Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vieraat, jotka eivät kutsuilla syö mitään

Vierailija
02.05.2022 |

Onko teidän mielestä epäkohteliasta, jos kutsuvieras ei juhlissa syö mitään? Eilen oli lapsen syntymäpäivillä pari vierasta, jotka eivät maistaneet mitään. En nyt loukkaanut siitä heille, mutta itsestäni tuntuu ikävältä, kun itse on leiponut kakkuja ja hankkinut muuta tarjottavaa. Ja kyseessä ei siis lapset vaan ihan aikuisvieraat.

Tietenkään ei tarvitse santsata eikä jokaista sorttia tarvitse maistaa, mutta itse ainakin miellän hyvän tavan mukaiseksi, että kutsuilla tai arkenakin kylässä edes jotakin otetaan.

Kommentit (906)

Vierailija
601/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en pysty syömään joka paikassa. Tällöin otan korkeintaan kahvia. Syy: jos paikka on selkeästi likainen, ei tee mieli syödä.

Vierailija
602/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisollani oli Chronintauti. Jos juhlat ovat pitkän matkan päässä kotoa ja paikalöa meille tuntemattomia ihmisiä, ei hän halua syödä. Ymmärrän hyvin, koska niillä mahakivuilla ei välttämättä kestä kotiin asti ja mulle itsellekin on hiukan kiusallista käydä isommalla asialla vessassa. VAIKKA aikuisia ihmisiä ollaankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en pysty syömään joka paikassa. Tällöin otan korkeintaan kahvia. Syy: jos paikka on selkeästi likainen, ei tee mieli syödä.

Onneksi minun lähipiirissäni ei ole yhtään niin likaista paikkaa, etten kykenisi syömään... Aina, jos on jotkut juhlat tai kutsuttu muuten vaan kylään, niin on siistiä ja puhdasta.

Vierailija
604/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen herkkävatsainen enkä koskaan syö muuta kuin omia eväitä.

Vierailija
605/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä koronankin takia monet ovat lähes pakko-oireisia puhtauden suhteen. Nämä samat ihmiset syövät usein tyytyväisinä ravintolaruokaa, vaikkei ravintolakeittiössä yleensä olla maski naamalla ja hanskat kädessä.

Vierailija
606/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äidilleni on tehty lihavuusleikkaus, eikä hän sen jälkeen ole voinut syödä ollenkaan herkkuja. Tätä ei sitten monikaan hänen ystävistään sulata. Aina ollaan tuputtamassa ja sanotaan, että "et sinä yhdestä pullasta liho". No ei lihokkaan, mutta kun se yksi pulla tekee niin huonon olon, ettei sitä todellakasn halua syödä. Kyse ei siis ole lihomisen pelosta tai nirsoilusta vaan ihan siitä ettei keho pysty enää operaation jälkeen käsittelemään sokeria kuin normaali keho.

Oli syömättömyyteen mikä syy tahansa, niin annetaan kaikkien syödä tai olla syömättä ihan oman tarpeensa mukaan, eikä loukkaannuta turhista! Jokaisella meistä on oikeus itse päättää mitä suuhunsa laittaa!

Vierailija
607/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en syö, jos en ole satavarma, että ruoka on gluteenitonta. En halua tulla kipeäksk kenenkään pöperöistä, oli epäkohteliasta tai ei.

Vierailija
608/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö pointti ole se ihmisten tapaaminen ja hengailu? On jokaisen oma asia mitä ja milloin syö tai ei ja mistä syistä johtuen.

Vierailija
609/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tod. ala luettelemaan allergioitani, koska ihmiset ei tajua että raaka-aineen raaka-aineessa voi olla jotain (esim. että se valmis mansikkarahkapurkki minkä laitoit kakkuun ei olekaan ehkä ainesosiltaan vain mansikkaa+maitorahkaa). En jaksa väitellä asiasta.

En edes yritä selvittää mitä kaikkea sinne on mennyt, tämä on kotona itsellenikin välillä vaikeaa. On noin 10 eri ruoka-aineallergiaa, todettu lääkärissä. Vaihtelee siitepölykausittain.

Selkeitä asioita kuitenkin syön, esim. tutut valmiit leivonnaiset ja keksit, kahvi, jne. Mutta jos sanon ei kiitos, niin toivon ettei siitä tule kovin pitkää väittelyä.

Vierailija
610/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en syö kenenkään itsetekemia, hyi olkoon. Mistä tiedän pesitkö kädet edes. 

Noudetusta ruoastakaan ei tiedä aina..

Vierailija
611/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole tämä klassikko, että pistetään lapset keittiöön katsomaan kuinka ällöttävä tiskirätti roikkuu keittiössä. Jos se on vanha ja ällö tai haiseva, ei syödä mitään. Muuten vedetään kyllä kaikkea napaan. 

?

Vierailija
612/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi tuttavalapsiperhe, jotka on curling kasvatuksen mestareita ja ei juuri koskaan syö mun luona mitään.

Tulivat kerran kylään ja olin laittanut lämpimän ruuan leipineen. Perheen äiti sanoi, että heidän lapset ei nyt syö leipää ollenkaan kun minulla oli tarjota margariininiksi vain Oivariinia. Hänen lapset kuulemma ovat tottuneet Keijuun.

Erään kerran kun tulivat, olin tehnyt kattilallisen lihakeittoa. Samainen äiti ilmoitti että heidän lapset ei tykkää että lihakeitossa on kokolihaa. Sen jälkeen tuo äiti kaivoi ison nakkipaketin käsilaukusta ja lapsensa alkoivat syödä niitä nakkeja kylmiltään lihakeiton sijaan.

Olen todennut että en edes yritä miellyttää heitä. Jos tarjoamani ruoka ei kelpaa niin syököön omia eväitään tai olkoon nälässä.

Vierailija
613/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äidilleni on tehty lihavuusleikkaus, eikä hän sen jälkeen ole voinut syödä ollenkaan herkkuja. Tätä ei sitten monikaan hänen ystävistään sulata. Aina ollaan tuputtamassa ja sanotaan, että "et sinä yhdestä pullasta liho". No ei lihokkaan, mutta kun se yksi pulla tekee niin huonon olon, ettei sitä todellakasn halua syödä. Kyse ei siis ole lihomisen pelosta tai nirsoilusta vaan ihan siitä ettei keho pysty enää operaation jälkeen käsittelemään sokeria kuin normaali keho.

Oli syömättömyyteen mikä syy tahansa, niin annetaan kaikkien syödä tai olla syömättä ihan oman tarpeensa mukaan, eikä loukkaannuta turhista! Jokaisella meistä on oikeus itse päättää mitä suuhunsa laittaa!

Voi luoja. Luuletko ihan oikeasti, että sokeri on se syy, ettei lihavuusleikattu pysty syömään kuten ennen???? 😂😂😂

Vierailija
614/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä jää syömättä kun harrastan paastoilua ja syön yleisesti aika terveellisesti. Sitten jos kutsuilla vetää jonkun sokerikermahirviön naamariin niin saattaa mennä pakki sekaisin tai tulla kevyet sokeritärinät.

Pidän kahvista, mutta saatan senkin jättää juomatta kun en umpitylsään kyyhötyskekkeriin kaipaa lisää stimulanttia.

Olen varma, että olet tosi tosi ei niin miellyttävä tyyppi. Ja tylsä. Tuskin sua paljon kaivataan.

Vierailija
615/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isommassa porukassa sama syökö vai ei. Henkilökohtaisesta kyläilystä sovittaessa kannattaa sanoa että ethän varaa minulle mitään syömistä, juon vain kahvin. Nykyään tämä kommunikaatio pitäisi olla helppoa.

Vastaavasti se, joka aikoo ruokaa tarjota, voi kysyä että haluatko ruokaa. Ja jos toinen ei halua, niin se siitä. Nykyään tämän kommunikaation pitäisi olla helppoa.

Helpompi se on tarjoajan kysyä, että haluaako toinen sitä, mitä olisi tarjolla, kuin vierailijan alkaa listaamaan asioita, joita hän ei halua. Tulee aika pitkä lista, jos syömisen lisäksi otetaan kantaa kaikkiin kuviteltavissa oleviin aktiviteetteihin. Ja miksi ei otettaisi, varmasti siitäkin joku skitsomamma pahastuu, kun vieras ei halunnutkaan lähteä base-hyppäämään.

Vierailija
616/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo hyväksynyt sen, että aina tekee väärin. Jos vieraat syövät, av-palstalla kauhistellaan rohmuja vieraita. Jos ei syö, ollaan loukkaantuneita kuinka epäkohteliaita vieraat nyt olivatkaan.

Mä syön harvoin muualla kuin kotona, koska mulla on niin arvaamaton vatsa että en halua vieraisilla ottaa sitä riskiä että joudun istumaan vessassa seuraavat 4 tuntia. Olisihan sekin varmasti isäntäväen mielestä varsin epäkohteliasta.

Vierailija
617/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ihanaa, kun voi maistaa kaikkea, eikä tarvitse keksiä miten kieltäytyä. Korkeintaan vähän röpöttää jälkeenpäin, mutta en kuole siihen. En ole tajunnutkaan, että niin monella on niin isoja ongelmia ruoan suhteen.

Vierailija
618/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergiat yms on ymmärrettäviä, mutta muutoin on kyllä mielestäni tosi epäkohteliasta olla ottamatta yhtään mitään. Jos syö yhden keksin, tuskin siihen kukaan kuolee vaikkei olisikaan imuroitu.

Vierailija
619/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pari ruoka-allergiaa, mutta en tee niistä numeroa.

Jos juhlissa ei ole sopivaa syötävää, otan jotain ja jätän huomaamatta syömättä. Ei mikään ongelma. Tärkeintä, että juhlat ovat muuten kivat.

Jos itse järjestän, saatan tarjottimen viereen laittaa pienen lapun, esim. maidoton, gluteeniton, pähkinätön.

Näin siis jos en tunne kaikkia.

Vierailija
620/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Allergiat yms on ymmärrettäviä, mutta muutoin on kyllä mielestäni tosi epäkohteliasta olla ottamatta yhtään mitään. Jos syö yhden keksin, tuskin siihen kukaan kuolee vaikkei olisikaan imuroitu.

Kenenkään mieliksi ei tartte syödä yhtään mitään. Epäköhteliasta on tuputtaa ja tyrkyttää.