Yllätys: Nainen on nyt onnettomampi kuin 1950-luvulla
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/yllatys-nainen-on-nyt-onnettomampi-kui…
Tutkimus paljastaa yllättävän paradoksin: Suomessa äidit ovat uupuneempia kuin heikomman tasa-arvon maissa.
Kommentit (790)
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei pakota naista
1. hankkimaan uraa
2. hankkimaan puolisoa
3. hankkimaan lapsia
kohdasta 2 ja 3 hyötyy kaikki.
Ihan kuin naisilta olisi kysytty 50 luvulla, että kerro nyt rehellisesti mitä ajattelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen ei ole sama asia kuin äiti. Äidiksi päätyvät ovat yleensä täysia lapasia, jotka katkeroituvat, kun alkavat lisääntyä ruusunpunaiset lasit silmillä.
Typeriä lapasia on ennemminkin lapselliset velat jotka elävät vailla huolen häivää ja vastuunottoa.
Mä hoidan työni johtajana ja useamman lapsen siinä sivussa, ilman tukiverkkoja tai mitään apua. Tällaiseen harva pystyy. Pitää olla aika hemmetin jaksava ja vahva että kykenee.
lapsi on siis sivuseikka. millainen aikuinen hänestä tulee?
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin naisilta olisi kysytty 50 luvulla, että kerro nyt rehellisesti mitä ajattelet.
nainen ei tiedä mitä hän ajattelee. ajatukset nimittäin muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole mitenkään yllätys. Nykyajan naiselta odotetaan niin paljon enemmän. Silloin riitti, että lapsista suurin osa oli hengissä ja koti siisti.
Nykyään pitää opiskella vähintään yksi korkeakoulututkinto, luoda uraa, näyttää epäinhimillisen täydelliseltä, hoitaa koti, hoitaa lapset (eikä riitä että pidetään jotkut sisaruskatraasta hengissä, vaan odotetaan virikkeitä vauvasta saakka), lisäksi naisten pitää osata ne perinteiset miesten työt.Eli naisten kuorma on kasvanut, kun miehet vapaamatkustaa.
Naiset itse ovat tämän saaneet aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei pakota naista
1. hankkimaan uraa
2. hankkimaan puolisoa
3. hankkimaan lapsia
Ei hyödy, ja edelleen: kukaan ei pakota naista
1. hankkimaan uraa
2. hankkimaan puolisoa
3. hankkimaan lapsia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ihme. Ennen sai rauhassa keskittyä äitiyteen. Nyt pitäis jaksaa hoitaa urakin. Ja sitten harrastaa ja somettaa ja sisustaa ja jumpata ja pysyä huoliteltuna ja mitoissaan siivotessakin.
KUKAAN EI PAKOTA! naiset miksi te luotte itsellenne harhaisia tavoitteita. ei kukaan vaadi teiltä töitä muuta kuin te itse!
Kröhöm. Ennen miehen palkka riitti elättämään koko perheen.
Ennen? Milloin ennen? Äitini on syntynyt -41 ja käynyt aina töissä. Kuten myös isäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä kumpuaa tämä miesten ahdistus siitä, että naiset ovat muualla yhteiskunnassa tasa-arvoisempia kuin ennen ja sen seurauksena kostavat oman ylivertaisen asemansa menettämisen kotona puolisolleen laiskotellen eli pistämällä puolison harteille kaksoistaakan?
Eivätkö miehet aidosti rakastakaan puolisoitaan?
ensinnäkin mitä on rakkaus?
se on tunne. sillä voidaan perustella mitä tahansa. jätetään se syrjään tässä asiassa.tällä hetkellä on paljon yhteiskunnallisia ongelmia. syntyvyys on heikko koska naiset haluaa siitä palkinnon. kasvatus on ulkoistettu koska kotona ei ole ketään. varhaiskasvatuksella ei ole kurinpitotoimi oikeuksia siksi tulee ongelmia. toisaalta koulun tehtävä ei ole kasvattaa.
naiset voi huonosti koska ei ole miestä. työpaikoilla ilmapiiri on huono koska naiset tunteiden takia eivät osaa priorisoida tärkeys järjestystä.
V.M.P.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ihme. Ennen sai rauhassa keskittyä äitiyteen. Nyt pitäis jaksaa hoitaa urakin. Ja sitten harrastaa ja somettaa ja sisustaa ja jumpata ja pysyä huoliteltuna ja mitoissaan siivotessakin.
KUKAAN EI PAKOTA! naiset miksi te luotte itsellenne harhaisia tavoitteita. ei kukaan vaadi teiltä töitä muuta kuin te itse!
Milloinkohan tämä aika on ollut, kun maaseudulla ja kaupungeissa naiset ovat Suomessa aina tehneet töitä kuten miehetkin aivan ylintä luokkaa lukuunottamatta?
Luonnollisesti hän puhuu ajasta jolloin on tehty palkkatyötä
Niin varmaan puhuu ja tämä on varmaan totta Yhdysvaltojen keskiluokkaa 50-luvulla tarkastellessa.
Suomessa ei ole ikinä ollut mitään laajaa kotirouvakulttuuria, vaan myös naiset ovat kaupungeissa tehneet palkkatyötä, kun ei sillä pelkällä miehen palkalla ole ennenkään täällä pystytty elämään kuin "paremman väen" keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei pakota naista
1. hankkimaan uraa
2. hankkimaan puolisoa
3. hankkimaan lapsia
Ei hyödy, ja edelleen: kukaan ei pakota naista
1. hankkimaan uraa
2. hankkimaan puolisoa
3. hankkimaan lapsia
väitätkö että mies nauttii olosta ilman naista? väitätkö että heikko syntyvyys on yhteiskunnallisella tasolla hyvä asia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen? Milloin ennen? Äitini on syntynyt -41 ja käynyt aina töissä. Kuten myös isäni.
Kävi töissä ollessaan raskaana ja heti synnytettyään sinut?
Äitisi muuten toi taskurahoja perheelle, mutta onhan se mukava edes tuntea itsensä hyödylliseksi.
Vauvapalsta pakottaa. Yleinen mielipide. Ei kaikilla ole niin vahvaa luonnetta, että pystyisi vastustamaan kaikkia hienovaraisia vihjeitä ja odotuksia.
Ja sitten ne hormonit. Kun hormonit kylliksi hyrrää niin itsepäisinkin vastarannankiiski homma puolidon ja lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloinkohan tämä aika on ollut, kun maaseudulla ja kaupungeissa naiset ovat Suomessa aina tehneet töitä kuten miehetkin aivan ylintä luokkaa lukuunottamatta?
Luonnollisesti hän puhuu ajasta jolloin on tehty palkkatyötä
Niin varmaan puhuu ja tämä on varmaan totta Yhdysvaltojen keskiluokkaa 50-luvulla tarkastellessa.
Suomessa ei ole ikinä ollut mitään laajaa kotirouvakulttuuria, vaan myös naiset ovat kaupungeissa tehneet palkkatyötä, kun ei sillä pelkällä miehen palkalla ole ennenkään täällä pystytty elämään kuin "paremman väen" keskuudessa.
mun molemmat mummot syntyivät 20-30 luvun taitteessa. kumpikaan ei tehneet elämänsä aikana palkkatöitä. harvinaisuus?
Eihän me olla edes synnytty 50-luvulla😊
Vierailija kirjoitti:
Naiset ovat tyytymättömiä eivät sen takia, että olisivat onnellisempia jos siirryttäisiin takaisin johonkin kotiäiti-villitykseen vaan sen takia, että naisten ja etenkin äitien vaatimukset nousee. Pitää hoitaa lapset, koti, oma itse, parisuhde ja vielä työ siihen päälle. Miehet eivät ota tasa-arvoisesti vastuuta muualla, kuin puoliksi maksamalla menot.
Jos joku yrittäisi minua johonkin 1950-luvun kotiäiti rooliin vetää, nii nhyppäisin varmaan sillalta alas. Ei ei ei ei sellaiseen helvettiin.
Ok. Jatketaan sitten samaan malliin jolloin naisten tyytymättömyys kasvaa entisestään. Jossain vaiheessa teidän on myönnettävä totuus tai sitten menee mielenterveys. Nykyelämänmeno ei ole mielenterveydelle hyväksi ja 1950-luvun elämä oli, tilastollisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä kumpuaa tämä miesten ahdistus siitä, että naiset ovat muualla yhteiskunnassa tasa-arvoisempia kuin ennen ja sen seurauksena kostavat oman ylivertaisen asemansa menettämisen kotona puolisolleen laiskotellen eli pistämällä puolison harteille kaksoistaakan?
Eivätkö miehet aidosti rakastakaan puolisoitaan?
ensinnäkin mitä on rakkaus?
se on tunne. sillä voidaan perustella mitä tahansa. jätetään se syrjään tässä asiassa.tällä hetkellä on paljon yhteiskunnallisia ongelmia. syntyvyys on heikko koska naiset haluaa siitä palkinnon. kasvatus on ulkoistettu koska kotona ei ole ketään. varhaiskasvatuksella ei ole kurinpitotoimi oikeuksia siksi tulee ongelmia. toisaalta koulun tehtävä ei ole kasvattaa.
naiset voi huonosti koska ei ole miestä. työpaikoilla ilmapiiri on huono koska naiset tunteiden takia eivät osaa priorisoida tärkeys järjestystä.
Rakkaus on sitä, että puolisosi hyvinvointi on myös sinun hyvinvointisi. Et todellakaan rakasta puolisoasi jos katsot tumput suorina toisen hukkumista työtaakan alle, vaikeutat toisen lepäämistä ja viet häneltä oikeuden omaan aikaan. Se on hyväksikäyttöä.
miksi ottaisin vaimon jolla on elämänarvot sellaisia että menee toiselle töihin? minun vaimo on kotirouva ja se on yski syy miksi häntä rakastan.
Miehet eivät tee puolta kotitöistä ja lastenhoitamisesta, siinä se vika on. Mun puoliso tekee jopa enemmän kotitöitä kuin minä, valvoi lasten kanssa kun ne oli pieniä (niin että mun ei aina tarvinnut) ja ei ole ikinä heittäytynyt avuttomaksi päästäkseen laistamaan aikuisen elämään kuuluvista velvollisuuksista. Minä voin ja jaksan mainiosti, samoin mies ja parisuhde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole mitenkään yllätys. Nykyajan naiselta odotetaan niin paljon enemmän. Silloin riitti, että lapsista suurin osa oli hengissä ja koti siisti.
Nykyään pitää opiskella vähintään yksi korkeakoulututkinto, luoda uraa, näyttää epäinhimillisen täydelliseltä, hoitaa koti, hoitaa lapset (eikä riitä että pidetään jotkut sisaruskatraasta hengissä, vaan odotetaan virikkeitä vauvasta saakka), lisäksi naisten pitää osata ne perinteiset miesten työt.Eli naisten kuorma on kasvanut, kun miehet vapaamatkustaa.
Naiset itse ovat tämän saaneet aikaan.
Naiset ei ole saaneet aikaan sitä, että miehet heittäytyvät lapsiksi.
Nimenomaan olette. Miehillä ei ole enää mitään syytä käyttäytyä kuin perinteiset miehet koska siitä saa vain kuraa teiltä niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vauvapalsta pakottaa. Yleinen mielipide. Ei kaikilla ole niin vahvaa luonnetta, että pystyisi vastustamaan kaikkia hienovaraisia vihjeitä ja odotuksia.
Ja sitten ne hormonit. Kun hormonit kylliksi hyrrää niin itsepäisinkin vastarannankiiski homma puolidon ja lapsia.
pitäis tehdä joku naisasialiike joka ajais naisten oikeuksia olla nainen eikä miehen kaltainen työorja.
Jos munat ja menkat, kuten yliopistoissa opetetaan, niin kai se harmittaa.