Superinfluenssa tulossa Suomeen – ”rokote kannattaa ehdottomasti ottaa
http://www.iltalehti.fi/terveys/2015100420466132_tr.shtml
Otatteko rokotteen?
Kommentit (138)
Oi kun tulisi. Voisi saikuttaa huoletta viikon-kaksi.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:57"]
Otamme. Viime vuonna 1v lapseni sai influenssan ja olin vähällä menettää hänet. Se näky, kun hän makaa tiputuksessa, eikä jaksa avata silmiään.. Ei enää ikinä!
[/quote]
Mieheni sairasti influenssan neljä vuotta sitten. Ensin kuume ja lihaskivut viikon. Jälkitautina keuhkokuume, mikä uusi heti perään. 4 kuukautta sen jälkeen oli heikossa kunnossa, minkä jälkeen rajuja rytmihäiriöitä. Kokonaisuudessaan influenssasta toipumiseen meni vuosi, ennen kuin kunto alkoi olla siinä, mitä ennen tautia.
Joten otan kyllä rokotuksen, kuten muukin perhe.
Emme ota. Kahdesta syystä:
1) THL muni uskottavuutensa pandemrix-sikainfluenssakuviolla muutama vuosi sitten
2) oli superflunssaa tai ei, se on 2-4 sairaspäivää vuodessa perheen aikuisilla, lapsilla vähän enemmän mutta hoituvat isovanhemmilla tai itsestään kotona.
Ylipäätään täysin naurettavia nämä flunssapelottelu-uutiset, mutta uppoavat pelkureihin kuin häkä. Työn puolesta reissaan maailmalla sen verran että pitää ottaa silloin tällöin spesiaalisatseja, mutta että flunssaan...
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:34"]
En ota. Niitä vaarallisia,tappavia,hengenvaarallisia viruksia ja tautia on ollut aika monta lintu, sika....mitä vielä...Emme ottaneet, eikä annettu lapselle. Eikä tullut mitään. Tämä ebola myös pitii olla tappava,puolen maapallon henkeä vievä. Missä se ebola..huh Huh..Tais jossain päin lasipurkki hajosi vahingossa,josta unohdettiin kertoa..Käsien pesu ja hygienia pitäisi auttaa ja terveellinen ruokavalio.
[/quote]
Tosiasia on, että ihmisiä on liikaa ja luonto kehittää koko ajan uusia sairauksia, millä saadaan populaatiota pienemmäksi. Mutta ihminen on sen verran viisas, että ehtii keksiä rokotteita sitä mukaa. Mutta joku päivä tulee sekin tauti, mikä tulee vähentämään ihmisiä rajusti. Kun maapallon kantokyky nyt ei vain riitä.
Tämä ehkä helpottaa tilannetta vähän, kun Afrikka ja Lähi-itä muuttaa länsimaihin. Mutta kovin pitkäksi aikaa sekään ei ole ratkaisu.
En ole tietääkseni koskaan sairastanut influenssaa. En ole koskaan ottanut kyseistä rokotetta.
Perusflunssaa ei ole ollut vuosiin, ei nuhaa, ei yskää, koska olen hoitanut vapaaehtoistyönä romanialaisia kulkukoiria.
Tutkimuksissahan on havaittu, ettei meillä ole minkäänlaista vastustuskykyä verrattuna esim. afrikkalaisiin, on niin hygieenistä kaikki. Lisäksi vedetään Euroopasta tuotua lihaa, joka on kyllästetty antibiooteilla, jolloin nekään eivät enää toimi.
Teitä pidetään koekaniineina.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:17"]
Meillä on töissä pakko ottaa. Ottaisin kyllä muutenkin. Katsotaan tätä foliohattuhen rokotekriittisyyttä kun kurkkumädät, hinkuyskä, polio ym jälleen täällä jylläävät ;)
[/quote]
Tämä rokotekriittinen on rokotettu poliota ja jäykkäkouristusta vastaan, mutta ei se tarkoita ettenkö voisi olla kriittinen influenssaroktotuksia vastaan. Viime vuonan kävi niin, että 80% rokotetuista ei saanut suojaa influenssaa vastaan, virus muuntui niin paljon. Miten käy tänä vuonna?
Olen ollut kipeä viimeiset 2kk ja koko lähipiiri myös. Meillä on varmaan mykoplasma joten yks hiton influenssa ei tunnu tässä enää missään.
Te, jotka otatte sen rokotteen, otatte samalla itsellenne mikrosirun. Tietäkää se.
Otan. Kaksi vuotta sitten koko perhe meillä sairasti influenssan. Muilla oli suht siedettävä tauti, itse tein vajaan viikon "kuolemaa"... En tiedä olenko ikinä ollut niin kipeä. En halua influenssaa toiste ja lapset koulussa/pk:ssa tuppaa imuroimaan kaikki taudit itselleen...
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 20:51"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:34"]Otan. Olen raskaana. Viime vuonna olin ainoa, joka otti rokotteen, ja olin 40 hengen toimistossa yksi niistä yhdeksästä, joka ei sairastunut influenssaan.
[/quote]
Mä en keksi yhtään sellasta tilannetta, että raskaana ollessani ottaisin rokotteita. Harkitse nyt vielä.
[/quote]
Mä en ottanut sikapiikkiä raskaana ollessa, vaikka kätilö olenkin. Neuvolan suositukset on neuvolan ja biologia puhuu omaa kieltään.
Eihän neuvola voi muuta kuin suositella, harva siellä esittää asiakkaille omia mielipiteitä, suositus nimikin jo kertoo paljon.
Aivan turhaa hommaa: http://www.kauppalehti.fi/uutiset/kaikki-yrityksesi-torjua-syysflunssa-…
Rokotteisiin uskovat ketkä haluavat ja auttavathan ne monelle, mutta sitten on niitä reppanoita, joilla rokotteesta voi lähteä henki. Suurempi ongelma on mamujen mukana tulevat vanhat sairaudet, joita vatsaan ei enää rokoteta.
Flunssa ja influenssa ovat eri taudit
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ottanut, enkä influenssaa saanut.
No nyt kun sanoit noin, niin se on varmaan sulla huomenna :D
Otan ja muukin perhe ottaa. Vauvakin on syntymässä muutamassa viikossa, joten pääasiassa häntä suojellaan ja esikoista jolla astma.
Mainitsenpa, että edellinen raskaus pari vuotta sitten päättyi loppumetreillä kohtukuolemaan sairastamani influenssan takia. Arvatkaapa syökö ajatus yhä, että vauvani voisi olla elossa rokotteen ansiosta, jos vaan sen olisin ottanut.
Vaikka olen raskaana, en ota. En aikoinani ottanut possunuharokotettakaan vaikka tuolloinkin olin raskaana.
Vierailija kirjoitti:
No thanks narkolepsialle.
Alapeukuttajat voivat lukea THL:n suositukset. Rokotteita on kahta erilaista ja toinen niistä tosiaan aiheuttaa narkolepsiaa. Kannattaa varmistaa, kumpaa teidän työterveyshuolto/terveyskeskus antaa.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:27"]
Otan ja otatan lapsellekin. Narkolepsiaa aiheuttanutta rokoettahan ei enää lapsiin ja työikäisiin pistetä. Vanhuksiin sitä (kai, ainakin vuosi sitten) käytetään perusteena että tutkimuksisa heillä ei ole ilmennyt narkolepsiaa (tai koska heillä ei niin väliä...?).
Ainakaan itse en kokenut influenssaa kivana kun sen jokunen vuoksi sitten sairastin. Minulla on kyllä myös korvasairaus, joka pahenee jos korvat menee lukkoon. Tavallisen flunssan yleensä kestää mutta influenssasta meni viikkoja toipua :/ Ja jotenkin se tuntuu aina tulevan joulunaikaan.
Äitini on muuten toista päivää yli 40 asteen kuumeessa, ilmeisti influenssa :/
[/quote]
Äidilläsi ei ehkä sentään influenssaa vai onko käynyt Australiassa tai Uudessa-Seelannissa? Ehkä joku muu tauti?