Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä: 8 lasta, ei sähköhellaa tai tiskikonetta

Vierailija
29.09.2015 |

http://www.meidanperhe.fi/artikkeli/arki/perhe/kahdeksan_lasta_eika_sahkohellaa_tai_tiskikonetta_nain_on_hyva

Minusta heidän elämänsä kuulosti terveelliseltä ja onnelliselta ja olen kateellinen! En haluaisi noin monta lasta, mutta tahtoisin elää maalla ja elää osittain omavaraisesti. Ainut mikä pisti silmään, oli vanhempien välinpitämättömyys tai kiire, jonka vuoksi lasten koulunkäyntiin ei panostettu mielestäni tarpeeksi. Mutta muuten, takuulla hyvä kasvuympäristö lapsille. Minä muuttaisin heti maalle, jos vain mies suostuisi.

Onko kukaan täällä haaveillut samantyylisestä elämästä? Onko kukaan toteuttanut haaveitaan?

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:57"]

Arvostan tätä perhettä suuresti! Itse olen tällainen osittain omavarainen, joka haaveilee tällaisesta perhe-elämästä. Kannattaa kuitenkin pyrkiä tasapainoon vanhan-ajan taitojen ja nykytekniikan välillä. Mitä sitten kun yhteiskunta kaatuu väliaikaisesti? Silloin vanhat taidot tulevat kyllä tarpeen!

Hienostolaisperseillä tämä ei tietenkään onnistu kun vesi tulee hanasta ja sähkö töpseleistä.

Onnea tälle perheelle!

[/quote]

Sitä yhteiskunnan kaatumista odotellessa aion kyllä nauttia nykyajan mukavuuksista. Ehtii sitä käsitiskistä ja lehmien lypsystä "nauttia" sitten harmageddonin jälkeen.

Vierailija
42/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:03"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:59"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:49"]

Perheellä ei ole yhteistä aikaa, vanhemmilla ei parisuhdeaikaa, lasten koulunkäyntiä ei valvota, rahaa ei ole ollenkaan (nyt lapset vielä melko pieniä, miten pärjäävät parin vuoden päästä kun suurin osa on teinejä? Mitä kun jotain sattuu?), kämppä hajoaa käsiin, eläimiä valtavasti, lapsilla ei ole harrastuksia tai perheen ulkopuolisia ystäviä... mä en näe tuossa oikein mitään ihanaa, vaan oikeastaan vastuutonta ja typerää hippeilyä. Tulevaisuudessa it-osaaminen on myös huomattavasti välttämättömämpää kuin vasaran heiluttelu.

Ja ääh tuo "äiti haluan olla isona niinkuin sinä - olemme valinneet oikein".. Gimme a break.

[/quote]

Lapsilla on 4h harrastus ja oppivat hyviä ja tarpeellisia taitoja, jotka voidaan käyttää nykytekniikan ohella, joten mitä tässä nyt on ongelma? Ja mistä revit tuon, että ne olisivat yksinäisiä ja eivät osaisi tietotekniikkaa?

[/quote]

Kuten mitä "hyviä ja tarpeellisia taitoja"?

[/quote]

Esimerkiksi ruoan kasvattaminen ja toimiminen silloin kun ei ole mahdollista käyttää nykyajan tekniikkaa ja on pakko tehdä käsin. Onko tämä mielestäsi huonoa vai mitä?

T. Melkein omavarainen tietotekniikan harrastaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:55"]Kauheita kommentteja täälä. Jos joku haluaa elää noin, suotakoon se hänelle. Itsekin voisin elää noin, mutta yhtälöön kun lisättäisiin mieheni 3-vuorotyö, jäisi vähän liikaa mun harteille.
[/quote]
No eihän tuossa muuten mitään, jos olisivat kahden. Mutta onko lapsilta kysytty tahtovatko he elää keskellä ei mitään omavaraisesti tiskaamassa? Kuten joku sanoikin, kotityöt tuskin loppuvat siihen. Ja jutun perusteella lasten perustarpeista ei huolehdita kunnolla. Kyllä, koulumenestyksen "vahtiminen" ja talon siivossapito ovat osa niitä.

Vierailija
44/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omavaraisia, mutta silti kotihoidontuen ja lapsilisien varassa.

Vierailija
45/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:55"]

Kauheita kommentteja täälä. Jos joku haluaa elää noin, suotakoon se hänelle. Itsekin voisin elää noin, mutta yhtälöön kun lisättäisiin mieheni 3-vuorotyö, jäisi vähän liikaa mun harteille.

[/quote]

Olen samaa mieltä. Aina kun joku elää valtavirran ulkopuolella niin tulee heti paskaa niskaan. Miksi ihmiset ovat tällaisia? 

Vierailija
46/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:07"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:03"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:59"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:49"]

Perheellä ei ole yhteistä aikaa, vanhemmilla ei parisuhdeaikaa, lasten koulunkäyntiä ei valvota, rahaa ei ole ollenkaan (nyt lapset vielä melko pieniä, miten pärjäävät parin vuoden päästä kun suurin osa on teinejä? Mitä kun jotain sattuu?), kämppä hajoaa käsiin, eläimiä valtavasti, lapsilla ei ole harrastuksia tai perheen ulkopuolisia ystäviä... mä en näe tuossa oikein mitään ihanaa, vaan oikeastaan vastuutonta ja typerää hippeilyä. Tulevaisuudessa it-osaaminen on myös huomattavasti välttämättömämpää kuin vasaran heiluttelu.

Ja ääh tuo "äiti haluan olla isona niinkuin sinä - olemme valinneet oikein".. Gimme a break.

[/quote]

Lapsilla on 4h harrastus ja oppivat hyviä ja tarpeellisia taitoja, jotka voidaan käyttää nykytekniikan ohella, joten mitä tässä nyt on ongelma? Ja mistä revit tuon, että ne olisivat yksinäisiä ja eivät osaisi tietotekniikkaa?

[/quote]

Kuten mitä "hyviä ja tarpeellisia taitoja"?

[/quote]

Esimerkiksi ruoan kasvattaminen ja toimiminen silloin kun ei ole mahdollista käyttää nykyajan tekniikkaa ja on pakko tehdä käsin. Onko tämä mielestäsi huonoa vai mitä?

T. Melkein omavarainen tietotekniikan harrastaja.

[/quote]

Ei harrastuksena huonompi, kuin kuvataide tai vesipoolo. Eikä sen hyödylllisempi. Harvan meistä tarvitsee toimia ilman nykyajan tekniikkaa tai kasvattaa itse ruokaa, vaikka kuinka kiihkeästi jotkut maailmanloppua odottavat.

Vierailija
47/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:01"]Miten tuo muka on "takuulla hyvä kasvuympäristö lapselle"?

Jutussahan ei muuten oltu lapsia haastateltu ollenkaan. Tiskikoneettomuudestahan onkin helppo hehkuttaa, kun lapset hoitavat tiskin ("Sähköhellaa talossa ei ole. Ei myöskään televisiota, kahvinkeitintä eikä tiskikonetta. Anniina ja Jani eivät mielestään tarvitse niitä. Tiskivuoro kiertää isompien lasten kesken.")

Muutenkin homma haisee siltä, että tässä eletään nyt äidin unelmaa ja lapset saavat luvan elää sitä unelmaa, tai itkeä ja elää unelmaa.
[/quote]

Sekö on sit unelmaa kun jokaisella on oma älypuhelin jossa ollaan nokka kiinni päivät läpeensä.
Mä voin vaan kuvitella sen kuinka tuossa perheessä lapset on luovia ja pihat on täynnä leikkejä. Ja toisekseen,lapset ei mene rikki siitä jos ja kun joutuvat tekemään kotihommia. Oppivat että mikään tässä maailmassa ei tapahdu ilmaiseksi ja laiskottelemalla.
Nostan hattua perheelle!

Vierailija
48/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:11"]

Kauheita kommentteja täälä. Jos joku haluaa elää noin, suotakoon se hänelle. Itsekin voisin elää noin, mutta yhtälöön kun lisättäisiin mieheni 3-vuorotyö, jäisi vähän liikaa mun harteille.

[/quote]

Olen samaa mieltä. Aina kun joku elää valtavirran ulkopuolella niin tulee heti paskaa niskaan. Miksi ihmiset ovat tällaisia? 

[/quote]

Eläköön miten elää, mutta entäs ne lapset? 17v. ja paras kaveri pikkusisko 13v? En osta.

Vierailija
49/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Koska ihmiset näkee tällaista kaunisteltua lehtijuttua syvemmälle, ja ymmärtävät ettei tuollainen elämä oikeasti mikään hyvä valinta ole. Nuo on jostain syystä tuohon ajautuneet. Ovat ehkä niin palikoita, etteivät normaalia maatilaa byrokratioineen saa pyöritettyä, eikä oikein muutkaan työt suju. Lasten teko sujuu hyvin ja sen lisäksi sitten on jotain ideologista puuhastelua. Talvella kun luomuporkkanat on syöty, hakevat todennäköisesti toimeentulotukea ja olisivatko ihan työkkärin kirjoillakin. Ei noissa jutuissa vaan koskaan kerrota sitä totuutta.

Vierailija
50/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:16"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:01"]Miten tuo muka on "takuulla hyvä kasvuympäristö lapselle"? Jutussahan ei muuten oltu lapsia haastateltu ollenkaan. Tiskikoneettomuudestahan onkin helppo hehkuttaa, kun lapset hoitavat tiskin ("Sähköhellaa talossa ei ole. Ei myöskään televisiota, kahvinkeitintä eikä tiskikonetta. Anniina ja Jani eivät mielestään tarvitse niitä. Tiskivuoro kiertää isompien lasten kesken.") Muutenkin homma haisee siltä, että tässä eletään nyt äidin unelmaa ja lapset saavat luvan elää sitä unelmaa, tai itkeä ja elää unelmaa. [/quote] Sekö on sit unelmaa kun jokaisella on oma älypuhelin jossa ollaan nokka kiinni päivät läpeensä. Mä voin vaan kuvitella sen kuinka tuossa perheessä lapset on luovia ja pihat on täynnä leikkejä. Ja toisekseen,lapset ei mene rikki siitä jos ja kun joutuvat tekemään kotihommia. Oppivat että mikään tässä maailmassa ei tapahdu ilmaiseksi ja laiskottelemalla. Nostan hattua perheelle!

[/quote]

Kotihomma ja kotiorjuus ei ole sama asia. Tuollaisissa perheissä on valitettavan usein lapsen kohtalona jälkimmäinen.

Vierailija
51/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi kylla mun juttu. Loputonta tyontekoa ja aina kotona.

Mulla on 10 sisarusta ja asuttiin ihan korvessa. Kaikk harrastukset ja kaverit olivat kilometrien paassa. Vanhemmilla ei ollut aikaa kuskata. No jaipi kylla harrastamatta ja kaverit nakematta koulun ulkopuolella. Pyoralla polkeminen marraskuussa 10 kilsan paahan futistreeneihin ja sit takas kotiin oli aika ankeaa. Jai yhteen kertaan. Kaverin luo 15 kilsan paahankaan ei oikein napannut polkaista. Olin varmaan vaan laiska. Ollaan nyt aikuisina aika epasosiaalisia jurottajia niin mina kuin sisaruksenikin.

Tiskikone meni rikki ja ei kai ollut heti varaa ostaa uutta. Pari kuukautta meillakn kiersi tiskivuoro niiden kesken, jotka oli tarpeeksi vanhoja sen kunnolla tekemaan. Tollasen porukan kanssa niita tiskivuoroja on useampi paivassa. Ei siis todellakaan seitseman vuoroa/viikko. Ja niita tiskeja oli siltikin aina aikamoinen maara. 

Kotitoita ja nuorempien vahtimista riitti loputtomasti. Sitten koitti aikuisuus ja voi sita riemua, kun junan ikkunasta katsoi ainoan tuntemansa maiseman jaamista taakse. Ei ole ikava.

Vierailija
52/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:29"]Tuollainen ekoelämä toimii vain, jos kaikki ovat terveitä ja työkykyisiä. Elämässä vain usein käy niin, että joku sairastuu syöpään tai kuolee tai alkoholisoituu. Silloin yksinjäävä on kohtuuttoman työtaakan alla ilman mukavuuksia.
[/quote]

Jos näin ajattelee niin silloin olisi varmaan paras pysyä yksinään neljän seinän sisällä. Pelkäätkö elämää?

Vierailija
53/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pyykkikonetta Anniina käyttää, koska vaatteiden pesu käsin tai pulsaattorikoneella olisi turhan raskasta."

Mutta lapset kyllä joutaa tiskata...

Vierailija
54/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Koska ihmiset näkee tällaista kaunisteltua lehtijuttua syvemmälle, ja ymmärtävät ettei tuollainen elämä oikeasti mikään hyvä valinta ole. Nuo on jostain syystä tuohon ajautuneet. Ovat ehkä niin palikoita, etteivät normaalia maatilaa byrokratioineen saa pyöritettyä, eikä oikein muutkaan työt suju. Lasten teko sujuu hyvin ja sen lisäksi sitten on jotain ideologista puuhastelua. Talvella kun luomuporkkanat on syöty, hakevat todennäköisesti toimeentulotukea ja olisivatko ihan työkkärin kirjoillakin. Ei noissa jutuissa vaan koskaan kerrota sitä totuutta.

[/quote]

Nämä elävät kyllä hyvin alkeellisesti, mutta omavaraiselämä ei todellakaan tarkoita automaattisesti mitään kurjuutta, vaikka tässä perheessä se voi olla niin. Tiedän itse yhden perheen jolla on puuhellojen lisäksi sähkölaitteita, jotka toimivat aurinkoenergialla jopa talvisin ja kaivosta tulee puhdasta vettä vuoden ympäri. Sitten on myös generaattori hätätapauksia varten. Omavaraispuutarha ei vaadi kuin muutaman kerran viikossa hoitoa ja sadonkorjua sitten loppukesästä ja syksyä. Nämä omistavat kyllä ihan älypuhelimia ja vapaa-aikaa kyllä löytyy. Koko tila on suunniteltu niin, että ei tarvitse paljon hoitoa ja sisätilat ovat sisuatettu minimalismilla, joten kotitöitä ei ole niin paljon.

Kyllähän tällainen elämä on ihan mahdollinen ilman, että erakoituu johonkin vanhaan maatilarakennukseen. Kaikki lähtee suunnittelusta.

T. Se lähes omavarainen tietotekniikan harrastaja.6383

Vierailija
55/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kommentteja lukiessa ei yhtään enää ihmetytä nää nykyajan pullamössölapset jotka itkevät ja vinkuvat kun joutuvat itse oman hanurinsa pyyhkimään vessassa asioidessaan..

Vierailija
56/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:27"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Nämä elävät kyllä hyvin alkeellisesti, mutta omavaraiselämä ei todellakaan tarkoita automaattisesti mitään kurjuutta, vaikka tässä perheessä se voi olla niin. Tiedän itse yhden perheen jolla on puuhellojen lisäksi sähkölaitteita, jotka toimivat aurinkoenergialla jopa talvisin ja kaivosta tulee puhdasta vettä vuoden ympäri. Sitten on myös generaattori hätätapauksia varten. Omavaraispuutarha ei vaadi kuin muutaman kerran viikossa hoitoa ja sadonkorjua sitten loppukesästä ja syksyä. Nämä omistavat kyllä ihan älypuhelimia ja vapaa-aikaa kyllä löytyy. Koko tila on suunniteltu niin, että ei tarvitse paljon hoitoa ja sisätilat ovat sisuatettu minimalismilla, joten kotitöitä ei ole niin paljon.

Kyllähän tällainen elämä on ihan mahdollinen ilman, että erakoituu johonkin vanhaan maatilarakennukseen. Kaikki lähtee suunnittelusta.

T. Se lähes omavarainen tietotekniikan harrastaja.6383

[/quote]

Niin, ja tähän viestiin voisin lisätä, että rahaa säästyy TODELLA paljon, joita sitten käytetään matkoihin, harrastuksiin ja lasten perintöihin myöhemmin.

T. Se lähes omavarainen tietotekniikan harrastaja

Vierailija
57/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:48"]

Luin jutun ja ihmettelin MIKSI? Miksi joku haluaa vapaaehtoisesti palata elämässään 50 vuotta taaksepäin, aikaan jolloin elämä oli usein maaseudulla kovaa ja karua? En tarkoita vaihtoehtona sitä että täytyisi asua kaupungissa, mutta ihmiste lähellä kyllä mukavuuksista nauttien. Aika suorittamiselta tuntui heidän elämänsä, ja tuli mieleen se että "only in Finland" jostain syystä täällä ihannoidaan karua elämäntyyliä. Itse nautin kauniista asioista, kulttuurista, harrastuksista ja matkustelusta enkä kyllä haluaisi olla jutun perheen teini talvella hankien keskellä ahtaassa talossa ilman vain koulussa käyden ja omaa vuoroa tietokoneelle odottaen :/

Vanhemmat toteuttavat omaa unelmaansa, onko se myös lasten parhaaksi?Ei ekohipin lapsi välttämättä halua ekohipiksi. Ja mitäs sitten kun lapset muuttavat pois kotoa ja pariskunta vanhenee, ja tarvitsee palveluita? Toi juttu on niin nähty jo 50- luvulta alkaen kun mökin mummot kärrättiin vanhainkotiin kun kotona ei pärjännyt. Itse haaveilen toisenlaisista eläkepäivistä vaikka jossain lämpimässä,ja haluan toteuttaa muitakin haaveitani ihan itsekseni. Tuollainen elämä ahdistaisi, ei omaa tilaa tai mahdollisuutta toteuttaa omia haaveitaan, yhtä samaa suorittamista päivästä toiseen.

[/quote]

Esimerkiksi siksi, että niin kivoja kuin kaikki kauniit ja uudet asiat ovatkin, ne tuhoavat tämän maapallon. Totta, on ihanaa istua poreammeessa, juoda viiniä, nauttia ravintolaillallista konsertin jälkeen, ajaa uudella autolla, matkustaa ulkomaille tai popsia suklaata hulppeassa, upeasti kalustetussa omakotitalossa. Mutta valitettavasti tämä elämäntyyli on juuri syynä siihen, että maailma tuhoutuu jatkuvasti kiihtyvällä vauhdilla. Monelle tämä ei merkitse mitään eivätkä he mieti asiaa sen enempää tai kuvittelekaan luopuvansa mistään saati elävänsä täysin eri tavalla, mutta silti faktat huomioonottaen tuntuu aika uskomattomalta, että toisen tien kulkijoita arvostellaan ja jopa pidetään huonoina ihmisinä. 

Vierailija
58/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:46"]

Esimerkiksi siksi, että niin kivoja kuin kaikki kauniit ja uudet asiat ovatkin, ne tuhoavat tämän maapallon. Totta, on ihanaa istua poreammeessa, juoda viiniä, nauttia ravintolaillallista konsertin jälkeen, ajaa uudella autolla, matkustaa ulkomaille tai popsia suklaata hulppeassa, upeasti kalustetussa omakotitalossa. Mutta valitettavasti tämä elämäntyyli on juuri syynä siihen, että maailma tuhoutuu jatkuvasti kiihtyvällä vauhdilla. Monelle tämä ei merkitse mitään eivätkä he mieti asiaa sen enempää tai kuvittelekaan luopuvansa mistään saati elävänsä täysin eri tavalla, mutta silti faktat huomioonottaen tuntuu aika uskomattomalta, että toisen tien kulkijoita arvostellaan ja jopa pidetään huonoina ihmisinä. 

[/quote]

Ekoelo ei paljoa paina, jos on kahdeksan lasta tehty maapalloa rasittamaan.

Vierailija
59/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:46"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:48"]

Luin jutun ja ihmettelin MIKSI? Miksi joku haluaa vapaaehtoisesti palata elämässään 50 vuotta taaksepäin, aikaan jolloin elämä oli usein maaseudulla kovaa ja karua? En tarkoita vaihtoehtona sitä että täytyisi asua kaupungissa, mutta ihmiste lähellä kyllä mukavuuksista nauttien. Aika suorittamiselta tuntui heidän elämänsä, ja tuli mieleen se että "only in Finland" jostain syystä täällä ihannoidaan karua elämäntyyliä. Itse nautin kauniista asioista, kulttuurista, harrastuksista ja matkustelusta enkä kyllä haluaisi olla jutun perheen teini talvella hankien keskellä ahtaassa talossa ilman vain koulussa käyden ja omaa vuoroa tietokoneelle odottaen :/

Vanhemmat toteuttavat omaa unelmaansa, onko se myös lasten parhaaksi?Ei ekohipin lapsi välttämättä halua ekohipiksi. Ja mitäs sitten kun lapset muuttavat pois kotoa ja pariskunta vanhenee, ja tarvitsee palveluita? Toi juttu on niin nähty jo 50- luvulta alkaen kun mökin mummot kärrättiin vanhainkotiin kun kotona ei pärjännyt. Itse haaveilen toisenlaisista eläkepäivistä vaikka jossain lämpimässä,ja haluan toteuttaa muitakin haaveitani ihan itsekseni. Tuollainen elämä ahdistaisi, ei omaa tilaa tai mahdollisuutta toteuttaa omia haaveitaan, yhtä samaa suorittamista päivästä toiseen.

[/quote]

[/quote]

Koska vaihtoehdothan ovat amishielämä tai poreallas. Mitenkään ei pysty elämään nykyaikaisesti, mutta ekologisesti.

Vierailija
60/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:09"]

No eihän tuossa muuten mitään, jos olisivat kahden. Mutta onko lapsilta kysytty tahtovatko he elää keskellä ei mitään omavaraisesti tiskaamassa? Kuten joku sanoikin, kotityöt tuskin loppuvat siihen. Ja jutun perusteella lasten perustarpeista ei huolehdita kunnolla. Kyllä, koulumenestyksen "vahtiminen" ja talon siivossapito ovat osa niitä.

[/quote]

Onko kaupunkilaislapsilta kysytty, tahtovatko he elää kerrostalossa ilman eläimiä ja mahdollisuutta leikkiä metsässä aina kun tahtovat? Onko ylipäätään tarkoitus, että lapset saavat määritellä missä perhe elää ja asuu, ja että etenkin teinien toiveiden ja mielihalujen mukaan pitää järjestää elämä, niin että siinä on mahdollisimman paljon nautintoja?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän