Vieraat, jotka eivät kutsuilla syö mitään
Onko teidän mielestä epäkohteliasta, jos kutsuvieras ei juhlissa syö mitään? Eilen oli lapsen syntymäpäivillä pari vierasta, jotka eivät maistaneet mitään. En nyt loukkaanut siitä heille, mutta itsestäni tuntuu ikävältä, kun itse on leiponut kakkuja ja hankkinut muuta tarjottavaa. Ja kyseessä ei siis lapset vaan ihan aikuisvieraat.
Tietenkään ei tarvitse santsata eikä jokaista sorttia tarvitse maistaa, mutta itse ainakin miellän hyvän tavan mukaiseksi, että kutsuilla tai arkenakin kylässä edes jotakin otetaan.
Kommentit (906)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari syytä, miksei itse leivotut kakut kelpaa
-on epäsiisti koti
-joku ko. huushollissa on vähänkin flunssainen
-kakussa kynttilöitä, jotka päivänsankari räkii sammuksiin
-kakussa on nysvätty massapäällinen ja -koristeetTähän listaan vielä muutama lisäys:
-talossa on kissoja, jotka kävelevät pöydällä ja haistelevat tarjottavia
- kissaa pidetään sylissä ja sen jälkeen ilman käsien pesua laitetaan tarjottavia esille
- tarjolla olevat herkut sisältävät maitotuotteita, kermaa yms. ja ne ovat olleet jo muutamia tunteja lämpimässä.
-pienet lapset saavat kosketella ja maistella tarjottavia etukäteen. Sormet käyvät välillä nenässä jne.Pidän kyllä lapsista ja eläimistä. Olen vain ehkä vähän liian bakteerikammoinen. Enkä haluaisi olla epäkohtelias. Mutta joskus vaan tökkää tuommoisiin.
Asiallinen lista. Mutta huvitti mielikuva tarjoomuksia HAISTELEMASTA kissasta :)
Itselläni on kissa. Noudatan hygieniaa mutta ymmärrän että joitain voi arveluttaa, aivan kuten lapsiperheiden itse tehdyt tarjoomukset. Niimpä ostan aina valmiita vieraille, etenkin jos eivät ole eläinihmisiä itse.
Eläimen karva on inhottavaa täytekakussa. Varsinkin toisen henkilön eläimen karva.
Ja jos on pitkät hiukset, laittakaa ne kiinni leivonnan ajaksi. Ennemmin löydän eläimen karvan kakusta kuin emännän 20 senttiä pitkän hiuksen hampaiden välistä, sieltä kakun seasta.
Anoppi on tuollainen 🤣 syö mun tekemiä, mutta jossain nyyttäreillä kysyy ensin, kenen tekemä on, ja vasta sitten päättää, syökö vai ei. Ja tosissaan joskus kyllä ymmärrän kun oikein tarkkaan miettii. Onhan se ällöä syödä esim. Pitkäkyntisen (varsinkin jos ovat likaiset) tekemää pullaa tms😰
Minua harmittaa kun joskus kylässä on vain tarjolla paljon vehnää ja sokeria sisältäviä tuotteita ja ne on vielä iso paloja. En ole allerginen yms, mutta suolistoni voi paremmin kun jätän tälläiset syömättä, enkä muutenkaan tykkää sokerisista ruuista isoina annoksina. Minusta olisi kivempi maistaa tarjoiltavia jos ne olisi pienempiä kooltaan, esim. possumunkin voisi tarjolla vain puolikkaana. Joskus pyydän veistä ja itse puolitan, mutta ehkä joku loukkaantuu siitäkin.
Ei tarvitse syödä tai juoda, jos ei itse halua. Jokaisen oma asia. Sisko on anorektikko ja on niin sääli, kun hänen syömishäiriötä seurataan koko suvun voimin häissä ja hautajaisissa.
Voiko kutsussa mainita, että tuokaa mukananne omat syötävät? Siis saako kutsuja jättää ruoan tarjoamatta, koska ei tiedä, mitä vieraat voivat syödä vai voivatko syödä mitään?
Vai olisiko paras aina ilmoittaa, että nämä ovat nyyttikestit, tuokaa, mitä haluatte syödä?
Minäkin kun kuulun sellaiseen ihmisryhmään, jolle on opetettu, että on kohteliasta ainakin maistaa, jos kylässä tarjotaan ruokaa. Että isäntäväen vaivannäköä pitää arvostaa.
Mun tuttu syö vaan silloin kun on yksin. Ei halua kenenkään näkevän ja kyllä on syömishäiriö. Itse sanonut sen.
Vierailija kirjoitti:
Voiko kutsussa mainita, että tuokaa mukananne omat syötävät? Siis saako kutsuja jättää ruoan tarjoamatta, koska ei tiedä, mitä vieraat voivat syödä vai voivatko syödä mitään?
Vai olisiko paras aina ilmoittaa, että nämä ovat nyyttikestit, tuokaa, mitä haluatte syödä?
Minäkin kun kuulun sellaiseen ihmisryhmään, jolle on opetettu, että on kohteliasta ainakin maistaa, jos kylässä tarjotaan ruokaa. Että isäntäväen vaivannäköä pitää arvostaa.
Ei ole mitään kohteliasta syödä jonkun mieliksi. Päästä jo irti tuosta pakkosyönnistä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tuttavapiirissä yksi sellainen, joka aina on syömättä mitään. Jos hänelle tarjoaa jotain, niin hän aina sanoo, että ei kiitos, olen juuri syönyt. Onneksi ei ole muita, sillä kyllä omissa juhlissa harmittaisi, jos on tehnyt kaikenlaista herkullista tarjottavaa monen monta sorttia, eikä kukaan söisi mitään. Itse en tuollaista syömättömyyttä ymmärrä. Siitä tulee vähän töykeä vaikutelma. Voisihan sitä ottaa jotain lautaselle, ja vaivihkaa jättää sen sitten syömättä, ei sitä kukaan huomaa. Tämäkin tuttava on todella ylipainoinen, ja mistään dieetistä hänellä ei ole kyse, syö kyllä suuria määriä kotonaan.
Läskeillä on minun havaintojeni mukaan usein sellaista, että muiden nähden ei syödä, tai sitten vain vähän salaattia tms. Minulla on pari kovin ylipainoista kollegaa, ja jos mennään ravintolaan työporukalla, niin syövät salaatin tai jonkun pikku kasvisannoksen, ja töissä eväänä myös sellainen kaupan valmissalaatti.
Kotona heidän ruokavalionsa täytyy olla jotain aivan muuta, koska ylipaino on ja pysyy vuodesta toiseen.
Olenkin vähän ihmetellyt, miksi lapsiperheissä jyllää nyt kaikki taudit ja kovina. Mutta tämän ketjun jälkeen ei enää tarvitse ihmetellä.
Jos ihmiset on niin bakteerikammoisia, ettei edes uskalleta pullaa syödä, kun siihen on lapsi voinut koskea tai kissa haistaa, niin onko se mikään ihme ettei immuunipuolustus enää toimi.
Pysykää vaan siellä antibakteerisissa kodeissanne.
Itse pidän kaupasta ostettuja tarjoiluita pääosin paljon itse tekemiä huonompina ja meillä oikeastaan kaikki lähisukulaiset, joiden luona säännöllisesti kyläillään, tekevät tarjottavat pääosin itse.
Uskon, että hygieniataso on kaikilla riittävä enkä kyllä ole tauteja saanut, vaikka lapsetkin alkavat jo osallistua. Eiköhän niille opeteta käsienpesut ym. Huoletta syön kyllä kakkuakin, jonka kynttilät on puhallettu. Välillähän noilta sukulaislapsilta vähän pärskeitä varmasti lentää, mutta sairaana ei kutsuta vieraita eikä puhallella kynttilöitä.
jospa ei kenenkään tekeleet maistu? itse voin kutsuttuna ottaa kupin kahvia, ja mummon leipomasta pitkosta yhden siivun. koska tiedän, ettei mummon vertaista leipuria löydy mistään, en pilaa hyvää kahvia jollain yritelmillä. ps. omat mummot on molemmat jo menneet, eli kahvia vain.
Vierailija kirjoitti:
Olenkin vähän ihmetellyt, miksi lapsiperheissä jyllää nyt kaikki taudit ja kovina. Mutta tämän ketjun jälkeen ei enää tarvitse ihmetellä.
Jos ihmiset on niin bakteerikammoisia, ettei edes uskalleta pullaa syödä, kun siihen on lapsi voinut koskea tai kissa haistaa, niin onko se mikään ihme ettei immuunipuolustus enää toimi.
Pysykää vaan siellä antibakteerisissa kodeissanne.
Taudit jyllää lapsiperheissä. Siellä kosketaan ihan kaikkeen.
