Vieraat, jotka eivät kutsuilla syö mitään
Onko teidän mielestä epäkohteliasta, jos kutsuvieras ei juhlissa syö mitään? Eilen oli lapsen syntymäpäivillä pari vierasta, jotka eivät maistaneet mitään. En nyt loukkaanut siitä heille, mutta itsestäni tuntuu ikävältä, kun itse on leiponut kakkuja ja hankkinut muuta tarjottavaa. Ja kyseessä ei siis lapset vaan ihan aikuisvieraat.
Tietenkään ei tarvitse santsata eikä jokaista sorttia tarvitse maistaa, mutta itse ainakin miellän hyvän tavan mukaiseksi, että kutsuilla tai arkenakin kylässä edes jotakin otetaan.
Kommentit (906)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan ruokien kanssa pelleileviä ihmisiä, iljettävää. Allergiat erikseen, muuten tulisi arvostaa ruokaa ja vieraanvaraisuutta.
Mistä tiedät onko kieltäytymisen taustalla esim.joku sairaus, josta vieras ei halua avautua kahvipöydässä eikä turhanpäiväisestä nirsoilusta? Et mistään.
Oli kyse allergiasta tai sairaudesta, hyviin käytöstapoihin kuuluu ilmoittaa näistä etukäteen. Ei tarvitse eritellä tarkemmin, miksi ei voi syödä asiaa X, voi sanoa vaikkapa että sairauden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko syödä tai edes maistaa mitään. Juon itse lähinnä synttäreillä kahvia ja senkin mustana tai pelkkää vettä. En halua lisäaine-, sokeri- tai rasvapommeja. En kyttää muidenkaan syömistä tai juomista.
Ei ole pakko käyttäytyä kohteliaasti, totta. Eikä ole pakko kutsua uudestaan.
Jos en halua maistaa Pirkko-Liisan leipomia pullia niin sitten en maista. Mikä siinä on epäkohteliasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan ruokien kanssa pelleileviä ihmisiä, iljettävää. Allergiat erikseen, muuten tulisi arvostaa ruokaa ja vieraanvaraisuutta.
Mistä tiedät onko kieltäytymisen taustalla esim.joku sairaus, josta vieras ei halua avautua kahvipöydässä eikä turhanpäiväisestä nirsoilusta? Et mistään.
Oli kyse allergiasta tai sairaudesta, hyviin käytöstapoihin kuuluu ilmoittaa näistä etukäteen. Ei tarvitse eritellä tarkemmin, miksi ei voi syödä asiaa X, voi sanoa vaikkapa että sairauden vuoksi.
Ei ole kohteliasta udella terveysasioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
? Kukaan ei ole udellut mitään.
Höpö kirjoitti:
Höpö uskontojen takia en laittaisi eri ruokia - jos ei syö esim. Sianlihaa, olkoon nälässä, ihan sama, kenenkään jumala ei ole nii pikkumainen! Ruoka-allergiat on huomioitava toki ja sairaudet. Eläinperheissä (tai pikkulapdiperheissä) en uskaltaisi mitään maistaakaan hygienian takia!
Ihmisen ei ole hyvä syödä kaikkea. Siitä on kyse. Minä luotan siinä asiassa Jumalaan, joka on kaiken luonut. Se asia ei kuulu sinulle. Juuri tuota asennetta tarkoitin. Toisen ihmisen vakaumuksen pilkkaaminen kuuluu vielä vähemmän juhlaan kuin jostain yksittäisestä ruuasta kieltäytyminen.
Hyvänen aika sentään. On vuosi 2022, hyvin monella ihmisellä on eri syistä ruokarajoitteita. Ne syyt ovat henkilökohtaisia, eikä niistä tarvitse tehdä tiliä. Suuri osa vieraista kyllä nauttii ruuista, ja me ruokarajoitteisetkin nautimme siitä, mistä haluamme/voimme. Tärkeintä olisi kutienkin se ilmapiiri..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko syödä tai edes maistaa mitään. Juon itse lähinnä synttäreillä kahvia ja senkin mustana tai pelkkää vettä. En halua lisäaine-, sokeri- tai rasvapommeja. En kyttää muidenkaan syömistä tai juomista.
Ei ole pakko käyttäytyä kohteliaasti, totta. Eikä ole pakko kutsua uudestaan.
Jos en halua maistaa Pirkko-Liisan leipomia pullia niin sitten en maista. Mikä siinä on epäkohteliasta?
1. Jos et maista niitä allergian / ruokavalion tms. takia, on epäkohteliasta olla ilmoittamatta etukäteen. Näin osoitat ettet ole arvostanut Pirkko-Liisan näkemää vaivaa, koska sinulle on ihan sama jos hän näkee vaivaa turhan takia.
2. Jos muuten vaan nyrpistelet nenääsi Pirkko-Liisan pullille, tämä on tottakai myös epäkohteliasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointtina on, että on kohteliasta ilmoittaa etukäteen ruokavaliostaan. Esim. "En voi syödä ananasta". Halutessaan voi kertoa esim. "Olen alleginen", "Sairauden vuoksi" tms. sen mukaan minkä verran haluaa kertoa. Oleellista on kertoa ruokavaliostaan, perus käytöstapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus voi olla niin että tarjottavat ovat niin huonoja että niitä ei voi syödä. Mun miehellä on sukulaisnainen joka aina järjestää lapsilleen synttärit. Leipoo paljon, mutta ilmeisesti ei itse tajua että ei osaa. Kuppikakut oli niin kovia että mieheni veljeltä katkesi hammas. Juustokakku on pelkkää rahkaa jossa makuaineena joku tiivistemehu ja paljon liivatetta. Pullilla voisi korvata pesäpallon.
Tämä on juuri se syy miksi on epäkohteliasta olla syömättä MITÄÄN: antaa kuvan että tarjottavat ovat täysin ala-arvoisia.
Toki vielä epäkohteliaampaa on tarjota täysin ala-arvoista ruokaa, mutta se lienee onneksi aika harvinaista.
En kyllä tiedä mitä itse tekisin tuossa tilanteessa. Piilottaisin kukkaruukkuun? :D
Minä piilotin äklön pikkupurtavan servetin suojiin ja sen sisällä vaivihkaa heitin roskiin. Servetti on hyvä apuväline, jos sattuu kivikova sämpylä tai homeinen paprikanpala lautaselle.
Vierailija kirjoitti:
Höpö kirjoitti:
Höpö uskontojen takia en laittaisi eri ruokia - jos ei syö esim. Sianlihaa, olkoon nälässä, ihan sama, kenenkään jumala ei ole nii pikkumainen! Ruoka-allergiat on huomioitava toki ja sairaudet. Eläinperheissä (tai pikkulapdiperheissä) en uskaltaisi mitään maistaakaan hygienian takia!
Ihmisen ei ole hyvä syödä kaikkea. Siitä on kyse. Minä luotan siinä asiassa Jumalaan, joka on kaiken luonut. Se asia ei kuulu sinulle. Juuri tuota asennetta tarkoitin. Toisen ihmisen vakaumuksen pilkkaaminen kuuluu vielä vähemmän juhlaan kuin jostain yksittäisestä ruuasta kieltäytyminen.
Hyvänen aika sentään. On vuosi 2022, hyvin monella ihmisellä on eri syistä ruokarajoitteita. Ne syyt ovat henkilökohtaisia, eikä niistä tarvitse tehdä tiliä. Suuri osa vieraista kyllä nauttii ruuista, ja me ruokarajoitteisetkin nautimme siitä, mistä haluamme/voimme. Tärkeintä olisi kutienkin se ilmapiiri..
Millä todistat, että jumala on kaiken luonut? Ja kieltänyt ihmisiä syömästä possunlihaa, joka on hyvää, maukasta ja itse asiassa melko vähärasvaistakin ! Missään uskontokirjassa,minkään ryhmittymän, en ole nähnyt kieltoa syödä sitä tai tätä, täysin ihmisten itse keksimää! Mun puolesta jokainen uskokoon vaikka tinakenkään - ei kiinnosta - en pilkkaa! Mutta edelleen allergiat/sairaudet ymmärrän ja räkäisten lasten ja hilseilevien eläinten inhon . Isojen kirjojen juttuja en.
Vierailija kirjoitti:
Takuuvarma keino siihen että saa minut olemaan syömättä on "me leivoimme pirjo-irmelin 2v kanssa näitä!"
Nykyään ollaan ÄÄRIMMÄISEN bakteerikammoisia tai sitten on uskottu kaikenmaailman valeuutisiin siitä mitä voi syödä ja mitä ei on kaikenkarvaista karppaajaa, lakto-ovoa jne. jne. ilman OIKEAA lääketieteellistä syytä. Sitten ihmetellään, että miksi kaikenlaiset suolisto-ongelmat lisääntyvät kun ihminen välttää elämälle välttämättömien bakteerienkin kehoutumista.
Kaikenlainen syömisen ja juomisen tuputtaminen on epäkohteliasta.
Mun täytyy sanoa, että yhden ainoan kerran elämässäni olen huomannut sellaisen tilanteen, (veljeni pojan lakkiaisissa) että yksi nuori nainen ei syönyt mitään, ja joikin vain vettä. Koko aikana, ja hän vain sanoi, ettei hän halua. se siitä. Kaikki muut söivät niissäkin juhlissa, oli hyvät tarjottavat, siitä ei ollut kyse.
Kukaan ei udellut nuorelta naiselta sen enempää, eikä patistanut. Hän oli hyvin ujo.
Väitän, ettei tämä aloittajan kuvailema ongelma ole järin suuri. Jos juhlissa yksi ihminen juo vain kahvit, eikä syö, sen ei pitäisi olla mikään Suuri Loukkaus. Get a life valittajat.
N58
Ärsytäntshallani kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö kirjoitti:
Millä todistat, että jumala on kaiken luonut? Ja kieltänyt ihmisiä syömästä possunlihaa, joka on hyvää, maukasta ja itse asiassa melko vähärasvaistakin ! Missään uskontokirjassa,minkään ryhmittymän, en ole nähnyt kieltoa syödä sitä tai tätä, täysin ihmisten itse keksimää! Mun puolesta jokainen uskokoon vaikka tinakenkään - ei kiinnosta - en pilkkaa! Mutta edelleen allergiat/sairaudet ymmärrän ja räkäisten lasten ja hilseilevien eläinten inhon . Isojen kirjojen juttuja en.
Se, että sinä et ole lukenut Raamattua tai Koraania, esimerkiksi, etkä ymmärrä "Isojen kirjojen juttuja", ei tarkoita, että voit pilkata tai loukata niitä ihmisiä, joille ne asiat ovat tärkeitä ja jotka ymmrätävät ne osana isompaa kontekstia.
Vierailija kirjoitti:
Monilla suomalaisilla on muutenkin kehnot käytöstavat
Juurikin niillä syömistensä tuputtajilla.
Ei kai vanhemmat ilmoita omista allergiostaan lasten synttäreille. Ymmärrän, että lapsen ruokavalio ilmoitetaan, ettei tule vahinkoja. Eikö nuo vanhemmat ole tuollaisilla lastenkutsuilla sivuseikka?
Vierailen vain niin hyvien ystävien luona, että tietävät, etten syö mitän höttöä. Pakkokyläilyt pakkomässäyksineen olen jättänyt kalenteristani pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalinen ahdistus voi olla myös syynä kieltäytymiselle. Monelle on vaikeaa syödä muiden nähden.
Myös ahdistus tai jännittäminen vie ruokahalun.Sitten olisi kohteliasta kertoa etukäteen, ettei aio syödä mitään.
Höpöhöpö nyt.
Vierailija kirjoitti:
Valmistan ne tarjottavat, jotka tiedän osaavani. Aina laktoosittomina, usein gluteenittominakin. Mua ei jaksa kiinnostaa, ottaako joku jotain vai ei. En vedä asiasta minkäänlaisia johtopäätöksiä.
Toisinaan olen itsekin sokerilakossa, jolloin en syö sokeria sisältäviä leivonnaisia. Mikäli suolaista ei ole tarjolla, nautin ainoastaan kupin kahvia.Täällä muutama toi esiin bakteerit. Aivan turhaa hysteriaa, jos leivonnaiset käyvät uunissa.
Siellä pöpöt kuolee.
Ei muuten ole hysteriaa, jos kaikki ottavat karkkeja/sipsejä/popcornia samasta kupista tai jos lapset koskevat joka keksiin ottaessaan yhden, tai jos Sanni-Petteri, jolla nyt vaan vähän sattuu olemaan flunssaa tai mahatautia, haluaa välttämättä koristella muffinsseja.
Säälittävää, että jonkun elämä pyörii toisten syömisten kyttäämisen ympärillä.