Yllätys: Nainen on nyt onnettomampi kuin 1950-luvulla
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/yllatys-nainen-on-nyt-onnettomampi-kui…
Tutkimus paljastaa yllättävän paradoksin: Suomessa äidit ovat uupuneempia kuin heikomman tasa-arvon maissa.
Kommentit (790)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole mitenkään yllätys. Nykyajan naiselta odotetaan niin paljon enemmän. Silloin riitti, että lapsista suurin osa oli hengissä ja koti siisti.
Nykyään pitää opiskella vähintään yksi korkeakoulututkinto, luoda uraa, näyttää epäinhimillisen täydelliseltä, hoitaa koti, hoitaa lapset (eikä riitä että pidetään jotkut sisaruskatraasta hengissä, vaan odotetaan virikkeitä vauvasta saakka), lisäksi naisten pitää osata ne perinteiset miesten työt.Eli naisten kuorma on kasvanut, kun miehet vapaamatkustaa.
Naiset itse ovat tämän saaneet aikaan.
Naiset ei ole saaneet aikaan sitä, että miehet heittäytyvät lapsiksi.
Eivät miehet heittäydy lapsiksi. Miksi väität noin? Vihaatko miehiä?
Kirjassaan My Enemy, My Love (1992) Judith Levine tuo esiin, miten miesv iha johtaa miesten kohtuuttoman yleistävään leimaamiseen lapsiksi, mammanpojiksi, pettäjiksi, hylkääjiksi, hyväksikäyttäjiksi, pedoiksi, perversseiksi ja tappajiksi.
Charlotte Haysin mukaan "radikaalifeminismin miesvastaisuus on suodattunut laajalti kulttuurimme...tämä asenne on niin läpitunkeva, että tuskin enää huomaamme sitä."
En minä miehiä vihaa, niitä vaan on kovin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ihme. Ennen sai rauhassa keskittyä äitiyteen. Nyt pitäis jaksaa hoitaa urakin. Ja sitten harrastaa ja somettaa ja sisustaa ja jumpata ja pysyä huoliteltuna ja mitoissaan siivotessakin.
KUKAAN EI PAKOTA! naiset miksi te luotte itsellenne harhaisia tavoitteita. ei kukaan vaadi teiltä töitä muuta kuin te itse!
Kröhöm. Ennen miehen palkka riitti elättämään koko perheen.
Milloinkohan tämä aika on ollut, kun maaseudulla ja kaupungeissa naiset ovat Suomessa aina tehneet töitä kuten miehetkin aivan ylintä luokkaa lukuunottamatta?
Luonnollisesti hän puhuu ajasta jolloin on tehty palkkatyötä
Niin varmaan puhuu ja tämä on varmaan totta Yhdysvaltojen keskiluokkaa 50-luvulla tarkastellessa.
Suomessa ei ole ikinä ollut mitään laajaa kotirouvakulttuuria, vaan myös naiset ovat kaupungeissa tehneet palkkatyötä, kun ei sillä pelkällä miehen palkalla ole ennenkään täällä pystytty elämään kuin "paremman väen" keskuudessa.
mun molemmat mummot syntyivät 20-30 luvun taitteessa. kumpikaan ei tehneet elämänsä aikana palkkatöitä. harvinaisuus?
Jos eivät olleet maatalon emäntiä niin aniharvinaisia olivat. Omat isoäitini syntyivät 10-luvulla ja toinen teki työtä kaupan kassana ja toinen oli lääkäri. Ihan pelkkiä taskurahoja eivät todellakaan olleet lääkäri-isoäitini ansiot ja kaupan kassanakin ollut isoäitini elätti yksin perheensä puolisonsa kuoltua.
itse asiassa olivat.
niin. jos isoäitisi olis ottanut uuden miehen niin ei olisi tarvinnut rehkiä ja olisi ollut aikaa olla äiti lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole mitenkään yllätys. Nykyajan naiselta odotetaan niin paljon enemmän. Silloin riitti, että lapsista suurin osa oli hengissä ja koti siisti.
Nykyään pitää opiskella vähintään yksi korkeakoulututkinto, luoda uraa, näyttää epäinhimillisen täydelliseltä, hoitaa koti, hoitaa lapset (eikä riitä että pidetään jotkut sisaruskatraasta hengissä, vaan odotetaan virikkeitä vauvasta saakka), lisäksi naisten pitää osata ne perinteiset miesten työt.Eli naisten kuorma on kasvanut, kun miehet vapaamatkustaa.
Feministit ovat ottaneet miehiltä aseman pois. Väkisinkin siinä taantuu lapsen asemaan.
Valtion harjoittama ihmisvastainen hajoita-ja-hallitse -politiikka tietenkin aiheuttaa ihmisissä tyytymättömyyttä ja ahdistusta. Perinteiset perhearvot on rikottu ja ihmiset on revitty juuriltaan suvun ja perheen luota yksin betonikuutioihin, joissa heitä on byrokratiakoneiston helpompi pompotella mielivaltaisesti järjestelmän orjina, kuin jos he olisivat suvun ja perheen kesken voimansa yhdistäneenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ihme. Ennen sai rauhassa keskittyä äitiyteen. Nyt pitäis jaksaa hoitaa urakin. Ja sitten harrastaa ja somettaa ja sisustaa ja jumpata ja pysyä huoliteltuna ja mitoissaan siivotessakin.
KUKAAN EI PAKOTA! naiset miksi te luotte itsellenne harhaisia tavoitteita. ei kukaan vaadi teiltä töitä muuta kuin te itse!
Ennen? Milloin ennen? Äitini on syntynyt -41 ja käynyt aina töissä. Kuten myös isäni.
Kävi töissä ollessaan raskaana ja heti synnytettyään sinut?
Äitisi muuten toi taskurahoja perheelle, mutta onhan se mukava edes tuntea itsensä hyödylliseksi.
Niin, koska lailla naisten palkkoja leikattiin 30%, koska päätettiin että miesten palkoista on 30% vaimon osuus. Ja tätä epäkohtaa on nyt koitettu korjata näihin päiviin asti mikä silloin aiheutettiin. Mitäs jos me nyt tehtäisiin laki että kaikkien miesten palkoista leikataan ihan vaan heidän sukupuolen perusteella 30% niin tuskin olisi miehille ok. Niin mutta naisille voi tehdä kaikkea tällaista kusipäistä kerta toisensa jälkeen ja sitten kehtaatte miehet vielä uhriutua siitä kun vaimo ei tuo enempää rahaa kotiin koska jossain vaiheessa päätitte alkaa ylimääräisiksi lapsiksi ja luopua aikuisuudesta ja olla antamatta sitä 30% vaimollenne joka sille kuuluu ihan lain mukaan!
höpöhöpö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät tee puolta kotitöistä ja lastenhoitamisesta, siinä se vika on. Mun puoliso tekee jopa enemmän kotitöitä kuin minä, valvoi lasten kanssa kun ne oli pieniä (niin että mun ei aina tarvinnut) ja ei ole ikinä heittäytynyt avuttomaksi päästäkseen laistamaan aikuisen elämään kuuluvista velvollisuuksista. Minä voin ja jaksan mainiosti, samoin mies ja parisuhde.
ehkä se johtuu siitä että on töissä sen 8 tuntia jotta olisi edes jokin koti missä tehdä niitä kotitöitä. 50% on aikamoinen vaatimus jos miettii että naisella on kokopäivä aikaa hoitaa vaikkapa 80% niistä.
Hoitaako mies sitten töissä samaan aikaan lasta, kun sinusta lapsia hoitaessa voi hoitaa kotityöt suitsait sukkelaan joten miksei sitten ansiotöitäkin?
En hommaa miestä enkä lapsia. Aivan sama minä mua pidetään, nauran matkalla pankkiin.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään pitää.... miksi pitää? Jotta pärjää kilpailussa muita "pitää" -naisia vastaan? Tää on kaiken kärsimyksen alla - loputon vertailu ja kadehtiminen ja sit "pitää" kilpailla. Naiset tekee itse kaikki ansat itselleen kun eivät tätä tajua.
Ainoa mitä "pitää" on nauttia elämästä ja yhdessä puolison kanssa tehdä yhteisiä juttuja (vai miksi toisenne valitsitte?) ja nauttia perhe-elämästä. Vuodet kiitää, lapset lähtee, puolison kanssa "pitää" edelleen nauttia ja pitää hauskaa. Kaikki muu on turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät miehet heittäydy lapsiksi. Miksi väität noin? Vihaatko miehiä?
Kirjassaan My Enemy, My Love (1992) Judith Levine tuo esiin, miten miesv iha johtaa miesten kohtuuttoman yleistävään leimaamiseen lapsiksi, mammanpojiksi, pettäjiksi, hylkääjiksi, hyväksikäyttäjiksi, pedoiksi, perversseiksi ja tappajiksi.
Charlotte Haysin mukaan "radikaalifeminismin miesvastaisuus on suodattunut laajalti kulttuurimme...tämä asenne on niin läpitunkeva, että tuskin enää huomaamme sitä."
En minä miehiä vihaa, niitä vaan on kovin vähän.
Voin helposti kuvitella naisia vihaavan sovinistin sanovan samaa naisista.
Oikeesti: naiset tykkää olla naisellisia ja hoikkia. 1950-luvulla naislla oli korkokengät, olivat kapea uumaisia j kauniit leningit. nyt on toisin, niin kyllähän se potuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Feministit ovat ottaneet miehiltä aseman pois. Väkisinkin siinä taantuu lapsen asemaan.
tämä!
mikä on se asema kun esimerkiksi naistutkimus on kriittinen miehen olemassaolosta. joten mitä jää jäljelle jos ei saa olla mies?
50-luvulla kotirouvat olivat todella onnettomia, alkoholisoituivat ja napsivat Valiumia, siis Yhdysvalloissa. Oliko Suomessa edes siloin kotirouvia? Maa on niin köyhä, että aina naiset ovat joutuneet tekemään täällä töitä.
Vierailija kirjoitti:
En hommaa miestä enkä lapsia. Aivan sama minä mua pidetään, nauran matkalla pankkiin.
Uskotko ettei miehiä kiinnosta pätkääkään, ja ainoa joka sinua arvostelee on katkero-nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät tee puolta kotitöistä ja lastenhoitamisesta, siinä se vika on. Mun puoliso tekee jopa enemmän kotitöitä kuin minä, valvoi lasten kanssa kun ne oli pieniä (niin että mun ei aina tarvinnut) ja ei ole ikinä heittäytynyt avuttomaksi päästäkseen laistamaan aikuisen elämään kuuluvista velvollisuuksista. Minä voin ja jaksan mainiosti, samoin mies ja parisuhde.
ehkä se johtuu siitä että on töissä sen 8 tuntia jotta olisi edes jokin koti missä tehdä niitä kotitöitä. 50% on aikamoinen vaatimus jos miettii että naisella on kokopäivä aikaa hoitaa vaikkapa 80% niistä.
Nainen ja mies on 8 tuntia töissä. Mies tulee kotiin ja menee makaamaan sohvalle.
Nainen lähtee töistä, käy kaupassa, hakee lapset hoidosta ja kotiin tullessa alkaa laittaa ruokaa. Huolehtii lasten ruokailusta ja menee pesemään pyykkiä. Mies lähtee harrastuksiinsa. Nainen hoitaa illan kotona lapsia ja siivoaa siinä samalla, laittaa iltapalaa lapsille. Mies palaa harrastuksista kotiinsa ja haluaa omaa aikaa television edessä jne..
Siis tämähän on se mitä tapahtuu suurimmassa osassa talouksia. Tästä syystä naiset ei parisuhteesta päästyään myöskään enää uutta työleiriä halua.
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti: naiset tykkää olla naisellisia ja hoikkia. 1950-luvulla naislla oli korkokengät, olivat kapea uumaisia j kauniit leningit. nyt on toisin, niin kyllähän se potuttaa.
ja ne kampaukset! VAU!
60-70 luvulta lähtien on hiukset pidetty vapaana kuin luolanaisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloinkohan tämä aika on ollut, kun maaseudulla ja kaupungeissa naiset ovat Suomessa aina tehneet töitä kuten miehetkin aivan ylintä luokkaa lukuunottamatta?
Luonnollisesti hän puhuu ajasta jolloin on tehty palkkatyötä
Niin varmaan puhuu ja tämä on varmaan totta Yhdysvaltojen keskiluokkaa 50-luvulla tarkastellessa.
Suomessa ei ole ikinä ollut mitään laajaa kotirouvakulttuuria, vaan myös naiset ovat kaupungeissa tehneet palkkatyötä, kun ei sillä pelkällä miehen palkalla ole ennenkään täällä pystytty elämään kuin "paremman väen" keskuudessa.
mun molemmat mummot syntyivät 20-30 luvun taitteessa. kumpikaan ei tehneet elämänsä aikana palkkatöitä. harvinaisuus?
Jos eivät olleet maatalon emäntiä niin aniharvinaisia olivat. Omat isoäitini syntyivät 10-luvulla ja toinen teki työtä kaupan kassana ja toinen oli lääkäri. Ihan pelkkiä taskurahoja eivät todellakaan olleet lääkäri-isoäitini ansiot ja kaupan kassanakin ollut isoäitini elätti yksin perheensä puolisonsa kuoltua.
itse asiassa olivat.
niin. jos isoäitisi olis ottanut uuden miehen niin ei olisi tarvinnut rehkiä ja olisi ollut aikaa olla äiti lapsille.
Kyllä isoäitinini kävi töissä myös isoisäni eläessä. Mistä ihmeestä sait päähäsi, ettei käynyt? Jostain "Suomisen perhe" -elokuvastako :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen? Milloin ennen? Äitini on syntynyt -41 ja käynyt aina töissä. Kuten myös isäni.
Kävi töissä ollessaan raskaana ja heti synnytettyään sinut?
Äitisi muuten toi taskurahoja perheelle, mutta onhan se mukava edes tuntea itsensä hyödylliseksi.
Niin, koska lailla naisten palkkoja leikattiin 30%, koska päätettiin että miesten palkoista on 30% vaimon osuus. Ja tätä epäkohtaa on nyt koitettu korjata näihin päiviin asti mikä silloin aiheutettiin. Mitäs jos me nyt tehtäisiin laki että kaikkien miesten palkoista leikataan ihan vaan heidän sukupuolen perusteella 30% niin tuskin olisi miehille ok. Niin mutta naisille voi tehdä kaikkea tällaista kusipäistä kerta toisensa jälkeen ja sitten kehtaatte miehet vielä uhriutua siitä kun vaimo ei tuo enempää rahaa kotiin koska jossain vaiheessa päätitte alkaa ylimääräisiksi lapsiksi ja luopua aikuisuudesta ja olla antamatta sitä 30% vaimollenne joka sille kuuluu ihan lain mukaan!
höpöhöpö
No miehen palkasta menee erilaisten verojen ja veroluonteisten maksujen muodossa iso summa jo nyt naisille. Naiset käyttävät muun muassa 2/3 terveydenhoidon palveluista jo nyt, mutta kaikki maksavat niistä saman verran veroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuorokaudessa on 24 tuntia, ja pienenä lapset valvoo osan siitä ylistänkin. Jos työssäkäyvä tekee 8 h työpäivän, niin ei mene tasan, koska kotona olija on silloin tehnyt kotona 8 h työpäivän lastenhoidossa, sittenkö vielä se ilta ja yö?