Mitä ihmettä, tosi monen mielestä olisi siis pakko syödä vaikkei mitenkään haluaisi? Pliis antaisitte toisten vain olla, ette voi tietää elämäntilannetta. Voi olla vaikka sytistaattihoidot tai bulimiaa tai surua joka vie ruokahalun. Tavallaan epäkohteliasta sekin, ettei huomioi toisen kokemusta ollenkaan.
Saahan sitä elämästä vaikeaa näinkin.
Minua ei lähtökohtaisesti lemmikit häiritse, mutta lasten lähmimät tarjoilut kyllä jää syömättä :x
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tuttavapiirissä yksi sellainen, joka aina on syömättä mitään. Jos hänelle tarjoaa jotain, niin hän aina sanoo, että ei kiitos, olen juuri syönyt. Onneksi ei ole muita, sillä kyllä omissa juhlissa harmittaisi, jos on tehnyt kaikenlaista herkullista tarjottavaa monen monta sorttia, eikä kukaan söisi mitään. Itse en tuollaista syömättömyyttä ymmärrä. Siitä tulee vähän töykeä vaikutelma. Voisihan sitä ottaa jotain lautaselle, ja vaivihkaa jättää sen sitten syömättä, ei sitä kukaan huomaa. Tämäkin tuttava on todella ylipainoinen, ja mistään dieetistä hänellä ei ole kyse, syö kyllä suuria määriä kotonaan.
Läskeillä on minun havaintojeni mukaan usein sellaista, että muiden nähden ei syödä, tai sitten vain vähän salaattia tms. Minulla on pari kovin ylipainoista kollegaa, ja jos mennään ravintolaan työporukalla, niin syövät salaatin tai jonkun pikku kasvisannoksen, ja töissä eväänä myös sellainen kaupan valmissalaatti.
Kotona heidän ruokavalionsa täytyy olla jotain aivan muuta, koska ylipaino on ja pysyy vuodesta toiseen.
Koskaan ei voi läski olla tarpeeksi hyvä teille ilkeilijöille.
Jos syö salaattia, nämä naureskelee selän takana, että mitä se yrittää esittää, kotona kuitenkin mättää pizzaa ja hampurilaisia.
Jos sitten ottaa reilusti lihottavaa tarjottavaa, nämä kauhistelee selän takana, että katsokaa nyt miten se taas syö. Ei ihme että on läski. Hyi!
Onneksi läski voi kuitenkin laihtua. Kusipää ei voi luonteelleen mitään. Se on kusipää aina.
Mulla on allergioita ja ihmiset muistavat niistä vain keliakian. En uskalla syödä ei-teollisia "gluteenittomia" leipomuksia, koska ne on tehty samoissa tiloissa vehnän kanssa. Liian monta kertaa olen saanut kamalat oireet sellaisista.
Lisänä on liuta muita allergioita (soija, pähkinä, suklaa, tietyt hedelmät ja marjat), joita en katso velvollisuudekseni selittää. Jos menen "isoihin" juhliin, otan vain kahvia, mutta pienempiin juhliin sovin että tuon itse itselleni sopivat syömiset. On se kumma, että muiden sairaudet noin kiinnostavat.
Itse jätän usein syömättä ihan keliakian takia. Usein on varattu myös gluteenitonta ruokaa mutta asettelu on tehty niin, että on kontaminaatioriski. Esimerkiksi gluteenittomat ja normaalit leivät ovat samalla lautasella tai aseteltu niin, että normaalia leipää otettaessa ne voidaan nostaa gluteemittomien yli (voi tippua muruja). Samoin ottimien kanssa voi olla sekoittumisriski. En yleensä mainitse asiassa, jos joku ei erikseen kysy miksi en syö. Vahinko on jo tapahtunut, niin ole kokenut tarpeelliseksi tehdä asiasta numeroa, ettei tarjoilun järjestäjä pahoita mieltään.
Tätä samaa näkee monesti myös buffet lounailla yms. Esim. Eräässä paikassa on usein jälkiruokana lettuja hilloa ja jäätelöä. Monet sitten ottavat letut lautaselle ja laittavat samalle lautaselle jäätelöä niin, että otin koskettaa lettuja. Tämän jälkeen jäätelö ei enää ole gluteeniton, kun otin laitetaan siihen takaisin. Ja kyllä, se on noin tarkkaa.
Syitä miksi en syö.
Kokki joka ei pese käsiään wc käynnin yhteydessä. Hiplaa koko aja nenää.
Sämpylät on rumia ja likilaskuisia.
En käy myöskään kylässä, enkä toivo vieraaksemme.