Vieraat, jotka eivät kutsuilla syö mitään
Onko teidän mielestä epäkohteliasta, jos kutsuvieras ei juhlissa syö mitään? Eilen oli lapsen syntymäpäivillä pari vierasta, jotka eivät maistaneet mitään. En nyt loukkaanut siitä heille, mutta itsestäni tuntuu ikävältä, kun itse on leiponut kakkuja ja hankkinut muuta tarjottavaa. Ja kyseessä ei siis lapset vaan ihan aikuisvieraat.
Tietenkään ei tarvitse santsata eikä jokaista sorttia tarvitse maistaa, mutta itse ainakin miellän hyvän tavan mukaiseksi, että kutsuilla tai arkenakin kylässä edes jotakin otetaan.
Kommentit (906)
Vierailija kirjoitti:
olen ollut vieraana yh:n kotona, jossa ei tehnyt mieli ottaa edes lasia hanavettä varten
Tärkeä taustatieto tuo aviosääty!
Antakaa hyviä vinkkejä, joilla pääsee tuputuksesta? Ei nyt joka kerta voi olla mikään tähystys tai vuorokauden paastoamista vaativa verikoekaan tulossa.
En omaa yleensä maku ja hajuaistia ollenkaan kroonisesta sairaudesta johtuen, en saa syömisestä mitään mielihyvää ja ruokahalua ei ole. Maku ja hajuaisti on kohdallani harvinaista ylellisyyttä. Ruoka on minulle vaan polttoainetta. Ainakin minulla on pätevä syy :D
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tuttavapiirissä yksi sellainen, joka aina on syömättä mitään. Jos hänelle tarjoaa jotain, niin hän aina sanoo, että ei kiitos, olen juuri syönyt. Onneksi ei ole muita, sillä kyllä omissa juhlissa harmittaisi, jos on tehnyt kaikenlaista herkullista tarjottavaa monen monta sorttia, eikä kukaan söisi mitään. Itse en tuollaista syömättömyyttä ymmärrä. Siitä tulee vähän töykeä vaikutelma. Voisihan sitä ottaa jotain lautaselle, ja vaivihkaa jättää sen sitten syömättä, ei sitä kukaan huomaa. Tämäkin tuttava on todella ylipainoinen, ja mistään dieetistä hänellä ei ole kyse, syö kyllä suuria määriä kotonaan.
Puhut törkeällä tavalla toisen painosta tuossa, mutta saatat sen lisäksi olla väärässä päättelyinesi. Lihava ihminen voi varsin hyvin olla laihdutuskuurilla. Toinen syy voi olla se, että lähipiirissäsi sinut tunnetaan ilkeänä selän takana paskan puhujana, joten henkilö ei halua syödä mitään, ettet sitten taas takanapäin haukkuisi, mitä vieras söi ja miten paljon. Kolmas syy voi olla se, että ei halua syödä toisten nähden. Neljäs syy voi olla, että hygieniatasosi ei vastaa vieraan standardeja, eli ei halua riskeerata terveyttään. Viides syy voi olla se, että teet pahan makuista syötävää (muut saattavat kohteliaisuuttaan syödä ja pyytää lisääkin, mutta kaikki eivät halua syödä päivän kaloreita täyteen pahalla ruoalla).
Kas noin löytyi heti monta syytä syömättömyydelle, vaikka kyseessä onkin lihava henkilö, jolle kotona ruoka maistuu...
Tiedän kaksi nuorehkoa ihmistä, joilla sulamaton ruoka tulee heti ulos syönnin jälkeen. He välttävät yleisiä ruokailuja, koska pelkäävät kakka ongelmaansa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kahvitarjoilu ilman pullaa/kakkua tms.on turha. Ne kuuluu yhteen. Vieraana haluan et tarjotaan särpimiä myös.
Särvin ei ole kahvin kanssa nautittava pulla.
Eikö tuo ole ihan positiivinen ongelma, paitsi jos ovat tylyinä? Jäipä muille
Vierailija kirjoitti:
Jätän usein ne itsetehdyt "herkut" syömättä, ja otan pelkkää kahvia. Emännällä piitkät tekokynnet ja tuputtaa itsetehtyä, sokerimassalla kuorrutettua kakkua ominkäsin väkerretyillä koristeilla. Yök. Toinen tuttava taas ei ikinä pese mitään vihanneksia mm. salaattia varten, sinne vaan mm. irtomyynti tomaatit, kurkut yms. pilkotaan pesemättöminä. Eli, kyllä useimmat itsetehdyt jutut jätän syömättä. Sori vaan.
Tiedoksesi. Kurkku ja tomaatti pitää todellakin pestä runsaalla vedellä ja saippualla mikäli haluaa että siinä ei ole mitään ulkopuolelta tullutta. Se sinun huuhtaisusi ei riitä, se huuhtaisu vain tyynnyttää hermojasi.
Vierailija kirjoitti:
Antakaa hyviä vinkkejä, joilla pääsee tuputuksesta? Ei nyt joka kerta voi olla mikään tähystys tai vuorokauden paastoamista vaativa verikoekaan tulossa.
Oletko jo ottanut ja sitten tyrkytetään lisää? Jos näin, niin sano: "Kiitos ei enempää, nyt on just hyvä." Mikäli tuputus jatkuu: "Ei kiitos, tulin jo täyteen". Jos ei vieläkään lopu, sen jälkeen aina vain: "Ei kiitos." Jos syytä kysellään, niin: "En jaksa enempää." / "Söin jo tarpeeksi." / "Tuli huono olo." / "Olen menossa tästä toisiin juhliin."
Kiinnostaisi myös, onko tuo tuputus sinulle sellaista, että pitkäkestoisissa juhlissa tarjotaan kerran tunnissa mahdollisuus ottaa lisää, vai ihan oikeastiko joku tyrkyttää sarjatulella vartin putkeen, etkä tiefä, miten siihen tykitykseen reagoisit?" Ei kiitos" on kaikista paras. Jos henkilö on niin läheinen / röyhkeä, että alkaa jotenkin kommentoida, niin vaikene mutinat kuoliaaksi tai pane samalla mitalla takaisin. Mulle yritti anoppi alkaa aikoinaan nakella, että "ei kelpaa Sirpalle anopin laittama...", niin aloin sitten ronskisti vitsailla (tiesin, että anoppi ei vitsaillut, mutta esitin tyhmää ja kuin olisin muka luullut hänen vitsailevan) takaisin, että "joo, oli niin pahaa jo nuo edelliset, että en kyllä millään uskalla enää muuta kokeilla!" ja hersyvät naurut päälle. Loppui se saamarin nakkelu! Nykyisin tyrkyttää enää yhden kerran, mutta kun sanon, että "söin jo sen verran kuin haluan" tai "haen sitten itse lisää, jos myöhemmin haluan", niin antaa sen jälkeen olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä inhoan kaikkea makeaa, kakkuja, pullia, keksejä, karkkeja ym. Mutta olen huomannut, että maailmassa on helmpompi kieltäytyä alkoholista kuin sokerista, joten otan aina kaikkea tarjottua.
MUTTA jätän ne vaivihkaa syömättä. Ihmiset ovat äärimmäisen onnellisia kun otat lautasellesi jotakin, ja katsot heitä hymyillen. Ja kun muut syövät, närpit palasen ja huomaamatta taittelet servetin siihen päälle.
Check. Ongelma ratkaistu.En enää kuuntele niitä OTAOTAOTAOTAOTAOTAOTAOTA, ihanaa kakkua, OTAOTAOTAOTAOTAOTA.
En ota. Tai siis otan ja jätän syömättä.
Ruoan tyrkyttäjät ovat ihan vihoviimeistä sakkia. No miksi et ota, et sinä siitä liho, no mitä minä sinulle antaisin, odota minä käyn katsomassa mitä tuolla kaapissa vielä on. Ei, ei, ei, ei. Joskus tekisi mieli jo huutaa ja olen lopulta jo katsonut vakavasti silmiin ja korottanut ääntä, että EN OTA MITÄÄN.
Anteeksi, mutta olen aikuinen ihminen ja saan näin ollen päättää itse mitä syön. Sinä et myöskään omien mieltymystesi pohjalta voi päättää minkä on maistuttava kaikille, sekin on yksilöllistä.
Toisinaan on ihan hyväkin syy kieltäytyä kaikesta syömisestä kuten kerran kun pullissa oli rusinoita vaikka emäntä hyvin tiesi - ainakin luultavimmin - etten voi niitä sietää silti hän ehdoin tahdoin ostaa rusinallista pitkoa ja minua vatsassa asti ja kurkussa kuvotti katsoa kun muut survoivat pullaa suihinsa viipale toisensa jälkeen ja niiden mukana noita ruskeita nuhaknöölejä meni ruokahalu kerrasta poikki ja olin odottanutkin oikein sitä juhlaa koska kyseessä oli kummityttäreni lakkiainen josta sitten lähdin ovet paukkuen ja ensin päästelin emännälle pari valittua virkettä niin että muutkin ymmärtäisivät miksi lähdin vaikka en kyllä viitsinyt hänelle niistä rusinoista mainitakaan koska voi toisten inhottavaan käytökseen vastata arvonsa mukaisestikin. Näin yhtenä yönnä pahoja unia sen jälkeen niistä viilletyistä rusinoista.
Vierailija kirjoitti:
En pidä leivonnaisista.
Pelkkiä leivonnaisia tarjoavat ovat juuttuneet historiaan. Maailma on muuttunut.En halua vehnäjauhoja, rypsiöljyä ja sokeria kehooni.
Kofeiini on myös myrkky kuten alkoholi.
Jotain kofeiinitontakin olisi sopivaa olla.Nimimerkki
Miksi myrkkyjuhlat kun kaikkea ihanaakin olisi
Kertoisitko, mitä kaikkea itse laittaisit, tai mitä kaikkea ylipäänsä voisi laittaa noiden perinteisten leivottujen herkkujen (makean ja suolaisen) sijaan? Entä juomaksi, jos tee, kahvi, mehut eivät käy? Makeaa on vaikea tehdä ilman sokeria tai sokerin korviketta (ymmärtääkseni keinotekoiset makeutusaineet ovat vielä haitallisempia kuin sokeri?), ja leipominen ilman rasvaa on myös tosi vaikea käsittää. Eli mielestäsi ei makeita eikä suolaisia leivonnaisia, ei kofeiinijuomia, ei (varmaankaan) sokerilla tai keinotekoisesti makeutettuja mehuja tai alkoholittomia kuohujuomia. Mitä siis?
mieheni sisko ei ole koskaan juonut edes kahvia kodissamme puoleen vuosisataan! pelkääköhän se, että aion myrkyttää sen. ..;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä leivonnaisista.
Pelkkiä leivonnaisia tarjoavat ovat juuttuneet historiaan. Maailma on muuttunut.En halua vehnäjauhoja, rypsiöljyä ja sokeria kehooni.
Miksi myrkkyjuhlat kun kaikkea ihanaakin olisiKertoisitko, mitä kaikkea itse laittaisit, tai mitä kaikkea ylipäänsä voisi laittaa noiden perinteisten leivottujen herkkujen (makean ja suolaisen) sijaan? Entä juomaksi, jos tee, kahvi, mehut eivät käy? Makeaa on vaikea tehdä ilman sokeria tai sokerin korviketta (ymmärtääkseni keinotekoiset makeutusaineet ovat vielä haitallisempia kuin sokeri?), ja leipominen ilman rasvaa on myös tosi vaikea käsittää. Eli mielestäsi ei makeita eikä suolaisia leivonnaisia, ei kofeiinijuomia, ei (varmaankaan) sokerilla tai keinotekoisesti makeutettuja mehuja tai alkoholittomia kuohujuomia. Mitä siis?
Veikkaan, että hän haluaa porkkananpaloja, kraanavettä ja gluteiinitonta näkkäriä.
Minun ei tee mieli syödä mitään puku päällä. Ei siinä sen kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Minun ei tee mieli syödä mitään puku päällä. Ei siinä sen kummempaa.
- Sain tämän rippipuvun kiskottua juuri ja juuri märkänä päälle ja koetan tilaisuuden ajan hengittääkin vain pinnallisesti, joten en ota riskiä, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä leivonnaisista.
Miksi myrkkyjuhlat kun kaikkea ihanaakin olisiKertoisitko, mitä kaikkea itse laittaisit, tai mitä kaikkea ylipäänsä voisi laittaa noiden perinteisten leivottujen herkkujen (makean ja suolaisen) sijaan? Entä juomaksi, jos tee, kahvi, mehut eivät käy? Makeaa on vaikea tehdä ilman sokeria tai sokerin korviketta (ymmärtääkseni keinotekoiset makeutusaineet ovat vielä haitallisempia kuin sokeri?), ja leipominen ilman rasvaa on myös tosi vaikea käsittää. Eli mielestäsi ei makeita eikä suolaisia leivonnaisia, ei kofeiinijuomia, ei (varmaankaan) sokerilla tai keinotekoisesti makeutettuja mehuja tai alkoholittomia kuohujuomia. Mitä siis?
Muakin kyllä kiinnostaisi tietää, mitä se "kaikkea ihanaakin" sitten olisi. Kun kaikki normaali on myrkkyä.
Koska teessäkin on kofeiinia, eikä täysin makeuttamatonta mehuakaan ole, niin mitä juotavaa? Vettä?
Haluan tältä kirjoittajalta listan niistä ihanuuksista, mitä hänelle voisi tarjota. Saa nähdä, tuleeko.
Ei ihme, että kutsuja ei järjestetäkään enää ainakaan entiseen malliin, kun on näin paljon ihmisiä, joille ei voi tarjota mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä leivonnaisista.
Muakin kyllä kiinnostaisi tietää, mitä se "kaikkea ihanaakin" sitten olisi. Kun kaikki normaali on myrkkyä.
Koska teessäkin on kofeiinia, eikä täysin makeuttamatonta mehuakaan ole, niin mitä juotavaa? Vettä?
Haluan tältä kirjoittajalta listan niistä ihanuuksista, mitä hänelle voisi tarjota. Saa nähdä, tuleeko.
Minäkin odotan mielenkiinnolla menua mitä ne ihanat tarjottavat ovat?
Ärsyttävää on sekin, ettei tulla silloin kun on kutsuttu, vaan niin myöhään, että pitäisi laittaa uusi kattaus. Ellei ole hyvää syytå.