Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini ei halua lähteä kylpylään lasten takia

Mam
12.04.2022 |

Uskomatonta, pyysin äitiäni lähtemään kanssani kylpylään, tarjouduin maksamaan vielä kaiken. Olen siis yksinhuoltaja ja siellä missä minä, siellä lapset.
Soitin ja aluksi hän oli innoissaan, sitten hän kysyi että missäs lapset ovat sen aikaa, vastasin että mukana tietysti (3v ja 6kk), sen kuultua vastaus oli "hmm no onko se sitten mitään lomaa jos on hirveetä hulinaa ympärillä".. Hämmennyin. Minulle on tärkeää jakaa kokemuksia lasten kanssa, en mene ainoastaan siksi kylpylään että pidän siitä itse vaan haluan jakaa lapsieni kanssa mukavia kokemuksia ja nautin siitä kun näen heidän nauttivan. Loma ei minulle tarkoita mitään loikoilua vaan yhdessä olemista. Kun minä olin itse lapsi kuin kyllähän me koko perheen voimin matkusteltiin ympäri ämpäri Suomea, joten siksi yllätti tuo äitini suhtautuminen. Luulin hänen innostuvan koska hän ei ikinä käy missään taloudellisen tilanteensa vuoksi ja halusin vähän niinku yllättää hänet kivalla tekemisellä.Mitä mieltä te olette?

Kommentit (151)

Vierailija
61/151 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju kyllä osoittaa todeksi sen, että Suomi on todella lapsivihamielinen maa. Tätä väitettä olen kuullut mediassa ja mielipidekirjoituksissa, mutta en ole ollut uskoa. Todella surullista lukea, että ihmiset täällä paasaa miten lapsien kanssa oleminen on hirveää tuskaa ja miten kylpylässä vierailevat lapset mukaa "pilaa muiden maksavien asiakkaiden loman". Maksavia asiakkaita ne lasten vanhemmatkin on, ja lapsilla on oikeus kyllä tulla vanhempiensa kanssa julkisille paikoille ihan siinä missä kaikilla muillakin. Ihan uskomatonta tällainen asenne lapsia kohtaan, että heitä ei saisi lapsuuden aikana viedä minnekään. Siitäpä varmasti tasapainoisia aikuisia kasvaakin, kun pidetään vaan kotina ja kasvatetaan tynnyrissä teini-ikäiseksi asti! Saadaan aikaan epäsosiaalisia ja ahdistuneita tyyppejä, jotka eivät ole koskaan oppineet käymään missään tai saaneet monipuolisia kokemuksia.

Suomi, jossa veronmaksajien taskusta kustannetaan kaikki mahdolliset palvelut perheellisille, on "lapsivihamielinen" tasan yhdestä syystä: vähintä, mitä vanhemmat voisivat tehdä, olisi kasvattaa nämä muiden kustantamat jälkeläisensä, mutta sekin on liikaa vaadittu. 

Huonokäytöksiset pennut raahataan ilman minkäänlaista harkintaa joka paikkaan "koska meillä on oikeus", oli sitten kylpylä, taidenäyttely, viinibaari taikka kirkon  hiljaisuusretriitti, ja muiden maksavien asiakkaiden vain pitäisi hymistellen sietää korviasärkevää kailotusta ja juoksentelua, paikoissa joihin ne eivät kuulu. 

Onneksi on sitten myös tämänkin ketjun järkivanhemmat, jotka tietävät, etteivät itsekään haluaisi sitä ventovierasta koliikkivauvaa lomaansa/illallistaan  pilaamaan, jos kerrankin pääsevät puolisonsa kanssa kahden. 

Vierailija
62/151 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nään lapset ilona, lahjana ihmisille. En riesana. Mä itse toivon että kun omat lapset saa joskus lapsia niin he ottavat minut mukaan elämäänsä. Haluan jakaa sen ilon myös vanhana.

Mutta ymmärrän myös ihmisiä jotka rasittavat lapsista, varsinkin kun ne ei ole omia saattaa se tuntua raskaalta. Ehkä joskus kun vauva on isompi voimme äidin kanssa kahdestaan tehdä asioita. Tilanne on kuitenkin se että en pysty vauvaa antamaan esim vuorokaudeksi isälle koska hän ei ole ollut paljoa vauvan kanssa tekemisissä, vauva on myös kehitysvammainen jon hoitaminen on haasteellisenpa kuin tavallisen vauvan ja tarvitsee hoitajan joka tietää miten toimia. Minun suuressa perheessä on aina pidetty toisistamme huolta kun joku haasteita kohtaa elämässä eikä kukaan ajattele että siitä on vaivaa. Puhun siitä omista sisaruksistani ja äidistä. En pyytäisi apua jos tietäisin että sitä ei haluta antaa tai olisin vaivaksi.olemme aina auttaneet puolin ja toisin toisiamme. Mutta ehkä mummo haluaa välillä levähtää. Toisena vanhempana tarkoitan sitä että hän käy kerran viikossa kylässä tai minä siellä. Ei suinkaan kokoajan, hänelle olen opettanut kaikki tarvittavat asiat jos joskus itselleni kävisi jotain, että on olemassa toinen aikuinen joka osaa hoitaa kaikki asiat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/151 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun serkku yrittää samaa. Hän voi maksaa, mennään yhdessä kylpylään.

Saan juosta lapsen perässä, kun pitää imetysmaratoneja vauvan kanssa.

Ei se minulle ole lomaa, vaan teen ison palveluksen.

Ja jälkikäteen pitää olla kiitollinen, kun hän on vienyt minut kylpylään

Vierailija
64/151 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletti tietenkin, että menette yhdessä rauhassa kylpylään. Eihän tuon ikäisten lasten kanssa voi olla hetkeäkään rauhassa.

Olin lapsen kanssa kylpylässä.Ei mitään ongelmia.Ui koko päivän, ikä 4 vuotta. 

Mahtaako 3 vja 6 kk vielä uida itsenäisesti ! Haloo !

Vierailija
65/151 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletti tietenkin, että menette yhdessä rauhassa kylpylään. Eihän tuon ikäisten lasten kanssa voi olla hetkeäkään rauhassa.

Mahtaako 3 vja 6 kk vielä uida itsenäisesti ! Haloo !

Jep, mikä pöljä. Yksi 4v versus kaksi lasta 6kk ja 3v. Ei nyt ihan sama asia mielestäni.

Vierailija
66/151 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai perheenä lasten kanssa käydään, mutta ei isovanhemman enää tarvitse sitä tehdä, hän on tehnyt sen jo omien lastensa ollessa pieniä.

Olemme tehneet ulkomaanreissuja niin, että isovanhemmat ovat mukana, mutta kylpylään yöki tai kahdeksi kyllä menen äitini kanssa nimenomaan lapsivapaalle kahden. Siellä ei voi tehdä yksin jotain ilman lapsia kuten ulkomailla.

Miten ap edes ihmettelee suhtautumista?

Vierailija
67/151 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva mummo luulee, että 6 kk vauva jätetään jonnekin loman ajaksi.

Vierailija
68/151 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mam kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju kyllä osoittaa todeksi sen, että Suomi on todella lapsivihamielinen maa. Tätä väitettä olen kuullut mediassa ja mielipidekirjoituksissa, mutta en ole ollut uskoa. Todella surullista lukea, että ihmiset täällä paasaa miten lapsien kanssa oleminen on hirveää tuskaa ja miten kylpylässä vierailevat lapset mukaa "pilaa muiden maksavien asiakkaiden loman". Maksavia asiakkaita ne lasten vanhemmatkin on, ja lapsilla on oikeus kyllä tulla vanhempiensa kanssa julkisille paikoille ihan siinä missä kaikilla muillakin. Ihan uskomatonta tällainen asenne lapsia kohtaan, että heitä ei saisi lapsuuden aikana viedä minnekään. Siitäpä varmasti tasapainoisia aikuisia kasvaakin, kun pidetään vaan kotina ja kasvatetaan tynnyrissä teini-ikäiseksi asti! Saadaan aikaan epäsosiaalisia ja ahdistuneita tyyppejä, jotka eivät ole koskaan oppineet käymään missään tai saaneet monipuolisia kokemuksia.

Tätä mäki oon miettinyt, ulkomailla lapset on aina ihan super tervetulleita jokapuolelle ja kaikki ventovieraatkin ihmiset tulevat puristelemaan poskista ja höpöttelemään lapsille, se on mun mielestä aivan ihanaa kun lapset otetaan paremmin vastaan kuin aikuiset 🥰 tulee aikuisena hyvä olo mennä vaikka ravintolaan syömään kun työntekijät saa aikaiseksi olin että he pitävät siitä että lapset tulevat myös mukana

Tultiin lauantain reissusta ja heti huomaisin mikä siellä puuttui kokonaan esim ravintoloista, lasten kiljuminen.

Vierailija
69/151 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai perheenä lasten kanssa käydään, mutta ei isovanhemman enää tarvitse sitä tehdä, hän on tehnyt sen jo omien lastensa ollessa pieniä.

Olemme tehneet ulkomaanreissuja niin, että isovanhemmat ovat mukana, mutta kylpylään yöki tai kahdeksi kyllä menen äitini kanssa nimenomaan lapsivapaalle kahden. Siellä ei voi tehdä yksin jotain ilman lapsia kuten ulkomailla.

Lapsivapaalle oman äidin kanssa jonnekin? Ei kiitos 🙄

Vierailija
70/151 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi, jossa veronmaksajien taskusta kustannetaan kaikki mahdolliset palvelut perheellisille, on "lapsivihamielinen" tasan yhdestä syystä: vähintä, mitä vanhemmat voisivat tehdä, olisi kasvattaa nämä muiden kustantamat jälkeläisensä, mutta sekin on liikaa vaadittu. 

Huonokäytöksiset pennut raahataan ilman minkäänlaista harkintaa joka paikkaan "koska meillä on oikeus", oli sitten kylpylä, taidenäyttely, viinibaari taikka kirkon  hiljaisuusretriitti, ja muiden maksavien asiakkaiden vain pitäisi hymistellen sietää korviasärkevää kailotusta ja juoksentelua, paikoissa joihin ne eivät kuulu. 

Onneksi on sitten myös tämänkin ketjun järkivanhemmat, jotka tietävät, etteivät itsekään haluaisi sitä ventovierasta koliikkivauvaa lomaansa/illallistaan  pilaamaan, jos kerrankin pääsevät puolisonsa kanssa kahden. 

Suomi on lapsivihamielinen tasan siksi, että sinunkaltaiset ovat ottaneet vallan määritellä ettei lapset ole ihmisiä. Kaikkialla muualla maailmassa lapset ovat joka paikassa mukana ja siksi oppivat tilanteissa toimimaan. Sinä voit woltata ruokaa kotiin, niin he, jotka elävät omaa elämäänsä lapsineen tai ilman, voivat mennä ravintolaan. Mulla on tapana olla puolisoni kanssa ravintolassa, ei muiden lapset sitä muuta miksikään.

Vierailija
71/151 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsivapaalle oman äidin kanssa jonnekin? Ei kiitos 🙄

Joillakin on hyvät välit vanhempiinsa vaikka sulla ei olekaan 🤷‍♀️

Vierailija
72/151 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mam kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, äitisi ymmärsi siis varsin hyvin sen mitä sinäkin ajat takaa, eli että hän saa toisen lapsen kokonaan vastuulleen, kun itse olet koko päivän ajan kiinni vauvassa, jota ei jo ihan ikänsä vuoksi voi laskea kylpylässä käsistään hetkeksikään. Ei vastaa minunkaan kuvaa mukavasta rentoutumisesta. 

Ei niin eikä ole tarkoituskaan, vaan yhteistä tekemistä, mukavaa yhdessäoloa. Sama kuin menisi uimahalliin, mutta siihen nyt sisältyy vaan mukavat puitteet, kiva ympäristö ja hyvä sänky 😂

Ja mitä ihanin aamiainen!

Vierailija
73/151 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

""Muutti toiselle puolelle Suomea luokseni jotta voi olla auttamassa minua lasten kanssa kun..."""

No. Äitisi on tehnyt eteesi enemmän jo kuin moni olisi. Että turha tätä ihmistä on morkata, ettei kylpylään tahdo. Olet harvinaisen onnekas, että tuommoinen tukiverkko. Nimimerkki elämäni aikana en ole minuuttiakaan apuja saanut kummankaan (minun tai mieheni) sukulaisilta lasten suhteen, kun ovat joko juoppoja tai haudassa. On ollut selkäleikkaus minulla, kun lapset oli pienet ja mies töissä (=apuun riensi onneksi päiväkoti, johon lapset sai viedä ja sosiaalitoimiston kotiapu). Mitään apuja ei ollut kun lapsi liikenneonnettomuudessa loukkaantui vakavasti (vanhemmat vuorotteli toisen lapsen, sairaalassa olon ja töiden välillä, tällöinkin suurin tuki oli päiväkoti, jonne nuorempi lapsista pystyi menemään). 

Helposti tuollaiset ihmiset, joiden eteen omat vanhemmat tekevät kaikkensa (mm. muuttavat toiselle puolen Suomea) omaksuvat sellaisen mentaliteetin, että aina voi heittäytyä avuttomaksi. Aina on joku joka auttaa.

Onneksi mieheni kuoli sairaskohtaukseen vasta siinä vaiheessa, kun lapset olivat jo koulussa ja korona oli tullut maailmaan puolitoista vuotta sitten. Ilman koulua ja hybridimallin etätyömahdollisuutta olisi tämä ollut todella paljon vaikeampaa. Nimimerkki; tauotonta lapsiarkea tukiverkotta vuodesta 2010.

Vierailija
74/151 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin työkaverit ja lapsettomat ystävät ihmettelee miksi vietän vapaaaikani perheeni kanssa, vaikka voisin mennä ryyppäämään heidän kanssaan. 😅

Vierailija
75/151 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alan ymmärtää miksi suomalaiet eivät hanki lapsia jos on näin vastenmielistä isoäidiltä auttaa. Ja ilmainen reissu!

Lapsilla on nykyään kummallinen käsitys siitä, että he omistavat vanhempansa vielä silloinkin kuin he ovat jo itse aikuisia. Aloittajakin on nyt yllättynyt ettei hänen tahtonsa ollutkaan myös äidin tahto.

Yleensä se on niin päin, että mummo kuvittelee omistavansa lapsensa perheen.

Vierailija
76/151 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OLen viettänyt eräänkin viikonlopun kylpylöissä.Ikinä ei ole kuulunut lasten häiritsevää huutoa ! Lopettakaa tuo lasten syyllistäminen ja viha lapsia kohtaan. 

Vierailija
77/151 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen ainoastaan kylpylöihin, joissa erillinen K18 alue, ei sitä huutoa ja roiskimista kukaan kestä.

Vierailija
78/151 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mummo. Kylpylät ovat kauhistus, ei ilo. Vesi, johon lapset ( ja aikuiset pissaavat) on lämmintä ja likaista, ei voi uida. Melu on joskus rasittavaa ei rentouttavaa. Kylpyläloma ei tule kysymykseen. Lapsenvahdiksi voi kysyä suoraan, eikä pukea sitä lomatermeihin.

Vierailija
79/151 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi on erittäin fiksu ja viisas ihminen. Ei ole mitään kamalampaa kuin kylpylä, missä kiljuvia lapsia - meteli on järkyttävä.

Mene kahdestaan äitisi kanssa ja aikuiskylpylään. Lapset isälle. Nauttisit itsekin enemmän.

Vierailija
80/151 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitisi on erittäin fiksu ja viisas ihminen. Ei ole mitään kamalampaa kuin kylpylä, missä kiljuvia lapsia - meteli on järkyttävä.

Mene kahdestaan äitisi kanssa ja aikuiskylpylään. Lapset isälle. Nauttisit itsekin enemmän.

en voi antaa lapsia isälle. Elämäni menee oikeasti niin että olen 24/7 lasten kanssa ja joskus kun lapset on isompia niin sitten pystyn vaikka ottaa ja lähteä äidin kanssa kahdestaan, mutta siihen menee vielä niin kauan aikaa että en edes mieti sinne asti. Nautin nyt tästä ajasta kun ovat pieniä ja joskus sitten menen varmasti kahdestaan hänen kanssaan. En koe että kerran viikossa vierailu olisi jotenkin äidin varassa olemista. Jos minulla on menoja hyvin hyvin harvoin pyydän apua vaan yleensä kaikki lapset ovat mukana, en ikinä pyydä äidiltä että hän ottaisi kaikki lapset yökylään, en ole ollut yksinäni tiesi milloin viimeksi. Olen aina lasten kanssa. Ainoastaan silloin kun yksi lapsistani oli sairaalassa ja jouduin siellä öitä viettämään tai päiviä, oli päiväkoti ja koulu minulle suurin tuki. Mies ei ollut katsomassa lapsien perään, siskoni joutui välillä viikonloppuna katsomaan 2 vanhempaa tyttöä sen aikaa että olin jokusen tunnin sairaalassa, arkisin olin sairaalassa kun tytöt oli koulussa ja päiväkodissa. Äitini muutti tänne vasta sairaalajakson jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän