Vieraat, jotka eivät kutsuilla syö mitään
Onko teidän mielestä epäkohteliasta, jos kutsuvieras ei juhlissa syö mitään? Eilen oli lapsen syntymäpäivillä pari vierasta, jotka eivät maistaneet mitään. En nyt loukkaanut siitä heille, mutta itsestäni tuntuu ikävältä, kun itse on leiponut kakkuja ja hankkinut muuta tarjottavaa. Ja kyseessä ei siis lapset vaan ihan aikuisvieraat.
Tietenkään ei tarvitse santsata eikä jokaista sorttia tarvitse maistaa, mutta itse ainakin miellän hyvän tavan mukaiseksi, että kutsuilla tai arkenakin kylässä edes jotakin otetaan.
Kommentit (906)
Vierailija kirjoitti:
On olemassa suolistosairauksia, jotka estävät lähes kaiken syönnin. Juhlissa harvoin on tarjolla mitään, mitä silloin voisi syödä, kun ruokavalio perustuu muutamaan hyvin tarkkaan rajattuun ruoka-aineeseen.
Itse yleensä otan kohteliaisuudesta jotain, mutta koska itselläkin on painoa hieman liikaa, en halua juhlissa syödä ns. turhia kaloreita.
Siten on siis turha tällä "ovat ylipainoisia muutenkin" pitää syömättömyyttä jotenkin huonona tekosyynä. Itse joo syön karkkia jne mut syön vain niitä, mistä pidän. Minä en pidä kakuista, joten kakun syöminen olisi vain puhdasta kohteliaisuutta.
Lisäksi nykypäivänä niitä herkkuja syödään jo arjessa niin paljon, että juhlien leivonnaiset ei erotu mitenkään, niin niiden syöminen on turhaa.
Ja sitten lopuksi: minä en halua tulla juhliisi, oikeasti v1tuttaa tuhlata viikonloppu typerien juhlissa takia, joten jo se, että pilaan vapaa-aikani tulemalla juhliin saa olla riittävä uhraus, en halua enää syödä itseäni ähkyyn kakuilla ja leivoksilla, joiden mausta en pidä ja joista tulee paha olo.
Viestin alkupuoli on ihan ok mutta tuo loppuosa, siis lopeta nyt ihmeessä tuollaisissa juhlissa käynti jos ne ovat niin vastenmielisiä. Ei kukaan sua sinne pakota.
Sillä on anoreksia tai bulimia.
Vierailija kirjoitti:
Minä en syö kenenkään itsetekemia, hyi olkoon. Mistä tiedän pesitkö kädet edes.
No hyi, minä en syö mitään leipomon tekemiä, tiedä mikä ylijäämä lattialla käynyt siihenkin kakkuun on mukaan leivottuna. Ja pesikö ne kaikki 20 kakun tekoon osallistunutta koskaan käsiään?
Allergioita, erikoisruokavalioita ja muita syömiseen liittyviä tapoja on nykyään niin paljon, että moni ei enää kerro niistä juhlien järjestäjälle etukäteen, vaikka tämä kysyisikin. Jos joku ei syö mitään, mitä se haittaa? Eikö kuitenkin juhliin tuleminen ole tärkeintä?
Mitä väliä sillä on jos joku ei ota mitään juhlissa?
Miksi edes miettimään tollasta asiaa?
Syö jos syö.
On se vähän epäkohteliasta jos ei syö mitään, joskaan ei nyt sentään mikään vääryys isäntäväkeä kohtaan.
Itse syön aina kylässä edes vähän, vaikkei tekisi mieli. Jos tekee mieli, niin saatan syödä aika paljonkin, koska yleensä isäntäväki tykkää siitä että tarjottavat maistuvat.
Yksi mahdollinen syy, miksi vieraan ei tee mieli mitään syötävää, on jännittäminen. Monella ruokahalu katoaa, jos jännittää.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Jokainen päättää omasta kehostaan ja siitä, mitä suuhunsa pistää tai on pistämättä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, kuinka kukaan viitsii nykyään kutsua vierailijoita kotiinsa. On kaikenlaista allergiaa, syömishäiriötä ja sitten vielä nämä kaikkea inhoavat terveystarkastajat. Hohhoijaa. Sekin vähän ihmetyttää että eikö nämä tunne riittävän hyvin tuttaviaan, jotta tietäisivät jo etukäteen, että tuota nenännyrpistäjää ei nyt kannata ainakaan kutsua.
En mä oikein viitsikään. Yksi ei syö kalaa(ei allergia) yksi ei syö gluteenia(ei keliakiaa) yhdelle pitää olla laktoositonta(ei laktoosi-intoleranssia) ja loput ei vaan tykkää siitä tai tästä.
Ei sillä, en itsekään kaikkea syö vaikken ole millekän allerginen. En syö nilviäisiä enkä äyriäisiä tai hyönteisiä/matelijoita. En syö jänteitä, lihaskalvoja, läskiä, sisäelimiä tai kieltä, enkä imeskele lussutellen luita. Kasviksista uppoaa kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Jos on jotain kaupan keksejä on tarjolla, niin yhden otan, ehkä kaksi. Kakut ällöttää yli kaiken, kermasokerirasvamössöä, jota kahvin kanssa kun palan syö niin saa pelätä tuleeko kakat housuun kun menee maha välittömästi sekaisin ja tulee niin etova olo muutenkin. Ja voileipäkakut, hyi hel***ti mitä oksennusta! Yököttää jo kun ajatteleekin. Eli, maistettu on kyllä, moneen kertaan. Ei kiitos enää.
Et siis tykkää leivästä jonka päällä on yrttituorejuustoa, kinkkusiivu ja kurkkua/tomaattia? Olet kyllä aika yksin voileipäkakun yököttelysi kanssa.
Minä olen monelle mausteelle ja hedelmälle allerginen ja koska wn halua olla vaivaksi en näitä hiutele vaan olen joko syömättä juhlissa tai otan jonkun missä tiedän ettei allergian aiheuttajia ole.
Vierailija kirjoitti:
Takuuvarma keino siihen että saa minut olemaan syömättä on "me leivoimme pirjo-irmelin 2v kanssa näitä!"
pirjo-irmeli saa leipomisesta kivaa ajanvietettä, kun on joutunut olemaan pitkään kotona räkätaudin ja ripulin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 160cm istumatyötä tekevä keski-ikäinen nainen. Päivän kaloritarve täyttää ihan käsittämättömän nopeasti ilman herkun herkkua. Jatkuvasti pitäisi olla liikkumassa, että paino pysyisi siinä missä haluankin eli selvästi normaalipainossa. Joudun jatkuvasti luopumaan mieliteoistani, koska aika ja energia eikä suoraan sanottuna motivaatiokaan riitä siihen määrään liikuntaa, mitä päivittäinen herkuttelu vaatisi. Viikottaisen herkuttelun tämä yhtälö sen sijaan kestää.
Joten olen pahoillani, jos sinun paakkelsi ei ole se unelmieni herkkupala, jolla haluan täyttää sen yhden viikottaisen herkkukiintiöni tai vaihtoehtoisesti juosta ylimääräisen lenkin sen vuoksi. Jos tarjoomuksesi sattuu olemaan jotain, mikä on himoruokaani esim etanat aurajuustolla ja lasi valkoviiniä, niin kaupat tuli. Mutta koskaan se ei ole juustokakku tai pulla.
Haluaisin olla pahoittamatta kenenkään mieltä, mutta en suostu juoksemaan ylimääräisiä lenkkejä sen vuoksi, että jonkun aikuisen ihmisen itsetunto on kiinni minun syömisistä tai syömättä jättämisistä. Itselle ei tulisi mieleenkään pahoittaa mieltäni, jos mun vieras ottaa vain kahvin.
Voin vakuuttaa, että kun kerrot kaikille, että tykkäisit vieraillessasi saada kahvileivän sijaan etanoita ja valkoviiniä, niin kukaan ei kutsu sinua luokseen kyläilemään.
Ei tule kiusallisia tilanteita eikä kyselyjä pelkästä kahvistasi. Ei edes siitä.
Kenenkään itsetunto ei kärsi sinun syömisistäsi, älä kuvittele ihan liikoja.Onko tämä provoilua vai voiko joku olla oikeasti näin tyhmä?
Taitaa tuhtia mammaa harmittaa, kun ei kirjoittajaa lihotettua kaltaisekseen 😄
Olin pitkästä aikaa kylässä. Tuntui kivalta, kun emäntä oli tehnyt voileipiä tarjolle. Oli mukava tunne, et valmiiksi tehty voileipä, päällä juusto, makkara ja kurkkua. Tuoksuikin hyvältä.
Nimim. Yleensä itse voileipänsä tekevä
Minä myös olen sitä mieltä, että on kohteliasta syödä jotain, vaikka ei siitä tykkäisikään.
MUTTA olen pari kertaa ollut tilanteessa, jossa en ole voinut syödä mitään. Syynä on ollut joko alkuraskaus, ja tarjottavat sellaisia, etten osaa mistään sanoa, voinko niitä syödä, ja koska en ole halunnut paljastaa vielä raskauttaa, en ole voinut kysyä, onko esimerkiksi käytetty pästöroituja tuotteita.
Toinen on sitten se, kun olen huomannut, että kaikki sisältävät ruoka-aineita, joille olen hyvin allerginen.
Tällöin olen yrittänyt jättää syömättä tekemättä siitä numeroa, koska mielestäni sekin olisi epäkohteliasta vaatia itselleen sopivia tarjottavia ja se voisi olla nolostuttavakin tilanne sille järjestäjälle, jos hän ei ole ollenkaan hoksannut ottaa huomioon, että esimerkiksi pähkinät ovat monelle todella allergisoivia ja ne olisi fiksua ainakin jostain jättää pois.
Ymmärrystä minulta riittä niin päin, että joku tekee jotain mitä ei toivota, se on ikävää. Mutt@ että pakotetaan tekemään mitä ei pysty tai halua? Sitä en ymmärrä. Ihmisillä voi olla syitä syömättömyydekke, edim kemoterapia, pelot äskettäin löytyneistä allergioista, psyykkisiä syitä (itselläni on viimeistä). Koitetaan löytää ymmärrystä kanssaeläjille, joohan?
Vierailija kirjoitti:
Olin pitkästä aikaa kylässä. Tuntui kivalta, kun emäntä oli tehnyt voileipiä tarjolle. Oli mukava tunne, et valmiiksi tehty voileipä, päällä juusto, makkara ja kurkkua. Tuoksuikin hyvältä.
Nimim. Yleensä itse voileipänsä tekevä
Mutta sinä voit syödä sellaisia. Monet ei voi.
Itse en kehtaa syödä kun on varmasti kalliista raaka-aineista tehty ja eihän minua varten nyt tarvitse mitään laittaa ihan pelkkä vesilasi riittää minulle voi ei
Vieraat ei syö mitään, vieraat söi ja joi kaikki. Koska on hyvin? Vai ehkä voi valita ystävänsä?
Kyllä lapsille täytyy juhlat järjestää vuosittain ainakin rippi-ikään asti. Kuuluu kasvatukseen. Toisen asteen opiskelija voi itse päättää, haluaako enää mitään juhlia.
Olen lähtökohtaisesti sitä mieltä, että on kohteliasta syödä edes jotain. Jos ei joka sorttia niin pari pikkuleipää tai joku karkki edes. Jos mahdollista, omista makumieltymyksistä, tottumuksista ja periaatteista kannattaa tarpeen mukaan joustaa edes hieman, jollei ole kyseessä joku vakava allergia, sairaus tms.
Sitten taas toisaalta, jos joku yksi henkilö ei syö mitään, niin siitä ei kannata ajatella sen ihmeempää. Ei voi koskaan tietää, jos hän on vaikka menossa verikokeeseen tai paksusuolen tähystykseen ja ei saa siksi syödä yhtään mitään tai on joku sairaus, sosiaalisen syömisen pelko, ahdistus jne. dietti tai mitä tahansa. Ja silloin ei kannata koskaan udella että miksi toinen ei syö, jos hän kohteliaasti kieltäytyy ja jättää syömättä.