Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vieraat, jotka eivät kutsuilla syö mitään

Vierailija
02.05.2022 |

Onko teidän mielestä epäkohteliasta, jos kutsuvieras ei juhlissa syö mitään? Eilen oli lapsen syntymäpäivillä pari vierasta, jotka eivät maistaneet mitään. En nyt loukkaanut siitä heille, mutta itsestäni tuntuu ikävältä, kun itse on leiponut kakkuja ja hankkinut muuta tarjottavaa. Ja kyseessä ei siis lapset vaan ihan aikuisvieraat.

Tietenkään ei tarvitse santsata eikä jokaista sorttia tarvitse maistaa, mutta itse ainakin miellän hyvän tavan mukaiseksi, että kutsuilla tai arkenakin kylässä edes jotakin otetaan.

Kommentit (906)

Vierailija
301/906 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat juhlat ovat juuri siihen aikaan, että olen syönyt ennen juhliin lähtöä, minulla on tietty ruokarytmi, jota en ala muuttelemaan muiden takia. Yksi syy on myös IBS. Jos syön mitään enemmän rasvaista ja etenkin jos juon kahvia samassa yhteydessä niin sen tiedän että puolen tunnin sisään on lähdettävä juhlista kotiin sillä sitä paineella purkautuvaa paraatia mitä peräpää pitää en halua vieraspaikassa alkaa harrastamaan vaan oman kodin kaakeleilla rauhassa.

Vierailija
302/906 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä ainaki on syömishäiriö ni en viihi, ja toiseksi jos on ollu kuolanen ja räkäne lapsi leipomassa mukana niin siinä ainakin menee ruokahalu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/906 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus voi olla niin että tarjottavat ovat niin huonoja että niitä ei voi syödä. Mun miehellä on sukulaisnainen joka aina järjestää lapsilleen synttärit. Leipoo paljon, mutta ilmeisesti ei itse tajua että ei osaa. Kuppikakut oli niin kovia että mieheni veljeltä katkesi hammas. Juustokakku on pelkkää rahkaa jossa makuaineena joku tiivistemehu ja paljon liivatetta. Pullilla voisi korvata pesäpallon.

Mun miehen ex on tällainen tumpelo. Muutama vuosi sitten oltiin heidän keskimmäisen lapsensa rippijuhlissa exän luona. Ex oli tehnyt kaiken tarjottavan. Nälkäisinä mentiin. Lämpimänä ruokana oli janssonin kiusausta. No, olen allerginen kalalle. Salaattia otin. Mokkapalat näyttivät hyviltä, otin ison. Pettymys oli suuri, kun se maistuikin pahvilta. Muihin leivonnaisiin ei sitten huvittanutkaan koskea.

Myöhemmin tässä kuussa on saman lapsen 18-vuotissynttärit, ja saatan syödä aika vähän...

Vierailija
304/906 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni haluaa pitää linjansa. Jos sitten satunnaisesti sen yhden leivonnaisen tms. nautiskelee per viikko, sen halunnee valita huolellisesti. Itse en laihduttaessani ainakaan halua syödä myöskään juuri kutsuilla. Säästän sen herkun tilaisuuteen, että minulla on tylsää ja tekee mieli syödä. Juhlissa kun on muutakin tekemistä kuin syöminen ja huomion saa helposti pidettyä poissa mättämisestä. 

Tämäpä juuri. Lisäksi noita herkkuja on nykyään koko ajan tarjolla, juhlia saattaa olla useammat kuussa, töissä on viikoittaiset palaveritarjoilut ja perjantaipullat.. Jos mättäisi kakkua joka tilaisuuden tullen niin taatusti olisi pian suolistovaivoja jos ei sellaisia ole jo onnistunut hankkimaan.

Otat juhlissa pienen siivun kakkua, sellainen ei ketään tapa. Ja palavereissa ja perjantaisin sitten jätät herkut syömättä.

Juhliin ei tulla nyrpistelemään nenää.

Ei tapa, mutta en vaan halua mättää kakkua ja pullaa monta kertaa viikossa. Eletään vuotta 2022, laittakaa tarjolle myös hedelmiä ja muuta terveellisempää herkkua.

Vierailija
305/906 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin itse en hakenut ruokaa ystäväni häissä koska sylissäni oli 7kk ikäinen lapsi.

Kuulin sitten että olisin ollut niin ylpeä ettei ruoka kelvannut.

No, miksei kukaan voinut tuoda sitä hääruokaa, olin arka ja ujo joten en kehdannut pyytää apuakaan.

No tuo on ollut kyllä täysin oma moka että on jäänyt syömättä. Kai joku olisi vauvaa mielellään pitänyt sen hetken että saat lautasellisen ruokaa haettua?

Tuskin kukaan on ehtinyt edes miettiä sinun syömisiä, varsinkaan jos et itse ole edes apua pyytänyt.

En tuntenut muita kuin morsiamen, mutta nolotti kun olin ylipukeutunut juhliin.

Vain morsiamen isä arvosteli.

Vierailija
306/906 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni haluaa pitää linjansa. Jos sitten satunnaisesti sen yhden leivonnaisen tms. nautiskelee per viikko, sen halunnee valita huolellisesti. Itse en laihduttaessani ainakaan halua syödä myöskään juuri kutsuilla. Säästän sen herkun tilaisuuteen, että minulla on tylsää ja tekee mieli syödä. Juhlissa kun on muutakin tekemistä kuin syöminen ja huomion saa helposti pidettyä poissa mättämisestä. 

Tämäpä juuri. Lisäksi noita herkkuja on nykyään koko ajan tarjolla, juhlia saattaa olla useammat kuussa, töissä on viikoittaiset palaveritarjoilut ja perjantaipullat.. Jos mättäisi kakkua joka tilaisuuden tullen niin taatusti olisi pian suolistovaivoja jos ei sellaisia ole jo onnistunut hankkimaan.

Otat juhlissa pienen siivun kakkua, sellainen ei ketään tapa. Ja palavereissa ja perjantaisin sitten jätät herkut syömättä.

Juhliin ei tulla nyrpistelemään nenää.

Ei tapa, mutta en vaan halua mättää kakkua ja pullaa monta kertaa viikossa. Eletään vuotta 2022, laittakaa tarjolle myös hedelmiä ja muuta terveellisempää herkkua.

Ei huolta, jätän ensi kerralla kutsumatta käytöstavattomat juntit.

Vierailija
307/906 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyrpistelijät juhlikoot keskenänsä, mahtaa olla hauskaa. Kutsun kotiini vain ihmisiä, jotka arvostavat vaivannäköäni ja tuovat juhliin mukaan iloa ja juhlamieltä.

Vierailija
308/906 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalinen ahdistus voi olla myös syynä kieltäytymiselle. Monelle on vaikeaa syödä muiden nähden.

Myös ahdistus tai jännittäminen vie ruokahalun.

Vierailija
309/906 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistan ne tarjottavat, jotka tiedän osaavani. Aina laktoosittomina, usein gluteenittominakin. Mua ei jaksa kiinnostaa, ottaako joku jotain vai ei. En vedä asiasta minkäänlaisia johtopäätöksiä.

Toisinaan olen itsekin sokerilakossa, jolloin en syö sokeria sisältäviä leivonnaisia. Mikäli suolaista ei ole tarjolla, nautin ainoastaan kupin kahvia.

Täällä muutama toi esiin bakteerit. Aivan turhaa hysteriaa, jos leivonnaiset käyvät uunissa.

Siellä pöpöt kuolee.

Vierailija
310/906 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-vuotias ymmärtää jo, että vierailla ruokaa kuuluu maistaa ja syödä edes vähän, kiitää kauniisti. Vaikeat allergiat kerrotaan etukäteen. Ruokavaliosta myös joustetaan juhlissa, jos ei kyseessä esim. sairaus joka ei salli joustoa.

Vierailija
311/906 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalinen ahdistus voi olla myös syynä kieltäytymiselle. Monelle on vaikeaa syödä muiden nähden.

Sitten olisi kohteliasta kertoa etukäteen, ettei aio syödä mitään.

Vierailija
312/906 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla suomalaisilla on muutenkin kehnot käytöstavat

Vierailija
313/906 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En söisi mitään tarjottavia lapsi-tai eläinperheissä. Olen allergikko mm: purjo, paprika, selleri, omena, sipulit jne. Sieniä en syö niiden sisältämän elohopean, ydinlaskeuman jälkien ja muiden myrkkyjen takia. Sukuni mielestä vaan nirsoilen, mutta en halua tulla kipeäksi! Tätini sen sijaan inhoaa kaikkia hapanmaitotuotteita ja maitoakin sekä silliä ja kaikkia purkissa olevia kaloja ja se onkin (ihme kyllä hyväksyttävää ja oikein) ja hän saa aikuisena ihmisenä syödä oikeita ruokia mutta minun allergiani on ronklaamista ja hemmoteltu lapsena, olen 60-vuotias! Turha sanoa mitään ei ymmärrä ja syöttää ruokaa jota en voi syödä.

Vierailija
314/906 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan mainittu täällä jo, mutta syömishäiriöisellä ja/tai lihavalla voi olla erinäisiä isäntäväestä ja tarjottavasta riippumattomia syitä olla syömättä. Esim:

1/ Ei halua vaikuttaa ahneelta. Lihava tietää olevansa muiden arvostelevan suurennuslasin alla syömisineen. Huomaa sen tästäkin keskustelusta, että yksittäisten lihavien ihmisten kohdalla heidän syömisensä tai syömättömyytensä koetaan jostakin syystä julkisen arvostelun alaisuuteen kuuluvaksi asiaksi. En yhtään ihmettele, jos ei huvita mättää kakkua muiden katseiden alla, vaan syö mieluummin kotona.

2/ Syömishäiriöissä se kuuluu taudin kuvaan, että syöminen ei ole simppeli ja olematon asia. Mikä näyttäytyy muille ohimenevänä kohteliaisuuskysymyksenä, voi olla heille todella vaikea, elämää hallitseva asia.

Että se mikä aiheuttaa isäntäväelle pienen hetken mielipahan, voi olla toiselle koko elämän mittainen taistelu. Lopettakaa kyttäämästä muiden syömisiä. Ei kaikessa ole aina kyse teistä tai teidän tarjottavistanne.

Vierailija
315/906 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän ovat parhaita mahdollisia vieraita. Säästyy rahaa ja lähtevät juhlista muita aikaisemmin, kun ruoat on jo kerätty pöydästä ja nyrpistelijöille tulikin nälkä.

Vierailija
316/906 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko syödä tai edes maistaa mitään. Juon itse lähinnä synttäreillä kahvia ja senkin mustana tai pelkkää vettä. En halua lisäaine-, sokeri- tai rasvapommeja. En kyttää muidenkaan syömistä tai juomista.

Vierailija
317/906 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö uskontojen takia en laittaisi eri ruokia - jos ei syö esim. Sianlihaa, olkoon nälässä, ihan sama, kenenkään jumala ei ole nii pikkumainen! Ruoka-allergiat on huomioitava toki ja sairaudet. Eläinperheissä (tai pikkulapdiperheissä) en uskaltaisi mitään maistaakaan hygienian takia!

Vierailija
318/906 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan ruokien kanssa pelleileviä ihmisiä, iljettävää. Allergiat erikseen, muuten tulisi arvostaa ruokaa ja vieraanvaraisuutta.

Vierailija
319/906 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten olisi kohteliasta kertoa etukäteen, ettei aio syödä mitään.

Saan varmaan alapeukkuja, mutta täysin samaa mieltä. Inhottavaa nähdä vaivaa turhan takia! Todella itsekästä vierailta. Mitä pyöriikään ihmisten päässä?

Vierailija
320/906 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko syödä tai edes maistaa mitään. Juon itse lähinnä synttäreillä kahvia ja senkin mustana tai pelkkää vettä. En halua lisäaine-, sokeri- tai rasvapommeja. En kyttää muidenkaan syömistä tai juomista.

Ei ole pakko käyttäytyä kohteliaasti, totta. Eikä ole pakko kutsua uudestaan.