Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieraat, jotka eivät kutsuilla syö mitään

Vierailija
02.05.2022 |

Onko teidän mielestä epäkohteliasta, jos kutsuvieras ei juhlissa syö mitään? Eilen oli lapsen syntymäpäivillä pari vierasta, jotka eivät maistaneet mitään. En nyt loukkaanut siitä heille, mutta itsestäni tuntuu ikävältä, kun itse on leiponut kakkuja ja hankkinut muuta tarjottavaa. Ja kyseessä ei siis lapset vaan ihan aikuisvieraat.

Tietenkään ei tarvitse santsata eikä jokaista sorttia tarvitse maistaa, mutta itse ainakin miellän hyvän tavan mukaiseksi, että kutsuilla tai arkenakin kylässä edes jotakin otetaan.

Kommentit (906)

Vierailija
561/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

toiset vähän arvioivat paikan ja henkilön mukaan, kannattaako siellä syödä mitään vai onko vaikka hetken mieluummin nälissään

Voi olla että joku on täysin allerginen kakuissa yms käytettäville aineille,tai diabeetikko. Ei vain tee numeroa asiasta ,jos ei pysty nauttimaan tarjottavista . Nirppanokkien kannattaisi pysyä kotonaan,jos ei ole käytöstapoja. Itse otan juhlissa tarjottuja herkkuja ja kiitän,kehun vielä jos joku kakku tms oli erikoisen hyvää.

On monesti ilahtunut täysin ihminen,joka on ikänsä toisia passannut,eikä ole kiitoksen sanaa koskaan kuullut. Eräälle emännälle sanoin työtehtävissä siellä ollessani että olet tavattoman hyvä kokki,ilahtui suuresti. Häneltä opin,että pikkuisen suolaa marjakiisseliin ottaa siitä paremmin maut esiin. Kastikkeensa myös oli sanoinkuvaamattoman hyvää.

Ainakaan kakkostyypin diabeetikolla ei ole kutsuilla ruokarajoitteita.

Vierailija
562/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostakaa kutsuille kaupantavaraa.

Miksi? Kyllä olisi vieraat ihmeissään. Meille kun tulevat, odottavat aina tiettyjä tekemiäni tarjottavia, kun ne ovat niin hyviä. Itse en syö koskaan mitään kaupan tarjottavia, en viitsi turhaan syödä mitään, mistä en yhtään tykkää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

toiset vähän arvioivat paikan ja henkilön mukaan, kannattaako siellä syödä mitään vai onko vaikka hetken mieluummin nälissään

Voi olla että joku on täysin allerginen kakuissa yms käytettäville aineille,tai diabeetikko. Ei vain tee numeroa asiasta ,jos ei pysty nauttimaan tarjottavista . Nirppanokkien kannattaisi pysyä kotonaan,jos ei ole käytöstapoja. Itse otan juhlissa tarjottuja herkkuja ja kiitän,kehun vielä jos joku kakku tms oli erikoisen hyvää.

On monesti ilahtunut täysin ihminen,joka on ikänsä toisia passannut,eikä ole kiitoksen sanaa koskaan kuullut. Eräälle emännälle sanoin työtehtävissä siellä ollessani että olet tavattoman hyvä kokki,ilahtui suuresti. Häneltä opin,että pikkuisen suolaa marjakiisseliin ottaa siitä paremmin maut esiin. Kastikkeensa myös oli sanoinkuvaamattoman hyvää.

Ainakaan kakkostyypin diabeetikolla ei ole kutsuilla ruokarajoitteita.

Ei virallisen ohjeen mukaan, mutta ei diabeetikon silti kannata ihan kaikkea syödä.

Vierailija
564/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on myös tietty naistyyppi, joka korottaa itseään olemalla syömättä mitään herkkuja mitä muut syövät esim. työpaikalla. Sitten kuitenkin kropasta näkee, että kyllä ne herkut kotona maistuu...

Vierailija
565/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten on myös tietty naistyyppi, joka korottaa itseään olemalla syömättä mitään herkkuja mitä muut syövät esim. työpaikalla. Sitten kuitenkin kropasta näkee, että kyllä ne herkut kotona maistuu...

Siis herkkujen syöjät ovat mielestäsi luusereita.

