Superinfluenssa tulossa Suomeen – ”rokote kannattaa ehdottomasti ottaa
http://www.iltalehti.fi/terveys/2015100420466132_tr.shtml
Otatteko rokotteen?
Kommentit (138)
Kyllä otan. Kokemusta on jo hyödystä, kun perhepiirissä muut sairastuivat kovaan kuumeeseen, paitsi rokotteen ottaneet.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:43"]
Otan ja olen ottanut joka syksy. Saan ilmaisen rokotteen vakavan, kroonisen perussairauteni takia. Menen tosi huonoon kuntoon jo pienestäkin lämmönnoususta. Jos saisin influenssan, joutuisin todennäköisesti sairaalahoitoon. Koskaan en ole influenssaa sairastanut. En myöskään ole koskaan saanut influenssapiikistä mitään haittavaikutuksia.
[/quote]
Samoin. Olen kymmenen vuotta ottanut rokotteen. Ainoa huono puoli on, että en saa koskaan olla sairauslomalla. Viime keväänä influenssan riehuessa työkaverit oli pahimmillaan kaksi viikkoa pois töistä jälkisairauksineen. Hoitoalalla kun on muutenkin pulaa henkilökunnasta, työt kaatuu meidän niskaan, jotka olemme piikin ottaneet.
Olen sairastanut pari influenssaa lapsena ja nuorena 70 ja 80-luvulla, enkä halua enää uudestaan.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:28"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:26"]Otan. Miksi sairastaisin influenssan, kun sen voi välttää? Minä en ainakaan tykkää olla kipeä. [/quote] Fiksua. Kaltaisesi valveutuneet ihmiset säästävät Suomelle sievoisen summam rahaa.
[/quote]
Oikeastiko? Työkaveri (noin 40v) on otanut flunssapiikin jo kolmena vuotena ja sairastaa perusräkätauteja 2-3 kpl/talvi, on niiden takia pois töistä noin 3 vko. Minä en ota influenssarokotetta ja selviän talvesta sairastelematta.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 15:53"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:43"]
Otan ja olen ottanut joka syksy. Saan ilmaisen rokotteen vakavan, kroonisen perussairauteni takia. Menen tosi huonoon kuntoon jo pienestäkin lämmönnoususta. Jos saisin influenssan, joutuisin todennäköisesti sairaalahoitoon. Koskaan en ole influenssaa sairastanut. En myöskään ole koskaan saanut influenssapiikistä mitään haittavaikutuksia.
[/quote]
Samoin. Olen kymmenen vuotta ottanut rokotteen. Ainoa huono puoli on, että en saa koskaan olla sairauslomalla. Viime keväänä influenssan riehuessa työkaverit oli pahimmillaan kaksi viikkoa pois töistä jälkisairauksineen. Hoitoalalla kun on muutenkin pulaa henkilökunnasta, työt kaatuu meidän niskaan, jotka olemme piikin ottaneet.
Olen sairastanut pari influenssaa lapsena ja nuorena 70 ja 80-luvulla, enkä halua enää uudestaan.
[/quote]
No mutta eikö ne ole pakollisia hoitoalalla kaikille? Thl:n mainontaa...? Miten sinun työkaverit sairastuvat ja sä et. Eikö rokote suojaamaan heitä taudilta. Puhuit itses pussiin :D
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:28"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:22"]
En ota. Luotan siihen, että perusterveen sairastama influenssa antaa vuosiksi paremman suojan kuin rokotukset.
[/quote]
Influenssa virus muuttuu joka vuosi. Ei se aikasemmin sairastettu influenssa anna suojaa. Et ole vain sattunut saamaan niitä.
[/quote]
Kyllä se aikaisemmin sairastettu antaa suojaa, koska elimistö kykenee samaan kuin virus eli muokkaamaan puolustusmekanismiaan. Näin ainakin jos uskomme tiedelehteä nimeltä The Lancet.
Työskentelen terveydenhuollossa, minkä lisäksi lähipiirissä on vakavasti perussairaita henkilöitä -joten vastaus on ehdottomasti kyllä otan rokotteen. Kuten olen ottanut kaikki aiemmatkin, ilman mitään haittavaikutuksia.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:06"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 15:53"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:43"] Otan ja olen ottanut joka syksy. Saan ilmaisen rokotteen vakavan, kroonisen perussairauteni takia. Menen tosi huonoon kuntoon jo pienestäkin lämmönnoususta. Jos saisin influenssan, joutuisin todennäköisesti sairaalahoitoon. Koskaan en ole influenssaa sairastanut. En myöskään ole koskaan saanut influenssapiikistä mitään haittavaikutuksia. [/quote] Samoin. Olen kymmenen vuotta ottanut rokotteen. Ainoa huono puoli on, että en saa koskaan olla sairauslomalla. Viime keväänä influenssan riehuessa työkaverit oli pahimmillaan kaksi viikkoa pois töistä jälkisairauksineen. Hoitoalalla kun on muutenkin pulaa henkilökunnasta, työt kaatuu meidän niskaan, jotka olemme piikin ottaneet. Olen sairastanut pari influenssaa lapsena ja nuorena 70 ja 80-luvulla, enkä halua enää uudestaan. [/quote] No mutta eikö ne ole pakollisia hoitoalalla kaikille? Thl:n mainontaa...? Miten sinun työkaverit sairastuvat ja sä et. Eikö rokote suojaamaan heitä taudilta. Puhuit itses pussiin :D
[/quote]
Miten niin rokote pakollinen. On suositus, mutta ketään ei voi raahata käsiraudoissa rokotettavaksi ja tarkisteta millään verikokeella, että rokote on laitettu.
Työpaikalla ei ole minulta esim. koskaan kysytty, olenko ottanut rokotteen. Otatan sen omassa neuvolassa terveydenhoitajalta, koska saamme koko perhe sen ilmaiseksi sieltä astman vuoksi.
Työnantaja tarjoaa rokotteen ilmaiseksi hoitajille, mutta ei todellakaan voi pakottaa ketään rokotettavaksi. Ja näitä on paljon, jotka ei rokotetta ota.
1,5v sitten rokotutin molemmat lapset, mutta nuorempi olikin jo ehtinyt saamaan tartunnan ja sairastui samana iltana, kun rokotettiin. Toinen lapsi sai myös tartunnan, mutta sairastui muutama päivä myöhemmin ja se menikin ohi helpommin, olisiko johtunut rokotteesta, joka oli jo ehtinyt hieman vaikuttaa.
Taidetaan ottaa rokotukset tänä vuonna, kun viime talvena jäi välistä. Influenssa on kyllä niin ikävä tauti, että mieluummin rokotus kuin tauti.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:04"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:28"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:26"]Otan. Miksi sairastaisin influenssan, kun sen voi välttää? Minä en ainakaan tykkää olla kipeä. [/quote] Fiksua. Kaltaisesi valveutuneet ihmiset säästävät Suomelle sievoisen summam rahaa.
[/quote]
Oikeastiko? Työkaveri (noin 40v) on otanut flunssapiikin jo kolmena vuotena ja sairastaa perusräkätauteja 2-3 kpl/talvi, on niiden takia pois töistä noin 3 vko. Minä en ota influenssarokotetta ja selviän talvesta sairastelematta.
[/quote]
No se ei liity mitenkään rokotuksiin. Influenssarokote ei suojaa flunssalta. Sinulla on parempi tuuri. Kuitenkin rokote suojaa jopa 9/10:stä tartunnalta.
Otan. En halua sairastuttaa alle vuoden ikäistä vauvaani.
Otan jälleen kuten viimeiset 10 vuotta. Mitään sivuvaikutuksia ei ole rokotteesta ollut enkä ole sairastunut influenssaan. Otan sekä oman perussairauteni takia että olen töissä sairaalassa
Ei tuo 51 tajunnut että lapset sairastui juuri rokotteesta.
Joo, THL väittää ettei se ole mahdollista.
Ei pitänyt olla narkolepsiakaan.
Eikä raskaana rokotettujen äitien lapsillakaan pitänyt olla tarkkaavaisuus ongelmaa tai muuta adhd juttuihin viittaavaa.
Kärsiikö rokotteen ottaneet miehet hiustenlähdöstä?
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:31"]
[/quote]Kyllä
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:14"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:04"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:28"] [quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:26"]Otan. Miksi sairastaisin influenssan, kun sen voi välttää? Minä en ainakaan tykkää olla kipeä. [/quote] Fiksua. Kaltaisesi valveutuneet ihmiset säästävät Suomelle sievoisen summam rahaa. [/quote] Oikeastiko? Työkaveri (noin 40v) on otanut flunssapiikin jo kolmena vuotena ja sairastaa perusräkätauteja 2-3 kpl/talvi, on niiden takia pois töistä noin 3 vko. Minä en ota influenssarokotetta ja selviän talvesta sairastelematta. [/quote] No se ei liity mitenkään rokotuksiin. Influenssarokote ei suojaa flunssalta. Sinulla on parempi tuuri. Kuitenkin rokote suojaa jopa 9/10:stä tartunnalta.
[/quote]
Minulla täytyy olla todella hyvä tuuri, kun saman työpöydän ääressä istuvana en saa samaa tautia kuin hän. Yhtä paljon pestää käsiämme , molemmilla suunnilleen samanikäiset lapset jne. ja silti vain toinen sairastuu. Vuosi vuodelta. Sen on pakko olla tuuria, se ei voi mitenkään johtua vaikka siitä, että influenssarokote alentaa vastustuskykyä.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:43"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:31"]
[/quote]Kyllä
[/quote]
Mulla ollut neljä vuotta tolkuton hiusten oheneminen. Viimeisestä rokotteesta viisi vuotta. Voiko koskea naisiakin?
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 14:18"]
No thanks narkolepsialle.
[/quote]
Narkolepsian aiheutti influenssavirus. Eli sen olisi voinut kyseiset henkilöt saada sairastamalla influenssankin.
En ota. Hyvin harvoin sairastan mitään flunssia. Työssä kohtaa paljon ihmisiä mm. niitä yskiviä lapsia, joten vissiin hyvin oon immuuni noille flunssille. En oo yhtäkään sikaflunssaa tai mitään muutakaan horrorflunssia sairastanut viimeisen 10 vuoden aikana.
en, koskaan en ole ottanut ja eikä ole tullut