Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajusin yhtäkkiä että mieheni on itsekäs

Vierailija
16.04.2022 |

Ihan yhtäkkiä eilen koin valaistuksen, että mulla on aika itsekäs mies. Olen pitkään kuunnellut kun ystävät ja sukulaisnaiset kertoo, miten suurin osa kodin vastuusta kasautuu heille, he tekevät kaiken metatyön ja mies ajattelee vain itseään. Olen ollut salaa kiitollinen, että meillä esimerkiksi kotityöt jakautuu pitkälti tasan ja koen olevani miehen ajatuksissa korkealla prioriteettilistalla. (Toki meillä ei ole yhteisiä lapsia, joka muuttaisi varmasti dynamiikkaa.)

Sitten eilen, kuin salama kirkkaalta taivaalta koin valaistuksen. Ei se nyt ihan niinkään ole. Meillä on takana vasta hieman alle kahden vuoden parisuhde, eli oikeasti tosi lyhyt. Luulin myös ettei meillä ollut koskaan ollut alkuhuumaa tai mulla mitään vaaleanpunaisia laseja. Meidän suhde alkoi niin, että molemmat olivat ensikohtaamisesta asti tietoisia siitä, että tässä se nyt on. Ei ollut huumaa, vaan varmuutta. Meillä oli kuitenkin molemmilla tahoillamme hankala vaihe, joten oli hieman tunne-elämän kuohuja alkuun. Ehkä meillä sittenkin on ollut joku alkuhuuma, jonka kupla eilen rikkoutui ihan yllättäen.

Itsekkyys esiintyy esimerkiksi niin, että mies alkaa yhtäkkiä valmistaa kysymättä ruokaa, jota minä en voi syödä. Tekee ruoan ja sitten syö nopeasti ja palaa puuhiensa pariin. Ei siinä mitään, mutta jos nälkä yllättää minut ensin, kyselen onko nälkä ja mitä syötäisiin. Voidaan olla menossa nukkumaan ja halaillaan ennen itse nukahtamista, yhtäkkiä miestä alkaa vaikka kutittaa ja hän tekee äkillisen liikkeen raapiakseen, jonka seurauksena tönäisee minut aika ”kivuliaasti” syrjään. Itse tuollaisessa asennossa/tilanteessa liikun niin, etten satuta vahingossakaan toista. Jos hän käy kaupassa ja ostaa kassan läheisyydestä vaikka virvoitusjuoman, ei välttämättä tuo minulle ollenkaan. Tässä kyse siis siitä, että hän tulee sen kotiin juomaan. En tietenkään oleta, että pitkälle automatkalle ryhtyessään tuo mullekin lopulta kotiin asti juotavaa. :D Jos me ollaan automatkalla, saattaa pohtia pysähdyksiä sen perusteella missä olettaisi itsellään olevan tarve käydä vessassa ja voi vaikka sanoa ääneen että ”Kouvolan kohdalla pysähdyn levähdyspaikalle” ja sitten mä istun hoomoilasena kysyen, että oletatko munkin pyllistyvän puskaan kun 5 minuutin päässä ois ABC ja sisävessa?
Nää oli nyt ihan pieniä esimerkkejä jotka tuli tässä mieleen ja jotka on tälläisiä ”yleisiä”, etten mene liian yksityiskohtiin.

Onko nää ihan normijuttuja ja mä olen vaan yhtäkkiä herkkis ja vaadin liikaa, vai mikä juttu? Jotenkin koen, että mua tai mun tarpeita ei ajatella tai kohdata tässä.

Kommentit (197)

Vierailija
121/197 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on mentalisaation taidosta eli kyvystä pitää toinen ihminen tarpeineen ja tunteineen mielessä ja tietoisuudessa. Minusta on mukavampi ajatella tätä taitona kuin itsekkyytenä. Tätä taitoa voi nimittäin opetella ja jotkut onnekkaat perivät hyvät mentalisaation kyvyt vanhemmiltaan.

Sen sijaan minusta on aika itsekästä olla opettelematta mentalisaation taitoja. Se ainakin tiedetään, että vanhemmuudessa tästä on kiinni todella paljon. Vanhemman mentalisaatiokyky vaikuttaa siihen, kokeeko lapsi olevansa tärkeä, turvassa ja vanhemmalle merkityksellinen. Ja näistä seikoista taas on kiinni lähes koko terveys ja elämässä menestyminen. Joten tuskin tuo mentalisaatio on kovin pieni seikka parisuhteessakaan.

