Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieraat, jotka eivät kutsuilla syö mitään

Vierailija
02.05.2022 |

Onko teidän mielestä epäkohteliasta, jos kutsuvieras ei juhlissa syö mitään? Eilen oli lapsen syntymäpäivillä pari vierasta, jotka eivät maistaneet mitään. En nyt loukkaanut siitä heille, mutta itsestäni tuntuu ikävältä, kun itse on leiponut kakkuja ja hankkinut muuta tarjottavaa. Ja kyseessä ei siis lapset vaan ihan aikuisvieraat.

Tietenkään ei tarvitse santsata eikä jokaista sorttia tarvitse maistaa, mutta itse ainakin miellän hyvän tavan mukaiseksi, että kutsuilla tai arkenakin kylässä edes jotakin otetaan.

Kommentit (906)

Vierailija
661/906 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottuja vieraita Laihialla.

Vierailija
662/906 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jessus mikä aihe taas. Mitä ihmettä se kenellekään kuuluu mitä syö vai syökö mitään =/

Itse kärsin tästä, kun olen pieniruokainen ja sitten työpaikan ruokalassa sitä sitten kovaan ääneen ihmetellään, että KUINKA SÄÄ NOIN VÄHÄN SYÖT, EIHÄN TOSTA NÄLKÄ LÄHDE. Armoa ihmiset!

=(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/906 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos annettaisiin ihmisten syödä mitä haluaa? Olin aikanaan yhdessä kesätyössä viimeistä päivää, ja esimies oli tuonut sellasen kaupan pakastealtaan jäätelökakun kahvipöytään. Itse vihaan jäätelöä, ja sen lisäksi mulla on laktoosi-intoleranssi. Jätin mainitsematta sen, etten pidä jäätelöstä, mutta vatsakivut ja ripuli ei heidän mielestään ollut tarpeeksi syytä jättää kakkua ottamatta. Siellä purnattiin koko loppupäivä siitä, miten törkeä oon, ja söivät kakkua keskenään.

Jos olisivat kysyneet, niin oisin voinut sanoa et mitään ei tarvitse tuoda. 

Vierailija
664/906 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No myönnän että ehkä ihan hitusen ärsyttää, jos joku ei ota yhtään mitään. En ole mikään supermartta, mutta mielestäni meillä on yleensä ihan hyviä tarjottavia. Oman perheen allergioista johtuen on aina laktoositonta ja jotain gluteenitonta myös, on sesongin hedelmiä ja/tai tuoreita marjoja, on suolaista ja makeaa, on kuumaa ja kylmää juotavaa jne. Ehkä kaikkein tiukimmille karppaajille ei löydy kuin mustaa kahvia ja teetä. 

Mutta en silti ikimaailmassa tekisi asiasta mitään numeroa, koska jokainen saa tietysti valita mitä suuhunsa panee ja toisten syömisten kyttääminen on ehkä eniten perseestä maailmassa (kyllä, myös oma kyttäämiseni on, en vaan pysty olemaan täysin huomioimatta :D ). Vieras voi ihan hyvin skipata kaiken ruokapuolen, ja tärkeintä että tuli kuitenkin mukaan!

Ehkä enemmän ärsyttää se, että joku ottaa velvollisuudentunnosta jotain, ja pyörittelee ruuan pitkin lautasta syömättä oikein mitään, tai siemaisee kerran kahvikupillisesta. Inhoan hävikkiä niin siksi tää ärsyttää.

Vierailija
665/906 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-mies... En tiedä mistä moinen mutta missään kutsuilla ei syönyt ikinä mitään. Joskus mainitsinkin että ota nyt jotain vähän on epäkohteliasta, mutta ei. Kahvia ryysti parikin kuppia. Kotona sitten söi kun hevonen. Syytä en koskaan saanut selville käytökselle, koska kyseessä oli sama mitkä juhlat ja kenen kinkerit niin tyyli oli aina sama

Vierailija
666/906 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ex-mies... En tiedä mistä moinen mutta missään kutsuilla ei syönyt ikinä mitään. Joskus mainitsinkin että ota nyt jotain vähän on epäkohteliasta, mutta ei. Kahvia ryysti parikin kuppia. Kotona sitten söi kun hevonen. Syytä en koskaan saanut selville käytökselle, koska kyseessä oli sama mitkä juhlat ja kenen kinkerit niin tyyli oli aina sama

Ei ole epäkohteliasta syödä jonkun mieliksi.

Ja mitä ihmettä sinä puutuit miehesi syömisiin?

Vierailija
667/906 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex puolisoni täytti 40 vuotta. Vein hänelle lahjan samalla kun lapset meni iskälleen.

Ex tokaisi, että ota kakkua, se on kylmäkaapissa. Noh onneksi ei ollut keittänyt kahvia ja kattanut kakkulautasta - tapoihinsa ei kuulu tehdä naisen eteen mitään-.

Avasin kaapin, ja siellä oli ison lehmänläjän näköinen 'kakku'. Kuorrute oli kermavaahto, johon oli sekoitettu kaakaojauhoa.

Jotenkin hokasin sanoa että pidän vain kinuskikakusta, enkä nyt ota kakkua, kiitos vaan. Kysäsin, että kuka sen kakun leipoi. Sen oli leiponut exän uusi naisystävä. Juu-u

Vierailija
668/906 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua harmittaa porukka, joka jättää syömättä muusta kuin lääketieteellisestä syystä. Se on oikeasti rikkaus, kun ei tartte kytätä pakkausselosteita sairastumisen pelossa. Tämän ymmärtää vasta, kun ei voikaan syödä vapaasti sitä mitä mieli tekee.

Ruokavalioni on niin rajoitetttu, että olisi kohtuutonta vaatia isäntäväkeä huomioimaan se. Mieluummin siksi olen juhlissa pelkällä kahvilinjalla.

Asia, joka ärsyttää tilaisuuksissa on myös alkoholin tuputtaminen. Jos olen autolla, en ota sitä yhtäkään ja siitä pidän kiinni. Olen aina ihmetellyt miksi tämä aiheuttaa niin suurta hämmennystä? En ota ruoan kanssa sitä yhtä viiniä, piste. Skoolaukset teen tarvittaessa vaikka limulla, jos ei ole alkoholitonta skumppaa tarjolla.

Vierailija
669/906 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että osaa ahdistaa ihmiset jotka kyttäävät toisten syömisiä!!!

Appi on juuri tuollainen, joka tuputtaa kokoajan jotain ja melkein parinkymmenen vuodenkin jälkeen loukkaantuu kun en syö mitään. En vain pysty syömään vieraassa ympäristössä, kiitos jo nyt parantuneen anoreksian - tunnen itseni valtavaksi valaaksi ja ahneeksi jos yritän syödä muualla kuin kotona. Ja kyllä, asia aiheuttaa häpeää ja ahdistusta tarpeeksi ilman että joutuu selittelemään asiaa.

Vierailija
670/906 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla sokeri ja rytmi häiriö aiheuttaa vapinaa käsissä joka johtaa paniikki häiriöön söy siinä sohvan nurkassa kun räkäset pennut tuuppivat ja mekastavat. kieltäydyn koko lahjojen keruu kekkereistä.

Vierailija
671/906 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä panen pöydän koreaksi, kun vieraita tulee. En halua tietää vieraiden suolistosairauksista tms. Syö tai on syömättä.

Miksi oi miksi? Mitä haluat todistaa tuolla korealla pöydällä? Tietysti jos pystyy ajattelemaan että vieraat ottaa yhden, kaksi lajia mutta yleinen vaatimus on joka lajin kohdalla ota ota ota. Mikä vika siinä on? Onko sulla joku vika. Ota ota

Vierailija
672/906 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari syytä, miksei itse leivotut kakut kelpaa

-on epäsiisti koti

-joku ko. huushollissa on vähänkin flunssainen

-kakussa kynttilöitä, jotka päivänsankari räkii sammuksiin

-kakussa on nysvätty massapäällinen ja -koristeet

Kakustako se flunssa tarttuu?

Vierailija
673/906 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tuttavapiirissä yksi sellainen, joka aina on syömättä mitään. Jos hänelle tarjoaa jotain, niin hän aina sanoo, että ei kiitos, olen juuri syönyt. Onneksi ei ole muita, sillä kyllä omissa juhlissa harmittaisi, jos on tehnyt kaikenlaista herkullista tarjottavaa monen monta sorttia, eikä kukaan söisi mitään. Itse en tuollaista syömättömyyttä ymmärrä. Siitä tulee vähän töykeä vaikutelma. Voisihan sitä ottaa jotain lautaselle, ja vaivihkaa jättää sen sitten syömättä, ei sitä kukaan huomaa. Tämäkin tuttava on todella ylipainoinen, ja mistään dieetistä hänellä ei ole kyse, syö kyllä suuria määriä kotonaan.

Kovin lihavalla voi olla syömispelkoa muiden nähden. Vähän ymmärrystä. Erilaisia syömishäiriöitä on monella.

jossain ne ovat selvästi uskaltaneet syödä (ja paljon)

Vierailija
674/906 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari syytä, miksei itse leivotut kakut kelpaa

-on epäsiisti koti

-joku ko. huushollissa on vähänkin flunssainen

-kakussa kynttilöitä, jotka päivänsankari räkii sammuksiin

-kakussa on nysvätty massapäällinen ja -koristeet

Kakustako se flunssa tarttuu?

voi olla, että tarttuu tai sitten ei tartu, mutta minua ei kovin houkuttele syödä lapsen räkää

Vierailija
675/906 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua harmittaa, kun olen gluteeniton ja sitten joku menee  varta vasten ostamaan jonkun imelän leivonnaisen JUURI siksi, että minäkin saisin sokerista mättöä syödä, vaikken haluaisi ja tarvitsisi mitään, en kotonakaan syö mitään kahvileipää.

Olen kyllä sanonut, että minulle ei tarvitse varata kahvileipää. HUOH!

Vierailija
676/906 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jätän usein syömättä ihan keliakian takia. Usein on varattu myös gluteenitonta ruokaa mutta asettelu on tehty niin, että on kontaminaatioriski. Esimerkiksi gluteenittomat ja normaalit leivät ovat samalla lautasella tai aseteltu niin, että normaalia leipää otettaessa ne voidaan nostaa gluteemittomien yli (voi tippua muruja). Samoin ottimien kanssa voi olla sekoittumisriski. En yleensä mainitse asiassa, jos joku ei erikseen kysy miksi en syö. Vahinko on jo tapahtunut, niin ole kokenut tarpeelliseksi tehdä asiasta numeroa, ettei tarjoilun järjestäjä pahoita mieltään.

Tätä samaa näkee monesti myös buffet lounailla yms. Esim. Eräässä paikassa on usein jälkiruokana lettuja hilloa ja jäätelöä. Monet sitten ottavat letut lautaselle ja laittavat samalle lautaselle jäätelöä niin, että otin koskettaa lettuja. Tämän jälkeen jäätelö ei enää ole gluteeniton, kun otin laitetaan siihen takaisin. Ja kyllä, se on noin tarkkaa.

Meillä perheessä paljon allergioita niin melkein aina leivottuna luontaisesti gluteenitonta leipää, mokkapaloja ym. Viimeksi viimeviikolla tuli yllättäen keliaakikko tuttu käymään. Itse laitoin tarjolle omatekoista gluteenitonta leipää ja mietin aina tarkkaan että olenhan ottanut puhtaan leivinpaperin, leivinliinan ym. Koska meillä allergiat ei niin tarkkoja niin joudun miettimään mitkä varmasti gluteenittomia ettei ole kontaminoituneet. Toki meillä ei edes ole gluteeniton sisältäviä viljoja jauhoina kotona mutta syödään kyllä normaali vehnäleipää ja joskus paistetaan vehnä pakasteita ym. Aina laitan tarjolle myös kaupan gluteenittomia keksejä jotka jätän alkuperäiseen pakettiin joka avattu niin että helppo ottaa mutta taatusti tietää ettei ole muuta seassa.

Saatan usein kysyä samalla käykö sinulle tällainen tai tuollainen makkara leivälle jne. Mutta kun syödään en vahdi enkä loukkaannu jos gluteenitonta syövä ei uskalla syödä tekeleitäni. Tai halua syödä. Siksi tarjolla myös kaupan versio. Yleensä aina kyllä omatekoiset gluteenittomat leivät, pitsat ym kelpaavat hyvin.

Itse inhoan ruuan tuputtamista. Siksi laitan asioita tarjolle ja kerron samalla mitä niissä on. Ja saatan kysyä mitä ei saisi olla (ihan vaan siksi kun meillä todella laajoja allergioita niin kaikille on löytynyt syötävää jos kehtaavat sanoa mikä käy). Suppein ruokavalio oli pienellä allergiselle lapsella jolle kävi vain bataatti ja hirvi. Molempia sattui meillä olemaan pakkasessa sellaisenaan kypsennettynä.

Vierailija
677/906 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän esim lasten syntymäpäivillä ottaa jotain mitä ei olisi ehditty näpelöidä lasten toimesta. Lapset ovat ihania, mutta pandemia teki minusta entistä bakteerikammoisemman ja en vain pysty ottamaan tarjottavia joihin ihmiset ovat ehtineet koskea paljain käsin (vaikka ottimet olisivat kulhossa) 

Vierailija
678/906 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyden vuoksi en voi syödä kuin laktoositonta, en kahvia, en sokerisia, en rasvaisia. Teestä en pidä. En myöskään ole valmis selittämään miksi en voi syödä ja avata sairaushistoriaani koko vieraskunnalle. Ärsyttää hirveästi, kun tutuilla joka kahvipöydässä, kova selitys tässä sinulle sitä ja tätä.

Helpompi olisi olla syömättä mitään kuin kuunnella niitä tyrkytyksiä ja haloota asiasta.

Kylmä/kuuma vesi on ihan ok tarjota ja se maistuu aina. Antakaa muut valita itse.

Rauha vieraille, kiitos.

Vierailija
679/906 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se vähän outoa, jos ei mitään edes maista. Voi olla, että muut sitten selän takana hieman pyörittelevät silmiään tai sanovat sanasen tai pari. Siis vain omituista. Jonkun pienen piparin pystyy kuka tahansa vetämään. 

Vierailija
680/906 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ruokarajoitteisena luottaisi ainakaan iäkkäisiin kokkeihin. Heidän mielestään joku vaikka laktoosiherkkyys on vain temppuilua ja on hauskaa valehdella toisille silmää iskien, että tässä pullassa on laktoositonta maitoa ja voita  tms