Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tökkii kun joku sanoo lukeneensa kirjan jos kuuntelee sen äänikirjana!

Vierailija
22.04.2022 |

Lukeminen ja kuunteleminen ovat kaksi eri asiaa.

Kommentit (244)

Vierailija
21/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ymmärrä tätä äänikirjojen hehkutusta. Eikö se ole kuin kuunnelman kuuntelua? On ihan eri asia lukea oikeaa kirjaa ja keskittyä siihen kuin kuunnella luureista jonkun pölötystä.

Vierailija
22/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua huvittaa kun ihmiset lukee kirjoja vaikka on nykyään Netflixit ja kaikki. Kai se on olevinaan jotenkin hienompaa. Sama kuin vinyylilevyjen kuuntelu.

Meinaat että kaikki miljoonat julkaistut romaanit ja tietokirjat löytyvät Netflixistä joko sarjoina tai dokumentteina?

Ai sä olet katsonut jo kaikki Netflixin sarjat ja elokuvat? Jo on kumma, jos ei löydy katsottavaa ja pitää turvautua pölyisiin kirjoihin :DDDD

Aah netflixin antimethan onkin sellaista millä mieltään on hyvä ruokkia... Kirjoista löytyy itelle kiinnostavampia ja miellyttävämpiä vaihtoehtoja -eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, on vähän eri asia. Mutta mitä väliä, miksi välität aiheesta näin paljon? Jos joku kertoo tykänneensä kirjasta x tai oppineensa kirjasta a asian b, miksi pitäisi tietää miten kirja on nautittu?

Vierailija
24/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua huvittaa kun ihmiset lukee kirjoja vaikka on nykyään Netflixit ja kaikki. Kai se on olevinaan jotenkin hienompaa. Sama kuin vinyylilevyjen kuuntelu.

Terveisin sivistymätön moukka Kouvolasta.

Vierailija
25/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua se ei haittaa, mutta itse sanon kuunnelleeni tai lukeneeni jonkun kirjan. Mutta periaatteessa samaa asiaa ne tarkoittavat. Elokuva ja kirja on jo eri juttu

Ei ne samaa asiaa tarkoita siinä mielessä, että lukeminen harjoittaa myös kirjoittamistaitoja; tulee jonkinlainen tuntuma milloin käytetään pillkuja ja muita välimerkkejä ja miten ylipäätään rakennetaan kieliopillisesti oikeanlaista tekstiä. Kuunteleminen ei tässä mielessä ole lainkaan sama asia.

Onhan se näin, että kuunnellessa ei välttämättä hahmota jonkin sanan kirjoitusasua (etenkin jos suomenkielinen lukija ja vierasperäinen nimi), sitten taas jos lukee vieraalla kielellä, niin ei osaisi ääntää kaikkia sanoja/nimiä välttämättä oikein kuulematta natiivipuhujaa.

Mutta oikeastaan itseäni ei niin kiinnosta, jos joku toinen kertoo jostain kirjasta, että miten hyvin hän on siitä omaksunut pilkuusääntöjä tai ääntämistä.

Kysymys onkin siitä, että ihmiset jotka eivät itse lue, vaan mielummin kuuntelevat jäävät taidoiltaan vajaiksi, eivätkä omaksu kielioppia ja kirjoittamistaitoja niin hyvin kuin menneet sukupolvet. Vanhempien ihmisten kanssa tämä tuskin on ongelma, mutta nuorempien ihmisten kanssa voi olla jos kaikki mielummin kuunnellaan tai katsellaan videoilta.

Vierailija
26/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en ymmärrä tätä äänikirjojen hehkutusta. Eikö se ole kuin kuunnelman kuuntelua? On ihan eri asia lukea oikeaa kirjaa ja keskittyä siihen kuin kuunnella luureista jonkun pölötystä.

Kuunnelma on ihan eri asia kuin äänikirja. 

Minä sekä kuuntelen että luen kirjoja. Molemmat tavat ovat hyviä. Itse tykkään tietokirjat kuunnella ja kaunokirjallisuutta taas mieluummin luen. 

Minulla on puoliso, jolla on lukivaikeus ja lukeminen on sen takia hankalaa, hidasta ja epäpalkitsevaa. Äänikirjojen avulla on hänkin päässyt nauttimaan kirjoista ja onkin muutaman viime vuoden aikana kuunnellut uskomattoman määrän erilaisia kirjoja. 

Vierailija
27/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta ne ihmiset jaksavatkin tuntea ylemmyyttä!

Aloittajasta on siis jotenkin ”parempaa” lukea painettua kirjaa?

Väitän, että äänikirjan kuuntelu on huomattavasti parempi tapa käyttää aikaa kuin tällä palstalla valituksen aiheiden kaiveleminen toisten ihmisten käytöksestä ja sanomisista. Äänikirjaa kuunnellessa voi muuten samalla vaikka haravoida, kävelyttää koiraa, maalata taloa, neuloa sukkaa tai kuoria perunoita. Aika kiva tapa saada tylsätkin työt sujumaan kuin siivillä!

Vierailija
28/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät kykene lukemaan itse näkövamman tai vaikean lukihäiriön takia. Nämä ihmiset ovat lukijoita siinä kuin me muutkin.

eivät ole.

he ovat kuuntelijoita.

eikä siinä ole mitään väärää.

Vierailija
29/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaat että kaikki miljoonat julkaistut romaanit ja tietokirjat löytyvät Netflixistä joko sarjoina tai dokumentteina?

Ai sä olet katsonut jo kaikki Netflixin sarjat ja elokuvat? Jo on kumma, jos ei löydy katsottavaa ja pitää turvautua pölyisiin kirjoihin :DDDD

Etsin tietokirjoja hyvin spesifeistä aiheista, siinä ei paljon auta se, että Netflixistä löytyy kasoittain ohjelmia, jotka ei liity etsimääni asiaan mitenkään. 

Vierailija
30/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet tuntuu ymmärtävän aloittajan pointin väärin. Ei ole kyse siitä että lukeminen olisi parempi vaihtoehto kuin kuunteleminen, vaan häiritsee kun puhutaan lukemisesta vaikka kuunnellaan. Ne on ihan eri asioita.

Vierailija
31/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väitän, että äänikirjan kuuntelu on huomattavasti parempi tapa käyttää aikaa kuin tällä palstalla valituksen aiheiden kaiveleminen toisten ihmisten käytöksestä ja sanomisista. Äänikirjaa kuunnellessa voi muuten samalla vaikka haravoida, kävelyttää koiraa, maalata taloa, neuloa sukkaa tai kuoria perunoita. Aika kiva tapa saada tylsätkin työt sujumaan kuin siivillä!

Et säkään lue äänikirjaa vaan kuuntelet. Siitä on kyse.

Vierailija
32/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua se ei haittaa, mutta itse sanon kuunnelleeni tai lukeneeni jonkun kirjan. Mutta periaatteessa samaa asiaa ne tarkoittavat. Elokuva ja kirja on jo eri juttu

Ei ne samaa asiaa tarkoita siinä mielessä, että lukeminen harjoittaa myös kirjoittamistaitoja; tulee jonkinlainen tuntuma milloin käytetään pillkuja ja muita välimerkkejä ja miten ylipäätään rakennetaan kieliopillisesti oikeanlaista tekstiä. Kuunteleminen ei tässä mielessä ole lainkaan sama asia.

Onhan se näin, että kuunnellessa ei välttämättä hahmota jonkin sanan kirjoitusasua (etenkin jos suomenkielinen lukija ja vierasperäinen nimi), sitten taas jos lukee vieraalla kielellä, niin ei osaisi ääntää kaikkia sanoja/nimiä välttämättä oikein kuulematta natiivipuhujaa.

Mutta oikeastaan itseäni ei niin kiinnosta, jos joku toinen kertoo jostain kirjasta, että miten hyvin hän on siitä omaksunut pilkuusääntöjä tai ääntämistä.

Kysymys onkin siitä, että ihmiset jotka eivät itse lue, vaan mielummin kuuntelevat jäävät taidoiltaan vajaiksi, eivätkä omaksu kielioppia ja kirjoittamistaitoja niin hyvin kuin menneet sukupolvet. Vanhempien ihmisten kanssa tämä tuskin on ongelma, mutta nuorempien ihmisten kanssa voi olla jos kaikki mielummin kuunnellaan tai katsellaan videoilta.

”Menneissä sukupolvissa” on samalla tavalla aivan surkeita kirjoittajia kuin nykyisissäkin. Katsopa välillä, miten ikäihmiset yrittävät kirjoittaa vaikka Facebookiin. Ja molemmissa on myös äärimmäisen taitavia. Nykymuotoinen äidinkielen yo-koe mittaa taitoja, joita suurimmalla osalla vanhemmista ikäluokista ei ole, ja kokeen läpäisseet pystyvät pääosin kirjoittamaan aivan erinomaista suomea.

Aina on ollut niitä, jotka aivan ylpeilevät sillä etteivät lue mitään. Jos äänikirja tuo edes jonkun heistä kirjallisuuden pariin, sehän on pikemminkin mahtavaa kuin valitettavaa!

Vierailija
33/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat itse tuntea jotain alemmuutta äänikirjoista. Ei kukaan ole väittänyt että lukeminen olisi parempi kuin kuuntelu, vaan kyse oli siitä ettei kuunteleminen ole sama asia kuin lukeminen. Pitäisköhän sun lukea enemmän niin ymmärtäisit kirjoitettua tekstiä paremmin?

Vierailija
34/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et säkään lue äänikirjaa vaan kuuntelet. Siitä on kyse.

Eli teit aloituksen saivarrellaksesi jonkun sanavalinnasta? Joka ärsytti sinua syystä, että…?

Vierailija
35/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukeminen ja kuuntelu ovat täysin eri asioita. Kirja on sama , mutta mitään muuta samaa eri näissä prosesseissa ole. Tutustu ihmisen aivojen toimintaan.

Vierailija
36/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paluu lapsuuteen kun äiti luki satukirjaa.

Vierailija
37/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama kuin ihmettelisi miksi ihmiset kuuntelevat musiikkia kun voisi lukea nuotteja.

Vierailija
38/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullut kenenkään sanovan että luin tuossa 7 veljestä, vaan että kuuntelivat äänikirjana. Sen sijaan jos kysytään että mitä kirjoja olet viimeksi lukenut voivat vastata että 7 veljestä.

Vierailija
39/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet tuntuu ymmärtävän aloittajan pointin väärin. Ei ole kyse siitä että lukeminen olisi parempi vaihtoehto kuin kuunteleminen, vaan häiritsee kun puhutaan lukemisesta vaikka kuunnellaan. Ne on ihan eri asioita.

Mikä siinä niin häiritsee? Etkö ymmärrä mistä on kyse vai onko pulma jossakin muualla?

Kuulutko myös niihin ihmisiin, jotka huomauttelevat ”vääristä” sanavalinnoista ja kielioppivirheistä keskusteluissa?

Vierailija
40/244 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukeminen tekee hyvää aivoille, netflix ei. Siinä on se ero.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi