Superinfluenssa tulossa Suomeen – ”rokote kannattaa ehdottomasti ottaa
http://www.iltalehti.fi/terveys/2015100420466132_tr.shtml
Otatteko rokotteen?
Kommentit (138)
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:47"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:14"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:04"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:28"] [quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:26"]Otan. Miksi sairastaisin influenssan, kun sen voi välttää? Minä en ainakaan tykkää olla kipeä. [/quote] Fiksua. Kaltaisesi valveutuneet ihmiset säästävät Suomelle sievoisen summam rahaa. [/quote] Oikeastiko? Työkaveri (noin 40v) on otanut flunssapiikin jo kolmena vuotena ja sairastaa perusräkätauteja 2-3 kpl/talvi, on niiden takia pois töistä noin 3 vko. Minä en ota influenssarokotetta ja selviän talvesta sairastelematta. [/quote] No se ei liity mitenkään rokotuksiin. Influenssarokote ei suojaa flunssalta. Sinulla on parempi tuuri. Kuitenkin rokote suojaa jopa 9/10:stä tartunnalta.
[/quote]
Minulla täytyy olla todella hyvä tuuri, kun saman työpöydän ääressä istuvana en saa samaa tautia kuin hän. Yhtä paljon pestää käsiämme , molemmilla suunnilleen samanikäiset lapset jne. ja silti vain toinen sairastuu. Vuosi vuodelta. Sen on pakko olla tuuria, se ei voi mitenkään johtua vaikka siitä, että influenssarokote alentaa vastustuskykyä.
[/quote]
Sun henk.koht. kokemukset eivät ole tieteellisesti päteviä tosiseikkOja. Ihmisten vastustuskyvyt ovat erilaisia, siitä on kyse.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:04"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:28"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:26"]Otan. Miksi sairastaisin influenssan, kun sen voi välttää? Minä en ainakaan tykkää olla kipeä. [/quote] Fiksua. Kaltaisesi valveutuneet ihmiset säästävät Suomelle sievoisen summam rahaa.
[/quote]
Oikeastiko? Työkaveri (noin 40v) on otanut flunssapiikin jo kolmena vuotena ja sairastaa perusräkätauteja 2-3 kpl/talvi, on niiden takia pois töistä noin 3 vko. Minä en ota influenssarokotetta ja selviän talvesta sairastelematta.
[/quote]
Anteeksi, mutta mikä on flunssarokoitus? En ole sellaisesta kuullutkaan! Influenssarokote ei muuten suojaa tavalliselta flunssalta, joten olet nyt ihan pikkuisen hakoteillä.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:47"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:14"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:04"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:28"] [quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:26"]Otan. Miksi sairastaisin influenssan, kun sen voi välttää? Minä en ainakaan tykkää olla kipeä. [/quote] Fiksua. Kaltaisesi valveutuneet ihmiset säästävät Suomelle sievoisen summam rahaa. [/quote] Oikeastiko? Työkaveri (noin 40v) on otanut flunssapiikin jo kolmena vuotena ja sairastaa perusräkätauteja 2-3 kpl/talvi, on niiden takia pois töistä noin 3 vko. Minä en ota influenssarokotetta ja selviän talvesta sairastelematta. [/quote] No se ei liity mitenkään rokotuksiin. Influenssarokote ei suojaa flunssalta. Sinulla on parempi tuuri. Kuitenkin rokote suojaa jopa 9/10:stä tartunnalta.
[/quote]
Minulla täytyy olla todella hyvä tuuri, kun saman työpöydän ääressä istuvana en saa samaa tautia kuin hän. Yhtä paljon pestää käsiämme , molemmilla suunnilleen samanikäiset lapset jne. ja silti vain toinen sairastuu. Vuosi vuodelta. Sen on pakko olla tuuria, se ei voi mitenkään johtua vaikka siitä, että influenssarokote alentaa vastustuskykyä.
[/quote]
En ota tähän suuremmin kantaa. Mutta tulee mieleeni työkaveri, joka mainostaa fb.ssä, että ei ota ikinä mitään narkolepsia piikkejä ja ei oo koskaan kipeänä ja muut aina sairastaa räkätautia, mutta ei hän. Kuitenkin viime keväänä oli koko ajan päivityksiä, milloin oli poskiontelontulehdus, millloin kamala yskä, milloin nuha, milloin särki korvia ja taas oli flunssa. Taitaa vain unohtaa omat sairaudet siinä vaiheessa, kun haluaa vaahdota jostain influenssapiikistä.
Mutta onneksi toki jokaisella on oikeus päättää, mitä rokotuksia ottaa, mitä ei. Eihän kaikkien sitä pidä ottaa. Mutta viime keväänäkin oli sairaaloissa tungosta influenssan jälkisairauksien takia. Joten kyllä sitä joku nähtävästi aina sairastaa.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:52"]En ota. Hyvin harvoin sairastan mitään flunssia. Työssä kohtaa paljon ihmisiä mm. niitä yskiviä lapsia, joten vissiin hyvin oon immuuni noille flunssille. En oo yhtäkään sikaflunssaa tai mitään muutakaan horrorflunssia sairastanut viimeisen 10 vuoden aikana.
[/quote]
Niin siis flunssa ja influenssa ovat kaksi eri sairautta.
Joko se propaganda taas alkaa. Mua ei pistetä ja sillä siisti.
Otan joka vuosi. Terkka äitiys- ja lastenneuvolassa. Työ riskiryhmiin kuuluvien kanssa tekee sen, etten halua tartuttaa ihmistä, jolle tartunta voi olla vaarallinen. Rokote on itselläni myös toiminut.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:53"]Ihmiskokeet jatkuvat. Toisille niitä tehdään pakolla ja salaa, toiset haluavat ilmaiseksi vapaaehtoisiksi testirotiksi. Voi meitä, kun pahat ihmiset ovat vallassa!
[/quote]
Joo, kyllä se on kauheeta, tää rokotus bisnes. Ihmisiin tungetaan salaa kaikkia aineita, jotta lääketeollisuus saisi lisää rahaa. Eiku... suosittelen foliohattua sulle. Rokotuksia on saavutettu aika mittavat edut. Mm. isorokko on hävinnyt..
Koko perhe on ottanut jo lähemmäs 10 vuotta ja niin tarkoitus tänä talvenakin ottaa. En ymmärrä rokotekammoisia n10 v takaisista asioista peläten. Lentokone voi pudota, kun lähdette lomalle. Suomalaisista on tullut taikauskoisia ja höynytettäviä monissa asioissa, eikä järkipuheella ole näihin mitään vaikutusta.
otan ehdottomasti, niin kuin aiempinakin vuosina. Mun sairastelut loppuivat kuin seinään sen jälkeen kun aloitin vuosittaiset influenssarokotteet!
Rokostuskeptikot säälittää ja huvittaa.
Olen tietääkseni sairastanut vain kaksi kertaa oikeaa influenssaa, aasialaisen syksyllä 1957 tosi rajuna ja sitten A-viruksen aiheuttaman vähän yli 10 vuotta sitten. En ole käynyt piikillä kertaakaan, vaikka nyt taitaisin sen saada jo ilmaiseksi, niin luultavimmin jää ottamatta.
Otan, mies ottaa ja lapsikin ottaa. Lapsella astma ja muutenkin ahtaat hengitystiet ja en todellakaan halua hälle influenssaa. Mut ja mies rokotetaan helposti töiden kautta ja lapsi neuvolassa.
Te, jotka kirjoittelette tänne "asiantuntevasti" flunssapiikeistä ja sikaflunssista tai siitä miten ette sairasta koskaan flunssia, ottakaapa nyt ensin selville flunssan ja influenssan erot ja tulkaa vasta sen jälkeen keskustelemaan asiasta.
Tietyt rokotteet ovat hyödyllisiä. Toki influenssarokote on hyödyllinen joillekkin. Mutta ei sitä kaikkien kannata ottaa.
Itse saan niin järkyttäviä oireita rokotteista että en aijo ottaa ainakaan influenssarokotteita.
Otan tietysti kuten joka vuosi. Pääasiassa potilaiden vuoksi, työskentelen paljon keuhkosairaiden ihmisten kanssa enkä halua heille välittää mitään ylimääräistä.
T. Lääkäri
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:02"]
Olen tietääkseni sairastanut vain kaksi kertaa oikeaa influenssaa, aasialaisen syksyllä 1957 tosi rajuna ja sitten A-viruksen aiheuttaman vähän yli 10 vuotta sitten. En ole käynyt piikillä kertaakaan, vaikka nyt taitaisin sen saada jo ilmaiseksi, niin luultavimmin jää ottamatta.
[/quote]
Onko täällä muitakin yhtä vanhoja, kuin minä :)
No tämä mummo muistaa lapsuudestaan, että kotikylällä kävi kato v.57 aasialaisen takia. Varsinkin vanhempia ihmisiä kuoli todella paljon sen seurauksena.
Toinen aalto oli joskus 70-luvun alussa, mutta sen influenssa-aallon nimeä en muista. Silloin kuoli keski-ikäisiäkin.
Toisaalta se oli ehkä hyväkin, että vanhuksen pääsivät armollisesti keuhkokuumeen kautta pois, eikä heidän tarvinnut kitua vanhainkodeissa.
Meillä on töissä pakko ottaa. Ottaisin kyllä muutenkin. Katsotaan tätä foliohattuhen rokotekriittisyyttä kun kurkkumädät, hinkuyskä, polio ym jälleen täällä jylläävät ;)
Oliko se 70-luvun aalto hongkongilainen? En pysty muistamaan.
Influenssa kaataa kyllä petiin enemmän kuin kahdeksi päiväksi ja jo tartuttamisen vuoksi hyvä olla kotona pidempään.
Yhden olen sairastanut, ottanut sikapiikin ja kaksi kertaa tavallisen. Enää en ota.
Olen hoitaja osastolla ja painostus on melkoinen esimiesten ja lääkäreiden taholta. En ole ottanut edellisvuosina ja tuskin tänä vuonnakaan. Viime vuonnahan tuli joulun jälkeen tietoa, että virus on jo muuntautunut ja viime vuoden rokotus ei siis ollut enää tehokas. Jännä juttu kuitenkin, että moni kotihoidossa oleva asukas ottaa sen influenssapiikin ja heitäkin sitten on osastolla ollut hoidossa influenssan takia.
Tuskin on mitään rekisteriä moniko piikin ottanut kuitenkin saa influenssan, mutta olisihan se hyvä tietää.
Otan. Olen raskaana. Viime vuonna olin ainoa, joka otti rokotteen, ja olin 40 hengen toimistossa yksi niistä yhdeksästä, joka ei sairastunut influenssaan.
Ihmiskokeet jatkuvat. Toisille niitä tehdään pakolla ja salaa, toiset haluavat ilmaiseksi vapaaehtoisiksi testirotiksi. Voi meitä, kun pahat ihmiset ovat vallassa!