Äitini ei halua lähteä kylpylään lasten takia
Uskomatonta, pyysin äitiäni lähtemään kanssani kylpylään, tarjouduin maksamaan vielä kaiken. Olen siis yksinhuoltaja ja siellä missä minä, siellä lapset.
Soitin ja aluksi hän oli innoissaan, sitten hän kysyi että missäs lapset ovat sen aikaa, vastasin että mukana tietysti (3v ja 6kk), sen kuultua vastaus oli "hmm no onko se sitten mitään lomaa jos on hirveetä hulinaa ympärillä".. Hämmennyin. Minulle on tärkeää jakaa kokemuksia lasten kanssa, en mene ainoastaan siksi kylpylään että pidän siitä itse vaan haluan jakaa lapsieni kanssa mukavia kokemuksia ja nautin siitä kun näen heidän nauttivan. Loma ei minulle tarkoita mitään loikoilua vaan yhdessä olemista. Kun minä olin itse lapsi kuin kyllähän me koko perheen voimin matkusteltiin ympäri ämpäri Suomea, joten siksi yllätti tuo äitini suhtautuminen. Luulin hänen innostuvan koska hän ei ikinä käy missään taloudellisen tilanteensa vuoksi ja halusin vähän niinku yllättää hänet kivalla tekemisellä.Mitä mieltä te olette?
Kommentit (151)
6kk vauva ei tarvitse vielä kylpylälomia. Vauvauinti on ok.
Vierailija kirjoitti:
No eihän tuo nyt miltään lepolomalta kuulosta. Isoäiti varmaan olettaa että hän vahtii lapsia myös.
Sehän on kunnia saada hoitaa lastenlapsia.
Äitisi ei auttamatta nauttinut aikoinaan noista perheretkistä tippaakaan vaan niitä tehtiin koska niin kuuluu tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ei 6 kk vauva saa määrätä miten muu perhe elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän tuo nyt miltään lepolomalta kuulosta. Isoäiti varmaan olettaa että hän vahtii lapsia myös.
Sehän on kunnia saada hoitaa lastenlapsia.
Niin joillekin se on kunnia, joillekin pakkopullaa, jne.
Vierailija kirjoitti:
Ei kylpylässä viikkotolkulla asuta, pari päivää on myös vauvalle hyvää vaihtelua.
Hienoa että haluat luoda lapsillesi elämyksiä ja muistoja. Vauvalle ei kyllä jää mitään muistikuvaa tuosta kylpyläreissusta. 3 vuotiaalle ehkä. Mutta hänellekin voisi riittä yhdessä olon kokemukseksi retki kodin lähellä.
jälkikäteen itse muistelen lasten kokemuksia, niin oli ihan sama käytiinkä lähimetsässä vai mainekkaalla luontopolulla.
Mikä olisi ollut äitisi rooli tuolla kylpyläreissulla? Olisiko hän ollut lasten altaalla 3 vuotiaan kanssa vai hoitanut 6 kk vauvaa? Miten hän itse olisi päässyt rentoutumaan?
Mitä helkkaria vauva tekee kylpylässä?
Otatko lastenhoitajan mukaan?
Jos et niin kannattaa harkita kylpylää uudelleen viiden vuoden päästä kun lapset osaavat uida.
Ehkä olen sitten erilainen aikyinen, tykkään oikeasti todella paljon touhuta lasten kanssa, rakastan katsoa heitä kun heillä on mukavaa ja voisin kohua heidän kanssa koko päivän siellä lasten altaassa. Ja kyllä äitini sen tietää jo valmiiksi että altaassa tarvitsen yhden käsi parin lisää, hän tietää tismalleen tilanteen että sylivauvan ja 3v kanssa ei pysty yksin olemaan uimassa luonnollisesti. Olisi ollut kiva järjestää lapsille mukavaa tekemistä ja samalla myös äidille. Ehkä me sitten nautimme eri asioista. Minä lapsista hän omasta ajasta, vaikka rakastaakin lapsia. Tämä nyt oli vain mielestäni tälläinen kiva ehdotus.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Äitisi oivalsi joutuvansa toimimaan vuoronperään lapsenvahtina. Sehän se idea siinä on, että sinulla on seuraa, joka huolehtii lapsista, jotta voit käydä välillä itsekin polskimassa.
En kyllä veisi puolivuotiasta kyllä kylpylään itse ihan vain siksi, että niin pienen on oltava koko ajan sylissä, eikä siinä voi rentoutua itse ollenkaan. En pääsisi tekemään mitään, minkä koen mielekkääksi, eli uimaan, käydään hierovassa porealtaassa tai niissä hierontasuihkuissa, jotka rysäyttävät vettä niskaan niin paineella, että noin pieni murskaantuisi sen paineen alla. Eikä sitä taaperoa saa vahdittua kunnolla, jos on vauva sylissä.
Yhden lapsen kanssa vielä onnistuisi, mutta ei kahden, ellei ole kahta lapsenvahtia, yksi kummallekin lapselle ja sitten vuorotellaan niin, että jokainen pääsee rentoutumaan vuorollaan. Se taas ei kaikista ole kovinkaan rentouttavaa, että pitää pätkissä "nautiskella". Itse en nauttisi, koska kylpylöinti on kallista ja harvinaista herkkua, mutta kesällä käydään kyllä muksujen (heinäkuussa toinen 1v 8kk ja toinen 4kk) kanssa uimassa ja otetaan mummi/kummi/isi lapsenvahdiksi. Itse voi puljata isomman kanssa ja toinen aikuinen vahtii pienempää, tai jos pienempi nukkuu, toinen puljaa isomman kanssa ja toinen saa uida vähän aikaa rauhassa. Toimi hyvin tuon esikoisen kanssa, mutta ei viime kesänä osannut vielä kävellä ja yksi lapsi on aina helpompi hoitaa kuin kaksi pientä, joista toinen lähtee heti silmän välttäessä livohkaan, että eipä sitä taideta ainakaan itsekseen käydä uimassa enää tänä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitisi lienee uupunut. Silloin ne normaalisti kivatkin asiat ovat vain lisää kuormitusta.
Ei lapsiperheen kanssa ajan viettäminen lapsiperhekylpylässä ole oikeasti kovinkaan monelle aikuiselle mikään "normaalisti kiva asia", vaan aika kurja tapa viettää aikaa. Vaikka ne lapset olisivat rakkaita, omia lapsenlapsia!
Ja vaikka ne lapset olisi omia lapsia. Reissaaminen lasten kanssa on rakasta ja suurimmaksi osaksi se on vähemmän kivaa ja rentouttavaa.
Jotkut vaan on tuollaisia. Oma äitini taas itse pyytää meitä välillä kylpylään, lisäksi veljeni tulee yleensä mukaan myös. Että saa mennä pojan kanssa miesten puolelle. Lapset siis toki jo hieman isompia, mutta ei kunnolla osaa uida. Ja kylpylä on samassa kaupungissa. Eikä kellään onneksi ole asennetta, että olen jo omat lapseni hoitanut, vaan ajatellaan että kiva viettää aikaa yhdessä perheen kanssa. Samaa ajattelen itsekin, jos joskus tulee lapsenlapsia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä helkkaria vauva tekee kylpylässä?
Otatko lastenhoitajan mukaan?
Jos et niin kannattaa harkita kylpylää uudelleen viiden vuoden päästä kun lapset osaavat uida.
Silloin kun olimme vielä kokonainen perhe oli se meidän molempien aikuisten mielestä parasta kun menimme jokapuolelle lasten kanssa. Patikoimaan alle vuoden ikäisen kanssa, kylpylöihin, mökkeilemään ulkomaille yms. Ja erosta huolimatta molemmat kaipaavat juurikin tätä edellä mainittua... Voisinhan minä lasten isää pyytää mukaan mutta halusin vartavasten äitini yllättää koska hän ei ikinä käy missään, koska hänellä ei ole rahaa. Mummo on myös nuori alle 60v
Väärinkäsitys loman tarkoituksesta. Äitisi ajatteli sen olevan teidän kahden keskinäistä lepoaikaa, kun taas sinä ajattelit sen olevan elämysreissu lapsillesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitisi lienee uupunut. Silloin ne normaalisti kivatkin asiat ovat vain lisää kuormitusta.
Ei lapsiperheen kanssa ajan viettäminen lapsiperhekylpylässä ole oikeasti kovinkaan monelle aikuiselle mikään "normaalisti kiva asia", vaan aika kurja tapa viettää aikaa. Vaikka ne lapset olisivat rakkaita, omia lapsenlapsia!
Tiedän, yritin vain nähdä asian positiivisesti.
Kukaan ei ole vielä kehdannut kysyä isästä/isistä. Siis miksi hän tai jompikumpi heistä ei lähde mukaasi?
Bonuksena kiljuva vauva häiritsee muita asiakkaita.
Pitäisi älytä että kun on pikkuipanoita monet asiat jätetään tauolle.
Eli palkkaisit äitisi lapsenvahdiksi kylpyläreissulle. Mikset voinut esittää asiaa noin heti alkuun?
Mam kirjoitti:
Ehkä olen sitten erilainen aikyinen, tykkään oikeasti todella paljon touhuta lasten kanssa, rakastan katsoa heitä kun heillä on mukavaa ja voisin kohua heidän kanssa koko päivän siellä lasten altaassa. Ja kyllä äitini sen tietää jo valmiiksi että altaassa tarvitsen yhden käsi parin lisää, hän tietää tismalleen tilanteen että sylivauvan ja 3v kanssa ei pysty yksin olemaan uimassa luonnollisesti. Olisi ollut kiva järjestää lapsille mukavaa tekemistä ja samalla myös äidille. Ehkä me sitten nautimme eri asioista. Minä lapsista hän omasta ajasta, vaikka rakastaakin lapsia. Tämä nyt oli vain mielestäni tälläinen kiva ehdotus.
Äitisi ei ole = sinä