Positiivinen luottorekisteri esti minua saamasta 3000 euron lainaa?
Yritin hakea pientä muutaman tonnin lisäystä joustoluottoon, mutta se hylättiin jostain aivan mystisestä syystä. Yhteensä lainoja on ehkä 50000 euroa ja maksukykyä vähintäänkin riittävästi. Tarve rahalle olisi ollut heti.
Mulla on velaton talo arvoalueelta ja 2 sijoitusasuntoa joista on ehkä 28000 euroa enää lainaa jäljellä. Tuloja on 5500 euroa bruttona ja vuokratuloja yli 900 euroa kuussa. Ei yhden ainutta maksuhäiriömerkintää tai edes myöhästynyttä laskua ainakaan 20 vuoteen.
Mikä virka tuollaisella kyttäysrekisterillä on jossa näkyy joka ainoa euronkin ostos? Miljonäärikö sitä pitää olla, että saa pienen lainan?
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Ja silti tuolla "maksukyvyllä" ja taloustilanteella tarvitset parin tonnin lainaa.
Ymmärrätkö omaisuuden ja rahan eron?
Haha. Olen paljon köyhempi ja minäkin olisin saanut melkein kymppitonnin sen lisäksi että korotin Visan rajaa. En kuitenkaan nostanut sitä luottoa koska olen paljon köyhempi, tyydyn visaan.
Eli valehtelet.
En usko tarinaasi ollenkaan. Jätät jotain kertomatta.
Ei kukaan järkevä lainaa rahaa ihmiselle, jolla ei tuollaisilla spekseillä ole yhtään rahaa laittaa yllättävään hätään.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan järkevä lainaa rahaa ihmiselle, jolla ei tuollaisilla spekseillä ole yhtään rahaa laittaa yllättävään hätään.
Englannin aatelisilla on maata ja linnoja muttei välttämättä käteistä rahaa. Etkö antaisi heille lainaa, kun vakuutena on linna tai pari?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan järkevä lainaa rahaa ihmiselle, jolla ei tuollaisilla spekseillä ole yhtään rahaa laittaa yllättävään hätään.
Englannin aatelisilla on maata ja linnoja muttei välttämättä käteistä rahaa. Etkö antaisi heille lainaa, kun vakuutena on linna tai pari?
En? Ei se sitä linnaansa myy, että saa maksettua minulle hädissään lainaamansa viisikymppisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan järkevä lainaa rahaa ihmiselle, jolla ei tuollaisilla spekseillä ole yhtään rahaa laittaa yllättävään hätään.
Englannin aatelisilla on maata ja linnoja muttei välttämättä käteistä rahaa. Etkö antaisi heille lainaa, kun vakuutena on linna tai pari?
En? Ei se sitä linnaansa myy, että saa maksettua minulle hädissään lainaamansa viisikymppisen.
Tuskinpa he tarvitsevat viidenkympin lainaa vaan puhutaan isommista summista. Pointti on se, ettei monella ole varallisuudesta huolimatta rahaa jota käyttää ja he tarvitsevat sen vuoksi lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Haha. Olen paljon köyhempi ja minäkin olisin saanut melkein kymppitonnin sen lisäksi että korotin Visan rajaa. En kuitenkaan nostanut sitä luottoa koska olen paljon köyhempi, tyydyn visaan.
Eli valehtelet.
Unohdit ilmeisesti kertoa, että sait lainasi ennen positiivista luottorekisteriä. Nyt tosiaan hyvätuloisenakin toisen luottokortin saaminen on vaikeaa 2 000€ luottorajalla, jos tarvitsee varakortin reissuun. Ei yhtään häiriömerkintää, ei velkoja yhtään, iso osakesalkku (ei näy muille pankeille tosin tämä), mutta nämäkään eivät riitä enää. Onneksi en joudu hakemaan asunto/autolainaa enää 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan järkevä lainaa rahaa ihmiselle, jolla ei tuollaisilla spekseillä ole yhtään rahaa laittaa yllättävään hätään.
Englannin aatelisilla on maata ja linnoja muttei välttämättä käteistä rahaa. Etkö antaisi heille lainaa, kun vakuutena on linna tai pari?
En? Ei se sitä linnaansa myy, että saa maksettua minulle hädissään lainaamansa viisikymppisen.
Tuskinpa he tarvitsevat viidenkympin lainaa vaan puhutaan isommista summista. Pointti on se, ettei monella ole varallisuudesta huolimatta rahaa jota käyttää ja he tarvitsevat sen vuoksi lainaa.
"Tuskinpa he tarvitsevat viidenkympin lainaa vaan puhutaan isommista summista. Pointti on se, ettei monella ole varallisuudesta huolimatta rahaa jota käyttää ja he tarvitsevat sen vuoksi lainaa."
Niin, tuota kutsutaan surkeaksi taloudenpidoksi ihan varallisuustasosta riippumatta.
Eli omaisuutta on mutta ei rahaa. Silloin sitä omaisuutta on vaan myytävä jos olet niin köyhä. Tää on muuten ollut ennenkin täällä. Ihan sama juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan järkevä lainaa rahaa ihmiselle, jolla ei tuollaisilla spekseillä ole yhtään rahaa laittaa yllättävään hätään.
Englannin aatelisilla on maata ja linnoja muttei välttämättä käteistä rahaa. Etkö antaisi heille lainaa, kun vakuutena on linna tai pari?
En? Ei se sitä linnaansa myy, että saa maksettua minulle hädissään lainaamansa viisikymppisen.
Tuskinpa he tarvitsevat viidenkympin lainaa vaan puhutaan isommista summista. Pointti on se, ettei monella ole varallisuudesta huolimatta rahaa jota käyttää ja he tarvitsevat sen vuoksi lainaa.
"Tuskinpa he tarvitsevat viidenkympin lainaa vaan puhutaan isommista summista. Pointti on se, ettei monella ole varallisuudesta huolimatta rahaa jota käyttää ja he tarvitsevat sen vuoksi lainaa."
Niin, tuota kutsutaan surkeaksi taloudenpidoksi ihan varallisuustasosta riippumatta.
Väärin. Omaisuus on muutettu rahaksi lainalla. Surkeaa taloudenpitoa olisi myydä linnat pois ja elää niillä rahoilla kerrostaloasunnossa ilman tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan järkevä lainaa rahaa ihmiselle, jolla ei tuollaisilla spekseillä ole yhtään rahaa laittaa yllättävään hätään.
Englannin aatelisilla on maata ja linnoja muttei välttämättä käteistä rahaa. Etkö antaisi heille lainaa, kun vakuutena on linna tai pari?
En? Ei se sitä linnaansa myy, että saa maksettua minulle hädissään lainaamansa viisikymppisen.
Tuskinpa he tarvitsevat viidenkympin lainaa vaan puhutaan isommista summista. Pointti on se, ettei monella ole varallisuudesta huolimatta rahaa jota käyttää ja he tarvitsevat sen vuoksi lainaa.
"Tuskinpa he tarvitsevat viidenkympin lainaa vaan puhutaan isommista summista. Pointti on se, ettei monella ole varallisuudesta huolimatta rahaa jota käyttää ja he tarvitsevat sen vuoksi lainaa."
Niin, tuota kutsutaan surkeaksi taloudenpidoksi ihan varallisuustasosta riippumatta.
Väärin. Omaisuus on muutettu rahaksi lainalla. Surkeaa taloudenpitoa olisi myydä linnat pois ja elää niillä rahoilla kerrostaloasunnossa ilman tuloja.
Siksi linnoissa kierrätetään turisteja. He maksavat rahaa jolla tehdään remontteja sekä katetaan juoksevia kuluja. Turha myydä linnaa pois jolla saa lainaa sekä tuloja.
No en yhtään ihmettele. Eihän sinulla maksukykyä ole jos on jo reilu 50 000€ lainaa ja vaikka tuloja on mielestäsi reilusti, et silti selviydy kaikista menoistasi vaan tarvitset lisää lainaa. Se että ei ole ollut ongelmia aiemmin laskujen maksamisen kanssa ei tarkoita sitä että lainaa saa lisää tuosta vaan. Positiivisen luottorekisterin tarkoitus on juurikin ehkäistä sitä ylivelkaantumista eikä luotonantaja ole katsonut järkeväksi ottaa riskiä. Ei ole järkevää rahoitta elämistä lainalla jos on omaisuttaa minkä voi muuttaa rahaksi. Sen pienen 3000€ luoton olisit varmasti saanut ilman ongelmia jos ei olisi jo valmiiksi paljon velkaa.
Ja silti tuolla "maksukyvyllä" ja taloustilanteella tarvitset parin tonnin lainaa.