni sen seitsemää lajia mutta en loukkaannu mikäli joku vieraista ei ota mitään, se on hänen päätöksensä. Eniten mua harmittaa se, että teen aina liikaa tarjottavia ja sitten pähkäilen mitä teen niiden kanssa.
Eräs tuttuni taasen on sellainen, että syö kaiken mahdollisen kutsuilla ja ahtaa kaiken samalle pienelle pullalautaselle. Tämä ärsyttää minua koska näyttää siltä ettei hän ole saanut ruokaa. Sama juttu ruokakesteillä, heti lautanen täyteen kaikkea mahdollista ja sitten alkaa mussutus. Minut on opetettu siten, että otetaan nätisti paria lajia kerralla ja haetaan lisää jos jaksetaan. Myös ruokakesteillä lautasta ei lastata heti ensimmäisellä kerralla täyteen.
Vierailija kirjoitti:
On olemassa suolistosairauksia, jotka estävät lähes kaiken syönnin. Juhlissa harvoin on tarjolla mitään, mitä silloin voisi syödä, kun ruokavalio perustuu muutamaan hyvin tarkkaan rajattuun ruoka-aineeseen.
Itse yleensä otan kohteliaisuudesta jotain, mutta koska itselläkin on painoa hieman liikaa, en halua juhlissa syödä ns. turhia kaloreita.
Siten on siis turha tällä "ovat ylipainoisia muutenkin" pitää syömättömyyttä jotenkin huonona tekosyynä. Itse joo syön karkkia jne mut syön vain niitä, mistä pidän. Minä en pidä kakuista, joten kakun syöminen olisi vain puhdasta kohteliaisuutta.
Lisäksi nykypäivänä niitä herkkuja syödään jo arjessa niin paljon, että juhlien leivonnaiset ei erotu mitenkään, niin niiden syöminen on turhaa.
Ja sitten lopuksi: minä en halua tulla juhliisi, oikeasti v1tuttaa tuhlata viikonloppu typerien juhlissa takia, joten jo se, että pilaan vapaa-aikani tulemalla juhliin saa olla riittävä uhraus, en halua enää syödä itseäni ähkyyn kakuilla ja leivoksilla, joiden mausta en pidä ja joista tulee paha olo.
Tee kaikille palvelus: älä tule juhliin.
Eikö tuollainen ihminen voi avata suutaan ja sanoa, ettei kannata tehdä hänelle mitään, koska ruokavalio on niin tiukka? Eihän tuossa tilanteessa ole mitään järkeä edes kertoa, että ruuan pitäisi olla esim. glueenitonta, jos se ei kuitenkaan käy "omien niksien" takia.