10:nessä vuodessa huostaan otot tuplaantunut, mikä muuttunut
Sijoitettujen lasten määrä on kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa. Samalla lastensuojelun kustannukset ovat nousseet reippaasti.
MIKÄ ON MUUTTUNUT, OSAATKO KERTOA NÄKEMYKSESI?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sijoitettujen-lasten-maara-on-tupla…
Kommentit (557)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mnkälaista apua koteihin pitäisi saada?
Sitä mitä ihminen tahtoo ja tarvitsee. Ei sitä mitä joku toinen tuputtaa.
Ja sellainen juttu, että mikään avunanto ei ole kyllä vastaus mihinkään asiakkuuteen.
Sellaisellakin kuulemma on manipuloitu.
Se mitä halutaan; raha, siivousapu, lastenhoito ja tukiperheviikonloput lapsille, myös erilaiset terapiat lapsille jos niihin sisältyy kuljetus
Se mitä ei haluta; terapiat vanhemmille, vanhemmuusvalmennukset, yhdessä tekeminen, arjen suunnittelu ja strukturointiMiksi jonkun pitäisi tulla toisen kotiin siivoamaan ja hoitamaan lapset? Miten ylimääräinen raha auttaisi? Jos lasta ei viedä terapiaan siksi, että kuljetus ei järjesty, on jo syy sijoittaa lapsi. Jos vanhemmalla on vaikeuksia hoitaa kotinsa ja lapsensa, on varmaan hyvä saada juuri tuota apua arjen suunnitteluun.
En osaa vastata sinulle, kerroin vain listan niistä asioista, joita avohuollon tukitoimista perheisiin halutaan ja mitä ei haluta. Muuta en tiedä. Paitsi, että kukapa ei rahasta pitäisi, tai siivouspalveluista. Minäkin tykkään niistä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jonkun pitäisi tulla toisen kotiin siivoamaan ja hoitamaan lapset? Miten ylimääräinen raha auttaisi? Jos lasta ei viedä terapiaan siksi, että kuljetus ei järjesty, on jo syy sijoittaa lapsi. Jos vanhemmalla on vaikeuksia hoitaa kotinsa ja lapsensa, on varmaan hyvä saada juuri tuota apua arjen suunnitteluun.
Jos ajatellaan vaikka uupunutta vanhempaa niin monelle nimenomaan se kotiapu olisi parempi kuin jutteleva perhetyö. Minusta aika erikoinen kommentti tuo, että mikäli kuljetus ei järjesty niin lapsi huostaan? Ne terapiat on usein päivällä. Itse olen ollut siinä mielessä hyvässä asemassa, että olen pystynyt kuljettamaan terapiaan. Käytännössä ketään nyt ei tuon takia huostata, koska lapsella on mahdollista käyttää Kela-taksia.
Olen nauranut tälle telaketjulle makeasti.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko muuten tietoisia siitä ettei lastenkodit edes pyri etsimään karkureita? Tämä siksi että he saavat saman rahan kuin saisivat siitä että nuori itse asiassa olisi laitoksessa, kuin siitä että nuori on karussa. Kun joku on karkuteillä, he voivat vähentää työntekijöitä, säästää rahaa, ja silti saada koko ajan karkurista täyttä ylläpitoa.
Riippuu lastenkodista. Kyllä niitä pyritään etsimään, MUTTA ei niitä muita nuoria voi ottaa mukaan / jättää oman onnensa nojaan, jotta työntekijät voivat lähteä etsimään. Yksin ei etsitä ja toisekseen vaikka nuori löydettäisiin, häneen ei saa koskea. Ei saa pakottaa mukaan. Ja tämä johtuu laista, lasten oikeuksia on kasvatettu ehkä jopa liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä uskon, että syynä on ihmisten ja perheiden pahoinvoinnin lisääntyminen. Siihen taas vaikuttaa mm. median syöttämä epärealistinen kuva siitä, että elämän pitäisi olla koko ajan onnellista. Kun se ei sitten ole, pannaan puoliso vaihtoon ja siinä samassa tulee herkästi lapsille(kin) ongelmia, kuten käsittelemätöntä surua, ulkopuolisuuden tunnetta, ristiriitaista oloa vanhempien välissä jne. Vanhemmat puolestaan saattavat ajautua tunteitaan käsittelemättä seuraavaan suhteeseen, joka tuo pintaan samat vanhat ongelmat lisättynä uusperheen ja lasten ongelmilla. Moni voi näitä tilanteita lääkitä alkoholilla, josta seuraa omat ongelmansa.
Työelämä on vaativaa ja moni tekee töitä yli voimiensa. Myös materian omistamisen ”pakko” (syötetty sekin ulkopuolelta) ajaa tekemään liikaa töitä. Rentoutusta/helpotusta saatetaan etsiä epäterveistä lähteistä, kuten päihteet, muut riippuvuudet, salasuhteet… Henkilö itse menee entistä enemmän rikki, perhe kärsii ja ongelmat lisääntyvät.
Nämä esimerkiksi.
Tarkoitatko, että ihmiset on 50 vuodessa tyhmentyneet valtavasti? Oli 60-luvullakin Hopeapeili ja Jaana, jotka kertoivat toive-elämästä ja silti tehtiin töitä, kasvatettiin lapset ja ihailtiin missejä.
Mutta niinpä silloinkin osa ihmisistä putosi kelkasta.
Todella hyvä kysymys, ovat massat nykyään alttiimpia uskomaan ylikansalliseen hömpötykseen ja hattaraan. Ennen tiedettiin paremmin mistä tullaan. Tai se oli se perusasetus.
Nyt juurettomuudesta ja jatkuvasta vaihtuvuudesta (joka voi olla kyvyttömyyttä kiintyä, narsismin yksi keskeinen piirre) on tehty jopa ideaali. Pitäisi olla loputtoman muokattava ja brändättävä itsensä. Ei tälläistä ihmiskuvaa ennen ollut kuin ehkä mannekiineilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin tarvinnut rinnallakulkijaa, kun lapsellani oli yli 200 käyntiä vuoden aikana sairaalaan, somaattiselle puolelle.
Olisin kaivannut siihen myös avustusta, koska jouduin käyttämään kaikki säästöni tuohon rumbaan.
Olisin kaivannut kuljetusapua lapselleni,
että olisin itse päässyt töihin,
olisin kaivannut systeemiä joka olisi mahdollistanut sen ettei minun olisi tarvinnut jäädä työttömäksi lapseni hoitamisen takia.
Olisin tarvinnut jonkun joka olisi ottanut vastuuta kaikesta koordinoinnista ja kuskaamisesta, ettei ihan kaikki olisi levännyt koko ajan harteillani.
olisin tarvinnut keskusteluapua ammattilaiselta, ei sairaanhoitajan kanssa jutustelua, vaan oikean terapeutin tai muun.
Lapseni olisi tarvinnut ihmisen joka ei vaihdu koko ajan.
Hän olisi tarvinnut pienluokan johon häntä ei huolittu, vaikka hän kokeiluajan pärjäsi siellä hyvin.
Olisin tarvinnut muutamaan otteeseen unilääkkeitä, kun homma heitti yli niin etten pystynyt nukkua.
Tässä nyt asioita jotka tulivan ihan heittämällä mieleeni. Lisääkin varmasti on, mutten enää halua ajatella noita aikoja.
Tämä kuristaa kurkkua, koska elän itse tässä tilanteessa tällä hetkellä. Olen hakenut apua valtavasti ja monelta taholta. Tässä on tapahtunut ihan laiminlyöntejä, koska meillä on kuitenkin myös lakipykälät, joita pitäisi noudattaa. Olen tehnyt vanhempana niin paljon, etten tiedä edes kuinka jaksan. Ja entä, jos en jaksakaan? Löytyykö sitten "tukea" sijoituksen muodossa?
Vierailija kirjoitti:
Nepsy-vanhemman kanssa toimiminen on todella hankalaa.
Neuvotteleminen, sopiminen, kompromissit, ihan se, että jonkun toisen ihmisen hyvinvointi ja etu, vaikka se olisi oma lapsi, ei vain mahdu nepsyn ajatteluun.
Tämä on enemmän kuin turhauttavaa ja tätä ei saisi sanoa ääneen.
Aikamoista yleistystä. Sattuneesta syystä tiedän paljon nepsyjä ja heistä valtaosa todellakin haluaa apua ja hakee sitä. "Ei vain mahdu ajatteluun". Paskapuhetta.
Vierailija kirjoitti:
Kovin on ruusuinen kuva sulla :D Itse en saanut mitään tukia vaikka tein osapäivätyötä ja sain soviteltua päivärahaa. Saati että kukaan olisi maksanut lapselleni mitään harrastuksia, tai minulle hammaslääkäreitä.
Ei ihme että nykymeno on tällaista kun on niin paljon ihmisiä jotka luulevat että asiat ovat niin kuin kirjoitit. Eivät ne ole.
Et saanut mitään tukea, vaikka olit töissä ja sait soviteltua päivärahaa? No mikäs sinusta se soviteltu päiväraha on, jos ei tuki? Sinulle on katsottu riittävät tulot, jos et edes asumistukea saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä syyllä ne sitten huostaanotetaan?
Yksi suuri syy on se ettei kunnalla ole tarjota muuta apua perheelle. Tai ei ole olevinaan. Rahaahan tuolla taotaan yksityisten laitosten omistajien taskuun.
Ajatelkaapa nyt ihan oikeasti.
Kunnalla ei ole varaa tarjota apua perheelle, mutta on varaa huostaanottaa, ja maksaa ne suuret summat tästä huostaanotosta, vaikka kaikki muut toimenpiteet tulisivat halvemmaksi. Jokuhan tässä mättää.
Sinua tuntuu vain harmittavan, että menetät ne lasten vuoksi saamasi tukirahat ( lapsilist, elatusmaksut yh-korotukset ja mitä niitä lienee).
Tämä ei liity henkiläkohtaisiin tukirahoihin mitenkään, varsinkaan kun itselläni ei alaikäisiä lapsia ole ollut enää aikoihin, vaan siihen ett ähuostaanottaminen on todella kallista lystiä, joten pienemmällä summalla päästäisiin, jos lapselle vain tarjottaisiin sama apu sinne kotiin.
Oletteko muuten tietoisia siitä ettei lastenkodit edes pyri etsimään karkureita? Tämä siksi että he saavat saman rahan kuin saisivat siitä että nuori itse asiassa olisi laitoksessa, kuin siitä että nuori on karussa. Kun joku on karkuteillä, he voivat vähentää työntekijöitä, säästää rahaa, ja silti saada koko ajan karkurista täyttä ylläpitoa.
Yksityinen laitos menettää lapsen asiakkuuden, kun hatkaa on koossa 30vrk. Siksikin lapsia etsitän aktiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
En osaa vastata sinulle, kerroin vain listan niistä asioista, joita avohuollon tukitoimista perheisiin halutaan ja mitä ei haluta. Muuta en tiedä. Paitsi, että kukapa ei rahasta pitäisi, tai siivouspalveluista. Minäkin tykkään niistä.
Jos perheessä ei ole päihde- tai mielenterveysongelmaa vaan kyseessä on ns. normaali perhe, jossa lapsi oireilee rajusti niin mitä tukitoimia tarjoatte tai mitä oletatte perheen ottavan vastaan?
Igor, kymmenennessä vuodessa?
Tämä ”lapsikaappaus” on myös rysyjen narratiivia Suomea vastaan, ei kannata hypätä kelkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä mitä ihminen tahtoo ja tarvitsee. Ei sitä mitä joku toinen tuputtaa.
Ja sellainen juttu, että mikään avunanto ei ole kyllä vastaus mihinkään asiakkuuteen.
Sellaisellakin kuulemma on manipuloitu.
Se mitä halutaan; raha, siivousapu, lastenhoito ja tukiperheviikonloput lapsille, myös erilaiset terapiat lapsille jos niihin sisältyy kuljetus
Se mitä ei haluta; terapiat vanhemmille, vanhemmuusvalmennukset, yhdessä tekeminen, arjen suunnittelu ja strukturointi
Newsflash, ihan lähtökohtaisesti vanhemmat kuskaa itse lapsena ja siivoaa kotinsa. Myös lastenhoito katsotaan vanhemman asiaksi hoitaa. Ei munkaan lasta kukaan vie luisteluharkkoihin, muuta kuin minä itse. Kivahan se olisi, jos joku hoitaisi, mutta kun sen on vaan mun lapsi ei muiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jonkun pitäisi tulla toisen kotiin siivoamaan ja hoitamaan lapset? Miten ylimääräinen raha auttaisi? Jos lasta ei viedä terapiaan siksi, että kuljetus ei järjesty, on jo syy sijoittaa lapsi. Jos vanhemmalla on vaikeuksia hoitaa kotinsa ja lapsensa, on varmaan hyvä saada juuri tuota apua arjen suunnitteluun.
Jos ajatellaan vaikka uupunutta vanhempaa niin monelle nimenomaan se kotiapu olisi parempi kuin jutteleva perhetyö. Minusta aika erikoinen kommentti tuo, että mikäli kuljetus ei järjesty niin lapsi huostaan? Ne terapiat on usein päivällä. Itse olen ollut siinä mielessä hyvässä asemassa, että olen pystynyt kuljettamaan terapiaan. Käytännössä ketään nyt ei tuon takia huostata, koska lapsella on mahdollista käyttää Kela-taksia.
Kotiavulla fixate asian tunniksi. Sen jälkeen sotku on päällä uudelleen ja taas tarvitaan apua.
Sen sijaan keskustelulla voidaan saada aikaan muutoksia käytöksessä, asenteessa, ajattelussa, ja sitä kautta kestävä muutos.
Tarkoituksena pitää olla nimenomaan se, että apu tekee itsensä tarpeettomaksi. Ei se, että sen avulla pitkitetään tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos perheessä ei ole päihde- tai mielenterveysongelmaa vaan kyseessä on ns. normaali perhe, jossa lapsi oireilee rajusti niin mitä tukitoimia tarjoatte tai mitä oletatte perheen ottavan vastaan?
Eihän se lapsi syyttä oireile. Laittaisin perhetyön ottamaan selvää mikä siinä "normaalissa perheessä" on vialla, kun lapsi oireilee.
Vierailija kirjoitti:
Igor, kymmenennessä vuodessa?
Tämä ”lapsikaappaus” on myös rysyjen narratiivia Suomea vastaan, ei kannata hypätä kelkkaan.
Miksi tulet taas pilaamaan keskustelun rasistisilla, ala-arvoiseilla ihmisten nimittelyilläsi. Jos et osaa kirjoittaa sanaa venäläineen, niin sitten pysyt poissa täältä. Noiden rasististen nimitelyidesi vuoksi on jouduttu poistamaan lukuisia ketjuja.
Kerron sinulle hyvin selkeällä suomella, kun ilmeisesti taitosi eivät näytä riittävän palstan sääntöjen lukemiseen saati ymmärtämiseen: Rasismi ei ole sallittua. Käytä esim venäläisistä asiallista nimitystä törkeilyn sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se lapsi syyttä oireile. Laittaisin perhetyön ottamaan selvää mikä siinä "normaalissa perheessä" on vialla, kun lapsi oireilee.
Perheessä ei tarvitse olla yhtään mitään vikaa. Normaali perhe on normaali.
Lapsen maailmassa on muitakin vaikuttajia. Lapsi ei elä ja ole vain kotona neljän seinän sisällä oman väen kesken.
Ulkopuolinen apu voi olla hyödyksi, eikä sitä pitäisi kokea vanhempienkaan omaksi epäonnistumisekseen.
Hyvä muistaa aina, että lapsetkin ovat erilaisia jo lähtökohtaisesti. Ja oireilevan lapsen vanhemman ei tarvitse olla millään lailla huono vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Newsflash, ihan lähtökohtaisesti vanhemmat kuskaa itse lapsena ja siivoaa kotinsa. Myös lastenhoito katsotaan vanhemman asiaksi hoitaa. Ei munkaan lasta kukaan vie luisteluharkkoihin, muuta kuin minä itse. Kivahan se olisi, jos joku hoitaisi, mutta kun sen on vaan mun lapsi ei muiden.
Niin, lähtökohtaisesti tosiaan vanhemmat hoitaa itse perheensä asiat. Mutta tukitoimet nyt on niitä tilanteita varten, kun sitä apua syystä tai toisesta tarvitaan. Kai sä ymmärrät sen, että joku harkkoihin kuskaus illalla on ihan eri asia kuin terapiaan kuskaus päivällä? Ja kai sä ymmärrät sen, että jos lapsi käy esimerkiksi siellä terapiassa niin siinä perheessä on lähtökohtaisesti enemmän kuormaa? Ei näitä palveluja tulekaan tarjota kaikille. Ja todennäköisesti joku kuskaa lapsesi mielellään, jos annat rahaa. Ei kaikki palvelut ilmaisia muillekaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Kotiavulla fixate asian tunniksi. Sen jälkeen sotku on päällä uudelleen ja taas tarvitaan apua.
Sen sijaan keskustelulla voidaan saada aikaan muutoksia käytöksessä, asenteessa, ajattelussa, ja sitä kautta kestävä muutos.
Tarkoituksena pitää olla nimenomaan se, että apu tekee itsensä tarpeettomaksi. Ei se, että sen avulla pitkitetään tilannetta.
Minkä ihmeen takia sitä kotiapua ei voisi hetkellisesti antaa perhetilanteesta uupuneelle vanhemmalle? Puhun nyt nimenomaan uupumuksesta, jota voisi auttaa hetkellisesti vaikka sillä kotiavulla. Vai luuletko tosiaan, että normaaliälyiselle, uupumuksesta kärsivälle vanhemmalla on siitä hyötyä, että hänelle tullaan kertomaan, kuinka pitäisi jaksaa tehdä enemmän.
Vanhemmuuden puuttuminen, somen liiallinen käyttö. Ei jutella eikä touhuta lasten kanssa kaikkea niinkuin ennen. Myös lapset eivät leiki muiden lasten kanssa.
Psyyke ei tykkää kasvaessa tuollaisesta.