Vierailija
566/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä vahtinut vieraiden syömistä. Jos sellainen on normaalia, niin en kyllä uskalla jatkossa syödä kylässä mitään.

Vierailija
567/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suku on sen verran persoa ruualle, että yleensä menee kaikki tarjottavat, eikä pahemmin jää mitään itelle rääppiäisiin :D teen tarjolle sellaista, mitä kaikki voivat syödä, joten tarjoomukset ovat aina vegaanisia, kun joukossa on pari maito-&muna-allergista ja yksi vegaani. Meidän suku on maalta ja karjalaisia, joten me on totuttu siihen, että kylään kun mennään, niin siellä on tarjolla ruokaa ja sitä sitten syödään.

Vierailija
568/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isossa tuntemattomassa tilanteessa syöminen on ahdistava sosiaalinen tilanne. Joillekin se vain on ylitsepääsemätön, ei halua jättäytyä pois juhlista sen takia, joten sallittakoot se heille. 

Vierailija
569/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini opetti, että hyvät käytöstavat edellyttävät, että kylässä tai juhlissa ottaa edes vähän, mitä tarjotaan.

Syödä tai juoda ei ole pakko, voi vaivihkaa jättää lautaselle.

Hyviin tapoihin kuuluu myös, että juhlien tai kyläilyn järjestäjä ei kiinnitä mitään huomiota syömättömyyteen tai juomattomuuteen, vaan jättää vieraan kohteliaasti rauhaan.

Harmi, että tällaiset hienotunteisuuteen perustuvat käytöstavat ovat nykyään vähemmän tunnettuja. Helpottaisivat monia tilanteita.

Vierailija
570/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en pidä mistään makeasta. Lisäksi mulla on ruokavaliorajoitteita, vakava allergia ja oon kasvissyöjä. En jaksa alkaa näitä selittämään, kun sitten hössötetään ja ollaan pahoillaan kinkkupiirakasta ja ai kamala näistä ei nyt sitten mikään käy sulle. Niin helpompi vaan olla syömättä.

Yhdellä ystävällä on keliakia ja ei myöskään syö puolituttujen luona mitään. Ei tavallisessa kotikeittiössä ole mitään oikeasti gluteenitonta, jos asiaa ei ole mietitty ruokia valmistaessa. Joten helpompaa olla ottamatta riskiä.

Vierailija
571/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tiedä, mä oon emäntänä ihan tyytyväinen, jos joku syö ei mitään tai tosi vähän kun vastapainona sit on niin paljon sellasia sairuksia joille mitkään määrät ei riitä ja kahmitaan kaksin käsin. Itse olen ollut vieraana mm juhlissa missä oli keittoa ja olin ekan puoliskon joukossa jotka haki ruokaa ja jo siinä vaiheessa oli soppa pelkkää litkua eikä lisää tullut. Katsoin kun yksi rouva esim lappas ison kasan graavikalaa salaatti lautaselle eikä muuta mahtunut kylkeen, että kyllä niitä piisaa.

Vierailija
572/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari syytä, miksei itse leivotut kakut kelpaa

-on epäsiisti koti

-joku ko. huushollissa on vähänkin flunssainen

-kakussa kynttilöitä, jotka päivänsankari räkii sammuksiin

-kakussa on nysvätty massapäällinen ja -koristeet

Tässäpä ne. Mulla on aika alhainen vastustuskyky, joten jätän väliin lasten kanssa leivotut, pitkään pöydällä seisseet ja tosiaan ne kakut, joihin on puhallettu.

Ei ole kyllä koskaan kukaan paheksunut tätä. Pikemminkin paheksutaan niitä vanhempia, jotka rohmuavat.

Enemmän olen kuullut, että kutsujen emännät ja isännät tykkää, jos tarjottavia jää. Voivat pitää rääppiäiset kahdestaan illalla, kun lapset ovat menneet nukkumaan.

Vierailija
573/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran on jäänyt syömättä. Tervetuloa lauseena oli "pojilla on kihomatoja". Ko. pojat kävivät myös kahvipöydässä hakemassa keksejä ihan itse omilla pikkukätösillään. Lisäksi vapaana lentelevät kakadu oli kakkinut lattialle.

Vierailija
574/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviin käytöstapoihin kuuluu, että jos joku ei syö, siihen ei kiinnitetä mitään huomiota.

On tosi tökeröä  ruveta heittämään vieraalleen jotain "tulitko sä tänne pitserian kautta", "ai kauhea, nytkö sinä olet allergiseksi ryhtynyt" tai "eikö sulle mikään kelpaa, minä leivoin aamuyöhön asti".

Jotkut lappaa kohteliaisuudesta lautasen täyteen ja jättää sen sitten jonnekin ikkunalaudalle verhon taakse. Ettei vain emäntä suutu, kun ei oteta. Älytöntä ruoan haaskaamista ja teatteria!

Juhlapöytä on buffa. Jokainen valitsee ihan itse, syökö. Jokaisella on omat painavat syynsä olla syömättä. Ei me eletä mitään primitiivisissä oloissa, missä ruoan jakaminen on meidän uskonto.

Vieraat ei nyrpistele, emäntä ei tuputa, vaan vähäeleisesti joko otetaan tai ei. Siinä se sääntö.

Vierailija
575/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokin ikävä suolistosairaus josta ei halua puhua saattaa olla yksi syy. Myös anoreksia tai muu syömishäiriö saattaa aiheuttaa tuollaista käytöstä. Onneksi sentään muut vieraat teillä söivät, uskon että tarjoiluissa ei ollut mitään vikaa, ei ehkä kannata liikaa miettiä tai loukkantua asiasta.

Voi olla myös refluksitauti. Sen oireet ovat kiusallisia seurassa. 

Vierailija
576/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini opetti, että hyvät käytöstavat edellyttävät, että kylässä tai juhlissa ottaa edes vähän, mitä tarjotaan.

Hyviin tapoihin kuuluu myös, että juhlien tai kyläilyn järjestäjä ei kiinnitä mitään huomiota syömättömyyteen tai juomattomuuteen, vaan jättää vieraan kohteliaasti rauhaan.

Harmi, että tällaiset hienotunteisuuteen perustuvat käytöstavat ovat nykyään vähemmän tunnettuja. Helpottaisivat monia tilanteita.

Nimenomaan tämä!

Eli kyllä, on epäkohteliasta käytöstä olla ottamatta mitään tarjoiluja.

Joskus voi kuitenkin olla sellainen henkinen tai fyysinen tilanne, että ei vaan pysty syömään mitään. Ja silloin on epäkohteliasta kiinnittää asiaan huomiota.

Vierailija
577/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olen ollut vieraana yh:n kotona, jossa ei tehnyt mieli ottaa edes lasia hanavettä varten

Onko tämä naimastatus tarpeellista sanoa? 

Naimisissa oleva sottapytty

Vierailija
578/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen syököön juhlissa mitä haluaa tai olkoon syömättä. Itse en emäntänä kiinnitä mitään huomiota tällaisiin. Mun miehen suku on aika laaja ja siellä on paljon ruokarohmuja, ylipainoisia ovat melkein kaikki. Pari vuotta sitten pidettiin tuparit. Ainoa ongelma on että ruoka riittää. Esimerkiksi miehen veljen poika vaimoineen ovat niin kovia syömään että saa pelätä onko sapuskaa tarpeeksi.

Minä taas olen miehen suvun silmissä ruokanirso kuikelo joka ei syö mitään, mua on kytätty että miksi en ota jotain juustossa lillivaa piirasta tai kermakakkua. Olen tottunut syömään kevyesti ja tuollaiset lähinnä ällöttävät. Kuitenkin mun syömättömyydestä tehdään numero.

Vierailija
579/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tarjolla suolaista ja makeaa, niin otan vain suolaista, ei vaan makeat nappaa yhtään. Enkä ole millään dieetillä, suolaista saatan sitten syödä enemmänkin.

Vierailija
580/906 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan tämä!

Eli kyllä, on epäkohteliasta käytöstä olla ottamatta mitään tarjoiluja.

Joskus voi kuitenkin olla sellainen henkinen tai fyysinen tilanne, että ei vaan pysty syömään mitään. Ja silloin on epäkohteliasta kiinnittää asiaan huomiota.

Ei ole mitään epäkohteliasta olla syömättä jonkun mieliksi!

Tuosta tavasta pitäisi jo nykypäivänä päästää irti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän