Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tökkii kun joku sanoo lukeneensa kirjan jos kuuntelee sen äänikirjana!

Vierailija
22.04.2022 |

Lukeminen ja kuunteleminen ovat kaksi eri asiaa.

Kommentit (244)

Vierailija
61/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjojen lukeminen on sellaista hyväosaisten ylellisyyttä johon opiskelevalla ja työssäkäyvällä yksinhuoltajalla ei ole varaa. Kysymys on ajasta. Äänikirjaa voi kuunnella esim. ruokaa laittaessa. Toki äänikirjan suosio kertoo myös yhteiskunnan tehostamiskiimasta, mutta turha meitä tavallisia ihmisiä on syyttää. Yritetään vaan pysyä kyydissä ja pinnalla jotenkin.

Vierailija
62/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua huvittaa kun ihmiset lukee kirjoja vaikka on nykyään Netflixit ja kaikki. Kai se on olevinaan jotenkin hienompaa. Sama kuin vinyylilevyjen kuuntelu.

Huvittavaa, kun ihmiset harrastaa maalausta, vaikka kamerat on keksitty.

Taidat trollata? Ei kai kukaan noin tyhmä ole?

Kuules ainoa ääretön asia maailmankaikkeudessa, on ihmisen typeryys. 

On niitä muitakin äärettömiä asioita.. mutta samaa mieltä tosta typeryydestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät kykene lukemaan itse näkövamman tai vaikean lukihäiriön takia. Nämä ihmiset ovat lukijoita siinä kuin me muutkin.

Ovatko myls näkeminen ja kuuleminen sinust sama asia? - Ei ole mitään hävettävää sanoa kuuntelin kirjan, Ennen äänikirjojen yleistymistä joku saattoi jopa väittää, että tuntee kirjan kun on nähnyt siitä tehdyn elokuvan.  Mutta jollei ole nimenomaisesti ole lukenut kirjaa (, vaan on kuunnelut siitä aänikirjan tai nänyt sen pohjalta tehdyn elokuvan) ja väittää lukeneensa sen, niin ei ymmärrä mistä lukemisesta on kyse myös.  Sanoisin, että näin tekevä valehtelisi.

Uskovainen mies 

Vierailija
64/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjojen kuunteleminen ei tarkoita että lopettaisi lukemista. Kuuntelen kirjoja, mutta luen niiden ohella myös paljon. Ja jos kirjoittamista oikeasti haluaa kehittää, niin ainoa hyödyllinen tapa on kirjoittaminen.

Vierailija
65/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjojen lukeminen on sellaista hyväosaisten ylellisyyttä johon opiskelevalla ja työssäkäyvällä yksinhuoltajalla ei ole varaa. Kysymys on ajasta. Äänikirjaa voi kuunnella esim. ruokaa laittaessa. Toki äänikirjan suosio kertoo myös yhteiskunnan tehostamiskiimasta, mutta turha meitä tavallisia ihmisiä on syyttää. Yritetään vaan pysyä kyydissä ja pinnalla jotenkin.

Jos opiskelet, luultavasti luet jo sen takia kirjoja.. Ja luultavasti ääneen lapsellesikin.

Vierailija
66/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on kyllä niin iso ongelma, että täytyykin keskittyä keskusteluun ihan kunnolla. Miten tuollaisesta käytöksestä voi päästä yli menettämättä yöuniaan.

Vierailija
67/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua se ei haittaa, mutta itse sanon kuunnelleeni tai lukeneeni jonkun kirjan. Mutta periaatteessa samaa asiaa ne tarkoittavat. Elokuva ja kirja on jo eri juttu

Ei ne samaa asiaa tarkoita siinä mielessä, että lukeminen harjoittaa myös kirjoittamistaitoja; tulee jonkinlainen tuntuma milloin käytetään pillkuja ja muita välimerkkejä ja miten ylipäätään rakennetaan kieliopillisesti oikeanlaista tekstiä. Kuunteleminen ei tässä mielessä ole lainkaan sama asia.

Onhan se näin, että kuunnellessa ei välttämättä hahmota jonkin sanan kirjoitusasua (etenkin jos suomenkielinen lukija ja vierasperäinen nimi), sitten taas jos lukee vieraalla kielellä, niin ei osaisi ääntää kaikkia sanoja/nimiä välttämättä oikein kuulematta natiivipuhujaa.

Mutta oikeastaan itseäni ei niin kiinnosta, jos joku toinen kertoo jostain kirjasta, että miten hyvin hän on siitä omaksunut pilkuusääntöjä tai ääntämistä.

Kysymys onkin siitä, että ihmiset jotka eivät itse lue, vaan mielummin kuuntelevat jäävät taidoiltaan vajaiksi, eivätkä omaksu kielioppia ja kirjoittamistaitoja niin hyvin kuin menneet sukupolvet. Vanhempien ihmisten kanssa tämä tuskin on ongelma, mutta nuorempien ihmisten kanssa voi olla jos kaikki mielummin kuunnellaan tai katsellaan videoilta.

Meillä on sitten eri kiinnostuksen kohteet. Kuten sanoin, minua kiinnostaa keskustelukumppanin mielipide kirjan sisällöstä, enkä jaksa niin murehtia toisten mahdollisista ongelmista kieliopin kanssa. Sen takia ei aloittajan tapaan lähtökohtaisesti tökkäise, jos joku erehtyy kertoessaan, lukiko vai kuunteliko kirjan. Ja kun ainakaan itselläni se ei edes ole joko/tai -valinta. Juuri viime viikonloppuna esimerkiksi vaihdoin kirjamuotoon, kun kyseinen teos eteni kuunnellessa liian verkkaisesti. Nyt taas kuuntelen kirjaa, jonka olen aikaisemmin lukenut.

Kommentoin aihetta sen vuoksi, että joku alunperin kommentoi miten lukeminen ja kuunteleminen ovat oikeastaan sama asia. Selitin miksi näin ei ole. Kumpi näistä sitten sopii paremmin sinulle tai jollekin muulle yksittäiselle ihmiselle on ihan toinen asia, enkä ota siihen kantaa. Äänikirjoilla on luonnollisesti omat hyvät puolensa, enkä ole sitä kiistämässä.

Vierailija
68/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua se ei haittaa, mutta itse sanon kuunnelleeni tai lukeneeni jonkun kirjan. Mutta periaatteessa samaa asiaa ne tarkoittavat. Elokuva ja kirja on jo eri juttu

Ei ne samaa asiaa tarkoita siinä mielessä, että lukeminen harjoittaa myös kirjoittamistaitoja; tulee jonkinlainen tuntuma milloin käytetään pillkuja ja muita välimerkkejä ja miten ylipäätään rakennetaan kieliopillisesti oikeanlaista tekstiä. Kuunteleminen ei tässä mielessä ole lainkaan sama asia.

Onhan se näin, että kuunnellessa ei välttämättä hahmota jonkin sanan kirjoitusasua (etenkin jos suomenkielinen lukija ja vierasperäinen nimi), sitten taas jos lukee vieraalla kielellä, niin ei osaisi ääntää kaikkia sanoja/nimiä välttämättä oikein kuulematta natiivipuhujaa.

Mutta oikeastaan itseäni ei niin kiinnosta, jos joku toinen kertoo jostain kirjasta, että miten hyvin hän on siitä omaksunut pilkuusääntöjä tai ääntämistä.

Kysymys onkin siitä, että ihmiset jotka eivät itse lue, vaan mielummin kuuntelevat jäävät taidoiltaan vajaiksi, eivätkä omaksu kielioppia ja kirjoittamistaitoja niin hyvin kuin menneet sukupolvet. Vanhempien ihmisten kanssa tämä tuskin on ongelma, mutta nuorempien ihmisten kanssa voi olla jos kaikki mielummin kuunnellaan tai katsellaan videoilta.

Mikään ei kirjoita niin surkeaa suomea kuin yli 50-vuotias ihminen. Seuratkaapa somea ;)

Tiedän useita näkövammaisia jotka eivät ole jääneet mitenkään "vajaiksi". Vajaa taidat olla itse.

Vierailija
69/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen viikon sisällä kuunnellut neljä ja puoli äänikirjaa. Innostuin nimittäin neulomaan, mutta neulominen yksin on aika tylsää. On käynyt ihan selväksi, että kuunteleminen ei ole lukemista millään mittapuulla. Kirjan sisältö yksinkertaistuu valtavasti, kun taaksepäin ei pysty vilkuilemaan: nimet eivät jää mieleen ja esimerkiksi kappalejaon puuttuminen tekee tekstistä tasapaksun.

Olen kuunnellut vain kauhuromaaneja, koska niissä on tunnelmaa siitä huolimatta, että iso osa jää kokematta eli näkemättä. Mitään asiatekstejä en ryhtyisi kuuntelemaan, koska se olisi minun kohdallani ajanhukkaa.

Olen kokeillut äänikirjoja jo pari vuotta, mutta joka ikinen kerta olen nukahtanut viimeistään kymmenessä minuutissa. Neulominen pitää hereillä niin hyvin, etteivät aivot puudu lukijan ääneen.

No tämä on sinun kokemuksesi. Minusta äänikirjaan voi myös uppoutua, en selaile kirjoja taaksepäin lukiessakaan eikä äänikirja nukuta sen enempää kuin lukeminen, TV:n katselu tai muukaan toiminta.

Vierailija
70/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska myöskään tabletti ei ole kirja, niin sähköisen kirjan lukemista ei saa kutsua kirjan lukemiseksi.

Vierailija
71/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät kykene lukemaan itse näkövamman tai vaikean lukihäiriön takia. Nämä ihmiset ovat lukijoita siinä kuin me muutkin.

Ovatko myls näkeminen ja kuuleminen sinust sama asia? - Ei ole mitään hävettävää sanoa kuuntelin kirjan, Ennen äänikirjojen yleistymistä joku saattoi jopa väittää, että tuntee kirjan kun on nähnyt siitä tehdyn elokuvan.  Mutta jollei ole nimenomaisesti ole lukenut kirjaa (, vaan on kuunnelut siitä aänikirjan tai nänyt sen pohjalta tehdyn elokuvan) ja väittää lukeneensa sen, niin ei ymmärrä mistä lukemisesta on kyse myös.  Sanoisin, että näin tekevä valehtelisi.

Uskovainen mies 

Minä näin mirkun pitkästä aikaa. Sanoin naapurille nähdään, minulta kysytään katositko päivän lehden.

Ihan normaalia jutustelua näin sokeallekin. T: sokean avustaja.

Vierailija
72/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te muuten löydätte niitä hyviä kirjoja?

Vierailija
73/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on hienoa että äänikirjoja on, ja valikoima on parantunut huikeasti. Mutta kuunteleminen ja lukeminen on kaksi eri asiaa. Eikä niitä tarvitse arvottaa kumpi on parempi.

Vierailija
74/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska myöskään tabletti ei ole kirja, niin sähköisen kirjan lukemista ei saa kutsua kirjan lukemiseksi.

Onko sitten oikeampaa sanoa,että seurasin tabletilta, silloinkin tuo seuraamani asia tekstimuodossa tabletin ruudulla ilam kuvia ja ääntä. Vai miten tuolloin pitäisi sanoa?

Uskovainen mies 

Vierailija
75/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on tyhmä ja ennakkoluuloinen, ei mulla muuta

Vierailija
76/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Ja vähän sama kun kuntopyöräilee sähköpyörällä.. 🙄🙄🙄

Vierailija
77/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavasti taas halutaan ymmärtää väärin. 🤦‍♀️ Kyseessä ei ole näiden asioiden arvottaminen, vaan se, että ne ovat kaksi täysin eri asiaa.

Musiikin kuunteleminen ja musiikin soittaminenkin ovat kaksi eri asiaa, vaikka lopputulos on ulkopuoliselle kuulijalle parhaassa tapauksessa sama. Ehkä kontrasti lukemisen ja kuuntelun välillä on pienempi, mutta kuitenkin olemassa.

Lukiessa prosessoit yksittäiset äänteet tavujen kautta sanoiksi ja sanojen kautta virkkeiksi, mikä tuottaa aivoissa merkityksen siitä, mitä juuri tulit lukeneeksi. Dekoodaat kirjoitettuja osasia kohti kokonaisuutta. Tämä vaatii mm. silmien ja aivojen yhteistyötä. Lukeminen myös vaatii sellaista keskittymistä, että harva voi tehdä sen ohella mitään kovin vaativaa. Kuntopyörällä ajo tai vastaava liike saattaa toki onnistua, mutta lukiessa ei voi esim. neuloa, kokeiltu on.

Kuunnellessa harvemmin pysähdytään yksittäisten äänteiden äärelle, sillä joku on dekoodannut ne sinulle valmiiksi sanoiksi. Virketasollakin esim. painotukset ovat jonkun toisen valintoja, sinä otat ne annettuna. Tempoakaan et voi itse valita, joten tahti etenee ilman, että voisit pysähtyä ajattelemaan kuulemaasi, ellei tapanasi ole pysäyttää äänitettä. Pääset ikään kuin valmiin tarinan kyytiin. Toisaalta äänikirjan kuuntelu vapauttaa kädet tekemään muuta. Tämä kertoo myös siitä, että se vie tarkkaavuudestasi pienemmän osan, eikä näin ollen ole niin vaativaa.

Kumpikin on aivan yhtä hyvä tapa nauttia kirjallisuudesta. Mutta samasta asiasta ei todellakaan ole kyse.

Vierailija
78/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjasto tädit paljastavat itsensä kirjastoissa tehdään paljon haamu lainauksia joista kirjailija saa tekijän oikeus palkkion.koko kirjojen hankinta on isompien mafia tätien hallinnassa ja lainaus toiminta näiden "kersanttien" kaikki saavat . SUOMESSAHAN EI OLE KORRUPTIOTA KIRJASTO ALALLA SE ON PYÖRINYT JO 40V  OVATKO YLEN TOIMITTAJAT TOSIAAN NIIN PÖLJIÄ VAI HÄRSKEJÄ KUN AAMUISIN HUU HAA TEOKSIA MAINOSTAVAT.

Vierailija
79/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskovainen mies 

Minä näin mirkun pitkästä aikaa. Sanoin naapurille nähdään, minulta kysytään katositko päivän lehden.

Ihan normaalia jutustelua näin sokeallekin. T: sokean avustaja.

Jännää. - Tulee mieleeni, että jos itse kysyisin sokealta onko hän nähnyt sen tai  tuon, niin tulisin tahattomasti kiusanneeksi häntä. Mutta myönnän, että saattaisin näin tehdä. Kuvitellen kai, että näin kohtelsin häntä kuin kaikkia muitakin.

Uskovainen mies

Vierailija
80/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa vain kivitaulun lukeminen on oikeaa lukemista, koska ennen ei ollut paperia. Eiku...

Totta kai myös näytöltä luettu kirja on _luettu_.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi