Yllätys: Nainen on nyt onnettomampi kuin 1950-luvulla
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/yllatys-nainen-on-nyt-onnettomampi-kui…
Tutkimus paljastaa yllättävän paradoksin: Suomessa äidit ovat uupuneempia kuin heikomman tasa-arvon maissa.
Kommentit (790)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät tee puolta kotitöistä ja lastenhoitamisesta, siinä se vika on. Mun puoliso tekee jopa enemmän kotitöitä kuin minä, valvoi lasten kanssa kun ne oli pieniä (niin että mun ei aina tarvinnut) ja ei ole ikinä heittäytynyt avuttomaksi päästäkseen laistamaan aikuisen elämään kuuluvista velvollisuuksista. Minä voin ja jaksan mainiosti, samoin mies ja parisuhde.
ehkä se johtuu siitä että on töissä sen 8 tuntia jotta olisi edes jokin koti missä tehdä niitä kotitöitä. 50% on aikamoinen vaatimus jos miettii että naisella on kokopäivä aikaa hoitaa vaikkapa 80% niistä.
Nainen ja mies on 8 tuntia töissä. Mies tulee kotiin ja menee makaamaan sohvalle.
Nainen lähtee töistä, käy kaupassa, hakee lapset hoidosta ja kotiin tullessa alkaa laittaa ruokaa. Huolehtii lasten ruokailusta ja menee pesemään pyykkiä. Mies lähtee harrastuksiinsa. Nainen hoitaa illan kotona lapsia ja siivoaa siinä samalla, laittaa iltapalaa lapsille. Mies palaa harrastuksista kotiinsa ja haluaa omaa aikaa television edessä jne..
Siis tämähän on se mitä tapahtuu suurimmassa osassa talouksia. Tästä syystä naiset ei parisuhteesta päästyään myöskään enää uutta työleiriä halua.
Höpöhöpö, tilastot kertovat että miesten työpäivä on pidempi kuin naisten:
Viikkopäiväkirjan mukaan työllisten keskimääräinen työtuntien määrä viikossa oli 35 tuntia. Miesten tutkitut työviikot olivat selvästi pidempiä kuin naisten: miesten keskimääräinen työaika oli 38 tuntia, kun naisten työtuntien määrä oli keskimäärin 32 tuntia viikossa.
https://www.stat.fi/til/akay/2009/07/akay_2009_07_2014-04-16_kat_003_fi…
Niin, moni äiti opiskelee kun lapset on pieniä joten tekevät osa-aikaista työtä. Silti työtaakka ei ole mitenkään pienempi. Tottakai nämä vaikuttaa tilastoihin laskevasti mutta silti naisten kokonaistyöaika kun kaiken laskee mukaan, on suurempi kuin miesten. Naisten perinteisissä töissä on myös paljon palkatonta työaikaa, kuten esimerkiksi opettajilla on. Naiset tekevät myös paljon palkatonta ylityötä joka ei näy missään tilastoissa.
Neljä vuotta enemmän töitä elämän aikana tarkoittaa kuukautta enemmän töitä vuodessa.
Työmarkkinoille suuntaava nuori nainen voi odottaa tekevänsä keskimäärin neljä vuotta enemmän töitä työelämänsä aikana kuin ikäisensä miehet. The Guardianin mukaan naiset ympäri maailman käyttävät kuukauden verran enemmän aikaa palkalliseen ja palkattomaan työhön jokaista työvuotta kohti.
https://www.nainen.com/naiset-tekevat-elamansa-aikana-nelja-vuotta-enem…
Otsikko on harhaanjohtava. Ei nainen ole onnettomampi vaan äiti. Minä, lapseton nelikymppinen nainen olen hyvinkin onnellinen. Saan tehdä asioita oman pääni mukaan, eikä ainakaan täällä Helsingissä kukaan ole painostanut perheen perustamiseen. Toista se olisi ollut 50-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Naiset ovat tyytymättömiä eivät sen takia, että olisivat onnellisempia jos siirryttäisiin takaisin johonkin kotiäiti-villitykseen vaan sen takia, että naisten ja etenkin äitien vaatimukset nousee. Pitää hoitaa lapset, koti, oma itse, parisuhde ja vielä työ siihen päälle. Miehet eivät ota tasa-arvoisesti vastuuta muualla, kuin puoliksi maksamalla menot.
Jos joku yrittäisi minua johonkin 1950-luvun kotiäiti rooliin vetää, nii nhyppäisin varmaan sillalta alas. Ei ei ei ei sellaiseen helvettiin.
No niin, eli jatketaan valitsemallamme tiellä.
Ketään ei pakoteta parisuhteeseen, saati synnyttämään lapsia, joten lopetetaan se ruikutus ja valitus omista valinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvapalsta pakottaa. Yleinen mielipide. Ei kaikilla ole niin vahvaa luonnetta, että pystyisi vastustamaan kaikkia hienovaraisia vihjeitä ja odotuksia.
Ja sitten ne hormonit. Kun hormonit kylliksi hyrrää niin itsepäisinkin vastarannankiiski homma puolidon ja lapsia.pitäis tehdä joku naisasialiike joka ajais naisten oikeuksia olla nainen eikä miehen kaltainen työorja.
No se naisasialiike on tämän saanut aikaan. Ettei saa olla vain nainen ja äiti vaan pitää myös olla uraohjus ja palkkahai ja sitten ne kaikki muut harrastus ja ulkonäkövaatimukset päälle.
Tasa-arvo vie naiselta oikeuden juonitella paremman tulevaisuuden puolesta. Tulee ristiriitainen olo, kun on saanut kaiken minkä on ansainnut, mutta enemmän silti haluaisi.
Jenkkitutkimus. Jenkeissä kotirouvakulttuuri on vielä hyvin voimissaan. Varmasti väsyy jokainen, kun pitää käydä töissä ja hoitaa koti päälle. 50-luvulla vain miehet kävivät töissä. Oletteko miehet valmiita elättämään nytkin kokonaan vaimonne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät tee puolta kotitöistä ja lastenhoitamisesta, siinä se vika on. Mun puoliso tekee jopa enemmän kotitöitä kuin minä, valvoi lasten kanssa kun ne oli pieniä (niin että mun ei aina tarvinnut) ja ei ole ikinä heittäytynyt avuttomaksi päästäkseen laistamaan aikuisen elämään kuuluvista velvollisuuksista. Minä voin ja jaksan mainiosti, samoin mies ja parisuhde.
ehkä se johtuu siitä että on töissä sen 8 tuntia jotta olisi edes jokin koti missä tehdä niitä kotitöitä. 50% on aikamoinen vaatimus jos miettii että naisella on kokopäivä aikaa hoitaa vaikkapa 80% niistä.
Nainen ja mies on 8 tuntia töissä. Mies tulee kotiin ja menee makaamaan sohvalle.
Nainen lähtee töistä, käy kaupassa, hakee lapset hoidosta ja kotiin tullessa alkaa laittaa ruokaa. Huolehtii lasten ruokailusta ja menee pesemään pyykkiä. Mies lähtee harrastuksiinsa. Nainen hoitaa illan kotona lapsia ja siivoaa siinä samalla, laittaa iltapalaa lapsille. Mies palaa harrastuksista kotiinsa ja haluaa omaa aikaa television edessä jne..
Siis tämähän on se mitä tapahtuu suurimmassa osassa talouksia. Tästä syystä naiset ei parisuhteesta päästyään myöskään enää uutta työleiriä halua.
Ja kuka käskee sen naisen oleen niin saa- tana n tyhmä!??! Kuka valitsee sille sen puolison? VMP
TÄMÄ! Ja sitten vingutaan vauvapalstalla kun on itse valittu joku idiootti - ihan kuin se stereotyyppinen tollo edustaisi jotain miehen prototyyppiä. Ei edusta! Valitse parempi! Nuorena molemmat vielä oppivat tavoille - ei tarvise mitään piintynyttä riivinrautaa tai itsekästä laiskuria katsella.
Miten monta päivää ja ketjua te tarviitte tämän tutkimuksen käsittelyyn?? Miksi TAAS uusi ketju samasta aiheesta? Eikö mikään niistä edellisistä satoine vastauksineen mitenkään riitä?? Uskomatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole mitenkään yllätys. Nykyajan naiselta odotetaan niin paljon enemmän. Silloin riitti, että lapsista suurin osa oli hengissä ja koti siisti.
Nykyään pitää opiskella vähintään yksi korkeakoulututkinto, luoda uraa, näyttää epäinhimillisen täydelliseltä, hoitaa koti, hoitaa lapset (eikä riitä että pidetään jotkut sisaruskatraasta hengissä, vaan odotetaan virikkeitä vauvasta saakka), lisäksi naisten pitää osata ne perinteiset miesten työt.Eli naisten kuorma on kasvanut, kun miehet vapaamatkustaa.
Naiset itse ovat tämän saaneet aikaan.
Naiset ei ole saaneet aikaan sitä, että miehet heittäytyvät lapsiksi.
Feministit ovat ottaneet miehiltä aseman pois. Väkisinkin siinä taantuu lapsen asemaan.
Minkä aseman?
Sen, mikä miehillä ennen oli.
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti: naiset tykkää olla naisellisia ja hoikkia. 1950-luvulla naislla oli korkokengät, olivat kapea uumaisia j kauniit leningit. nyt on toisin, niin kyllähän se potuttaa.
Niille naisille tuli korkokengistä vaivaisenluut ja selkäkipuja. Hoikka vyötärö saatiin käyttämällä korsettia tai kureliivejä. Reisiin tuli kylmänkyhmyjä talvella. Naisena olo oli kirjaimellisesti yhtä tuskaa, mutta mitäpä se miehiä liikutti.
Kai sitä väsyy, kun täytyy hoitaa koti, lapset ja käydä töissäkin. Mies käy vain töissä.
Itse olen kuitenkin onnellisempi, kuin mitä olisin 1950-luvulla. Saan olla yksin, saan mennä naimisiin vaikka naisen kanssa ja saan keskittyä vain itseeni. Ei tarvitse perustaa perhettä ja voin käydä töissä ja elättää itseni. En tarvitse miestä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä kumpuaa tämä miesten ahdistus siitä, että naiset ovat muualla yhteiskunnassa tasa-arvoisempia kuin ennen ja sen seurauksena kostavat oman ylivertaisen asemansa menettämisen kotona puolisolleen laiskotellen eli pistämällä puolison harteille kaksoistaakan?
Eivätkö miehet aidosti rakastakaan puolisoitaan?
ensinnäkin mitä on rakkaus?
se on tunne. sillä voidaan perustella mitä tahansa. jätetään se syrjään tässä asiassa.tällä hetkellä on paljon yhteiskunnallisia ongelmia. syntyvyys on heikko koska naiset haluaa siitä palkinnon. kasvatus on ulkoistettu koska kotona ei ole ketään. varhaiskasvatuksella ei ole kurinpitotoimi oikeuksia siksi tulee ongelmia. toisaalta koulun tehtävä ei ole kasvattaa.
naiset voi huonosti koska ei ole miestä. työpaikoilla ilmapiiri on huono koska naiset tunteiden takia eivät osaa priorisoida tärkeys järjestystä.
Rakkaus on sitä, että puolisosi hyvinvointi on myös sinun hyvinvointisi. Et todellakaan rakasta puolisoasi jos katsot tumput suorina toisen hukkumista työtaakan alle, vaikeutat toisen lepäämistä ja viet häneltä oikeuden omaan aikaan. Se on hyväksikäyttöä.
Eli miestenkin pitää hypätä samaan hullunmyllyyn?
Joo ei.
Miten olisi, jos vaikka rauhoittuisitte ja lopettaisitte itsenne ja lähimpien ihmistenne kiusaamisen?
Vierailija kirjoitti:
Mistä kumpuaa tämä miesten ahdistus siitä, että naiset ovat muualla yhteiskunnassa tasa-arvoisempia kuin ennen ja sen seurauksena kostavat oman ylivertaisen asemansa menettämisen kotona puolisolleen laiskotellen eli pistämällä puolison harteille kaksoistaakan?
Harva mies sitä vaimoaan oikeasti rakastaa. Tykätä voi vähän jos vaimo hoitaa kotityöt ja lapset säntillisesti ja ulisematta ja makkarissa ymmärtää antaa myös. Jos vaimo nalkuttaa niin ei sellaisella mitään tee.
Miksette muuta Afganistaniin? Siellä saa mies olla yhä vallassa.
Lieköhän mitattu onko nykypäivän mies onnnellisempi vai onnetomampi kuin 1950-luvun mies vai arvioidaanko se naisten tutkimusten kautta?
Harmi, kun oli maksumuurin takana niin ei käynyt ilmi oliko naisten onnettomuuden syyllinen vain miehet vai joko yksilöiden omistakin valinnoista löytyi osuutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva mies sitä vaimoaan oikeasti rakastaa. Tykätä voi vähän jos vaimo hoitaa kotityöt ja lapset säntillisesti ja ulisematta ja makkarissa ymmärtää antaa myös. Jos vaimo nalkuttaa niin ei sellaisella mitään tee.
Tämän takia yksinelävät naiset ovat kaikkein onnellisimpia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mies herää aamulla ja menee töihin. nainen herää mutta ei ole idiootti vaan jää kotiin hoitamaan lapsia ja arjen askareita. hän ei myöskään ole katkera koska kokee suurta helpotusta ettei tarvii olla töissä vaan saa olla oman lapsen kanssa.
Millä rahalla kotiäiti oikein elää? Ei ainakaan miehen palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ihme. Ennen sai rauhassa keskittyä äitiyteen. Nyt pitäis jaksaa hoitaa urakin. Ja sitten harrastaa ja somettaa ja sisustaa ja jumpata ja pysyä huoliteltuna ja mitoissaan siivotessakin.
Ihmisiä on liikaa. Saat ihan rauhassa keskittyä uraasi.
Ei mulla ollut uraa. Jäin kotiäidiksi. :) Mutta ei se estä mua näkemästä tuota todellisuutta.
Jos se amerikkalaisen 50-luvun kotiäidin elämä oli niin auvoa, niin palstamiesten kannattaisi itse varmaan taistella päästäkseen siihen asemaan itse.
Naisia ei tunnu sellainen elämä kiinnostavan.
Ihmisiä on liikaa. Saat ihan rauhassa keskittyä uraasi.