Vieraat, jotka eivät kutsuilla syö mitään
Onko teidän mielestä epäkohteliasta, jos kutsuvieras ei juhlissa syö mitään? Eilen oli lapsen syntymäpäivillä pari vierasta, jotka eivät maistaneet mitään. En nyt loukkaanut siitä heille, mutta itsestäni tuntuu ikävältä, kun itse on leiponut kakkuja ja hankkinut muuta tarjottavaa. Ja kyseessä ei siis lapset vaan ihan aikuisvieraat.
Tietenkään ei tarvitse santsata eikä jokaista sorttia tarvitse maistaa, mutta itse ainakin miellän hyvän tavan mukaiseksi, että kutsuilla tai arkenakin kylässä edes jotakin otetaan.
Kommentit (906)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö juhlissa ole kysytty allergioita? Kun moni vastaa syyksi allergian? On kyllä juhlaväen vika jos ei allergiselle löydy tarjottavaa. Itse en kehtaisi pitää juhlia jossa en allergisille tarjoa mitään.
Nykyään 15 hengen pippaloissa on 36 allergiaa ja 7 erilaista ruokavaliota...
Aiheuttaako se sulle jotain ongelmia? Olisihan ne tietysti monelle järjestäjälle mieluista, kun puolet väestä olisi vessajonossa, neljännes oksentaisi lattialle ja viimeinen neljännes tilaisi ambulanssia, jos vielä pystyisi.
ei sun järkkäämiin pippaloihin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö juhlissa ole kysytty allergioita? Kun moni vastaa syyksi allergian? On kyllä juhlaväen vika jos ei allergiselle löydy tarjottavaa. Itse en kehtaisi pitää juhlia jossa en allergisille tarjoa mitään.
Nykyään 15 hengen pippaloissa on 36 allergiaa ja 7 erilaista ruokavaliota...
Aiheuttaako se sulle jotain ongelmia? Olisihan ne tietysti monelle järjestäjälle mieluista, kun puolet väestä olisi vessajonossa, neljännes oksentaisi lattialle ja viimeinen neljännes tilaisi ambulanssia, jos vielä pystyisi.
Tottakai, en kutsu heitä pippaloihini jos eivät ole todella läheisiä koska ei ole resursseja tehdä kahtakymmentä erilaista annosta.
Jokaisella näistä ei voi olla kyse muusta kuin vaikeasta luonteesta. Vakavat allergiat asia erikseen.
Joskus voi olla niin että tarjottavat ovat niin huonoja että niitä ei voi syödä. Mun miehellä on sukulaisnainen joka aina järjestää lapsilleen synttärit. Leipoo paljon, mutta ilmeisesti ei itse tajua että ei osaa. Kuppikakut oli niin kovia että mieheni veljeltä katkesi hammas. Juustokakku on pelkkää rahkaa jossa makuaineena joku tiivistemehu ja paljon liivatetta. Pullilla voisi korvata pesäpallon.
Vierailija kirjoitti:
Joskus voi olla niin että tarjottavat ovat niin huonoja että niitä ei voi syödä. Mun miehellä on sukulaisnainen joka aina järjestää lapsilleen synttärit. Leipoo paljon, mutta ilmeisesti ei itse tajua että ei osaa. Kuppikakut oli niin kovia että mieheni veljeltä katkesi hammas. Juustokakku on pelkkää rahkaa jossa makuaineena joku tiivistemehu ja paljon liivatetta. Pullilla voisi korvata pesäpallon.
Tämä on juuri se syy miksi on epäkohteliasta olla syömättä MITÄÄN: antaa kuvan että tarjottavat ovat täysin ala-arvoisia.
Toki vielä epäkohteliaampaa on tarjota täysin ala-arvoista ruokaa, mutta se lienee onneksi aika harvinaista.
En kyllä tiedä mitä itse tekisin tuossa tilanteessa. Piilottaisin kukkaruukkuun? :D
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittakaa aina allergiat ja ruokavaliot etukäteen. Jos olet vegaani kymmenellä allergialla, tarjoudu tuomaan jotain mukanasi.
MIKSI IHMISET EIVÄT TOIMI NÄIN
Ja jos sinulla on kymmenen allergiaa, miksi alat kaikenlisäksi vegaaniksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni haluaa pitää linjansa. Jos sitten satunnaisesti sen yhden leivonnaisen tms. nautiskelee per viikko, sen halunnee valita huolellisesti. Itse en laihduttaessani ainakaan halua syödä myöskään juuri kutsuilla. Säästän sen herkun tilaisuuteen, että minulla on tylsää ja tekee mieli syödä. Juhlissa kun on muutakin tekemistä kuin syöminen ja huomion saa helposti pidettyä poissa mättämisestä.
Tämäpä juuri. Lisäksi noita herkkuja on nykyään koko ajan tarjolla, juhlia saattaa olla useammat kuussa, töissä on viikoittaiset palaveritarjoilut ja perjantaipullat.. Jos mättäisi kakkua joka tilaisuuden tullen niin taatusti olisi pian suolistovaivoja jos ei sellaisia ole jo onnistunut hankkimaan.
Otat juhlissa pienen siivun kakkua, sellainen ei ketään tapa. Ja palavereissa ja perjantaisin sitten jätät herkut syömättä.
Juhliin ei tulla nyrpistelemään nenää.
Kaverini ovat tuollaisia, jos he ottavat vaikka alkoholia ja tarjoan heille syömistä, niin saattavat maistaa eivätkä syö. Tykkään leipoa jotakin alkoholin seuraksi, mutta aika törkeää on olla syömättä (ei muuten jaksa)
Mutta veikkaan syömishäiriötä, sellainen oireilee noin.
- Nainen
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tuttavapiirissä yksi sellainen, joka aina on syömättä mitään. Jos hänelle tarjoaa jotain, niin hän aina sanoo, että ei kiitos, olen juuri syönyt. Onneksi ei ole muita, sillä kyllä omissa juhlissa harmittaisi, jos on tehnyt kaikenlaista herkullista tarjottavaa monen monta sorttia, eikä kukaan söisi mitään. Itse en tuollaista syömättömyyttä ymmärrä. Siitä tulee vähän töykeä vaikutelma. Voisihan sitä ottaa jotain lautaselle, ja vaivihkaa jättää sen sitten syömättä, ei sitä kukaan huomaa. Tämäkin tuttava on todella ylipainoinen, ja mistään dieetistä hänellä ei ole kyse, syö kyllä suuria määriä kotonaan.
Lihavat eivät kehtaa syödä muiden nähden. Syövät yksinään.
Itsellä sama juttu, että en pidä mistään makeasta enkä tunne mitään tarvetta syödä kakkuja, pullia, torttuja tms. En syö niitä kotonakaan, joten en myöskään vieraisilla. Jokainen saa määrätä syömisistään ihan itse, niin kotona, ravintolassa kuin kyläillessäkin.
Yleensä ovat läskejä, jotka esittävät olevansa dieetillä ja illalla ahmivat heseruokaa majoneesit poskilla.
Meidän yksi tuttavaperhe kyllä syö, mutta sanovat ihan joka kerta saman asian: "Meidän lapset eivät ole tottuneet syömään näin rasvaista ruokaa. Meidän lapset ei kotona juo mehua. Meidän lapset ei yleensä saa kakkua. Meidän lapset ei syö kotona keksejä. Kyllä varmasti tule maha kipeäksi."
Okei, kiva juttu että on kotona arkena erittäin terveelliset ruuat. Niin on muuten meilläkin. Jos kuitenkin tulette meille vappujuhliin, niin miksi kummassa pitää erikseen korostaa miten epäterveellistä meidän kaikki tarjottava teidän mielestä on?
Kun vielä mehutkin oli tuorepuristettuja, lohkoperunat itse tehtyjä, kakun makeus lähes pelkistä hedelmistä ja nähdään yleensä vaivaa tarjoilujen eteen.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi vähän miettiä, ennen kuin alkaa huutelemaan töykeydestä ja outoudesta. Tajuatteko, että on esimerkiksi olemassa ihmisiä, joiden on vaikeaa syödä vieraassa seurassa.
Tajuatko, että on olemassa hyvät tavat. Ilman, että kukaan huutelee outoudesta. Fakta on ko. käytös näyttäytyy töykeänä. Ja ihmisiä ne emännätkin vain ovat toivoessaan, että tarjoilut, joihin on panostettu, maistuisivat.
Pitäisikö kutsuilla alkaa ravinto/syömisterapeutiksi ongelmaisille? Vai miten ehdottaisit toimittavan? Ei kutsuilla tarjottavaa ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Meidän yksi tuttavaperhe kyllä syö, mutta sanovat ihan joka kerta saman asian: "Meidän lapset eivät ole tottuneet syömään näin rasvaista ruokaa. Meidän lapset ei kotona juo mehua. Meidän lapset ei yleensä saa kakkua. Meidän lapset ei syö kotona keksejä. Kyllä varmasti tule maha kipeäksi."
Okei, kiva juttu että on kotona arkena erittäin terveelliset ruuat. Niin on muuten meilläkin. Jos kuitenkin tulette meille vappujuhliin, niin miksi kummassa pitää erikseen korostaa miten epäterveellistä meidän kaikki tarjottava teidän mielestä on?
Kun vielä mehutkin oli tuorepuristettuja, lohkoperunat itse tehtyjä, kakun makeus lähes pelkistä hedelmistä ja nähdään yleensä vaivaa tarjoilujen eteen.
Itse tarjoaisin vain porkkanaa ja lanttua tällaiselle perheelle.
Usein ihmiset eivät ymmärrä kasvissyöjän ja vegaanin eroa, tai tiedä esimerkiksi mitä liivate on. En syö, jos epäilen että leipomuksissa on liivatetta, kananmunaa tai maitotuotteita. Ja jos lapset kaivavat nenää ka koskevat leipomuksiin, alkaa ällöttää enkä syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi vähän miettiä, ennen kuin alkaa huutelemaan töykeydestä ja outoudesta. Tajuatteko, että on esimerkiksi olemassa ihmisiä, joiden on vaikeaa syödä vieraassa seurassa.
Tajuatko, että on olemassa hyvät tavat. Ilman, että kukaan huutelee outoudesta. Fakta on ko. käytös näyttäytyy töykeänä. Ja ihmisiä ne emännätkin vain ovat toivoessaan, että tarjoilut, joihin on panostettu, maistuisivat.
Pitäisikö kutsuilla alkaa ravinto/syömisterapeutiksi ongelmaisille? Vai miten ehdottaisit toimittavan? Ei kutsuilla tarjottavaa ollenkaan?
Suurin osa on niitä keille maistuu, joten mikä ongelma
Ihmettelen, miksei saisi itse päättää syömisestä tai syömättä jättämisestä. Myös neuvo ottaa ruokaa ja jättää se vaivihaa syömättä on minusta ruoan halveksintaa.
Pidän itse hyvästä ruoasta, mutta silloin, kun on siitepölyä ilmassa, saan ristiallergioita eli olen allerginen joillekin ruoka-aineille osan vuodesta, mutta en aina. Tämä on kokemukseni mukaan työlästä selittää, joten siitepölykautena en välttämättä ota ruokaa, jota on tarjolla ihan allergian vuoksi. Myös makeaa vältän samoina aikoina, koska valkoinen sokeri lisää allergiaoireita. Joskus olen yrittänyt selittää näitä rajoituksia, mutta monelle on vaikea muistaa/ymmmrtää, miksi toukokuussa en voi syödä jotain, joka menee hyvällä halulla alas tammikuussa. Minulla on kuitenkin oikeus kieltäytyä herkullisesta ruoasta toukokuussa, kun se silloin tekee minulle ikävän olon.
Lisäksi olen kyllä jättänyt syömättä piñata-kakkua, josta kymmenet lapsen sormet ovat ronkkineet kakun sisällä olevia karkkeja. Tällaisessakin tapauksessa on mielestäni vieraalta kohteliaampaa olla selittelemättä. Ja riski sairastua on kyllä sellainen, jota en ota kohtelaisuuden vuoksi.
Muutenkin tuollainen toisen syömisen kyttääminen tuntuu todella epäkorrektilta. Jos joku on juuri syönyt, miksi pitäisi syödä kohteliaisuudesta? Kuten täällä on sanottukin, nykyisin ihmisillä on niin paljon kaikenlaisia tilaisuuksia ja juhlia, että pienenkin palan syömisestä niillä kaikilla voi aiheuttaa lihomista. Lisäksi kaikki eivät nauti syömisestä, jos olo on jo hyvin kylläinen.
Voihan olla, että tarjotut ruoat eivät olleet kyllin kaloripitoisia, lihottavia.
Olisi useammankin ihan hyvä välillä rajoittaa sitä herkkujen mättämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö kutsuilla alkaa ravinto/syömisterapeutiksi ongelmaisille? Vai miten ehdottaisit toimittavan? Ei kutsuilla tarjottavaa ollenkaan?Suurin osa on niitä keille maistuu, joten mikä ongelma
Vaikka suurin osa ihmisistä osaa käyttäytyä, se ei poista emännän kokemaa mielipahaa, kun yksi ei syö mitään. Sanoisinpa, että tässä tapauksessa syömättömyys jopa korostuu.
En kutsuisi uudelleen vierasta, joka ei syö mitään. Hieman voi lieventää, jos kertoo syyn, mutta jos syy on sellainen että sen olisi voinut ilmoittaa etukäteen niin vähän siinä ja siinä. Ei selvästi arvosta toisen vaivannäköä.
Ilmoittakaa aina allergiat ja ruokavaliot etukäteen. Jos olet vegaani kymmenellä allergialla, tarjoudu tuomaan jotain mukanasi.