Vieraat, jotka eivät kutsuilla syö mitään
Onko teidän mielestä epäkohteliasta, jos kutsuvieras ei juhlissa syö mitään? Eilen oli lapsen syntymäpäivillä pari vierasta, jotka eivät maistaneet mitään. En nyt loukkaanut siitä heille, mutta itsestäni tuntuu ikävältä, kun itse on leiponut kakkuja ja hankkinut muuta tarjottavaa. Ja kyseessä ei siis lapset vaan ihan aikuisvieraat.
Tietenkään ei tarvitse santsata eikä jokaista sorttia tarvitse maistaa, mutta itse ainakin miellän hyvän tavan mukaiseksi, että kutsuilla tai arkenakin kylässä edes jotakin otetaan.
Kommentit (906)
Vähän ihmettelin tätä aloitusta, kun AP sanoo ettei loukannut, mutta harmittaa.
Eikö se ole sitten merkki loukkaantumisesta, jos harmittaa?
Tarjoilut pitäisi olla vapaaehtoinen juttu vieraiden iloksi, ja siitä vanhasta "joka sorttia pitää ottaa"-ajattelusta voisi jo luopua.
Mitä vieras voi siinä tilanteessa tehdä, jos ei kaikkea syö?
Jos alkaa monisanaisesti selittää vatsavaivoista, se on inohttavaa kun toiset syövät.
Jos puhuu veganismista tai ketosta, saatetaan pitää itseä kohottavana kehuskelijana.
Jos sanoo olevansa allerginen, saatetaan pitää vain nirsona.
Mitä voi sanoa, ettei emäntä loukkaannu?
Voi olla monia syitä (dieetti, allergia, hygienia-asiat, ei tee mieli, ei tykkää juuri siitä ruoasta, ahdistus ja sosiaalisten tilanteiden pelko, suolistosairaus ym ym).
Itse myös teen vieraille herkkuruokaa, kysyn etukäteen onko allergioita jne. Jos ei maistu jostain syystä, enemmän minulle!
Tärkeintä on seura :)
Itsellä mm ahdistus ja OCD, en koskaan syö kavereiden luona, he tietävät tämän ja hyväksyvät minut juuri sellaisena kuin olen.
Muista, ihmisten toiminta pääsääntöisesti eri tilanteissa ei ole henkilökohtaista juuri koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tuttavapiirissä yksi sellainen, joka aina on syömättä mitään. Jos hänelle tarjoaa jotain, niin hän aina sanoo, että ei kiitos, olen juuri syönyt. Onneksi ei ole muita, sillä kyllä omissa juhlissa harmittaisi, jos on tehnyt kaikenlaista herkullista tarjottavaa monen monta sorttia, eikä kukaan söisi mitään. Itse en tuollaista syömättömyyttä ymmärrä. Siitä tulee vähän töykeä vaikutelma. Voisihan sitä ottaa jotain lautaselle, ja vaivihkaa jättää sen sitten syömättä, ei sitä kukaan huomaa. Tämäkin tuttava on todella ylipainoinen, ja mistään dieetistä hänellä ei ole kyse, syö kyllä suuria määriä kotonaan.
No sehän selittää miksei syö kun tuijotat/ tuomitset.
Moni ylipainoinen ei kehtaa syödä muiden nähden koska, noh mitä luulet???Ei ole tästä kyse. Hän kehtaa kyllä syödä oman perheensä juhlissa toisten nähden. On syönyt jopa niin, että söi jotkut tarjottavat kerran kokonaan, eikä niitä riittänyt juhlaväelle ollenkaan. Enkä tosiaan tuijota tai tuomitse, mutta se suuri numero, minkä hän tekee siitä, että on juuri syönyt, eikä halua mitään, niin on aina ihmeteltävää. Onko aikuisen pakko pitää sellainen show. Jos kaadetaan kahvia ja kutsutaan ottamaan syötäviä, onko pakko sanoa yhtään mitään, tai hakee sen kahvin ja sanoo, että kiitos otan ehkä myöhemmin.
No tuossahan se syy tuli, hän söi tarjottavat kerran kokonaan.
Hänellä on jokin syömishäiriö, joka laukeaa siitä yhdestä palasta. Hän oli varmasti häpeissään kun oli syönyt kaiken, eikä halua että se tapahtuu enää koskaan uudestaan.
Miksi sinusta on "shown pitämistä", jos sanoo että on juuri syönyt?
Kyllä sinä olet nyt se, joka tekee tästä numeron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se epäkohteliasta. Toki voi olla että kys tyypeillä on joku dieetti päällä, allergioita tms, mutta mielestäni silloin voisi avata suunsa ja kertoa asiasta. Tarjoilujen karttaminen tuppisuuna antaa kumman viestin.
Allergioista mainitseminen voi aiheuttaa hirveän kyselytulvan, kun emäntää hävettää sopivan tarjottavan puuttuminen ja haluaa epätoivoisesti keksiä jotain. Muutenkin aihe kiinnostaa joitain ihmisiä tarpeettoman yksityiskohtaisesti. Jos siis ei nälkä vaivaa, voi olla helpompi vain olla ottamatta mitään ja toivoa ettei kukaan huomaa.
Tämä vahvasti. Voi ei minulla ei nyt sinulle ole mitään ja hirveä säntäily ja pakastimen kaivaminen että no olis täällä sitä ja tätä joista mikään ei allergian vuoksi ehkä sovi tai jopa lähettää jonkun kauppaan ja isoon ääneen pahoittelee. Hitto soikoon, varsinkin jos ekstempore lapsen mukana joudun johonkin juhliin en todella tarvi mitään, se kahvi riittää.
Olen tottunut ruokaongelmaisena että syön ennen juhlia niin että pärjään. Hirveän noloa olla niin hankala allergioiden vuoksi kun toiset ottaa itseensä kun ei syö.
Toinen syy miksi joku voi olla syömättä on sellaiset krooniset vatsaongelmat (ibs, crohnin tauti, ibd) et ruoka voi joskus tulla liian nopeaa läpi ja kylässähän se ei ole kivaa. Tai jollain voi olla sosiaalisia tai psykologisia ongelmia, ja jännityksen tmv vuoksi syömistilanteet on karseita. Olkaa vähän armollisempia kiitos.
Mun luokse tuli vieraita, joilla oli leivonnaisia. Eivät itse syöneet niitä ja minäkään en osta itselle makeita syötäviä. Olisivat tuoneet edes itselle sopivia leivoksia.
Vierailija kirjoitti:
-ton-tarjoilu on hyvä, korkkaamaton vesipullo jokaiselle.
Tämäkin sopisi mulle, sata kertaa mieluummin kuin tuputtaminen, vahtiminen, kysely ja voivottelu kun et sinä mitään voi syödä. No tiedän!
Vierailija kirjoitti:
Se on melkein helpompaa olla epäkohteliaasti ottamatta mitään kuin selittää, että on aika paljon ruoka-aineita, jotka eivät käy. Täälläkin saa jatkuvasti lukea että se on vain l nirsoilua "tarjosin muka-allergi selle eikä tullut mitään" jne juttuja. Itsellä on tosi herkkä vatsa ja oireet tulee yleensä muutaman tunnin kuluttua, reagoin maidolle, myös laktoosittomalle, mutta allergiaa ei ole. Lisäksi en oikein luota kaikkiin leipureihin, enkä edes kaikkiin leipomoihin. Olen työni puolesta käynyt yhdessä aika tunnetussa suomalaisessa leipomossa - en enää ikinä osta tai syö mitään sen leipomon tuotteita.
Nuorempi sukupolvi ymmärtää ruokavalion vaikutuksen yleisterveyteen, ja ylikohteliaasti kärsivät vatsaväänteet ja ripulin kotona, kun eivät kehtaa kieltäytyä kyläpaikan tarjoiluista.
Itse en kuulu näihin kohteliaisiin, vaan olen ottamatta mitään, jos tarjolla on vaan prosessoituja eineksiä (näistä tulee 2 pvää kestävä refluksi/närästys) tai ruista, hyvin vaaleaa kahvia laihalla maidolla tai sokerimättöä, kermassa ja voissa uitettuja ruokia.
Yllättäen anopin tarjoilut koostuvat vain näistä.
Vuosia kärsin ärtyneestä suolesta ja refluksista, tähystyksessä kärsin ja käytin happosalpaajia, mutta vasta ruokavalio toi toivotun muutoksen.
Mistään kohteliaisuussyistä en siis terveyttäni pilaa, ja jos kyläpaikkaa ei infosta huolimatta rajoitteeni kiinnosta, vesi kelpaa hyvin!
Ja syön nykyisin aina ennen anopille menoa.😄
Esim jos päivänsankari räkii kakun kynttilät sammuksiin, en syö,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on melkein helpompaa olla epäkohteliaasti ottamatta mitään kuin selittää, että on aika paljon ruoka-aineita, jotka eivät käy. Täälläkin saa jatkuvasti lukea että se on vain l nirsoilua "tarjosin muka-allergi selle eikä tullut mitään" jne juttuja. Itsellä on tosi herkkä vatsa ja oireet tulee yleensä muutaman tunnin kuluttua, reagoin maidolle, myös laktoosittomalle, mutta allergiaa ei ole. Lisäksi en oikein luota kaikkiin leipureihin, enkä edes kaikkiin leipomoihin. Olen työni puolesta käynyt yhdessä aika tunnetussa suomalaisessa leipomossa - en enää ikinä osta tai syö mitään sen leipomon tuotteita.
Nuorempi sukupolvi ymmärtää ruokavalion vaikutuksen yleisterveyteen, ja ylikohteliaasti kärsivät vatsaväänteet ja ripulin kotona, kun eivät kehtaa kieltäytyä kyläpaikan tarjoiluista.
Itse en kuulu näihin kohteliaisiin, vaan olen ottamatta mitään, jos tarjolla on vaan prosessoituja eineksiä (näistä tulee 2 pvää kestävä refluksi/närästys) tai ruista, hyvin vaaleaa kahvia laihalla maidolla tai sokerimättöä, kermassa ja voissa uitettuja ruokia.
Vuosia kärsin ärtyneestä suolesta ja refluksista, tähystyksessä kärsin ja käytin happosalpaajia, mutta vasta ruokavalio toi toivotun muutoksen.
Mistään kohteliaisuussyistä en siis terveyttäni pilaa, ja jos kyläpaikkaa ei infosta huolimatta rajoitteeni kiinnosta, vesi kelpaa hyvin!
Ja syön nykyisin aina ennen anopille menoa.😄
^ heikkoa tekoa
Vierailija kirjoitti:
Onko huomioitu gluteenittomuus/laktoosittomuus? Allergiat on aika yleisiä, mutta niistä ei välttämättä haluta tehdä mitään nuleroa/ylimääräistä vaivaa kutsujalle. Eli leipomukset jää syömättä.
Niin tai huomioi mielummin viljattomuuden/ maidottomuuden, niin käy sitten kaikille.
Mä en syönyt enkä juonut mitään sisarukseni lapsen synttäreillä. Tosin en usko, että sitä huomattiin, koska vieraat olivat hajautuneet kippoineen ja kuppeineen ympäri taloa ja pihaa.
Tarjottavissa ei ollut yhtään mitään vikaa, mutta mulla oli niin paha närästys, etten voinut juoda edes teetä. Ilmeisesti stressaavasta työtilanteesta johtuvaa, en tiedä.
Meidän tuttavapiirin nuorilla on omituisia tarjottavia. Jotain uutuuksia aina, ei suomiruokaa ollenkaan. Siksi otan omat leivät tai pitsat mukaan. En halua syödä raakaa kalaa, niin on minut opetettu . En syö myöskään raaka kakkuja, enkä vegaanikakkuja ( ? ).Miksi vieraan pitäisi syödä jotain omituisia kokeiluja , joita haetaan etnisestä Korealasesta ravntolasta. En syö puoliraakaa jauhelihaa myöskään. Jos en tiedä mitä ruoka toisen kotona on, jätän syömättä. Se miten kieltäydyn riippuu onko kyseessä omat lapset vai ihan vieraat ihmiset. Alkoa on myös epähienoa aina tyrkyttää. Ei ole PAKKO syödä. Normaalikakkuja ja sellaista aina syön.
Monesti moni syö suolasta ja ei tykkää makeasta. Myös suolasissa kannattaa unohtaa se rasvainen. Ne aihe vapaan raikkaat voileivät uppoaa kyllä monelle ja myös sille diattaajalle. Kaikki pasteijat kannattaa unohtaa ja keksit. Toki kakku pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja syön nykyisin aina ennen anopille menoa.😄^ heikkoa tekoa
Olipas ruma kommentti. Sinunkin kehossasi on varmasti omat heikkoutensa, jos ei tule nuorena esille niin sitten vanhemmiten. Täydellisiä emme ole kukaan.
-eri
En syö naposteltavia hirveästi pikkulapsiperheissä. Erityisesti sipsejä tai karkkeja, jotka ovat esillä esim. matalalla pöydällä. Olen oppinut, että ainakin lähipiirini lapset kauhovat likaisilla ja kuolaisilla käsillään karkkikulhoa, ottavat namia käsiinsä ja laittavat takaisin. Yök. Samoin yskivät ruokapöydässä limayskäänsä samalla, kun kuikuilevat pöydän antimia kaula pitkänä. Ja vanhemmat ei sano mitään.
Vierailija kirjoitti:
Monesti moni syö suolasta ja ei tykkää makeasta. Myös suolasissa kannattaa unohtaa se rasvainen. Ne aihe vapaan raikkaat voileivät uppoaa kyllä monelle ja myös sille diattaajalle. Kaikki pasteijat kannattaa unohtaa ja keksit. Toki kakku pitää olla.
Kyllähän mä VOIN syödä leipää, mutta en tee sitä terveyteni vuoksi. Eikä se ole mikään nirsoilukysymys, päinvastoin minua harmittaa todella paljon luopua pastasta ja leivästä koska tykkään niiden mausta ihan mielettömästi.
lakatkaa lihavat kyttäämästä muitten syömisiä ja alkakaa kiinnittään omaan syömiseen huomioo
Keliaakikko harvassa taloudessa voi koskea yhteenkään ruokaan, joka on isäntäperheen itse tekemää, koska tavallisissa talouksissa usein käsitellään gluteenipitoisia leipiä, jauhoja ja muita raaka-aineita ja tuotehygienia on keliaakikolle oikeasti erittäin tärkeää, eikä tuotteen nimellinen gluteenittomuus ole siksi tae sen gluteenittomuudesta. En viitsisi loukkaantua asiasta. Vieraalla voi olla myös muita sairauksia ja rajoitteita, jotka ovat liian henkilökohtaisia niistä ilmoittamiseen tai puhumiseen. Vieras voi olla myös ihan rehellisesti nirso, eikä luota muiden valmistamiin ruokiin. Syitä siis voi olla monia ja olisi kiva, jos etenisimme kohti sellaista tapaa, että jokainen vieras toisi mukanaan jotain, mitä voi itse syödä, mutta mitä riittää myös muille halukkaille vieraille.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se epäkohteliasta. Toki voi olla että kys tyypeillä on joku dieetti päällä, allergioita tms, mutta mielestäni silloin voisi avata suunsa ja kertoa asiasta. Tarjoilujen karttaminen tuppisuuna antaa kumman viestin.
Ok, mutta kävikö mielessä, että kaikki eivät halua tehdä mitään numeroa dieeteistäön tai allergioistaan. En minä ainakaan kehtaisi, sillä en haluaisi aiheuttaa emännälle paineita siitä, että minulle pitäisi keksiä jotakin muuta tarjottavaa.
Mä en ihan oikeasti kuole siihen, jos olen muutaman tunnin ilman ruokaa.
Myös lihaanien mieltymykset pitää ottaa huomioon. Lihaani ei voi syödä vegaanisia tuotteita, Munattomat kakut ja leivonnaiset on kielletty lihaanilta, samoin kasvomargariini. Voita se olla pitää. Kakku ei maistu kakulle jos ei ole munan makua!