Vieraat, jotka eivät kutsuilla syö mitään
Onko teidän mielestä epäkohteliasta, jos kutsuvieras ei juhlissa syö mitään? Eilen oli lapsen syntymäpäivillä pari vierasta, jotka eivät maistaneet mitään. En nyt loukkaanut siitä heille, mutta itsestäni tuntuu ikävältä, kun itse on leiponut kakkuja ja hankkinut muuta tarjottavaa. Ja kyseessä ei siis lapset vaan ihan aikuisvieraat.
Tietenkään ei tarvitse santsata eikä jokaista sorttia tarvitse maistaa, mutta itse ainakin miellän hyvän tavan mukaiseksi, että kutsuilla tai arkenakin kylässä edes jotakin otetaan.
Kommentit (906)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On epäkohteliasta ja käytöstavat hukassa.
Sivistynyt ja fiksu ei ylenkatso tarjottavia ja maistaa edes vähäisen.
Tai jättää juhlat/kutsut väliin, jos alkeellisimmat käytöstavat hukassa, eikä aiheuta mielipahaa isäntäperheelle.
Omaan sukuunikin on tullut tälläinen tyyppi, jolle mikään ei kelpaa sukujuhlissa tai isovanhempien luona, mutta ensimmäisenä on kuitenkin änkeämässä pöytään. Ja ilmeet kertovat kaiken, ettei mieluisaa tarjottavaa ole.Alapeukkujen määrästä päätellen monella ei siis ole enää hyviä käytöstapoja.
Tästä kommentista päätellen sä et osaa lukea tai et ymmärrä lukemaasi. Tässä keskustelussa on aika monta kertaa selitetty mahdollisia syitä sille, miksi joku ei syö.
Minulla on suolisto ja mahaongelmia enkä niitä viitsisi ruveta selittämään, joskus vaan ei voi mitään syödä ilman että menee maha sekaisin.
Siskon mielestä käsien peseminen on ihan hullujen hommaa ja siskonpojat kaivavat ensin nenäänsä ja sen jälkeen koskevat JOKA IKISTÄ piparia niin ei tee mieli siellä syödä paljon mitään.
Minä olen tyytynyt minissa juhlissa pelkkän kupilliseen mustaa kahvia, koska mulla keliakia, maitoallergia + muita allergioita kuten pähkinät ja sitrushedelmät. Mulle ei siis juuri koskaan löydy mitään, mitä voisin syödä.
Varsinkin tilaisuuksissa, joissa paikalla vanhempaa väkeä, minua pidetään tietysti hirveänä nirsoilijana, vaikka en sitä ole. Pahinta on, kun tuputetaan kermakakkua ja sanotaan "että eihän tässä ole kuin ihan vähän vaan jauhoja ja kermaa, etä sinä siihen kuole". No en kuole en, mutta voimakkaita oireita saan.
Kerron tämän siksi, että syyt vieraiden syömättömyyteen voi olla pelkäsätän terveydellisiä.
Suolistovaivaisena ymmärrän hyvin, että ihmiset eivät aina juhlissa tai muutoin vieraisilla ollessaan syö tarjolla olevia ruokia ja herkkuja. Ja ymmärrän ettei monikaan halua omista asioistaan tehdä mitään numeroa ja showta, vaan nauttia tunnelmasta ilman että kukaan tuputtaa tai kyselee syömisistä.
Läheisimmille sanon kyllä aina oikean syyn jos itse jätän jotain tarjottavista syömättä, mutta ulkopuolisille en kyllä lähde avautumaan ripulioireilustani.
Kaikki eivät pysty syömään tai juomaan vaan ravinto menee vatsaan peg-letkun kautta.
Siitä ei viitsi tehdä numeroa.
Myös erilaiset suolistosairaudet voivat vaatia täsmällisen ruokavalion ja tarkat ajat. Eli joku voi käydä syömässä vaikka wc:ssä tai ulkona sopivaa evästä.
Minulla on pähkinä-, maito- ja kananmuna-allergiat sekä keliakia. Useimpien luona jää syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en syö kenenkään itsetekemia, hyi olkoon. Mistä tiedän pesitkö kädet edes.
Eli siis syöt kaupan tehdastuotteita jotka on kyllästetty lisäaineilla? Tai jonkun liikkeen paistopisteen tuotteita joista et tiedä kuinka monet kädet niitä on koskenut/yskinyt/räkinyt niiden läheisyydessä?
Kyllä paistotuotteissa uunin lämpö tappaa bakteerit jos niitä on esimerkiksi leipomisvaiheessa on tullut. Eli en olisi niin peloissani jos äidin pikkuapulaiset auttavat leipomisvaiheessa.
Raskaus on myös yksi mahdollinen syy ruokarajoitteille. Raskauden aikana vältettävien ruokien ja ruoka-aineiden lista on surullisen pitkä ja usein juhlissa on tietenkin tarjolla sellaista mitä pitäisi välttää. Esim. kylmäsavulohta sisältävät kylmät ruuat.
Minulla raskausdiabetes oli myös syynä siihen että kahvipöydässä tai kaverien juhlissa jätin herkkuja syömättä. Ruokavalio oli hiilihydraattien suhteen todella tiukka, joten oli hyvin vähän sellaista mitä pystyin syömään juhlissa. Tästä tietysti seurasi aina silmien pyörittelyä ja tuhahtelua, että onko muka niin tarkkaa jos nyt kuitenkin söisin makean kakkupalan.
Niin itse en hakenut ruokaa ystäväni häissä koska sylissäni oli 7kk ikäinen lapsi.
Kuulin sitten että olisin ollut niin ylpeä ettei ruoka kelvannut.
No, miksei kukaan voinut tuoda sitä hääruokaa, olin arka ja ujo joten en kehdannut pyytää apuakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ihmettelin tätä aloitusta, kun AP sanoo ettei loukannut, mutta harmittaa.
Eikö se ole sitten merkki loukkaantumisesta, jos harmittaa?
Tarjoilut pitäisi olla vapaaehtoinen juttu vieraiden iloksi, ja siitä vanhasta "joka sorttia pitää ottaa"-ajattelusta voisi jo luopua.
Mitä vieras voi siinä tilanteessa tehdä, jos ei kaikkea syö?
Jos alkaa monisanaisesti selittää vatsavaivoista, se on inohttavaa kun toiset syövät.
Jos puhuu veganismista tai ketosta, saatetaan pitää itseä kohottavana kehuskelijana.
Jos sanoo olevansa allerginen, saatetaan pitää vain nirsona.
Mitä voi sanoa, ettei emäntä loukkaannu?
Tarkoitan nyt sitä, että en näyttänyt harmistumistani vieraille, koska en halua olla mikään draamakuningatar. En liioin tuputtanut tai painostanut, vaikka moni tällä palstalla tuntuu olettavan niin. Totesin vain kerran, että tuolta saa käydä hakemassa kakkua ja muuta syötävää. Miten tällaisen voi ymmärtää tuputtamiseksi?
Olen ollut paikalla juhlissa, joissa on erikseen tehty kaikki tarjottavat tosi useaan erikoisruokavalioon sopiviksi. Esim. gluteeniton vaihtoehto, vegaaninen vaihtoehto, maidoton ja kananmunaton vaihtoehto.
Uskon että juhlien järjestäjällä on mennyt hurjasti aikaa ja rahaa että sai kaikille em. ruokavalioille maistuvaa pöperöä pöytään, kun kuitenkin kyse useamman sortin kattauksesta.
Vieraat toki kiittelivät isäntäväkeä, mutta olivat kiusallisen tietoisia kuitenkin siitä miten suurta vaivaa tarjottavien eteen oli nähty. Siksi on hyvinkin ymmärrettävää, että kaikki eivät halua kertoa omista ruokarajoitteista koska haluavat välttää kiusaantunutta fiilistä.
Siis eikö juhlissa ole kysytty allergioita? Kun moni vastaa syyksi allergian? On kyllä juhlaväen vika jos ei allergiselle löydy tarjottavaa. Itse en kehtaisi pitää juhlia jossa en allergisille tarjoa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Niin itse en hakenut ruokaa ystäväni häissä koska sylissäni oli 7kk ikäinen lapsi.
Kuulin sitten että olisin ollut niin ylpeä ettei ruoka kelvannut.
No, miksei kukaan voinut tuoda sitä hääruokaa, olin arka ja ujo joten en kehdannut pyytää apuakaan.
No tuo on ollut kyllä täysin oma moka että on jäänyt syömättä. Kai joku olisi vauvaa mielellään pitänyt sen hetken että saat lautasellisen ruokaa haettua?
Tuskin kukaan on ehtinyt edes miettiä sinun syömisiä, varsinkaan jos et itse ole edes apua pyytänyt.
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö juhlissa ole kysytty allergioita? Kun moni vastaa syyksi allergian? On kyllä juhlaväen vika jos ei allergiselle löydy tarjottavaa. Itse en kehtaisi pitää juhlia jossa en allergisille tarjoa mitään.
Varsinkaan iäkkäämmän sukupolven järjestämissä juhlissa ei useinkaan ole otettu allergioita ym huomioon, vaikka niistä oltaisiin tietoisia.
Laktoositon kahvikerma saattaa hyvällä tuurilla löytyä, kaikki muu sitten on samaa kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Aikaa sitten opin, että syömisensä voi itse päättää. Ei ole pakko edes maistaa, jos ei halua.
Kyse ei ole huonosta käytöksestä, vaan luvasta päättää omasta kehostaan.
Kyse on huonosta käytöksestä, johon sinulla on toki oikeus. Samalla tavalla minulla on oikeus vaikkapa olla käymättä suihkussa, se on silti huonoa käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään 15 hengen pippaloissa on 36 allergiaa ja 7 erilaista ruokavaliota...
Vierailija kirjoitti:
Moni haluaa pitää linjansa. Jos sitten satunnaisesti sen yhden leivonnaisen tms. nautiskelee per viikko, sen halunnee valita huolellisesti. Itse en laihduttaessani ainakaan halua syödä myöskään juuri kutsuilla. Säästän sen herkun tilaisuuteen, että minulla on tylsää ja tekee mieli syödä. Juhlissa kun on muutakin tekemistä kuin syöminen ja huomion saa helposti pidettyä poissa mättämisestä.
Tämäpä juuri. Lisäksi noita herkkuja on nykyään koko ajan tarjolla, juhlia saattaa olla useammat kuussa, töissä on viikoittaiset palaveritarjoilut ja perjantaipullat.. Jos mättäisi kakkua joka tilaisuuden tullen niin taatusti olisi pian suolistovaivoja jos ei sellaisia ole jo onnistunut hankkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ainakaan siksi syö vieraisilla yleensä mitään, koska kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta ja ahdistuksesta. Ne oirehtii mulla hyvin fyysisinä oireina joihin kuuluu myös kova ripuli, joka saattaa kestää tunteja. Rauhoittavat auttavat, mutta niitä ei tietenkään voi isoa määrää ottaa ennen jotain juhlia, koska olen sitten ihan selkeästi mömmöissä ja uninen.
Yleensä siis syön hyvissä ajoin kotona, otan ennen lähtöä Imodiumia ja en syö mitään, ennenkuin olen kotona/hotellissa tai muissa omissa oloissani, joissa voin rauhassa viettää aikaa vessassa.
Tämä on aika rasittava ominaisuus, mutta en halua erakoitua joten olen ratkaissut ongelmani olemalla syömättä ja juon vain vettä.
Enkä todellakaan ala selittää asiaa kellekkään missään.
Mulla on välillä vatsaoireita, ja aamut ovat aivan kamalia. Saatan istua vessassa klo 7-10 välillä 8 kertaa. Moni ihmettelee että miksi en muka voi lähteä aamusta mihinkään, vaikka olisin kertonut tämän asian. Jos olen jossain, niin en syö mitään jotten saa oireita.
Leivonnaisissa on useimmiten rasvaa, myös kovaa, voipi olla laktoosia, kardemummaa, un lääkkeitäkin, jotka eivät toimi joidenkin ruoka-aineiden kanssa, greippi ei minulle sovi sen takia, kardemumman kanssa paras olla vähän varovainen, usein on hyvä olla mukana laktrasea, eivätkä laktoosia kestävät pidä laktoosia sietämätöntä muuna kuin teeskentelijänä.
Itsellä on tullut ruokailun jälkeen 500metrin kävelyn jälkeen niin paha pahoinvointikohtaus, että lähimmän pusikon viereen tuli äkisti ylös kaikki mahan sisältö. Liikaa rasvaa kastikkeessa, myös laktoosia. Se opettaa varovaiseksi. Aina ei voi luottaa toisen vakuutteluihin, ettei "mitään sellaista ole" käytetty. Vähälaktoosinenkin aiheuttaa kovat oireet ainakin minulle. Vähälaktoosisessa voi olla 0,9g laktoosia sataa grammaa kohti. On paljon muitakin ruuan aineosia, jotka eivät kaikille sovi. Jotkut lisäaineet, vaikka ovat hyväksyttyjä, voivat aiheuttaa nokkosihottumaa. Sekin voi olla paha juttu, viimeksi en päässyt omin avuin vessasta ulos! Nimestään huolimatta voi olla pahakin kohtaus, joka horjuttaa nestetasapainoa.
mieheni sisko ei ota ikinä mtn, ei meillä kotona, ei tavernassa, ei kahvilassa..ei edes vettä! siirtää vesilasinkin epäkohteliaasti kauemmaksi. tämä saa minut pitämään välimatkaa häneen ehkä se onkin hänen tarkoituksensa. jos haluaa loukata, onnistuu siinä kyllä hyvin