Me ollaan molemmat mieheni kanssa tuo opeteltu yhdessä, me kun ollaan lähtöisin kummatkin risaisista kodeista, joissa kaikki oli yhtä selviytymistä. Sitten kun ollaan tämä opittu toistemme kanssa, uskallettiin vasta tehdä lapsia.

Many patients want to be excused for their current predicament because of events that occured in their childhood. That's what psychiatry has become

Vierailija
122/197 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitää suu avata ja keskustella. Itse en halua, että mies yllättää minua herkuilla, kun yritän päästä niistä eroon. Listan mukaan mennään ja mies saa ostella itselleen, mitä lystää, mutta mulle ei saa tuoda mitään pyytämättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/197 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan mun eksä. Tavallaan hyvä, luotettava ja ryhdikäs mies muuten, mutta ei ole luontaista muiden huomiointia niin yhtään. Perhe heillä aika samanlainen kaikki omia menojaan menevät, tiedä onko sitten kulttuurista vai geneettistä.

Mutta muuttuipa elämä kevyeksi kun nykyisen normaalihuomioivan puolison kanssa ei tarvitse aina vääntää saadakseen tarpeensa kuuluviin, ja asiat vaan sovitaan luonnostaan yhdessä. 

Vierailija
124/197 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP vaikuttaa kyllä oudolta tuppisuulta. Ihan aidostikko hän vain istuu hiljaa ihmettelemässä eikä kerro, mitä haluaa. 

Avaa suusi kun mies miettii puskakusrlle pysähtymistä ja sano että sinullakin on hätä, pysähdytään siinä huoltsikalla. Ei se mies sinun ajatustelukijasi ole. 

AP on kuin pikkulapsi, joka odottaa isin hoitavan häntä ja huolehtivan hänen tarpeistaan  

Itse miellän tuon nyt vähän samaksi, kuin että jos asuttaisiin yhdessä ja toisen kaupassa käydessä pitäisi erikseen muistuttaa, että tuothan sitten ruokaa minuakin varten.

Minusta ei kuulosta samalta. Kyllä minäkin ostelen itselleni kaupasta kaikkea, enkä jaksa erikseen alkaa kyselemään, haluaako

Mitä väliä tässä yhteydessä? 

Vierailija
125/197 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pitää suu avata ja keskustella. Itse en halua, että mies yllättää minua herkuilla, kun yritän päästä niistä eroon. Listan mukaan mennään ja mies saa ostella itselleen, mitä lystää, mutta mulle ei saa tuoda mitään pyytämättä.

Niin varmaan tässä ei nyt ollut kyse juuri niistä herkuista. Vaan siitä, että parisuhteessa pitäisi ajatella ja kuunnella myös sitä toista. 

Vierailija
126/197 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan perhettä voi perustaa iki-poikamies-tyypin kanssa, joka ei huomioi muita ihmisiä. Yksinhuoltajakiintiö alkaa olla Suomessa huipussaan. 

Vierailija
127/197 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin varmaan tässä ei nyt ollut kyse juuri niistä herkuista. Vaan siitä, että parisuhteessa pitäisi ajatella ja kuunnella myös sitä toista. 

Mutta menee ihan älyttömyyksiin nämä vaatimukset täällä. Ap ei edes kertonut, onko avannut suutaan näistä asioista. Miehen pitäisi vain lukea ajatuksia.

Vierailija
128/197 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan mun eksä. Tavallaan hyvä, luotettava ja ryhdikäs mies muuten, mutta ei ole luontaista muiden huomiointia niin yhtään. Perhe heillä aika samanlainen kaikki omia menojaan menevät, tiedä onko sitten kulttuurista vai geneettistä.

Mutta muuttuipa elämä kevyeksi kun nykyisen normaalihuomioivan puolison kanssa ei tarvitse aina vääntää saadakseen tarpeensa kuuluviin, ja asiat vaan sovitaan luonnostaan yhdessä. 

Mulla oli samanlainen exä ja samanlaisesta perheestä. Ex asui toisella paikkakunnalla. Menin kylään, kun oli pitkä viikonloppu exän ja perheensä kanssa, ja rikoin jalkani niin pahasti, etten pystynyt tekemään muuta kuin hyppimään yhdellä jalalla. Tämä tapahtui perjantaina. 

Perheen äiti oli sairaanhoitaja ja sanoi, että jalka voi olla murtunut. Voi voi. Sain lauantaina ennen nukkumaan menoa häneltä Buranan. 

Perheessä oli 4 ajokortillista henkilö. Kukaan ei tehnyt elettäkään viedäkseen minut ensiapuun tai oman paikkakunnan sairaalaan. Pääsin sinne vasta maanantaina, kun perhe oli itse ajalemassa siitä ohi ja jalosti heittivät minut terveyskeskukseen. Itse sain könytä taksilla kotiin sieltä. 

Kukaan ei auttanut millään tavalla tuon viikonlopun aikana, ei edes ex. Paitsi sen yhden Buranan verran. Ex vaan levitteli käsiään, että minkä hän muka mahtaa tälle mun loukkaantumiselle. Nakittelivat välillä toisiaan, että auta sinä tuota, no en kun auta sinä, no en auta minäkään, no kai se on pakko....

Ja minä vielä hölmöläisenä pidin tätä miestä hyvänä löytönä :DDDD

Vierailija
129/197 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta menee ihan älyttömyyksiin nämä vaatimukset täällä. Ap ei edes kertonut, onko avannut suutaan näistä asioista. Miehen pitäisi vain lukea ajatuksia.

Niin, joidenkin mielestä puhutaan telepaattisista kyvyistä. Toisten mielestä kyse on ihan normaalista parisuhdeasenteesta, otetaan toinen huomioon ilman että hän sitä itse pyytää. On aivan eri asia epäonnistua kun tarkoitusperät ovat olleet hyvät, kuin olla yrittämättäkään. Välinpitämättömyys sattuu enemmän kuin pieni väärinkäsitys. 

Vierailija
130/197 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aika pölvästi mies (tai nainen) saa olla, jos ei osaa ihan kohteliaina peruskäytöstapoina huomioida kumppaniaan ja toisia ihmisiä. Menee maku aika äkkiä suhteesta, jos saa olla jatkuvasti muistuttelemassa kumppani omasta olemassaolostaan.

Samaa mieltä olen kanssasi siitä, että näistä pitää puhua, mutta se puhe ei voi olla a) aikuisen ihmisen jatkuvaa kasvattamista kuin opettaisi itsekästä uhmaikäistä b) jatkuvaa huomauttelua samoista asioista (samalla, kun yleensä tällainen kumppani itse odottaa ihan automaationa huomiota siltä toiselta).

Vierailija
131/197 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, joidenkin mielestä puhutaan telepaattisista kyvyistä. Toisten mielestä kyse on ihan normaalista parisuhdeasenteesta, otetaan toinen huomioon ilman että hän sitä itse pyytää. On aivan eri asia epäonnistua kun tarkoitusperät ovat olleet hyvät, kuin olla yrittämättäkään. Välinpitämättömyys sattuu enemmän kuin pieni väärinkäsitys. 

Eli automatkalla pitää aikuiselta ihmiseltä kysellä, että onko sinulla pissihätä? 

Vierailija
132/197 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapailin jonkun aikaa todella kivaa miestä. Meillä synkkasi hyvin ja yksi yhdistävä tekijä oli rakkaus ruoanlaittoon. Keskustelu lähtikin alunperin nimenomaan kokkaamisesta. Mies oli hyvä kokki ja jakoi tekemistään annoksista valokuvia.

Kun mies vietti aikaa minun luona, se kokkaustaito unohtui ihan kokonaan. Viikonloppuna työvuorosta klo 23 kotiin tullessa mies pönötti istua olohuoneessa ja ilmoitti, että hänellä on nälkä, ei oo syöny koko päivänä, milloin on ruoka? Joka kerta minun luona ollessa minun olisi pitänyt kokata. Kotiin mentyään mies kokkaili itselleen ja kertoili, mitä on taas laittanut ja lähetti kuvia. Kun kysyin miksi minä aina kokkaan, vastaus oli että kun sä teet hyvää ruokaa.

Mies oli meistä se parempi kokki.

Mies lähti vaihtoon.

Vierailija
133/197 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, joidenkin mielestä puhutaan telepaattisista kyvyistä. Toisten mielestä kyse on ihan normaalista parisuhdeasenteesta, otetaan toinen huo

Jos alkaa suunnitella pysähdyspaikkoja etukäteen - kuten minä tuon aloittajan tarinan ymmärsin - huomaavainen kumppani miettii mikä olisi sille toisellekin hyvä. Jos ei tiedä, voi kysyä. Kuten sanottu, se toisen huomioiminen on tässä se tärkein asia. 

Vierailija
134/197 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, joidenkin mielestä puhutaan telepaattisista kyvyistä. Toisten mielestä kyse on ihan

Jos alkaa suunnitella pysähdyspaikkoja etukäteen - kuten minä tuon aloittajan tarinan ymmärsin - huomaavainen kumppani miettii mikä olisi sille toisellekin hyvä. Jos ei tiedä, voi kysyä. Kuten sanottu, se toisen huomioiminen on tässä se tärkein asia. 

Aloittaja ei osaa avata suutaan ja sanoa, että pysähdytään seuraavalla huoltoasemalla? Ja moni nainen voi käydä myös puskassa. Kaikki ei olla mitään hienoperseitä.

Vierailija
135/197 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aika pölvästi mies (tai nainen) saa olla, jos ei osaa ihan kohteliaina peruskäytöstapoina huomioida kumppaniaan ja toisia ihmisiä. Menee maku aika äkkiä suhteesta, jos saa olla jatkuvast

Meillä ystäväpiirissä huomioidaan ystäviäkin hyvin. Mökillä laitetaan ruokaa yhdessä, siivotaan yhdessä, katsotaan toistemme perään ja otetaan kaikki huomioon. Jos menen jonkun ystävän luo kylään ulkomaille, tuon tuliaisia, laitan hänelle ruokaa, huolehdin omasta syömisestäni ja tiskeistäni, pidän huoneeni siistinä, lähtiessäni tuon lakanat pyykkiin jne. Jos olen viikonloppuna ystävän luona kylässä ja hänellä on työvuoro, huolehdin siitä että kotiin tultuaan ystäväni pääsee heti syömään ja voi levätä, eikä keittiössä ole tiskikaaosta minun jäljiltä. Yhteisissä menoissa sovitaan yhdessä että minne mennään ja mitä tehdään. Tarjotaan puolin ja toisin juttuja, tuodaan lahjoja ja tuliaisia, kysytään säännöllisesti kuulumisia ja tsempataan toiselle tärkeissä asioissa.

En odota yhtään vähempää kumppaniltani, sillä sen minkä minä tuon suhteeseen haluan myös puolisoltani takaisin. Lokinpoikaset voivat mennä emojensa luo.

Vierailija
136/197 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mene älyttömyyksiin, kyllä tietyt asiat pitää tajuta kertomattakin ja ap:n mainitsemista moni oli juuri niitä. Omat preferenssit ja erityiset jutut on eri asia kuin se yleinen toisten huomioiminen, joka tulis ulottaa ihan kaikkiin,saati sitte gsm lähimpään 

Vierailija
137/197 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, joidenkin mielestä puhutaan telep

Alkaa tuntua siltä että ymmärrät tahallasi väärin, mutta painotan vielä että ajatus on tärkein. Ja tällä aloittajan puolisolla se ajatus puuttuu jatkuvasti, ei vain yhden kerran roadtripillä. 

Vierailija
138/197 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, joidenkin mielestä puhutaan telep

Sitten pitää löytää samanlainen ei-hienoperse-junttimies, niin asia on selvä. 

Ap ei sellainen ole itse eikä sellaista ole kumppaniksikaan halunnut. 

En ole kyllä itsekään, varsinkaan IBS-potilaana. Voin tietysti pazkoa sinne autoonkin vaikka motarilla, ihan miten vaan :)

Vierailija
139/197 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, joidenkin mielestä puhutaan telepaattisista kyvyistä. Toisten mielestä kyse on ihan normaalista parisuhdeasenteesta, otetaan toinen huo

Onhan se varsinkin tapailuvaiheessa kohteliasta. Tarviiko pysähtyä? Mitä jos pysähdytään paikassa X? Sano vaan heti, kun tarviit pysähdyksen. Minä pysähdyn nyt seuraavassa paikassa, tarviin itse tauon. AP:n tapauksessahan mies ei edes ollut pysähtymässä pyydettäessä vaan halusi ajella itse minne ja miten huvittaa.

Hirveen vaikea homma ottaa toinen huomioon näemmä.

Vierailija
140/197 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehdään miehen kanssa vuosittain useamman kuukauden roadtrippejä, tällä hetkellä odotellaan lauttaa norjalaisilla syrjäkylällä. Ei oltaisi oltu 20 v yhdessä eikä todellakaan retkeiltäisi yhdessä, ellei toisen huomioon ottaminen tulisi molemmilta ihan automaattisesti. Tien päällä sitä ja ennakointia tarvitsee vielä kotiolojakin enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi